Donderdag is het precies een jaar geleden dat Antwerpen als eerste Belgische stad een lage-emissiezone invoerde. Of de luchtkwaliteit er tijdens dat jaar al op vooruitgegaan is, is niet duidelijk. Volgens het stadsbestuur is het aantal vervuilende wagens die de stad binnenrijden, wel al fors afgenomen. Vanaf dit voorjaar zullen ook de eerste boetes voor Nederlandse en Franse bestuurders verstuurd worden. [naar artikel]
De lage-emissiezone in Gent wordt niet verder uitgebreid. Dat heeft het stadsbestuur beslist. Sinds begin 2020 worden de meest vervuilende wagens uit het stadscentrum geweerd. Er komen wel meer slooppremies voor oudere voertuigen van alle inwoners in de stad en meer (elektrische) deelwagens en -fietsen buiten de lage-emissiezone. [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt -na Antwerpen en Brussel- ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit het stadscentrum. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? En helpt een lage-emissiezone? Prof. dr. Tim Nawrot is milieu-epidemioloog en legt het uit. [naar artikel]
De lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen heeft een duidelijk positief effect op de uitstoot van verontreinigde stoffen in de Scheldestad. Dat blijkt uit het onderzoek naar de impact van de LEZ een jaar na de invoering. [naar artikel]
Buitenlandse chauffeurs die met te vervuilende wagens de kersverse Antwerpse lage-emissiezone (LEZ) inrijden, dreigen voorlopig nog te ontsnappen [naar artikel]
In Antwerpen is sinds vanochtend de eerste lage-emissiezone (LEZ) van ons land actief, een gebied waarin al te vervuilende wagens en vrachtwagens [naar artikel]
In Antwerpen is sinds vanochtend de eerste lage-emissiezone (LEZ) van ons land actief, een gebied waarin al te vervuilende wagens en vrachtwagens [naar artikel]
Op donderdag 1 februari is het precies een jaar geleden dat de stad Antwerpen als eerste in ons land op haar grondgebied een lage-emissiezone (LEZ) invoerde. De meest vervuilende voertuigen mogen sindsdien de binnenstad - het gebied binnen de Antwerpse ring en de wijk Linkeroever - niet meer in, op straffe van een boete. Of de luchtkwaliteit er tijdens dat eerste jaar al op vooruitgegaan is, is niet duidelijk, maar volgens het stadsbestuur is het aantal vervuilende wagens die de stad binnenrijden, wel al fors afgenomen. [naar artikel]
Vanaf 1 januari mag u met een vervuilende auto niet meer rondrijden in het Brussels Gewest. Alle negentien Brusselse gemeenten zullen vanaf dan één grote lage-emissiezone zijn. Het is de grootste lage-emissiezone van België, zes keer groter dan de lage-emissiezone in Antwerpen. Het Brussels parlement heeft de lage-emissiezone vandaag officieel goedgekeurd. [naar artikel]
Dagelijks rijden tientallen vervuilende bussen in en uit de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. Deze busbedrijven, die buslijnen verzorgen voor De Lijn, betalen 1.380 euro per bus per jaar om nog de LEZ in te mogen. [naar artikel]
In Gent rijden vandaag honderden oldtimers door de stad om te protesteren tegen de lage-emissiezone (LEZ) die er volgende week van kracht gaat. De meest vervuilende auto’s mogen dan niet langer het stadscentrum inrijden. Actiegroep Red De Oldtimer vraagt met de symbolische ‘Laatste rit naar Gent’ om het beleid bij te sturen. De deelnemers rijden […] Het bericht Oldtimers trekken door Gent om te protesteren tegen lage-emissiezone verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De ruime omgeving van Parijs is vanaf 1 juli een lage-emissiezone, waarin de meest vervuilende wagens niet langer welkom zijn. Dieselwagens die ouder zijn dan 18 jaar en wagens op benzine ouder dan 21 jaar, worden niet meer toegelaten in het gebied. De lage-emissiezone