Vanaf morgen mag je in de binnenstad van Aalst nergens nog sneller dan 30 kilometer per uur rijden. Het is één van de maatregelen van een groter circulatieplan in de stad. Daarin wordt ook meer ruimte voorzien voor zachte weggebruikers en het openbaar vervoer. Wie toch nog met de wagen het centrum in wil, zal zoveel als mogelijk afgeleid worden naar parkeerterreinen. Bekijk hieronder de reportage van onze reporter Bart Cortoos. [naar artikel]
Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) gaat na hoe de onduidelijkheid rond een aantal knips en toegangspoorten tot het autovrije gebied kan worden weggewerkt. Schepen Sofie Bracke (Open VLD) hoopt dan weer shoppers die door het circulatieplan wegbleven, terug naar Gent te krijgen. [naar artikel]
Er komen in Aalst al enkele grote aanpassingen aan het nieuwe circulatieplan dat half augustus werd ingevoerd. Dat is nodig om een vlotte doorstroming te blijven garanderen, volgens de stad. Bij de fietsersbond zijn de reacties verdeeld, en veel handelaars willen het circulatieplan volledig terugdraaien. [naar artikel]
Heel wat handelaars reageren gelaten op de bekendmaking van het nieuwe circulatieplan in Aalst. Daarin krijgen een aantal toegangswegen naar het stadscentrum een knip of worden ze eenrichtingsverkeer. "We zijn bezorgd dat klanten en leveranciers onze winkels niet meer zullen kunnen bereiken", zegt handelaar Mélissa Hembise. [naar artikel]
Vanaf 1 september gaat in Aalter het nieuwe circulatieplan in. In alle dorpskernen van de hoofd- en deelgemeenten komt er een zone 30. Daarnaast worden vrachtwagens uit het centrum geweerd. "Het is een gigantisch veiligheidsprobleem voor fietsers en andere weggebruikers wanneer truckers zich langs gemeentewegen parkeren", vertelt burgemeester Pieter De Crem (CD&V). [naar artikel]
Sinds de invoering van het circulatieplan krijgen de bewoners van de Leuvense Vesten opvallend meer verkeer langs hun voordeur, en dat zijn ze grondig beu. “Wij zijn blijkbaar tweederangsburgers, minder belangrijk dan de mensen in het centrum” [naar artikel]
Buitenlandse autobestuurders krijgen geen boete wanneer zij met hun wagen door de knips rijden, de voor auto’s verboden straten uit het Gentse circulatieplan. Schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) belooft tegen januari een oplossing. [naar artikel]
Sinds de invoering van het nieuwe circulatieplan rijden er zeker 19 procent minder auto’s rond in de Vijfhoek in Brussel dan ervoor. Het fietsverkeer groeide dan weer met een vijfde. Terwijl andere gemeenten struikelen over Good Move lijkt de invoering in Brussel-Stad daarmee een succes. Toch blijven er lokale knelpunten. [naar artikel]
Voor het eerst zijn er duidelijke cijfers over de luchtkwaliteit in Gent, voor en na de invoering van het veelbesproken circulatieplan. Daaruit blijkt dat de luchtkwaliteit in de stad sterk verbeterd is. Er zit veel minder stikstofdioxide in de lucht, in het centrum én langs de binnenring. [naar artikel]
In Aalst is het veel besproken circulatieplan goedgekeurd tijdens de gemeenteraad. Het stadscentrum krijgt er een pak fietsstraten bij. En ook de bestaande zone 30 zal worden uitgebreid. Het nieuwe circulatieplan wordt ingevoerd vanaf 16 augustus 2021. [naar artikel]
Stad Gent roept mensen met een verouderde gps op om die bij te werken om boetes te vermijden, vooral bij ingebouwde toestellen in auto's vormt dat een probleem. Mensen rijden daardoor, 4 jaar na de start van het circulatieplan, nog altijd door nieuwe eenrichtingsstraten of 'knips' die zones afbakenen. De boete moet sowieso betaald worden. [naar artikel]
De luchtkwaliteit in Gent is fors verbeterd sinds de invoering van het circulatieplan. Al wordt de internationale uitstootnorm nog steeds op enkele plaatsen in de stad overschreden. "We kunnen zeker nog stappen vooruitzetten. Na het centrum willen we de komende jaren ook inzetten op schone lucht in de rest van Gent", zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). [naar artikel]
