In de Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk in Mechelen zijn de restauratiewerken van een Rubens-drieluik begonnen. Vandaag werden de zijluiken en het middenpaneel van "De Wonderbare Visvangst" alvast met grote zorgvuldigheid van de muur gehaald. "Het schilderij is een topstuk in Vlaanderen", zegt voorzitter van de Kerkfabriek, Eric Stroobants. De restauratie zal ongeveer een jaar duren. Door plastieken ramen kan je het hele proces nog wel in de kerk volgen. [naar artikel]
Achter het topstuk De Wonderbare Visvangst van Rubens in de Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk in Mechelen zit al eeuwen nog een schat verborgen. Door het drieluik voor restauratie van de muur te halen, kwam een zeldzame wandschildering uit de renaissance helemaal tevoorschijn. Dat zet iets in gang. [naar artikel]
Na een restauratiecampagne van twee jaar schittert De Wonderbare Visvangst van Rubens in de Mechelse Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk als weleer. Het indrukwekkende drieluik heeft meteen een beter plekje gekregen. Restaurateur Katrien Van Den Bosch (42) uit Herentals omschrijft haar werk als “een supergrote eer. Als jong meisje hoopte ik ooit zo’n meesterwerk te mogen restaureren”. Ook houtspecialist Martijn Remmen (33) uit Turnhout is trots dat hij aan de restauratie mocht meewerken. [naar artikel]
De met bladgoud ingelegde wapenborden in de Mechelse Sint-Romboutskathedraal zijn nauwelijks bekend bij het publiek, maar hun historische waarde is niet te onderschatten. De reeks van 33 wapenborden ondergaat de komende twee jaar een grondige restauratie. Museum Hof van Busleyden coördineert de restauratie en het onderzoek. De restauratie zal je live kunnen volgen. [naar artikel]
De restauratie van De Wonderbare Visvangst van Rubens in de Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk in Mechelen bracht galerie Transit op het idee voor een tentoonstelling. Galeriehouders Bert De Leenheer en Dirk Vanhecke vroegen hedendaagse kunstenaars om in dialoog te gaan met het topstuk. “Een Duitse artiest maakte zelfs een intrigerend ontwerp voor een nieuw altaar”, zegt Dirk. [naar artikel]
Begin december valt de beslissing in het restauratiedossier van het wereldberoemde Gentse altaarstuk Lam Gods uit 1432, het meesterwerk van Jan en Hubert van Eyck. Zeker is dat de restauratie vijf jaar zal duren en het publiek alles zal kunnen volgen. De restauratie kost 1,25 miljoen euro. 'Het is een mirakel dat het Lam Gods nog bestaat', zegt conservatiespecialiste Anne van Grevenstein. [naar artikel]
Het Zelfportret van Rubens, een van de blikvangers van het Antwerpse Rubenshuis, reist binnenkort naar de National Gallery in Londen voor restauratie. In tegenstelling tot Rembrandt, schilderde Rubens (1577-1640) nauwelijks zelfportretten. Er zijn er maar vier van de Vlaamse barokmeester bekend. [naar artikel]
Veilinghuis Sotheby’s Brussel heeft dinsdagmiddag de verkoop van een meesterwerk van Pieter Paul Rubens aangekondigd. Het werk van de gelauwerde Antwerpse kunstenaar is bestemd voor een veiling in New York in mei. [naar artikel]
“Christus met zingende en musicerende engelen”, een uit drie panelen bestaand topstuk van Hans Memling (1430/1440 - 1494), een van de Vlaamse Primitieven, is na zestien jaar van restauratie bijna klaar om eindelijk opnieuw aan het grote publiek te worden getoond. De restaurateurs verwijderden een bruine korst vuil met een scalpel en met behulp van een microscoop en brachten de oorspronkelijke kleuren en details weer aan de oppervlakte. Het schilderij zal in 2019 te bewonderen vallen in het KMSKA in Antwerpen, dat dat jaar ook al na een jarenlange renovatie weer de deuren opent. [naar artikel]
Het Paviljoen der Menselijke Driften - een topstuk uit het Belgische kunstpatrimonium - is al ruim een eeuw nauwelijks toegankelijk. Eerst keerde de katholieke goegemeente zich tegen het marmeren naakt, daarna wilden de moslims geen blote borsten, en ten slotte verzeilde het kunstwerk in een administratieve mallemolen. De restauratie, die vandaag begint, brengt hopelijk verandering. [naar artikel]
Vanaf vandaag is de "Kindermoord in Bethlehem" een half jaar te zien in het Rubenshuis in Antwerpen. Het wordt beschouwd als een van de absolute meesterwerken die Rubens heeft gemaakt toen hij terugkwam uit Italië, begin 17e eeuw. Wat maakt het zo bijzonder? [naar artikel]
