"Sociale media zijn eigenlijk heel eenvoudig. Je hebt een knop om te volgen en om te ontvolgen. Als een persoon je irriteert of slecht doet voelen, dan ontvolg je gewoon." Dat vertelt presentatrice Siska Schoeters in #BelRiadh over de impact die sociale media kunnen hebben op je zelfbeeld. Maar kwetsbare jongeren vertellen daar dat ze zich vaak spiegelen aan het perfecte plaatje dat influencers voorschotelen. Terwijl influencers aangeven dat ze hun volgers net positief willen inspireren. [naar artikel]
Meer en meer merken maken gebruik van "influencers" om hun producten aan te prijzen. Ze proberen ons - zonder dat uitdrukkelijk te tonen - te verleiden om iets te kopen. Er is veel mee te verdienen. Maar wie zijn de goede "influencers"? Bestaat er ook zoiets als valse "influencers"? [naar artikel]
Vlaamse influencers zijn tot acht uur per dag bezig met hun sociale mediakanalen als ze er ook hun brood mee willen verdienen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool. Maar het loont ook. Zowel jongeren als merken zien het nut van influencers in. [naar artikel]
Sinds de coronacrisis krijgen meer jongeren onder 16 jaar een eetstoornis, zo blijkt uit een bevraging van “Pano” bij vijf instellingen in Vlaanderen waar je je kan aanmelden met een eetprobleem. Liggen sociale media aan de oorzaak van het negatieve zelfbeeld dat jongeren krijgen? Vergelijken jongeren zich te hard met de schijnbaar perfecte levens van influencers? Vanavond om 20 uur gaan jongeren, waaronder influencers en mensen die een eetstoornis hebben, hierover in discussie met Siska Schoeters in ons online-praatprogramma #BelRiadh. [naar artikel]
Wie acteurs, modellen of andere influencers volgt op sociale media, heeft de voorbije dagen wellicht exotische woestijnfoto's zien passeren. De foto's werden genomen op een groot dancefestival in de Saudische hoofdstad Riyad. Influencers van overal, ook uit ons land, waren uitgenodigd om het evenement bij te wonen en te promoten. Maar ze krijgen veel kritiek voor hun onbekommerde gefeest op kosten van een regime dat het niet nauw neemt met de mensenrechten. "Heb je het lichaam van Khashoggi gevonden?", is een van de felle commentaren. [naar artikel]
8 op de 10 Vlaamse jongeren volgen influencers op sociale media en bijna 2 op de 10 kopen ook producten omdat die door hen worden aangeprezen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool. Maar de liefde is niet altijd wederzijds, want 20 procent van de jongeren volgt ze bewust niet. [naar artikel]
De impact van sociale media op het zelfbeeld is een van de redenen waarom jongeren kampen met psychische problemen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Agentschap Opgroeien. Karen Linten, expert sociale media bij Mediawijs geeft in “VRT NWS Laat” advies over hoe je met sociale media moet omgaan. [naar artikel]
Een knokpartij filmen en dan delen via sociale media: het blijkt een nieuw fenomeen te zijn. De politie van Brugge is een onderzoek gestart naar zo'n filmpje dat online is geplaatst. Daarin is te zien hoe een jongen van 14 jaar in elkaar wordt geslagen door andere jongeren. Dat soort filmpjes is tegenwoordig dagelijkse kost op sociale media, vertellen enkele jongeren in "Het journaal". [naar artikel]
Drie influencers moeten samen 400.000 euro aan achterstallige belastingen betalen, omdat ze meer hebben verdiend dan ze op hun belastingbrief hadden aangegeven. Dat schrijft de krant Het Nieuwsblad. Influencers maken op sociale media reclame voor bedrijven en krijgen daarvoor in ruil gratis producten of worden ervoor betaald. "Maar niet alle influencers geven die inkomsten aan", zegt Francis Adyns van de FOD Financiën. [naar artikel]
Wie het breed heeft, laat het breed hangen. Deze zegswijze is zeker van toepassing op een nieuwe sociale media-hype, gestart midden augustus in Rusland, die nu, met de hulp van Chinese jongeren, definitief lijkt over te waaien naar de rest van de wereld. Onder de noemer "Falling Stars" pronken rijke jongeren met hun weelde, nadat ze tegen de grond gesmakt zijn. Waarbij de jongeren bovendien niet graag onderdoen voor anderen in het tonen van hun "(luxe)goederen". Maar zoals iedere hype lokt ook deze grappige varianten uit, die dan ook weer goed scoren op sociale media. [naar artikel]
De medewerkers van de stad Gent krijgen de richtlijn om in officiële brieven de inwoners aan te spreken met "je" en "jij", en dus niet langer met "u". Die beleefdheidsvorm zou te afstandelijk zijn, en past niet meer in de frissere huisstijl die Gent momenteel invoert. [naar artikel]
