Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux […] Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Omdat e-steps steeds populairder worden, start de Stichting Vlaamse Verkeerskunde met “One Step Away”. Dat is een opleiding die specifiek bedoeld is voor mensen die regelmatig een elektrische step gebruiken. De allereerste opleiding vond vandaag plaats de VSV in Mechelen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters was erbij. [naar artikel]
Dodelijke ongevallen met e-steps, opgedreven exemplaren … De elektrische step is razend populair, maar niet zonder gevaar. “Vanaf 30 km/u is er een grote kans op overlijden.” [naar artikel]
In 2021 zijn er in Gent 57 ongevallen met elektrische steps gemeld bij de politie. Daarbij raakten 53 personen gewond. Het is voor het eerst dat de Gentse politie jaarcijfers heeft van ongevallen met steps. [naar artikel]
Wie jonger is dan 16, mag vanaf 1 juli niet meer met een elektrische step rijden. Dat zal het aantal ongevallen hoogstwaarschijnlijk naar beneden duwen: die leeftijdsgroep zorgt voor bijna 20% van alle accidenten met e-steps. [naar artikel]
De Noorse hoofdstad Oslo gaat de e-step ‘s nachts verbieden. Vanaf begin september kan je er tussen 23.00 en 05.00 uur geen elektrische steps meer huren. Verder moet het aantal ‘zelfbedienings’ e-steps fors teruggeschroefd worden tot maximaal 8.000. Zo wil de overheid ongelukken en hinder verminderen. [naar artikel]
Wie hoopte zich tijdens zijn verblijf in München met een elektrische step van en naar het Oktoberfest te verplaatsen, moet op zoek naar een ander vervoersmiddel. Het jaarlijkse bierfeest weert de steps om te vermijden dat dronken feestgangers ongevallen veroorzaken. Tussen zaterdag 21 september en maandag 6 oktober wordt het stadscentrum van München opnieuw ingepalmd […] Het bericht Elektrische step niet langer welkom op Oktoberfest verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In Mechelen zijn gisteren twee ongevallen gebeurd waarbij een elektrische step betrokken was. Daarbij raakten twee mensen lichtgewond. Een bestuurder van een elektrische step die bij één van de ongevallen betrokken was, had te veel gedronken. [naar artikel]
104 km per uur. Zo snel kon een opgevoerde elektrische step die de Mechelse politie dinsdag uit het verkeer haalde. Elektrische steps hebben een begrenzer die de topsnelheid beperkt tot 25 km per uur. Maar in vijf minuten heb je dat systeem eruit. “Zoiets uitroeien is onmogelijk”, zegt een verkoper van elektrische steps. “Maar het gebeurt wel steeds minder.” [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Bij de introductie heetten ze ‘duurzaam en vlot’, maar de elektrische (deel)step bezorgt heel wat beleidsmakers kopzorgen. De overlast is één zaak, het stijgend aantal ongevallen een andere. De grote vraag: wat doe je eraan? [naar artikel]
Kaakchirurgen zien steeds meer slachtoffers die gevallen zijn met een elektrische step. In één val kan je zo je kaak, kaakgewrichten en je tanden breken. Christophe De Foer is kaakchirurg in de ziekenhuizen Sint-Augustinus en Jan Palfijn, en moet sinds twee jaar meer en meer mensen behandelen die op hun gezicht gevallen zijn met de step. Er moet iets gebeuren, zegt hij. Want dit kan niet blijven duren. [naar artikel]
Elektrische steps zijn een plaag in het Brusselse straatbeeld. Ze veroorzaken daarbij ook nog eens veel ongevallen. Elke week belandt... The post Elektrische steps goed voor een ongeval per week appeared first on Business AM. [naar artikel]
104 kilometer per uur. Zo snel kon een opgevoerde elektrische step die de Mechelse politie dinsdag uit het verkeer haalde. Elektrische steps hebben een begrenzer die de topsnelheid beperkt tot 25 km per uur. Maar in vijf minuten heb je dat systeem eruit. “Zoiets uitroeien is onmogelijk”, zegt een verkoper van elektrische steps. “Maar het gebeurt wel steeds minder.” [naar artikel]
Het aantal gewonden bij ongevallen met e-steps is de afgelopen drie jaren meer dan verviervoudigd, naar bijna 1.800 vorig jaar. Dat blijkt uit de ongevalsstatieken. Wie een ongeval heeft met een elektrische step, heeft een grote kans om daarbij hoofdwonden op te lopen. Om dat aantal naar beneden te krijgen, vraagt het verkeersinsituut Vias om de valmhelm te verplichten. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er meer dan 20 ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen. De helft daarvan vond plaats aan onze kust. Dat blijkt uit cijfers die Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Wat op het eerste gezicht een onschuldig vervoersmiddel lijkt voor jong en oud, blijkt dus gevaarlijker dan gedacht. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid Vias pleit zelfs voor een strengere regelgeving. Maar wat zijn de huidige regels voor zo’n step? En vanaf welke leeftijd mag je ermee rijden? [naar artikel]
Ze zien eruit als de trottinettes (of autopeds) uit de kindertijd en je ziet ze steeds vaker: elektrische steps, kortweg e-steps. “Het is best een fijne vorm van micromobiliteit”, zegt verkeersdeskundige Mike Defresne, die 5 merken adviseert en wijst waarop je moet letten bij de aankoop van een e-step. En hoe zat het ook alweer met de wegcode? [naar artikel]
Tijdens een controleactie heeft het fietsteam van de politie vrijdag verschillende gebruikers van elektrische steps beboet. De step van een dronken stepper werd in beslag genomen. [naar artikel]
Er komt kritiek op de versoepeling van de wegcode, die het verkeer normaal veiliger moet maken voor fietsers en voetgangers. De maximumsnelheid voor elektrische steps, rolstoelen en hoverboards wordt opgetrokken van 18 tot 25 kilometer per uur. Volgens Sandra Verelst, hoofd van de spoedafdeling van het UZ Leuven, is dat een slechte zaak. "We verwachten niet alleen een toename van het aantal ongevallen, maar ook van de ernst ervan." [naar artikel]
Van Gingelom tot Pelt: de elektrische steps duiken tegenwoordig overal in Limburg op. Ook tijdens de coronacrisis bleef de verkoop toenemen. “Veel mensen kopen een step bij een elektrowinkel, maar komen in de problemen als die gerepareerd moet worden.” [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]
00:00 De e-step van Taito is de eerste elektrische step van Belgische makelij. Een veiliger en duurzamer model moet het onderscheid maken met de veelheid aan bestaande e-steps, claimt de Gentse start-up. 'W... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.