Een helm is een hoofdzaak. Niet alleen bij het rijden met de (motor)fiets, maar ook bij het skiën. Tegenover 2009 zijn er in de wintervakantie van 2017 veel minder ongevallen gebeurd met hoofdletsels tot gevolg. Dat blijkt uit een vergelijking van wintersportongevallen die VAB-Reisbijstand maakte aan de vooravond van een nieuwe krokusvakantie. Waar ongevallen met hoofdletsels in 2009 nog goed waren voor 12 procent van de ongevallen, was dat vorig jaar nog maar 3 procent. [naar artikel]
“Gelukkig had ik een helm op”: nog voor hij de hulpdiensten bedankte, prees premier Alexander De Croo (Open Vld) dit weekend de helm op zijn hoofd. Terecht, want met een helm op zou 37 procent van alle overleden fietsers die geen helm dragen hun ongeval wél nog kunnen navertellen. Toch wil bevoegd minister Lydia Peeters, De Croos partijgenoot, geen verplichte fietshelm. Waarom niet? In welke landen is dat wel het geval? En hoe denken artsen hierover? [naar artikel]
“Gelukkig had ik een helm op”: nog voor hij de hulpdiensten bedankte, prees premier Alexander De Croo (Open Vld) dit weekend de helm op zijn hoofd. Terecht, want met een helm op zou 37 procent van alle overleden fietsers die geen helm dragen hun ongeval wél nog kunnen navertellen. Toch wil bevoegd minister Lydia Peeters, De Croos partijgenoot, geen verplichte fietshelm. Waarom niet? In welke landen is dat wel het geval? En hoe denken artsen hierover? [naar artikel]
Een helm is een hoofdzaak. Niet alleen bij het rijden met de (motor)fiets, maar ook bij het skiën. Tegenover 2009 zijn er in de wintervakantie van... [naar artikel]
Een helm dragen op de motor is niet alleen verstandig, het is ook verplicht. De helm is tenslotte het belangrijkste onderdeel van de veiligheidsuitrusting van de rijder en passagier. Toch bestaat er soms nog onduidelijkheid over de vereisten. Onze motorexpert Arno Jaspers legt uit waarop je moet letten bij de aankoop. “Er zijn verschillende soorten keurnummers, afhankelijk van de manier van testen.” [naar artikel]
Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht. [naar artikel]
In Brussel is afgelopen nacht een jongeman ernstig gewond geraakt bij een ongeval met een elektrische step. Dat meldt de Brusselse politie. Intussen gaan er stemmen op om het gebruik van een helm verplicht te maken. [naar artikel]
Brussels staatssecretariaat voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) laat onderzoeken of de verplichte helmdracht voor elektrische steps ingevoerd kan worden. Dat heeft ze vandaag laten weten, na het nieuws over het dodelijk ongeval met een elektrische step. In Brussel is het niet verplicht om een helm te dragen op een fiets, maar ook niet op een […] Het bericht Dodelijk ongeval elektrische step: Debaets onderzoekt verplichte helmdracht verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Aan 70 kilometer per uur op de Brusselse Ring met een elektrische step. De beelden zijn ook voor verkeersinstituut Vias verbijsterend. “Dit is totaal onverantwoord gedrag. Zo’n step mag maar 25 kilometer per uur. Als er iets gebeurt, zal hij niet enkel zelf zware verwondingen oplopen, maar hij is ook totaal niet verzekerd”, zegt Benoit Godart, woordvoerder van Vias. [naar artikel]
18:44 Door een uitspraak van het Grondwettelijk Hof moet wie zich verplaatst met een elektrische step, rolstoel of hoverboard mogelijk toch verzekerd zijn. [naar artikel]
Wie zieken of bejaarden verzorgt, zou moeten worden verplicht om zich te laten vaccineren tegen het coronavirus. Dat vindt koepelorganisatie Zorgnet-Icuro, en ook het artsensyndicaat BVAS gaat die richting uit. “Een prik tegen corona hoort bij de job, als een helm bij een bouwvakker.” [naar artikel]