Mensen leggen teveel nadruk op mogelijke negatieve gevolgen van de seksuele activiteiten van jongeren op sociale media, zegt de Nederlandse Marijke... [naar artikel]
Jeugdinformatiemerk WAT WAT verspreidt duizenden papieren brochures die jongeren wegwijs maken in de coronaregels en de vaccins. “Met online campagnes en influencers bereikten we al heel veel jongeren, maar nog niet genoeg.” De brochures zijn binnenkort ook beschikbaar in het Engels, Frans, Arabisch,?Turks en Farsi. [naar artikel]
1 op de 3 Belgen die influencers volgen op sociale media, heeft de voorbije 3 maanden iets gekocht nadat ze er reclame voor hebben gezien bij een influencer. Dat blijkt uit een studie van Arteveldehogeschool en Comeos. Bijna 9 op de 10 (87 procent) van de Belgische jongeren volgen influencers, bij volwassenen is dat nog niet de helft. [naar artikel]
De afgelopen jaren hebben grote oliebedrijven een nieuw jachtterrein ontdekt om hun imago te verbeteren: TikTok. Volgens een onderzoek van de activistische website DeSmog hebben meer dan honderd influencers recentelijk Shell, BP en andere oliebedrijven gepromoot op sociale media. In het nieuws: Pro-Big Oil-influencers zijn talrijk aanwezig. De details: Vooral in de VS, maar ook […] [naar artikel]
Het lezen van berichten op sociale media met een positieve inhoud ten aanzien van alcoholgebruik verhogen bij jongeren de intentie of bereidheid [naar artikel]
Op jonge leeftijd huidverzorging gebruiken doet meer kwaad dan goed. Dat zeggen specialisten nu op sociale media video's circuleren waarin kinderen "skincare" promoten. Influencers maakten al langer promotie voor schoonheidsproducten van bepaalde merken, maar die zijn niet bedoeld voor kinderen. [naar artikel]
De voorbije dagen zijn op sociale media opnieuw verschillende filmpjes opgedoken van jongeren die leeftijdsgenoten aanvallen. “Happy slapping”, zo heet het fenomeen: doelbewust op video vastleggen hoe iemand wordt vernederd en geslagen, om er vervolgens online mee te pronken. "Het draait allemaal om aanzien", vertellen experten Catherine Van de Heyning en Michel Walrave (beiden UAntwerpen). "Des te meer likes, des te beter." [naar artikel]
De stad Gent biedt gratis workshops aan voor inwoners die online haatspraak willen aanpakken. Het gaat dan om kwetsende of zelfs discriminerende uitspraken online, onder meer op sociale media. De stad lanceert ook een website met tips. In een campagnefilmpje ondersteunen bekende Gentenaars de oproep om het fenomeen een halt toe te roepen. "Niemand mag haatspraak dulden, we moeten er tegenin blijven gaan", zegt de stad. Gent belooft zelf het goede voorbeeld te geven op eigen mediakanalen. [naar artikel]
Mensen leggen teveel nadruk op mogelijke negatieve gevolgen van de seksuele activiteiten van jongeren op sociale media, zegt de Nederlandse Marijke... [naar artikel]
In het stadsdebat van "Terzake" gaan Mathias De Clercq (Open VLD) en Mieke Van Hecke (CD&V) in debat over hun stad Gent. Het gaat onder meer over de sociale woningen in de stad en inspraak in het bestuur. [naar artikel]
Voor professor Wim Beyers is het geen verrassing dat het voorbije weekend honderden jongeren in openlucht een feestje gebouwd hebben. "Jongeren willen zo veel mogelijk thuis weg en met hun vrienden op stap. Dat kon drie maanden niet. We zien ook dat de communicatie over de coronaregels voor jongeren dubbelzinnig en mistig is geweest. Ze mogen samenkomen met tien mensen, maar tegelijkertijd kunnen ze volgende week op kamp met vijftig en mag Rock Werchter festivals met 200 mensen organiseren", zegt Beyers in "De wereld vandaag". [naar artikel]
De stad Menen heeft het gehad met de wedstrijd op sociale media waarbij de meest marginale stad van Vlaanderen wordt gekozen. Menen won die bedenkelijke titel al vijf keer en is nu door de organisator van de wedstrijd opnieuw genomineerd. "Het is een ludieke actie op sociale media, maar het leeft wel bij de inwoners", zegt schepen Kasper Vandecasteele. [naar artikel]
Onderzoekers van de Universiteit Gent, Mediawijs én Mediaraven hebben zich verdiept in het mediagebruik van ruim 4.000 jongeren tussen 6 en 18 jaar. Het resultaat werd gegoten in het twee-jaarlijkse rapport Apestaartjaren. En wat blijkt? Jongeren delen nog steeds gretig op sociale media, zijn zich bewuster van wat ze precies op het internet posten én zien de smartphone als een onmisbaar deel van hun sociaal leven. Wij zetten de meest opmerkelijke bevindingen op een rijtje. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.