Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
BusinessAM

Ruim helft Vlamingen kent verkeersregels rond speedpedelecs en elektrische steps niet

15/10/2020 - 08:01
" De Vlaming is niet goed op de hoogte van de verkeersregels rond nieuwe vervoersmiddelen als speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een nieuwe verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Benieuwd hoe jij scoort? Test zelf je kennis op degroteverkeersquiz.be én win mooie prijzen. De VSV en Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters hebben woensdag […] Het bericht Ruim helft Vlamingen kent verkeersregels rond speedpedelecs en elektrische steps niet verscheen eerst op Metro."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Helft Vlamingen niet vertrouwd met verkeersregels rond speedpedelecs en elektrische steps (14/10/2020 - Het Laatste Nieuws)

Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren. [naar artikel]


2. Helft Vlamingen niet vertrouwd met verkeersregels rond speed pedelecs en elektrische steps (14/10/2020 - Het Laatste Nieuws)

Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speed pedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren. [naar artikel]


3. Verkeersregels voor speedpedelecs leveren verwarrende situaties op: VRT NWS neemt de proef op de som (29/10/2019 - VRT NWS)

De verkeersregels voor speedpedelecs zijn ingewikkeld. Niet alleen voor bestuurders van zo’n snelle elektrische fiets zelf, maar ook voor andere weggebruikers. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd duidelijk waar die speedpedelecs moeten rijden: op het fietspad of op de rijbaan. VRT NWS nam zelf de proef op de som. [naar artikel]


4. Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden” (19/04/2024 - Het Laatste Nieuws)

In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. [naar artikel]


5. Stockholm wil minder elektrische steps in de stad (09/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder. [naar artikel]


6. Een op de tien Vlamingen kent verkeersregels in schoolzones onvoldoende (31/08/2023 - Het Laatste Nieuws)

Een op de tien Vlamingen is niet goed op de hoogte van verkeersregels in schoolzones. Dat blijkt uit de ‘terug naar school’-quiz van mobiliteitsorganisatie VAB, die al meer dan vijfduizend keer werd ingevuld. [naar artikel]


7. Volwassen verkeersregels voor gebruikers e-steps (17/03/2022 - De Tijd)

10:06 Een verbod voor het gebruik door jongeren en op voetpaden en parkeerboetes. Na jaren van wettelijke vogelvrijheid komen er strengere regels voor elektrische steps. [naar artikel]


8. Stockholm vermindert aantal elektrische steps vanaf volgend jaar met de helft (09/11/2021 - Het Belang van Limburg)

De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen, omdat die voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor die steps daalt van acht naar drie. [naar artikel]


9. “Eén op tien Vlamingen kent verkeersregels in schoolzones onvoldoende” (31/08/2023 - Het Belang van Limburg)

Eén op de tien Vlamingen is niet goed op de hoogte van verkeersregels in schoolzones. Dat blijkt uit de ‘terug naar school’-quiz van mobiliteitsorganisatie VAB, die al meer dan vijfduizend keer werd ingevuld. [naar artikel]


10. Recidive ligt 41% lager bij overtreders die verkeerscursus als straf krijgen (22/10/2020 - Metro)

Het percentage recidivisten ligt 41% lager bij verkeersovertreders die een vorming moeten volgen in vergelijking met overtreders die een klassieke straf zoals een geldboete krijgen. Dat blijkt uit een studie van verkeersinstituut Vias. De effecten van die verkeerscursussen zijn bovendien meer uitgesproken voor bestuurders die voor de eerste keer veroordeeld worden. In de studie werden […] Het bericht Recidive ligt 41% lager bij overtreders die verkeerscursus als straf krijgen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


11. Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps (08/02/2019 - Metro)

Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux […] Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


12. Opleiding ‘One step away’ moet ongevallen met elektrische steps helpen voorkomen (07/07/2020 - Gazet van Antwerpen)

Elektrische (deel)steps worden steeds vaker gebruikt als vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Naast de vele voordelen zijn er ook risico’s aan verbonden en bovendien zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk. Daarom heeft de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een nieuwe opleiding voor stepgebruikers gelanceerd. De eersten die de opleiding mochten volgen, waren een zevental personeelsleden van de stad Mechelen. [naar artikel]


13. Helft van ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen gebeurt aan de kust (17/12/2021 - VRT NWS)

Vorig jaar gebeurden er meer dan 20 ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen. De helft daarvan vond plaats aan onze kust. Dat blijkt uit cijfers die Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg. [naar artikel]