De vereniging van Sport- en Keuringsartsen SKA zegt het voorstel van verkeersinstituut Vias om kinderen te verplichten een helm te dragen op de fiets te steunen. “Bij fietsongevallen loopt in het algemeen ongeveer 20 procent van de fietsers een hoofdletsel op. De wetenschappelijke studies lopen uiteen maar een fietshelm kan het risico op een hoofdblessure […] Het bericht “Fietshelm kan risico op hoofdblessure met 50 tot 70 procent beperken” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Ondanks lang verzet van de Vlaamse regering wordt de coronapas verplicht in fitnesscentra en horeca. En de pas wordt zelfs mogelijk gemaakt voor elk evenement. Want ondanks de vaccinaties komt ook de Vlaamse zorg onder druk. [naar artikel]
Elektrische fietsen die sneller dan 25 km/u. rijden, zijn geen fietsen maar bromfietsen. Daarom zijn er nieuwe specifieke regels opgenomen in de Wegcode. Vanaf 1 oktober is een rijbewijs en een helm verplicht en moeten de fietsen ook een nummerplaat hebben. [naar artikel]
Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht. “Onbegrijpelijk”, vindt Ignace Demeyer, spoedarts in het OLV Ziekenhuis van Aalst. [naar artikel]
Nu de snelle elektrische fiets aan populariteit wint, vragen experts dat er snel werk wordt gemaakt van onder meer bredere fietspaden. De spoedarts die dinsdagmorgen overleed na een val met zo’n speed pedelec, die tot 45 per uur kan, droeg een helm, maar die kon haar niet redden. Helmen volstaan niet altijd om de veiligheid te garanderen, aldus de Fietsersbond. [naar artikel]
Bij de start van het nieuwe schooljaar bulkt het weer van de fietsertjes in het verkeer. Steeds meer kinderen dragen een fietshelm. Al zijn niet al die helmen even veilig, zo blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop. Op basisschool De Kievit in Kiewit draagt ongeveer een derde van de fietsers een helm. “Ik draag al mijn hele leven lang een helm als ik op de fiets kruip”, zegt Wander Snijkers (10). “Waarom? Omdat dat gewoon veiliger is.” [naar artikel]
Alle experten waren het erover eens. De mondmaskers moesten verplicht worden en toch volgt de Nationale Veiligheidsraad niet. Op de persconferentie... [naar artikel]
Een man op een elektrische step is vrijdagavond laat om het leven gekomen op de Franse snelweg A86. De man reed zonder helm ter hoogte van... [naar artikel]
De politie van zone Sint-Truiden-Gingelom-Nieuwerkerken heeft deze week een elektrische step met zadel uit het verkeer gehaald omdat de bestuurder geen rijbewijs had en geen helm droeg. Zo’n aangepaste step wordt in België gelijkgesteld met (de regels voor) een bromfiets. [naar artikel]
Wel of geen gouden helm, olympisch kampioen Greg Van Avermaet heeft er even over moeten nadenken. Uiteindelijk startte hij er wél mee, maar alleen omdat het in Vlaanderen is. [naar artikel]
17:50 Voor de zwaarste categorie elektrische fietsen zijn een rijbewijs, helm en nummerplaatje vanaf 1 oktober verplicht. [naar artikel]
Een helm is in België niet verplicht op een gewone fiets. Nochtans zijn hersenletsels een van de belangrijkste verwondingen bij fietsers. Zo viel er donderdagochtend nog een dodelijk slachtoffer bij een botsing tussen twee speedpedelecs. Verkeersinstituut VIAS vertelt hoe een helm miserie kan voorkomen en waar je concreet op moet letten bij de aankoop. “Je moet onder meer kijken naar het CE-logo.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.