Eigenaars van elektrische wagens laten te vaak kansen om goedkoper te laden aan zich voorbij gaan. Zo zou meer dan 40 procent van de ondervraagden niet over een eigen oplaadpunt beschikken. Dat blijkt uit een studie van energieconsulent Delta-Ee in acht Europese landen. Wij geven daarom vijf tips om jouw wagen goedkoper te laden. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Elektrische voertuigen duiken nadrukkelijk op in het straatbeeld. Wie zijn wagen wil opladen, beschikt over verschillende opties. Mijnenergie.be ging na waar je het minst betaalt om jouw batterij vol te laden. [naar artikel]
Een elektrische auto is door de hoge kosten en langere laadtijden van publieke laadpalen voor weinig mensen interessant. Als bedrijfswagen is een elektrische auto pas interessant als er thuis en op de werkplaats opgeladen kan worden. Dat meldt mobiliteitsclub VAB dinsdag. “Op dat moment kan men aan de goedkoopste stroomtarieven laden en worden de energiekosten […] Het bericht Elektrische auto voor maar weinig mensen interessant verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Tegen 2030 zullen er in ons land naar schatting twee miljoen elektrische wagens rondrijden. Dat vraagt om een toenemend aantal laadpunten bij de eigenaars thuis. Maar heeft de installatie ervan ook een impact op de premie van je brandverzekering? Spaargids.be zoekt het uit. [naar artikel]
Ging jij een aantal jaar geleden voluit voor een elektrische wagen, maar heb je daar nu spijt van? Zowat vier op de tien Belgen overweegt de aankoop van een elektrische auto als hun volgende voertuig, maar er zijn ook mensen die ervanaf willen. Omdat het rijbereik tegenvalt, omdat het laden te traag gaat of er eenvoudigweg te weinig laadpalen zijn. Of omdat het te veel kost. De redenen kunnen divers zijn. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Denk je eraan om een elektrische of hybride wagen aan te schaffen? Dan is het een goed idee om ook al na te denken over de mogelijke installatie van een elektrisch laadstation bij je thuis. Check bekeek samen met een expert in laadoplossingen wat er dient te gebeuren bij de installatie van een laadstation thuis. [naar artikel]
Zoek je een oplossing voor pieken die je zonnepanelen lamleggen en dalen die je verplichten om dure netstroom te kopen? Dan is er de elektrische wagen die zowel stroom kan laden als leveren. We vroegen Tim Briers van Watt’s Next, dat zulke laadpalen installeert, hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Dit is niet nieuw, alleen is er hier tot nu toe niets mee gedaan.” [naar artikel]
Meer en meer gezinnen hebben een elektrische wagen en een laadpaal. Voor eigen gebruik is het duidelijk: dan betaal je de laadkosten gewoon zelf. Heb je een salariswagen, dan gelden heel andere regels. HR-experts krijgen veel vragen over wat de werknemers nu best doen: thuis laden of op het werk? [naar artikel]
We betalen ons vandaag blauw voor elektriciteit, maar binnen x-aantal jaar moeten we ook allemaal elektrisch rijden. Hoe betaalbaar is dat nog? Hoeveel kost het om een elektrische wagen thuis op te laden? Komt dat goedkoper uit dan benzine of diesel? En hoe belangrijk zijn zonnepanelen in dit verhaal? We vroegen het aan voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium, de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit. [naar artikel]
Eindelijk is de eerste laadpaal gehomologeerd waarmee een particulier zijn elektrische wagen als extra krachtige thuisbatterij kan gebruiken. Zo kan je niet alleen zonnepanelen optimaal inzetten, maar ook stroom op het werk opladen en thuis verbruiken, mits je baas dat toelaat en je over de juiste technologie beschikt. Aan Tim Briers van Watt’s Next, dat zo’n laadpalen installeert, vragen we hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Met 5.000 Watt kan je al wel een en ander van elektriciteit voorzien, doorgaans is dat zelfs voldoende voor een gemiddeld gezin.” [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? Meer dan 10 procent van de auto’s die in 2020 in België werden ingeschreven was een hybride of elektrisch model. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2019. We maken dus snel de omslag. Toch rijzen er soms nog vragen over elektrisch rijden. Is het eigenlijk wel handig en hoeveel kost het nu om over […] Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? [naar artikel]
Hoe laad je een elektrische auto het best op? Het prijsverschil hangt sterk af van de (gekozen) oplaadformule. Opladen thuis aan het stroomnet gaat traag, maar is een pak goedkoper dan aan een publieke laadpaal. Aan een publieke snellader duurt het slechts een half uurtje, maar betaal je wel meer dan wanneer je benzine of diesel zou tanken. [naar artikel]
Een elektrische wagen van het merk Tesla is zaterdagnacht in brand gevlogen aan een laadstation in Antwerpen. Ook de laadpaal vatte vuur. Mogelijk kampte de auto met een technisch probleem. De brandweer had het vuur snel geblust. Om te vermijden dat de Tesla terug zou ontvlammen, werd de auto ondergedompeld in een container met water. […] Het bericht Elektrische wagen vat vuur tijdens het laden in Antwerpen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het zijn bijzondere tijden in de wereld van de energie en ook de elektrische wagens ontsnappen niet aan die evolutie. Je wagen volgooien met benzine kan in sommige gevallen goedkoper zijn dan een gelijkaardig model volladen met elektriciteit. [naar artikel]
U plugt een elektrische wagen het best zo veel mogelijk in op het werk. [naar artikel]
Wie vanaf 2029 een nieuwe wagen aanschaft, zal alleen nog voor een elektrische auto kunnen kiezen. Hoewel de overheid het aantal publieke laadpunten stevig wil optrekken, biedt een laadvoorziening bij je thuis extra gemak, vrijheid en zekerheid. Maar kan je die ook zelf installeren? Wat kost het? En hoe kiest je het aangewezen type? Spaargids.be klopte aan bij Bart Massin van sectorfederatie EV Belgium teneinde klaarheid te scheppen. [naar artikel]
De introductie van de elektrische wagen zal via het bedrijfswagenpark moeten gebeuren. De interesse bij particulieren blijft zeer klein. Dat concludeert mobiliteitsclub VAB uit een online bevraging van 4.000 automobilisten. Volgens VAB zal de elektrificatie van het wagenpark in fasen verlopen en wordt de eerste stap de aankoop van een plug-inhybrideauto. Uit de bevraging blijkt […] Het bericht Interesse bij particulieren voor elektrische wagen blijft zeer klein verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het is momenteel te moeilijk voor mensen die in een rijhuis of op een appartement wonen om een elektrische wagen op te laden. Omdat je aan heel wat appartementen geen laadpaal mag plaatsen, moet je op zoek naar een gemeenschappelijk exemplaar, die is vaak niet beschikbaar en kan zelfs enkele straten verwijderd zijn van je woning. Ook de Vlaamse vereniging voor Steden en Gemeenten is zich bewust van de grote uitdaging die ons te wachten staat. Laden voor de deur met de kabel op de stoep mag niet volgens de wegcode. Maar de lokale politie kan wel een uitzondering toestaan. [naar artikel]
Zeventig procent van de Belgen zou bij de aankoop van een nieuwe wagen een elektrische auto kopen als die evenveel zou kosten als een gewone wagen.... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.