Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren. [naar artikel]
Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speed pedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren. [naar artikel]
De verkeersregels voor speedpedelecs zijn ingewikkeld. Niet alleen voor bestuurders van zo’n snelle elektrische fiets zelf, maar ook voor andere weggebruikers. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd duidelijk waar die speedpedelecs moeten rijden: op het fietspad of op de rijbaan. VRT NWS nam zelf de proef op de som. [naar artikel]
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. [naar artikel]
De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder. [naar artikel]
Een op de tien Vlamingen is niet goed op de hoogte van verkeersregels in schoolzones. Dat blijkt uit de ‘terug naar school’-quiz van mobiliteitsorganisatie VAB, die al meer dan vijfduizend keer werd ingevuld. [naar artikel]
10:06 Een verbod voor het gebruik door jongeren en op voetpaden en parkeerboetes. Na jaren van wettelijke vogelvrijheid komen er strengere regels voor elektrische steps. [naar artikel]
De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen, omdat die voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor die steps daalt van acht naar drie. [naar artikel]
Eén op de tien Vlamingen is niet goed op de hoogte van verkeersregels in schoolzones. Dat blijkt uit de ‘terug naar school’-quiz van mobiliteitsorganisatie VAB, die al meer dan vijfduizend keer werd ingevuld. [naar artikel]
Het percentage recidivisten ligt 41% lager bij verkeersovertreders die een vorming moeten volgen in vergelijking met overtreders die een klassieke straf zoals een geldboete krijgen. Dat blijkt uit een studie van verkeersinstituut Vias. De effecten van die verkeerscursussen zijn bovendien meer uitgesproken voor bestuurders die voor de eerste keer veroordeeld worden. In de studie werden […] Het bericht Recidive ligt 41% lager bij overtreders die verkeerscursus als straf krijgen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux […] Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Elektrische (deel)steps worden steeds vaker gebruikt als vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Naast de vele voordelen zijn er ook risico’s aan verbonden en bovendien zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk. Daarom heeft de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een nieuwe opleiding voor stepgebruikers gelanceerd. De eersten die de opleiding mochten volgen, waren een zevental personeelsleden van de stad Mechelen. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er meer dan 20 ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen. De helft daarvan vond plaats aan onze kust. Dat blijkt uit cijfers die Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg. [naar artikel]
In Dilbeek heeft de politie met akkoord van het parket Halle-Vilvoorde twee illegale elektrische steps vernietigd. Eén van de twee steps haalde een snelheid van meer dan 70 kilometer per uur. De eigenaar betaalde er 1.800 euro voor. Maar niet alle elektrische steps die verkocht worden, zijn gehomologeerd om op onze wegen te rijden, zegt de politie. [naar artikel]
Elektrische steps worden steeds populairder, maar gaan ook gepaard met letselongevallen en conflicten met voetgangers. Om die reden meldde het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) gisteren dat vanaf vrijdag 1 juli nieuwe verkeersregels voor e-steps en andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen ingaan. Hieronder een overzicht van de nieuwe regels. [naar artikel]
Dodelijke ongevallen met speedpedelecs zijn uitzonderlijk, meldt het verkeersinstituut VIAS. Toch vinden veel mensen de snelle elektrische fietsen een gevaar op de weg. Donderdagochtend kwam een fietser nog om het leven toen twee speedpedelecs tegen elkaar botsten. Zijn speedpedelecs gevaarlijk of niet? [naar artikel]
Elektrische steps lijken in Antwerpen steeds meer hun plaats te veroveren. De deelsteps van ‘Bird’, die in oktober gelanceerd zijn, duiken overal op. Maar ook de verkoop van elektrische steps doet het erg goed. [naar artikel]
37 procent van de weggebruikers – automobilisten én fietsers – kent amper de verkeersregels rond fietsen. Dat blijkt uit een bevraging van mobiliteitsorganisatie VAB. Veel weggebruikers weten amper wanneer een fietser voorrang heeft en ook de kennis over de gebruikte wegmarkeringen schiet fors tekort. Kent u de wegcode wel? Doe hieronder de test. [naar artikel]
De nieuwe verkeersregels voor e-steps en andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen gaan in vanaf vrijdag 1 juli. Dat bevestigt het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. [naar artikel]
De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]
Zondag trekken de inwoners van de Franse hoofdstad Parijs. Met een volksreferendum wil de stad het volk laten kiezen of elektrische steps al dan niet verboden moeten worden. De situatie: Parijs wil af van de e-steps. Die zorgen voor teveel overlast en problemen, zo oordeelt het stadsbestuur. Het debat is echter hevig gepolariseerd. De oplossing: […] [naar artikel]
Elektrische steps zijn een plaag in het Brusselse straatbeeld. Ze veroorzaken daarbij ook nog eens veel ongevallen. Elke week belandt... The post Elektrische steps goed voor een ongeval per week appeared first on Business AM. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]
18:40 Het stadsbestuur van Parijs begrenst de snelheid van elektrische steps. In parken, voetgangersgebieden en rond scholen mogen de e-steps nog maar 10 kilometer per uur. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.