Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Vlaamse ombudsman wil vergoeding voor wie zonnepanelen ziet uitvallen door verzadigd net: "Zal almaar meer voorkomen" 

09/03/2021 - 12:28
"Wie een zonnepaneleninstallatie heeft, maar die op zonnige momenten ziet uitvallen omdat het net verzadigd is, moet daarvoor worden vergoed door netbeheerder Fluvius. Dat schrijft de Vlaamse ombudsman Bart Weekers in zijn jaarrapport. Hij spreekt van een groeiend probleem. "Sommige mensen zullen nog jaren een te laag rendement hebben.""

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Al meer dan 300 klachten over zonnepanelen-arrest bij Vlaamse Ombudsman: "Zelden geziene verontwaardiging" (21/01/2021 - VRT NWS)

De Vlaamse Ombudsdienst heeft in een week tijd al meer dan 300 klachten ontvangen naar aanleiding van het arrest van het Grondwettelijk Hof over de zonnepanelen en de digitale meter. Ombudsman Bart Weekers wil graag helpen om de "vertrouwensbreuk" te herstellen. De voorgestelde compensatie is volgens hem "een deel van de oplossing". "Maar dat alleen herstelt geenszins het vertrouwen", klinkt het. [naar artikel]


2. Meer dan 300 klachten bij Vlaamse Ombudsdienst over zonnepanelen-arrest (21/01/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Ombudsdienst heeft op een week tijd meer dan 300 klachten ontvangen naar aanleiding van het arrest van het Grondwettelijk Hof over de zonnepanelen en de digitale meter. Ombudsman Bart Weekers wil graag helpen om de "vertrouwensbreuk" te herstellen. De voorgestelde compensatie is volgens hem "een deel van de oplossing". "Maar dat alleen herstelt geenszins het vertrouwen", klinkt het. [naar artikel]


3. Vlaamse ombudsman: "Geef elke bijzitter 200 euro" (28/09/2018 - De Morgen)

De Vlaamse ombudsman stelt voor om al wie op verkiezingsdag moet bijzitten voortaan 150 à 200 euro te geven. "Het zal snel gedaan zijn met de excuses." [naar artikel]


4. "Pano" onderzoekt: heeft de politiek alles gedaan om het debacle met de zonnepanelen te voorkomen? (24/02/2021 - VRT NWS)

Op 14 januari vernietigde het Grondwettelijk Hof de Vlaamse overgangsregeling rond de terugdraaiende teller. Een maand later zindert die beslissing nog steeds na bij de vele Vlaamse gezinnen met zonnepanelen. De politiek heeft een slechte beurt gemaakt. Maar hoe is het zover kunnen komen? Ons reportagemagazine "Pano" spreekt met gedupeerden en voelt de vier betrokken energieministers aan de tand. Heeft de politiek voldoende gedaan om dit debacle te voorkomen? [naar artikel]


5. Dan toch schadevergoeding wanneer zonnepanelen lange tijd uitvallen (14/10/2021 - Het Belang van Limburg)

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir wil nu toch een vergoeding voorzien voor eigenaars van zonnepanelen die lange tijd blijven uitvallen als de zon schijnt. Netbeheerder Fluvius ontving daar dit jaar al 2.400 klachten over, 65 procent meer dan een jaar eerder. [naar artikel]


6. Kiesbureaus vlotter bemannen? Ombudsman pleit voor een hogere vergoeding (28/09/2018 - VRT NWS)

Wie op 14 oktober op verkiezingsdag als voorzitter of bijzitter in een stembureau moet werken, zou een vergoeding van 150 tot 200 euro moeten krijgen, dat zegt de Vlaamse ombudsman. Nu krijgen voorzitters, bijzitters of tellers daar tussen de 15 en 30 euro voor. De hogere vergoeding zal niet meer voor 14 oktober zijn, maar voor de verkiezingen volgend jaar op zondag 26 mei moet het volgens de ombudsman mogelijk zijn om met nieuwe bedragen te werken.  [naar artikel]


