Terwijl het totale aantal ongevallen in ons land daalt, gebeurden in drie jaar tijd net 30 procent meer ongevallen in de buurt van wegenwerken. De grootste stijging deed zich voor op gewone wegen. “Onder andere omdat de signalisatieborden daar nonchalanter worden opgesteld, zodat we ze op de duur minder geloven”, zeggen experts. [naar artikel]
Terwijl het totale aantal ongevallen in ons land daalt, gebeurden in drie jaar tijd net 30 procent méér ongevallen in de buurt van wegenwerken. Daarbij vielen ook 32 procent meer gewonden, al is het aantal dodelijke slachtoffers niet gestegen. [naar artikel]
brussel Terwijl het totale aantal ongevallen in ons land daalt, gebeurden in drie jaar tijd net 30 procent meer ongevallen in de buurt van wegenwerken. De grootste stijging deed zich voor naast de autosnelweg. “Onder andere omdat de signalisatieborden op gewone wegen nonchalanter worden opgesteld”, zeggen experts. [naar artikel]
Terwijl het totale aantal ongevallen in ons land daalt, gebeurden in drie jaar tijd net 30% meer ongevallen in de buurt van wegenwerken. De grootste stijging deed zich voor naast de autosnelweg. “Onder andere omdat de signalisatieborden op gewone wegen nonchalanter worden opgesteld, zodat we ze op de duur minder geloven”, zeggen experts. [naar artikel]
De coronacrisis veroorzaakt een stijgend aantal ongevallen met chemische huishoudproducten zoals schoonmaak- en ontsmettingsmiddelen in huis. Sinds maart telt de FOD Volksgezondheid en het Antigifcentrum vijf keer meer ongevallen met handgels (1.003 ongevallen), drie keer meer ongevallen met andere ontsmettingsmiddel (556 ongevallen) en twee keer meer ongevallen met bleekwater (1.024 ongevallen). [naar artikel]
Het aantal ongevallen aan vaste of mobiele werven op onze wegen is de voorbije jaren sterk gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Woensdag kwam nog een wegarbeider om het leven na een ongeval bij wegenwerken op de E42 in Wallonië. [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
Op- en afritten van snelwegen zijn bijzonder risicovol: in de periode 2021-2022 vond meer dan 1 op de 2 dodelijke ongevallen daar plaats. En 1 op de 10 verkeersdoden op de snelweg was een voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Op- en afritten van snelwegen zijn bijzonder risicovol: in de periode 2021-2022 vond meer dan 1 op de 2 dodelijke ongevallen daar plaats. En 1 op de 10 verkeersdoden op de snelweg was een voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
De plotse sneeuw- en hagelbuien van afgelopen avond hebben voor verschillende ongevallen op de snelwegen gezorgd. Bestuurders raakten verrast toen... [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
Extreem gladde omstandigheden op de snelwegen in het noorden van West-Vlaanderen hebben zondagmiddag voor een massa ongevallen gezorgd. Zware hagelbuien en smeltende sneeuw toverden de rijbaan op bepaalde plaatsen om tot een ijspiste. Takeldiensten, brandweer en wegpolitie hadden de handen vol. Alle ongevallen gebeurden in amper een half uurtje tijd. [naar artikel]
Slimme camera's doen ons trager rijden en maken ons verkeer veiliger. Volgens VIAS daalt het aantal ernstige ongevallen met meer dan de helft door trajectcontroles. Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) belooft nog eens 69 nieuwe tracés op gewestwegen en meer controle op snelwegen. [naar artikel]
2023 is het zwaarste filejaar in meer dan tien jaar. Meer ongevallen, meer vrachtwagens en meer wegenwerken doen de snelwegen dichtslibben, vooral dan in de provincie Antwerpen. Wij zijn op zoek naar de mensen die dat elke dag urenlang zelf ondervinden. [naar artikel]
Op de Belgische snelwegen staat elke dag 26 kilometer kijkfile. Dat is een schatting van het verkeersinstituut Vias in Het Laatste Nieuws, op basis van cijfers in onze buurlanden. In die kijkfiles gebeuren vaak ongevallen en ze kosten de economie veel tijd en geld, en daarom vraagt Vias dat er bij zware ongevallen zogeheten "calamiteitenschermen" geplaatst worden. [naar artikel]
In het noorden van West-Vlaanderen hebben extreem gladde omstandigheden op de snelwegen tot heel wat ongevallen geleid vanmiddag. Zware hagelbuien en smeltende sneeuw toverden de rijbaan op bepaalde plaatsen om tot een ijspiste. Takeldiensten, brandweer en wegpolitie hadden de handen vol. [naar artikel]
Vorig jaar zijn er maar liefst 16 ongevallen gebeurd met een spookrijder op de autosnelweg. Het is het hoogste cijfer sinds 2009, zo blijkt uit een analyse van Vias Institute. Ongevallen met een spookrijder maken slechts 0,35 procent uit van alle letselongevallen op de autosnelwegen, maar toch zijn ze verantwoordelijk voor 3,5 procent van alle verkeersdoden op de snelwegen. [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op de autosnelwegen vindt plaats in de buurt van op- en afritten. Dat blijkt uit een studie van het verkeersinstituut Vias. Uit het onderzoek blijkt ook dat een op de tien verkeersdoden op de snelwegen een voetganger is. [naar artikel]
De verkeersmaatregelen in Gent, waaronder het veelbesproken circulatieplan, leiden tot 35 tot 40 procent minder ongevallen. Dat zegt schepen Filip Watteeuw (Groen). [naar artikel]
Een mobiele flitspaal die door de federale wegpolitie werd geplaatst aan de wegenwerken op de E313 in Westerlo, nadat daar de voorbije weken verschillende zware ongevallen zijn gebeurd, heeft op drie dagen tijd al 4.182 bestuurders betrapt die de maximumsnelheid van 70 km/u in de werfzone niet respecteerden. Voor 184 van die bestuurders zal de overtreding leiden tot een intrekking van het rijbewijs. Eén bestuurder werd zelfs betrapt aan een snelheid van 184 km/u. [naar artikel]
De avondspits is al vroeg begonnen door een hele reeks ongevallen op de snelwegen. Rond 14 uur stond er al 170 kilometer file. [naar artikel]
In de eerste drie maanden van het circulatieplan in Gent zijn er binnen de stadsring opvallend minder ongevallen gebeurd dan in dezelfde periode in 2016. Dat meldt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw. “Het totaal aantal ongevallen is met 30 procent gedaald en ook het aantal ongevallen met zwaargewonden en lichtgewonden is behoorlijk afgenomen.” [naar artikel]
De federale politie heeft een derde drone besteld. Die zal voornamelijk ingezet worden om boven snelwegen te vliegen en moet de politie helpen bij de vaststellingen van ongevallen opdat de rijweg sneller weer kan opengesteld worden voor het verkeer. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.