zal gelden in de 79 gemeenten in het gebied binnen de […] Het bericht Nieuw op 1 juli – Meest vervuilende wagens niet meer welkom in Parijs verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De federale politie krijgt boetes omdat haar oude voertuigen in de lage-emissiezone rondrijden. In een rondzendbrief roept de directie nu op om goed na te denken over welke auto men gebruikt voor een verplaatsing naar Antwerpen. “In de toekomst willen we naar een wagenpark met niet- of weinig-vervuilende wagens”, luidt het. [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt - na Antwerpen en Brussel - ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit de stad. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? Helpt een lage-emissiezone eraan? Welke stoffen horen wel en niet thuis in de lucht die we dagelijks inademen? Hoe ongezond is dat allemaal? Is het erger met onze... [naar artikel]
Het invoeren van een lage-emissiezone in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van verontreinigende stoffen zoals roet, stikstofoxiden en fijn stof door het wegverkeer. Dat concludeert de stad Antwerpen uit een studie van Transport & Mobility Leuven en VITO, die het Vlaamse wagenpark van eind 2016 - voor de LEZ van kracht werd - vergelijkt met de wagens die eind 2017 in de LEZ rondreden. Er zijn nog geen meetresultaten om die beweringen te ondersteunen, zegt professor Roeland Samson van de Universiteit Antwerpen. [naar artikel]
Op 1 februari 2017 voerde de stad Antwerpen binnen de Singel en op Linkeroever de lage-emissiezone (LEZ) in. Vervuilende wagens zijn sindsdien niet langer welkom in de stad. Dat betekende voor heel wat mensen een flinke aanpassing en een zware investering. Een jaar later blikken we met enkelen van hen terug. [naar artikel]
Vanaf 1 januari geldt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende dieselwagens zullen er in 2018 niet... [naar artikel]
Vanaf morgen, 1 februari worden de meest vervuilende wagens geweerd in de lage-emissiezone in de Antwerpse binnenstad en een deel van Linkeroever. Lees hier of je wagen voldoet aan de voorwaarden. [naar artikel]
Wie zijn tweedehands dieselwagen wil verkopen, krijgt er nog amper geld voor. Dat is een gevolg van de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen. Vervuilende wagens mogen de binnenstad niet meer in, waardoor niemand nog oudere diesels wil kopen. Tweedehands benzinewagens zitten dan weer in de lift. [naar artikel]
De lage emissiezone in Gent gaat pas in vanaf januari, maar heeft nu al bijna 420.000 euro opgebracht aan uitzonderingen. Wie met een te vervuilende wagen wil blijven rijden, kan namelijk betalen voor zo'n toelating. Zo'n uitzondering aanvragen kan ook in Antwerpen en Brussel, waar al langer lage emissiezones van kracht zijn. Ook daar brengt het geld in het laatje. [naar artikel]
Over een dikke twee maanden is het zover. Dan mogen de meest vervuilende wagens de Antwerpse binnenstad en Linkeroever niet meer in. De lage-emissiezone (LEZ) wordt aangeduid met een eigen verkeersbord. Aan elk kruispunt vóór het begin van de zone, komt een vooraankondigingsbord te staan. Het eerste bord werd vandaag geplaatst op de Straatsburgbrug. [naar artikel]
De lage-emissiezone in Gent heeft haar effect niet gemist: de inwoners van het stadscentrum hebben nu 10 procent minder auto's dan 2 jaar geleden. En de auto's die ze wel nog hebben, zijn minder vervuilend. [naar artikel]
619.362 ingeschreven wagens moeten over een dikke maand aan de kant blijven als op 1 januari Gent een lage-emissiezone (LEZ) instelt en Antwerpen de regels voor vervuilend verkeer strenger maakt. Dat blijkt uit cijfers van de automobilistenvereniging VAB. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.