Nieuwe voetgangerstellingen tonen aan dat er na de start van het circulatieplan op 3 april een dipje was in de drukte in de binnenstad van Gent, maar dat die zich snel herstelde. Toch voelden veel bewoners en handelaars vorige week als een kalme week aan. Filip Watteeuw wijst naar het “druktegevoel”. “Een straat zonder auto’s ziet er minder druk uit.” [naar artikel]
In Aalst wordt zondag een circulatieplan in stelling gebracht en moeten automobilisten voortaan rekening houden met een snelheidsbeperking in de binnenstad. Vanaf 7 uur zullen 6 ploegen zowat 1.000 verkeersborden aanpassen om onnodig verkeer uit het centrum te weren. Maandag is het circulatieplan volledig ingevoerd, maar de lokale politie zal de eerste weken vooral sensibiliseren bij inbreuken. [naar artikel]
Vandaag start "30 dagen minder wagen", een campagne van Netwerk Duurzame Mobiliteit die oproept om in juni de auto vrijaf te geven. Ruim 5.200 Vlamingen hebben al aangegeven dat ze zullen deelnemen. Opvallend: Limburgers geven de auto minder rust dan inwoners uit andere Vlaamse provincies. [naar artikel]
Rond 10.00 uur liep de melding binnen dat er in de dakgoot van een appartment aan het Keizersplein in Aalst een bom zou liggen. De hulp- en ontmijningsdiensten waren snel ter plaatse. Na onderzoek bleek het om onschuldigere vuurpijlen te gaan. "Het zag eruit als een bom, hier is kwaad opzet in het spel", klinkt het bij de stad. [naar artikel]
De stad Brugge laat borden van parkeergarages op "volzet" zetten, terwijl dat niet altijd het geval is. "Een leugentje om bestwil", zegt de burgemeester. "We willen auto's uit het centrum weren tijdens de drukke eindejaarsperiode, anders rijden er te veel toeristen richting het centrum en slibt alles dicht." [naar artikel]
"Gent is door dit circusplan van de ene dag op de andere dag een dode stad geworden", zegt woordvoerder en huisarts Jozef Burm, een van de initiatiefnemers van het afgewezen referendum over het omstreden circulatieplan. De sfeer werd vanochtend ook even grimmig. [naar artikel]
De Vlaams-Brabantse stad Diest gaat een nieuw circulatieplan invoeren. In het centrum wordt de rijrichting van verschillende straten aangepast. Dat heeft het stadsbestuur maandag bekendgemaakt in een persbericht. Het nieuwe plan treedt op 1 november in werking. [naar artikel]
Heel wat bewoners van het centrum van Oostakker, bij Gent, zijn het niet eens met de geplande naamsverandering van de centrale straat. Stad Gent wil er "Oostakkerdorp" veranderen in "Roger De Letterstraat" bij de heraanleg van het centrum. “We verliezen zo een deel van onze identiteit als Oostakkenaar”, zegt apothekeres Anna Ackerman. [naar artikel]
Het is op de eerste avond dat het nieuwe circulatieplan in Brussel-centrum in werking is getreden, drukker dan gewoonlijk op de weg. Dat zegt verkeersexpert Hajo Beeckman. Het nieuwe circulatieplan bant doorgaand verkeer uit de zogenoemde Vijfhoek in de hoofdstad. [naar artikel]
De stad Aalst steunt haar 3 grote sportclubs door tot eind volgend jaar geen huurgeld te innen van hen. "Zo worden de schulden niet nóg erger", zegt schepen Matthias De Ridder (N-VA). Het gaat om voetbalclub Eendracht Aalst, basketbalclub Okapi Aalst en volleybalclub Lindemans Aalst. De 3 clubs huren hun gebouwen van de stad. [naar artikel]
In Aalst mag de tradionele "Voil Jeanettenstoet" volgende week doorgaan. De stad besliste eerder dat cafés hun deuren mogen openen voor verklede carnavalisten, maar dat onder meer versterkte muziek op het openbaar terrein verboden wordt. Over een eventueel samenscholingsverbod had de stad toen niets gezegd, en daarom laat ze nu weten dat ze de "Voil Jeanettenstoet" zal toestaan. [naar artikel]
Vanaf september zal de stad Aalst zelf GAS-boetes uitschrijven voor kleine snelheidsovertredingen. Dat kan door de GAS 5-wetgeving uit 2021. De stad mag op die manier zelf flitstoestellen inzetten in de zones 30 en 50. "Er zijn wel voorwaarden aan verbonden", zegt burgemeester Christophe D'Haese (NV-A). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.