Bart Lens, die niet enkel gebouwen maar ook objecten ontwerpt, krijgt de carrièreprijs van de Henry van de Velde Awards voor design. Lens is onder meer bekend van het gerechtsgebouw van Hasselt. Ook linnenfabrikant Verilin en duurzame ontwerper Sep Verboom vallen in de prijzen. Net als de "Theomatik", een handig hulpmiddel voor wie met één arm moet eten. [naar artikel]
Iedereen een elektrische laadpaal thuis? Bij Planet Group op The Loop is het binnenkort geen sciencefiction meer, maar realiteit. Het ICT-bedrijf heeft al het grootste elektrische wagenpark van het land en wil tegen 2024 alléén nog elektrische bedrijfswagens. En dus krijgen werknemers die niet in de stad wonen, een eigen laadpaal thuis. “Op kosten van de firma.” [naar artikel]
Dinsdag zijn in de Bozar in Brussel de belangrijkste designprijzen van Vlaanderen uitgereikt en Limburg was de grote slokop. Van de tien genomineerden kregen vier Limburgse designers een Henry van de Velde award. Architect Bart Lens won de Life Time Achievement Award, Lore Langendries de Design Led Crafts Award, Roel Vandebeek de Efficiency Award en Frédéric Boonen de Public Award. [naar artikel]
Woensdagavond zijn in de Brusselse Bozar de Henry van de Velde Gold Awards uitgereikt. De Waterbench van ontwerpster Barbara Standaert won er de publieksprijs. De bank wordt gemaakt door het Bilzense bedrijf Ebema. De eerste Crafts By Bokrijk Award ging naar Alexander Marinus, die op een innovatieve wijze met jute aan de slag gaat. [naar artikel]
De Duitse autotoeleverancier Bosch heeft vandaag een prototype voorgesteld van een intelligente laadpaal voor elektrische auto's. Het bedrijf wil... [naar artikel]
In Vlaanderen duurt het gemiddeld drie jaar om een snellaadpaal voor elektrische auto’s te installeren. In Nederland vier maand. “Het probleem zit op twee niveaus," zegt Jochen De Smet, voorzitter van de Europese Vereniging van elektrische voertuigen: "De paperassenmolen voor vergunningen maalt te traag en als de vergunning er is, duurt het vaak erg lang eer netbeheerder Fluvius de laadpaal installeert.” [naar artikel]
Een kabel over de stoep leggen, laadpalen op parkings van supermarkten of een laadpaal nabij je huis zodra je een elektrische auto hebt gekocht. Het zijn enkele voorbeelden die Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) op tafel legt om tegen 2030 66.000 laadpunten in Vlaanderen te realiseren. Somers verwacht nu van elke gemeente een laadpaal-plan om dat doel te bereiken. De Vlaamse regering zal de lokale besturen daarin ondersteunen. [naar artikel]
Een bedrijf uit Temse heeft een milieuvriendelijke laadpaal voor elektrische auto's gemaakt. Die bestaat onder meer uit gerecycleerde materialen, zoals aluminium. Maar ze gebruiken er ook hennepplanten voor. [naar artikel]
Een slimme lamp die zorgpersoneel ontlast door taken van hen over te nemen, een apparaatje dat de afstand tussen twee werknemers monitort en de mobiliteitsapp "Slim naar Antwerpen". Het zijn slechts enkele winnaars van de Henry Van de Velde Awards die in totaal 17 voorbeelden van vernieuwend, kwalitatief en inspirerend design bekronen. [naar artikel]
Als je met een elektrische auto rijdt, maar thuis geen laadpaal kan zetten, dan zal je er bij je gemeente één kunnen aanvragen binnen een straal van 250 meter van je woning. Dat schrijven de kranten van het Mediahuis. Het is aan de gemeente om dan goed te keuren of en waar er een laadpaal kan komen. [naar artikel]
Tussen de verschillende laadpalen zijn er grote prijsverschillen. Een laadbeurt kan daardoor bij de ene laadpaal dubbel zo duur zijn als bij een ander. Daar zit meer achter dan alleen de snelheid waarmee de laadpaal laadt. "De kostprijs hangt vooral af van het moment waarop de laadpaal is gezet", vertelt Bart Massin van EV Belgium in "De wereld vandaag". [naar artikel]