Op de nieuwe Topstukkenlijst van de Vlaamse overheid staan bijna 200 tekeningen uit het prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen. Hoogtepunt is een boek met ruim 40 schetsen van Peter Paul Rubens. Interessant detail: Rubens was maar 12 à 13 jaar toen hij de tekeningen maakte. [naar artikel]
‘De kindermoord in Bethlehem’ van Rubens is in het Rubenshuis aangekomen. Het topstuk werd vrijdag overgevlogen vanuit Toronto. Na drie dagen verplicht acclimatiseren in de bijna 500 kilo zware transportkist kreeg het de ereplaats in het voormalige atelier van Rubens waar de meester het meer dan 400 jaar geleden schilderde. ‘De kindermoord in Bethlehem’ blijft tot 3 maart in Antwerpen als blikvanger van het Barokjaar. [naar artikel]
Vandaag onthullen restauratoren De Aanbidding van het Lam Gods, dat sinds 2016 minutieus tot haar originele staat is opgewaardeerd. ‘Het resultaat is ongelooflijk’, zegt directrice Hilde De Clercq van het KIK, dat de operatie heeft geleid. Het meesterwerk wordt het centrale topstuk van een themajaar dat Gent volgend jaar in het teken van de gebroeders Van Eyck stelt. [naar artikel]
Het Rubenshuis en het Museum Mayer van den Bergh hebben dinsdag afscheid genomen van twee topstukken. ‘De Dulle Griet’ van Pieter Bruegel de Oude en het zelfportret van Peter Paul Rubens zullen door restauratie pas in 2018 weer te zien zijn in de Scheldestad. [naar artikel]
10:35 Na een restauratie van een jaar is het zelfportret van Peter Paul Rubens opnieuw in het Antwerpse Rubenshuis te bewonderen. De restaurateurs hadden hun handen meer dan vol. [naar artikel]
De Vlaamse Overheid heeft de nieuwe Topstukkenlijst bekendgemaakt. Net geen 200 tekeningen uit de collectie van het prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus komen op die lijst terecht. Het belangrijkste werk is een schetsboek met 43 tekeningen die Peter Paul Rubens maakte toen hij 12-13 jaar was. [naar artikel]
Met dank aan de Erfgoed Challenge kan binnenkort de restauratie beginnen van de Rubenskapel, de laatste rustplaats van de bekende schilder Peter Paul Rubens in de Antwerpse Sint-Jacobskerk. De Rubenskapel won de Erfgoed Challenge in het najaar, dankzij de duizenden stemmen die het publiek uitbracht voor de grafkapel. [naar artikel]
In maart start een grootschalige restauratie van de kerktoren van de Sint-Laurentiuskerk in Hamont. Nadat in 2020 het topstuk, de ajuin met torenhaan, volledig werd vernieuwd zal de komende maanden de rest onder handen worden genomen. [naar artikel]
Dinsdag 15 maart wordt een belangrijke dag voor het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Om 10 uur wordt het eerste schilderij opgehangen in het volledig gerenoveerde museum. Het ‘Doopsel van Christus’ van Peter Paul Rubens krijgt de eer om als allereerste kunstwerk opnieuw op zaal te komen. Het zal uit de depots in de benedenverdieping opgetakeld worden naar de majestueuze Rubenszaal. Die gebeurtenis is via dit artikel live te volgen. [naar artikel]
Rubens’ beroemde Zelfportret is terug thuis na een restauratie van meer dan een jaar en dat kon je zaterdag komen bewonderen in het Rubenshuis aan de Wapper. Het Rubenshuis opende gratis de deuren om het schilderij met blozende wangen en rode lippen te bekijken. [naar artikel]
Het is een ware kunstschat: "Christus met zingende en musicerende engelen", een drieluik dat Hans Memling vermoedelijk in de late jaren 1480 schilderde. Na 16 jaar restauratie hebben specialisten van het KMSKA het werk in zijn oude glorie hersteld. [naar artikel]
Bijna 3.900 mensen liepen zaterdag gratis het Rubenshuis binnen, dat ter gelegenheid van de restauratie van Rubens’ zelfportret een volksfeest in 16de-eeuwse sfeer had georganiseerd. Ter vergelijking: op topdagen krijgt het museum 2.500 bezoekers over de vloer. [naar artikel]
Na een afwezigheid van twee jaar schittert de Kunstkamer van Cornelis van der Geest weer in het Rubenshuis. Met de restauratie van het Vlaamse topstuk waarop de crème van het zeventiende-eeuwse Antwerpen staat afgebeeld, neemt directeur Ben van Beneden afscheid van het museum. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.