’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt -na Antwerpen en Brussel- ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit het stadscentrum. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? En helpt een lage-emissiezone? Prof. dr. Tim Nawrot is milieu-epidemioloog en legt het uit. [naar artikel]
De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) heeft de Antwerpse lage-emissiezone juridisch laten onderzoeken en stelt belangrijke bezwaren vast. [naar artikel]
01:00 Ongeziene kloof tussen nieuwe diesels en benzines [naar artikel]
Geen enkele oldtimer mag nog binnen in de Gentse lage emissiezone (LEZ). Dat is een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Die gaf een Gentenaar gelijk die een jonge oldtimer heeft (tussen 25 en 40 jaar oud). Hij vond het discriminerend dat hij met zijn auto de LEZ niet in mocht, en oudere oldtimers wél. Gevolg is nu wel dat geen enkele oldtimer nog in de lage emissiezone mag. [naar artikel]
Wat als je met een BMW uit 1971, zonder enige euronorm, de lage-emissiezone in rijdt? Duurt het een week voor de eerste waarschuwingen in de bus vallen? Een maand? Of kan je zonder enige vaststelling nog maanden door de stad zoeven? Gazet van Antwerpen gaat de uitdaging aan. [naar artikel]
De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV), een vereniging die de belangen van oldtimerliefhebbers behartigt, wil de stad Antwerpen en het Vlaams gewest in gebreke stellen in het kader van de Antwerpse lage-emissiezone. [naar artikel]
De federale politie van Antwerpen heeft 35 anonieme voertuigen op de uitzonderingslijst laten zetten voor de lage-emissiezone in Antwerpen. De auto’s zijn zo oud en vervuilend dat ze beboet zouden moeten worden. Het gaat onder meer over een oude Peugeot 407 met meer dan 300.000 km op de teller. [naar artikel]
Vanaf 1 januari mag u met een vervuilende auto niet meer rondrijden in het Brussels Gewest. Alle negentien Brusselse gemeenten zullen vanaf dan één grote lage-emissiezone zijn. Het is de grootste lage-emissiezone van België, zes keer groter dan de lage-emissiezone in Antwerpen. Het Brussels parlement heeft de lage-emissiezone vandaag officieel goedgekeurd. [naar artikel]
De federale politie van Antwerpen heeft 35 anonieme voertuigen op de uitzonderingslijst laten zetten voor de lage-emissiezone in Antwerpen. De auto’s zijn zo oud en vervuilend dat ze beboet zouden moeten worden. Het gaat onder meer over een oude Peugeot 407 met meer dan 300.000 km op de teller. [naar artikel]
De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) blijft zich verzetten tegen de lage-emissiezone in Antwerpen. De vereniging voor oldtimerliefhebbers gaat het Vlaams gewest en de stad Antwerpen nu in gebreke stellen. [naar artikel]
De permanente lage-emissiezone die op 1 januari 2018 intreedt in het Brussels gewest zal een overgangsfase van negen maanden kennen waarin te vervuilende bestuurders nog geen boetes krijgen. Het hoofddoel van de lage-emissiezone (LEZ) blijft de luchtkwaliteit verbeteren, benadrukken minister-president Rudi Vervoort en zijn ministers en staatssecretarissen. [naar artikel]
Sinds 1 oktober is de overgangsperiode van negen maanden voor de lage emissiezone (LEZ) in Brussel afgelopen. Dat betekent dat wie het gewest binnenrijdt met een oude dieselwagen, een boete van 350 euro riskeert. Toch zijn er tot op vandaag nog geen boetes verstuurd. [naar artikel]
“Met een lage-emissiezone kunnen we de toegang tot bepaalde delen van onze gemeente verbieden voor verkeer dat niet voldoet aan bepaalde voorwaarden”, zegt Danny Bloemen, lijsttrekker van Pro Leopoldsburg-Heppen. Zijn partij is voorstander van een lage-emissiezone. “Meer dan zeventig procent van het verkeer in onze gemeente is doorgaand verkeer. Uit metingen blijkt dat de luchtkwaliteit op onze gewestwegen hetzelfde is als de luchtkwaliteit langs de E313. De lage-emissiezone lijkt ons vooral aangewezen in het centrum van Leopoldsburg, in de buurt van het station”, legt de lijsttrekker uit. [naar artikel]
Het vaccinatiedorp Spoor Oost ligt net in de Antwerpse lage-emissiezone. Wie er met een oude vervuilende auto heen rijdt, riskeert dus een boete. "Dat is een teer punt en we zoeken een oplossing", reageert het kabinet van schepen Tom Meeuws (SP.A) aan Radio 2 Antwerpen. [naar artikel]
De Antwerpse binnenstad en het stadsgedeelte op Linkeroever worden op 1 februari 2017 een lage-emissiezone waar de meest vervuilende voertuigen [naar artikel]
De op 1 januari vorig jaar ingevoerde Brusselse lage-emissiezone (LEZ) heeft al positieve effecten voor de luchtkwaliteit in het hoofdstedelijk... [naar artikel]
Dat blijkt uit de cijfers van maart. In februari, toen de lage-emissiezone (LEZ) van start ging en er nog geen boetes gegeven werden, was dat nog 5,21 procent. [naar artikel]
Op de Blancefloerlaan op Linkeroever hebben arbeiders maandagochtend enkele verkeersborden geplaatst die het begin van de lage-emissiezone (LEZ) aanduiden. Vanaf 1 februari 2017 worden de Antwerpse binnenstad en Linkeroever een lage-emissiezone om de luchtkwaliteit te verbeteren. [naar artikel]
De federale politie krijgt boetes omdat haar oude voertuigen in de lage-emissiezone rondrijden. In een rondzendbrief roept de directie nu op om goed na te denken over welke auto men gebruikt voor een verplaatsing naar Antwerpen. “In de toekomst willen we naar een wagenpark met niet- of weinig-vervuilende wagens”, luidt het. [naar artikel]
Het was even schrikken voor Zonhovenaar Marino Ulburghs toen hij in mei een boete uit Brussel in de bus kreeg: 350 euro, omdat hij met zijn 17 jaar oude Mazda door de lage-emissiezone van de hoofdstad was gereden. “Maar die auto is al maanden geleden verkocht en de bijhorende nummerplaat geschrapt.” [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt - na Antwerpen en Brussel - ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit de stad. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? Helpt een lage-emissiezone eraan? Welke stoffen horen wel en niet thuis in de lucht die we dagelijks inademen? Hoe ongezond is dat allemaal? Is het erger met onze... [naar artikel]
Het was even schrikken voor Zonhovenaar Marino Ulburghs toen hij in mei een boete uit Brussel in de bus kreeg: 350 euro, omdat hij met zijn 17 jaar oude Mazda door de lage-emissiezone van de hoofdstad was gereden. “Maar die auto is al maanden geleden verkocht en de bijhorende nummerplaat geschrapt.” [naar artikel]
In Antwerpen zijn vorig jaar 81.372 boetes uitgeschreven voor inbreuken op de lage-emissiezone. Het gaat dan om oude en vervuilende dieselwagens,... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.