De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Eerder lieten we de experts hierover aan het woord, nu is het jullie beurt. [naar artikel]
De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Wat denk jij? Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden. [naar artikel]
06:19 Tegen 2025 mogen leasingbedrijven alleen nog elektrische wagens aanbieden aan hun klanten. Dat is één van de tien voorstellen die CD&V formuleert om de Belg groener te laten rijden. [naar artikel]
Vanaf 2026 hebben enkel elektrische bedrijfswagens nog recht op een gunstige fiscaliteit, waardoor dat wagenpark quasi volledig zal overschakelen op EV’s. Maar welke wagens zullen dat zijn? Onderzoek van HLN Drive toont aan dat er al heel wat populaire bedrijfswagens een elektrisch alternatief hebben. [naar artikel]
Vlaams minister van Klimaat Zuhal Demir (N-VA) dringt er bij haar federale collega Marghem (MR) op aan snel werk te maken van een omschakeling naar elektrische bedrijfswagens. Dat meldt De Tijd. [naar artikel]
“Alle nieuwe bedrijfswagens moeten tegen 2026 broeikasvrij zijn.” Dat is een van de groene maatregelen waarover de zeven partijen die samen een... [naar artikel]
De kogel is door de kerk: vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. En dat heeft ook een invloed op de belastingen van werknemers. Voor welke elektrische bedrijfswagens betaal je het minste belastingen? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
Het kernkabinet heeft vannacht een akkoord bereikt over de vergroening van het bedrijfswagenpark. Vanaf 2026 zullen nieuwe bedrijfswagens enkel nog aftrekbaar zijn als ze emissievrij zijn. Maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd vanaf 2026. [naar artikel]
Jaguar dropt een bom in het autolandschap: vanaf 2025, over amper vier jaar, verkoopt het alleen nog volledig elektrische auto’s. Weg dat zalige gebrom van de zescilinder. Einde van een legende. Maar ook: het eerste grote slachtoffer van de strenge Europese emissieregels is bekend. [naar artikel]
In zijn onderhandelingsnota ijvert federaal informateur Paul Magnette (PS) voor elektrische bedrijfswagens, schrijft ‘De Tijd’. Daarom zullen bedrijven enkel nog wagens van de belastingen kunnen aftrekken als die geen CO2 meer uitstoten. En dat mogelijk al vanaf 2023. Daarvoor moeten nog wel enkele problemen opgelost worden, klinkt het bij de sector. “Met zeventien laadpalen in Brussel is het nu dramatisch.” [naar artikel]
Sommige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk of Japan, willen vanaf 2030 of later een verbod op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor. Hier in België krijgen vanaf 2026 enkel elektrische bedrijfswagens nog een fiscaal voordeel. Consumentenorganisatie Testaankoop berekende dan weer dat elektrisch rijden vanaf 2025 goedkoper zal zijn dan rijden op benzine of diesel. Ook de automerken volgen en stellen steeds vaker een einddatum. HLN Drive maakt een overzicht. [naar artikel]
Vlaams minister van Klimaat Zuhal Demir (N-VA) dringt er bij haar federale collega Marie Christine Marghem (MR) op aan zo snel mogelijk werk te maken van een omschakeling naar elektrische bedrijfswagens. Dat is nodig als Vlaanderen de klimaatdoelstelling – 35 procent minder CO2-uitstoot tegen 2030 – wil halen, schrijft De Tijd dinsdag. [naar artikel]
De Vlaamse overheid gaat vanaf 2025 enkel nog volledig elektrische personenwagens aankopen of leasen. Bestelwagens volgen twee jaar later. Dat staat in het Actieplan Mobiliteit 2.0 dat de Vlaamse regering heeft goedgekeurd. Dat plan herbevestigt de doelstelling om de CO2-uitstoot van dienstverplaatsingen tegen 2030 met 40 procent te verminderen. Maar om dat doel te halen moet er de komende jaren “een stevige versnelling hoger geschakeld worden op het vlak van vergroening van het wagenpark, en vooral dan elektrificatieâ€, zo staat te lezen in het plan. [naar artikel]
Vlaams minister van Klimaat Zuhal Demir (N-VA) dringt er bij haar federale collega Marie Christine Marghem (MR) op aan zo snel mogelijk werk te maken van een omschakeling naar elektrische bedrijfswagens. Dat is nodig als Vlaanderen de klimaatdoelstelling - 35 procent minder CO2-uitstoot tegen 2030 - wil halen, schrijft De Tijd vandaag. [naar artikel]
15:36 Het Britse luxewagenmerk Jaguar, een dochter van de Indiase autogroep Tata, schakelt vanaf 2025 over naar 100 procent elektrische wagens, en volgt daarmee het voorbeeld van andere autobouwers. [naar artikel]
Met een exclusieve fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens en een fiscale stimulans om overal laadpalen neer te poten, hoopt minister Vincent Van Peteghem (CD&V) dat de elektrische bedrijfswagen vanaf 2026 de norm wordt. [naar artikel]
De belangrijkste ministers in de federale regering zijn het in de nacht van maandag op dinsdag eens geworden over de principes om het bedrijfswagenpark te vergroenen. Dat zegt de woordvoerder van de premier. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime, luidt het. Wat dat regime precies zal inhouden, zal minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) later op de dag toelichten. [naar artikel]
01:10 Terwijl kleine bedrijfswagens nog voor de overgrote meerderheid op benzine rijden, komt daar vanaf dit jaar verandering in, met dank aan de introductie van meer betaalbare elektrische modellen. [naar artikel]
Lees dit artikel: Toch een lastig dossiertje: elektrische bedrijfswagens komen op de agenda Toch een lastig dossiertje: hoe snel moeten bedrijfswagens vergroenen? De regering wil al in 2023 fel de voordelen voor brandstofwagens afbouwen en in 2026 alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch maken: dat zou een stroomstoot geven aan de vergroening van heel het wagenpark in België. Maar het heeft ook vergaande consequenties: zowel de inkomsten uit accijnzen van brandstoffen als […] Lees dit artikel: Toch een lastig dossiertje: elektrische bedrijfswagens komen op de agenda [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.