Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Dieselwagens mogen tijdelijk Oslo niet meer binnen

16/01/2017 - 12:19
"Oslo gaat dinsdag dieselwagens in de stad verbieden, om een vervuilingspiek in te dammen. Automobilisten zijn kwaad, omdat de Noorse staat enkele jaren geleden nog aanmoedigde om diesels te kopen."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Dieselwagens mogen Brussel niet meer binnen vanaf 2030 (25/06/2021 - Express)

Lees dit artikel: Dieselwagens mogen Brussel niet meer binnen vanaf 2030 Het Brussels Gewest kondigt een stapsgewijs verbod op diesel- en benzinewagens aan. Vanaf 2030 mogen dieselwagens de hoofdstedelijke regio niet meer binnen en vanaf 2035 worden ook benzinewagens verbannen. “We stappen af van verbrandingsmotoren in Brussel: dieseluitstap in 2030 en benzine-uitstap in 2035!”, zo twittert Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo). Het gaat om […] Lees dit artikel: Dieselwagens mogen Brussel niet meer binnen vanaf 2030 [naar artikel]


2. Oslo verbiedt voor de eerste keer dieselwagens wegens smog (17/01/2017 - De Redactie)

De Noorse hoofdstad Oslo verbiedt vandaag en de komende dagen alle dieselwagens in en rond de stad omdat de luchtkwaliteit bijzonder slecht is. [naar artikel]


3. 1,5 miljoen diesels mogen in 2027 stadscentrum niet meer binnen (25/11/2019 - De Tijd)

07:33 Van alle dieselwagens die op op dit moment in België rond rijden, zullen er binnen acht jaar anderhalf miljoen de stadscentra niet meer binnen mogen, berekende de VAB. [naar artikel]


4. 17 procent van alle wagens in Vlaanderen zijn dieselwagens die vanaf 1 januari niet meer in Antwerpen en Gent mogen rijden (11/11/2019 - VRT NWS)

Maar liefst 17% van alle wagens in Vlaanderen zijn dieselwagens die niet meer voldoen aan de strengere normen in de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent. Dat blijkt uit cijfers van het autosectorfederatie Febiac. De normen in die emissiezones worden van 1 januari 2020 strenger. Dieselwagens tot en met euronorm 4 mogen vanaf dan de stad niet meer binnen tenzij u diep in de buidel tast. [naar artikel]


5. Vuile dieselwagens mogen Brussel niet meer in (01/01/2018 - De Tijd)

07:49 Vanaf Nieuwjaar geldt in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest een lage-emissiezone. De meest vervuilende dieselwagens mogen er vanaf 2018 niet meer rijden. [naar artikel]


6. Meer dan 1,5 miljoen dieselrijders mogen in 2027 stadscentra niet meer binnen (25/11/2019 - Het Nieuwsblad)

Meer dan 1,5 miljoen dieselwagens zullen in 2027 de centra van steden en gemeenten met een lage-emissiezone (LEZ) niet meer binnen mogen. Dat heeft VAB berekend. De mobiliteitsorganisatie roept steden en gemeenten die zo’n LEZ invoeren op om voldoende alternatieven, meer bepaald laadinfrastructuur voor elektrische wagens, te voorzien. [naar artikel]


7. Regels LEZ strenger vanaf januari: ook euronorm 4 moet betalen (31/10/2019 - Gazet van Antwerpen)

Vanaf januari worden de regels voor de lage-emissiezone in Antwerpen strenger. Vanaf dan moeten dieselwagens die toegang willen euronorm 5 hebben en benzinewagens euronorm 2. Dieselwagens met euronorm 3 en een roetfilter mogen vanaf dan niet meer binnen. [naar artikel]


8. Wallonië gaat vervuilende dieselwagens stapsgewijs bannen (07/12/2017 - Het Laatste Nieuws)

Wallonië gaat vervuilende personenwagens op diesel stapsgewijs verbieden. Vanaf 2023 zullen de oudste dieselwagens er niet meer mogen rijden en na... [naar artikel]


9. Hoe Oslo erin slaagde om het aantal verkeersdoden in 2019 tot één te herleiden (08/01/2020 - Gazet van Antwerpen)

Er is in 2019 één verkeersdode gevallen in Oslo. In Antwerpen waren het er in 2018 nog elf. “In Oslo worden auto’s meer gescheiden van andere weggebruikers, en er is een nultolerantie voor alcohol”, zegt Lars Böcker, mobiliteitsexpert van de Universiteit van Oslo. [naar artikel]


10. Waarom lukt het niet om de uitstoot van dieselwagens te verminderen? (01/08/2017 - De Morgen)

Henri van Soest is verbonden aan de Universiteit van Oslo, als researcher Electricity Law, Scandinavian Institute of Maritime Law. [naar artikel]


11. Duitse regering schiet dieselindustrie ter hulp (02/10/2018 - De Tijd)

07:43 De Duitse regering heeft een plan klaar om de dieselindustrie te redden, nu almaar meer dieselwagens de steden niet meer mogen binnen rijden. [naar artikel]