De laadpaal voor rijwoningen van Hasselaar Danny Vaes nadert de serieproductie. De belangstelling voor het laadconcept dat een doorbrak kan betekenen voor de elektrische auto is enorm. [naar artikel]
De eerste groepsaankoop van elektrische auto's is een succes. Er zijn al 80 auto's verkocht en dat is veel, zegt het bedrijf Bobex dat de groepsaankoop organiseerde voor de Vlaamse overheid. Bovendien heeft de groepsaankoop veel mensen in contact gebracht met de elektrische auto, zegt het bedrijf. [naar artikel]
Op de parking achter de Sint Martinuskerk in Meeuwen is de eerste openbare elektrische laadpaal geïnstalleerd. Iedereen met een elektrische wagen kan zijn batterij aansluiten en via een betaalsysteem met een kaart stroom tappen. Hoe snel je een wagen kan opladen, is afhankelijk van de batterij. [naar artikel]
Omdat de 68-jarige Greta Van Hoeck uit Wilrijk een elektrische wagen wilde kopen, deed ze een aanvraag om een publieke laadpaal in de buurt van haar woning te laten installeren. De vrouw heeft zelf immers geen oprit of garage. Na maanden wachten op een antwoord van de bevoegde diensten blijkt de enige geschikte locatie voor een laadpaal zich nu op een afstand van 700 meter van Greta's huis te bevinden. "Te ver", vinden Greta en haar dochter. Bovendien is de carpoolparking 's avonds ook slecht verlicht. [naar artikel]
Met het Belgische wetsvoorstel om vanaf 2026 alleen nog maar emissievrije bedrijfswagens fiscaal interessant te maken, zijn elektrische wagens mogelijk aan een opmars bezig. Maar wat heb je thuis nodig voor een elektrische auto? Kan je overal een laadpaal installeren? En hoe zit het in de stad? Wij geven een praktisch overzicht. [naar artikel]
De nieuwe "superbatterij" waar het Leuvense onderzoekscentrum IMEC aan werkt, moet het binnen enkele jaren mogelijk maken om in één keer met een elektrische auto naar het zuiden van Frankrijk te rijden. Dat zegt CEO Luc Van den Hove in "De afspraak" op Canvas. "De doorbraak van de elektrische auto zal zéér snel een feit zijn." [naar artikel]
De belangrijke designprijzen de Henry van de Velde Awards zijn uitgereikt. Grafisch ontwerper Paul Boudens kreeg daarbij een award voor zijn loopbaan. Ook het festival Tomorrowland gaat naar huis met een prijs, net als de jonge ontwerpster Amandine David. [naar artikel]
Vlaanderen wil tegen 2020 vijfduizend publieke laadpalen voor elektrische wagens installeren. Het Antwerpse aandeel bedraagt 272 laadpalen. Maar het is allesbehalve simpel om zelf een laadpaal aan te vragen, zo klaagt Frederik Saen van Antwerpen-Linkeroever aan. [naar artikel]
Dankzij een Vlaamse innovatie kunnen ook bewoners van een rijwoning straks hun elektrische auto opladen. “En dat zonder hinderlijke kabel over de stoep”, aldus Danny Vaes van het bureau S-Droom. [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Nog niet op de plaats van bestemming, de batterij van je elektrische auto bijna leeg en geen laadpaal in de buurt? Geen probleem. Althans, niet als het aan ZipCharge ligt. Het bedrijf komt met een soort powerbank, of ‘jerrycan’, voor elektrische auto’s. [naar artikel]
De laadpaal voor rijwoningen van Danny Vaes uit Hasselt nadert de serieproductie. De belangstelling voor het laadconcept dat een doorbraak kan betekenen voor de elektrische auto is enorm. Mechels burgemeester Bart Somers (Open Vld) was aanwezig bij de lancering en bood de initiatiefnemers meteen de mogelijkheid aan om in Mechelen een proefproject op het getouw te zetten. [naar artikel]
Wie een elektrische auto heeft, maar geen plaats om te laden, kan een laadpaal aanvragen bij de gemeente. Nu wordt die geplaatst in een straal van een halve kilometer rond de woning, mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open VLD) verkleint die tot 250 meter. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.