Voor de coronapandemie maakte bijna de helft van de middelbare scholieren gebruik van het openbaar vervoer, maar uit een enquête van VAB blijkt dat een op de drie bus- en tramgebruikers is overgestapt op de fiets. Nu maken bijna zes op de tien middelbare scholieren gebruik van de fiets. [naar artikel]
Voor de coronapandemie maakte bijna de helft van de middelbare scholieren gebruik van het openbaar vervoer, maar uit een enquête van VAB blijkt dat een op de drie bus- en tramgebruikers is overgestapt op de fiets. [naar artikel]
Veel Belgen staan er na de coronacrisis niet meer voor te springen om nog het openbaar vervoer naar het werk... The post Auto, fiets of te voet: coronacrisis houdt ons weg van het openbaar vervoer appeared first on Business AM. [naar artikel]
Uit een enquête van VAB blijkt dat een op de drie bus- en tramgebruikers onder middelbare schoolleerlingen is overgestapt op de fiets. Nu maken bijna zes op de tien middelbare scholieren gebruik van de fiets. VAB vraagt zich wel af of dat zo blijft wanneer het slechter weer wordt [naar artikel]
Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
De fiets wint in de provincie Antwerpen steeds meer terrein als favoriete vervoermiddel om naar het werk te gaan. De helft van de werknemers gebruikt de fiets minstens voor een deel in het woon-werkverkeer. Het openbaar vervoer lijkt dan weer te zijn hersteld van de coronacrisis. [naar artikel]
De gebruikelijke traantjes bij de kleinsten waren er wel. Maar voorts is het een eerste september als geen ander. Ouders bleven op afstand aan de schoolpoort, en – opvallend – bussen en trams oogden leger dan normaal. De vrees van de vakbonden dat bussen overvol zouden zitten, bleek niet nodig. Ruilen we met z’n allen definitief het openbaar vervoer voor de fiets? [naar artikel]
Het openbaar vervoer blijft lijden onder de coronacrisis. Dat blijkt uit een bevraging van de FOD Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 mensen die representatief zijn voor de Belgische bevolking. Het aantal woon-werk/schoolverplaatsingen met het openbaar vervoer kwam in november/december uit op 15 procent, een stuk onder de 25 procent van vóór de gezondheidscrisis. [naar artikel]
Een 1 september als geen ander. Naast de gewoonlijke traantjes bij de allerkleinsten bleven ouders op afstand aan de schoolpoort. Nog een unicum voor de eerste schooldag: de trams en bussen die de grootsteden aandoen, oogden leger dan normaal. De vrees van de vakbonden - scholieren als sardientjes in een blik - is geen werkelijkheid geworden. Weren we met z’n allen het openbaar vervoer en zijn ouders samen met de schoolgaande jeugd massaal op de fiets gekropen? Fietsersorganisaties vermoeden van wel. [naar artikel]
Bij het voorspelde stormweer blijf je volgens VRT-weerman Frank Deboosere beter binnen. Maar voor wie toch de weg op moet met de auto of de fiets, of voor wie nog rekent op het openbaar vervoer is er hieronder een overzicht met enkele tips. [naar artikel]
In Philadelphia, in de VS, zijn 8 middelbare scholieren neergeschoten bij een bushalte. Twee van hen verkeren in levensgevaar. Het is de 4e keer in evenveel dagen tijd dat er een schietpartij in de stad plaatsvindt in of bij het openbaar vervoer. [naar artikel]
Vier afdelingen van de Fietsersbond in de Brusselse randgemeenten hebben donderdagmorgen een race naar het centrum van de hoofdstad gehouden met een fietser, een automobilist en een gebruiker van het openbaar vervoer. De resultaten tonen één constante: de fiets is het snelst. [naar artikel]
Wat is voor u de snelste manier om op uw werk te raken in de stad? Met de fiets, auto of het openbaar vervoer? De Fietsersbond houdt uitgerekend vandaag -dinsdag, op een van de drukste filedagen- een woon-werkwedstrijd in de steden Antwerpen, Gent en Brussel. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
Vier afdelingen van de Fietsersbond in de Brusselse randgemeenten hebben donderdagmorgen een race naar het centrum van de hoofdstad gehouden met een fietser, een automobilist en een gebruiker van het openbaar vervoer. De resultaten tonen één constante: de fiets is het snelst. [naar artikel]
Drie op de tien werknemers in de provincie Antwerpen gaat met de fiets naar het werk. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2015. Ook opmerkelijk: slechts 4,6% van de werknemers kiest voor het openbaar vervoer. [naar artikel]
De fiets, het openbaar vervoer en de auto alleen gaan de mobiliteitsknoop niet ontwarren. Voor veel experts moeten de verschillende vervoersmethodes de handen in elkaar slaan, maar hoe realistisch is dat en wat zit er al in de pijplijn? Voor de vierde dag in deze reeks van de Week van de Mobiliteit richten we onze blik op de combinatiemobiliteit. [naar artikel]
Als het van de Poolse viceminister van Defensie Michal Dworczyk afhangt, moeten middelbare scholieren een militaire opleiding krijgen. In een [naar artikel]
Op het Open VLD-congres over de liberale klimaatplannen is de invoering van gratis openbaar vervoer voor scholieren en studenten niet goedgekeurd. ‘Het woord gratis is te ideologisch, te beladen’, zei Willem-Frederik Schiltz, een van de congresleiders. Het werd uiteindelijk ‘goedkoper’. [naar artikel]
Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij de 5 km rond het stadscentrum zijn Gentenaars zelfs het snelst met de fiets. Dat heeft de vereniging Gents MilieuFront onderzocht. De milieuvereniging roept verschillende overheden op om keuzes te maken en hun middelen te investeren in beter en sneller openbaar vervoer en in betere fietsinfrastructuur. [naar artikel]
Zo'n 60 procent van de bezoekers van het Sportpaleis en de Lotto Arena op het openbaar vervoer of de fiets krijgen, dat is de ambitie van de stad Antwerpen en de uitbaters van de evenementenlocaties. De bezoekers kunnen onder meer gebruik maken van drie recent geopende park-and-rides aan de rand van de stad. Het Sportpaleis en de Lotto Arena zijn van daaruit vlot te bereiken met het openbaar vervoer. Er wordt ook meer ingezet op het gebruik van de fiets. [naar artikel]
Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.