12. VAB: “LEZ is onrechtvaardig, discrimineert eigenaars van dieselwagens” (26/02/2020 - Het Nieuwsblad)

Mobiliteitsclub VAB vindt het criterium (de euronorm van een auto) dat de Vlaamse overheid gebruikt om te bepalen welke dieselwagen al dan niet een lage-emissiezone binnen mag onnauwkeurig. Dit criterium leidt tot discriminatie van bezitters van een Euro 4 dieselwagen met roetfilter, die sinds 1 januari de LEZ niet meer binnen mogen zonder te betalen, zo concludeert VAB uit onderzoek naar de effectieve uitstoot van fijnstof bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. [naar artikel]


13. Vlaamse Regering wil dieselwagens vanaf 2031 bannen in Gent en Antwerpen, maar is dat wel haalbaar? (15/12/2022 - VRT NWS)

De Vlaamse Regering wil vanaf 2031 dieselwagens bannen in de lage-emissiezones van Gent en Antwerpen. Vier jaar later, in 2035, zouden ook benzinewagens de steden niet meer binnen mogen. Volgens autojournalist Gert Verhoeven zijn die data moeilijk haalbaar. "We gaan naar een situatie evolueren waarin steeds minder mensen een auto zullen kunnen hebben." [naar artikel]


14. Volkswagen biedt in Duitsland tot 10.000 schrootpremie voor oude diesels (18/10/2018 - Metro)

Het autoconcern Volkswagen gaat in Duitsland een schrootpremie aanbieden aan de bezitters van oude dieselwagens (euronorm 1 tot 4), die kan oplopen tot 10.000 euro per voertuig. Dat berichten Duitse media. De autobouwer wil daarmee een antwoord bieden aan de problematiek van oude dieselwagens, die in steeds meer Duitse steden niet meer binnen mogen omwille […] Het bericht Volkswagen biedt in Duitsland tot 10.000 schrootpremie voor oude diesels verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


15. Diesellocomotieven NMBS blijven wel stad in rijden: “Lage-emissiezone niet van toepassing op treinen” (01/02/2017 - Gazet van Antwerpen)

Vervuilende dieselwagens mogen vanaf vandaag de Antwerpse binnenstad niet meer binnen. Ook vervoermaatschappij De Lijn moest de verdeling van haar bussen al herbekijken en verschuift de vervuilende modellen naar de gemeenten buiten de stad. [naar artikel]


16. Duitse regering neemt reglementering aan om verbod op oudere dieselwagens te omzeilen (15/11/2018 - Metro)

De Duitse regering heeft donderdag een reglementering aangenomen om te trachten het verbod op oudere dieselwagens in stadscentra te beperken, nu steeds meer steden in Duitsland die wagens moeten bannen. Heel wat Duitse politici trekken ten strijde tegen de antidieselmaatregelen, die gehekeld worden door de autobouwers en automobilisten. Volgens de Duitse regering is het verbieden […] Het bericht Duitse regering neemt reglementering aan om verbod op oudere dieselwagens te omzeilen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


17. Wat is er in Oslo loos (04/04/2019 - De Morgen)

De Noorse hoofdstad ademt geschiedenis en toekomst, ideaal voor een citytrip Rustig excentriek Oslo Heerlijk tafelen, wandelen langs het water, overweldigd worden door architectuur en trendy design. Oslo heeft alles in huis. Meer nog, twee nieuwe stadsontwikkelingen toveren de Noorse hoofdstad om tot de ultieme bestemming voor uw volgende citytrip. Oslo, stad met een stevig verleden en een briljante toekomst in het verschiet. [naar artikel]


18. Hoe wordt de lage-emissiezone in Brussel ingevoerd? (28/09/2017 - VRT NWS)

Vanaf 1 januari 2018 zullen de meest vervuilende dieselwagens (euro 0 en euro 1) en later ook oude benzinewagens, het gewest niet meer binnen mogen, maar de eerste 9 maanden zullen er geen boetes worden uitgeschreven. De komende jaren zullen de normen telkens  op 1 januari strenger worden.   [naar artikel]


19. VIDEO Antwerpse advocaten mogen VS niet meer binnen (19/09/2018 - Gazet van Antwerpen)

Al zeker zes advocaten mogen de Verenigde Staten niet meer in, omdat ze Belgische terreurverdachten hebben verdedigd. Ze vulden allemaal online een formulier in, om een tijdelijk visum te krijgen voor Amerika. Maar dat werd hen stuk voor stuk geweigerd. Zowat alle Antwerpse advocaten vragen nu een krachtig signaal van de overheid, om de Amerikaanse ambassadeur op het matje te roepen en deze systematische ban snel terug te schroeven. [naar artikel]


20. Gewonde na schietpartij bij moskee in Oslo (11/08/2019 - VRT NWS)

Bij een schietpartij in het Islamitisch centrum al-Noor in de gemeente Baerum, dichtbij de Noorse hoofdstad Oslo, is een persoon neergeschoten. Een mannelijke verdachte werd aangehouden, meldt de politie van Oslo . [naar artikel]


21. Lage-emissiezone in Brussel van kracht: vervuilende dieselwagens niet meer welkom (01/01/2018 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf 1 januari geldt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende dieselwagens zullen er in 2018 niet... [naar artikel]


22. 'Dieselrijders weten niet of ze Antwerpen nog binnen mogen' (05/01/2017 - Knack)

Slechts vijf procent van de dieselrijders weet of zijn of haar auto vanaf 1 februari nog binnen mag in de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. Daarom vraagt de VAB een tijdelijk gedoogbeleid. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!