14. Politie Dilbeek vernietigt twee illegale elektrische steps: “Niet alle steps zijn goedgekeurd om op de Belgische wegen te gebruiken” (18/08/2020 - VRT NWS)

In Dilbeek heeft de politie met akkoord van het parket Halle-Vilvoorde twee illegale elektrische steps vernietigd. Eén van de twee steps haalde een snelheid van meer dan 70 kilometer per uur. De eigenaar betaalde er 1.800 euro voor. Maar niet alle elektrische steps die verkocht worden, zijn gehomologeerd om op onze wegen te rijden, zegt de politie. [naar artikel]


15. Nieuwe regels voor e-steps: dit verandert er vanaf 1 juli (22/06/2022 - Het Laatste Nieuws)

Elektrische steps worden steeds populairder, maar gaan ook gepaard met letselongevallen en conflicten met voetgangers. Om die reden meldde het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) gisteren dat vanaf vrijdag 1 juli nieuwe verkeersregels voor e-steps en andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen ingaan. Hieronder een overzicht van de nieuwe regels. [naar artikel]


16. Hoe gevaarlijk zijn speedpedelecs? “We zijn niet de piraten van de openbare weg” (06/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Dodelijke ongevallen met speedpedelecs zijn uitzonderlijk, meldt het verkeersinstituut VIAS. Toch vinden veel mensen de snelle elektrische fietsen een gevaar op de weg. Donderdagochtend kwam een fietser nog om het leven toen twee speedpedelecs tegen elkaar botsten. Zijn speedpedelecs gevaarlijk of niet? [naar artikel]


17. Trend in de stad: “Iedere week komen er steps bij in het straatbeeld” (15/11/2018 - Gazet van Antwerpen)

Elektrische steps lijken in Antwerpen steeds meer hun plaats te veroveren. De deelsteps van ‘Bird’, die in oktober gelanceerd zijn, duiken overal op. Maar ook de verkoop van elektrische steps doet het erg goed. [naar artikel]


18. TEST. Kent u de verkeersregels voor fietsers? (13/09/2016 - Het Nieuwsblad)

37 procent van de weggebruikers – automobilisten én fietsers – kent amper de verkeersregels rond fietsen. Dat blijkt uit een bevraging van mobiliteitsorganisatie VAB. Veel weggebruikers weten amper wanneer een fietser voorrang heeft en ook de kennis over de gebruikte wegmarkeringen schiet fors tekort. Kent u de wegcode wel? Doe hieronder de test. [naar artikel]


19. Nieuwe verkeersregels voor e-steps gaan in vanaf 1 juli (21/06/2022 - Het Laatste Nieuws)

De nieuwe verkeersregels voor e-steps en andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen gaan in vanaf vrijdag 1 juli. Dat bevestigt het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. [naar artikel]


20. Deze nieuwe verkeersregels komen eraan voor e-steps (20/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]


21. De keuze is aan de Parijzenaars: wel of geen elektrische steps in de binnenstad? (01/04/2023 - Express)

Zondag trekken de inwoners van de Franse hoofdstad Parijs. Met een volksreferendum wil de stad het volk laten kiezen of elektrische steps al dan niet verboden moeten worden. De situatie: Parijs wil af van de e-steps. Die zorgen voor teveel overlast en problemen, zo oordeelt het stadsbestuur. Het debat is echter hevig gepolariseerd. De oplossing: […] [naar artikel]


22. Elektrische steps goed voor een ongeval per week (28/05/2020 - Express)

Elektrische steps zijn een plaag in het Brusselse straatbeeld. Ze veroorzaken daarbij ook nog eens veel ongevallen. Elke week belandt... The post Elektrische steps goed voor een ongeval per week appeared first on Business AM. [naar artikel]


23. Liefst 1.700 ongevallen met een e-step in 2022: hoe goed ken jij de verkeersregels? Doe de quiz (08/05/2023 - Het Laatste Nieuws)

Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]


24. Parijs beperkt snelheid e-steps tot 10 kilometer per uur (15/11/2021 - De Tijd)

18:40 Het stadsbestuur van Parijs begrenst de snelheid van elektrische steps. In parken, voetgangersgebieden en rond scholen mogen de e-steps nog maar 10 kilometer per uur. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!