7. Oproep ombudsman aan ex-klanten Vlaamse Energieleverancier en Watz: "Verander zo snel mogelijk van leverancier" (24/12/2021 - VRT NWS)

Bart Weekers, de Vlaamse ombudsman roept ex-klanten van Vlaamse Energieleverancier en Watz op om zo snel mogelijk van energieleverancier te veranderen. Begin deze maand ging Vlaamse Energieleverancier failliet en deze week vroeg Watz bescherming aan tegen schuldeisers. Bijna 100.000 gedupeerde klanten vallen daardoor normaal automatisch terug op het duurdere tarief van netbeheerder Fluvius. "Om dat te voorkomen, moeten ze zo snel mogelijk overstappen naar een andere energieleverancier", aldus Weekers. [naar artikel]


8. Vlaamse Ombudsman vindt autokeuring klantonvriendelijk: "Ze moeten dringend in achteruitkijkspiegel kijken" (08/03/2022 - VRT NWS)

"De Inspecteur" krijgt veel mails met klachten over de autokeuringscentra. Wie een afspraak wil maken om zijn auto te laten keuren, vindt vaak geen vrije plek voordat de einddatum verstrijkt. Dat is een probleem want als je te laat naar de keuring gaat, betaal je extra. De Vlaamse Ombudsman vindt het welletjes: "er is een gebrek aan klantvriendelijkheid". [naar artikel]


9. Pascal ziet zijn zonnepanelen uitvallen als de zon te hard schijnt: “De interventie van Fluvius heeft weinig geholpen” (05/05/2023 - Het Nieuwsblad)

Er zijn nog zekerheden: wanneer de zon begint te schijnen, regent het klachten over zonnepanelen die uitvallen vanwege te véél zon. In mei zitten veel eigenaars van zonnepanelen dus met een ei. [naar artikel]


10. Ombudsman waarschuwt voor isolatiefirma: "Mensen lopen zo hun premie van honderden euro's mis" (09/06/2018 - Het Laatste Nieuws)

Een opvallende waarschuwing van de Vlaamse ombudsman: wie zijn woning isoleert, moet uitkijken voor het bedrijf 'Vlaanderen Isoleert'. De ombudsman... [naar artikel]


11. Ombudsman VRT NWS in "De zevende dag": "Een draai om de oren omwille van "bloemenhoeren"" (25/02/2018 - VRT NWS)

VRT-ombudsman Tim Pauwels geeft maandelijks een overzicht van de reacties die hij dagelijks ontvangt. Deze week vertelt hij meer over het incident waarbij het woord “bloemenhoeren” op de Facebookpagina van VRT NWS terechtkwam. [naar artikel]


12. "Vergoeding aanrekenen bij stopzetten energiecontract is tegen de wet" (29/06/2017 - De Redactie)

De Vlaamse ombudsman voor Energie is niet onverdeeld gelukkig met de nieuwe gedragscode voor de energiesector. Het meest struikelt hij over de verbrekingsvergoeding. Ook al is die bij wet verboden, energieleveranciers hebben nog altijd zwart op wit de mogelijkheid om een bedrag aan te rekenen. [naar artikel]


13. Vlaamse Ombudsman: 'Geef elke bijzitter 200 euro' (28/09/2018 - Knack)

De Vlaamse Ombudsman stelt voor om al wie op verkiezingsdag moet bijzitten voortaan een vergoeding van 150 à 200 euro te geven. [naar artikel]


14. Vlaamse ombudsman is regen aan klachten over annuleringen beu en vraagt om niet zomaar reis te boeken: "Geduld is op" (22/11/2020 - VRT NWS)

De Vlaamse ombudsman vreest opnieuw voor een hoog aantal klachten over geboekte reizen die geannuleerd worden. Hij vraagt dan ook om niet zomaar reizen te gaan boeken deze winter of komend voorjaar. Dat schrijft De Zondag. "Ik ben samen met de andere klachtenbehandelaars niet echt gemotiveerd om die klachten opnieuw te moeten behandelen", zegt ombudsman Bart Weekers. [naar artikel]


15. Vlaamse ombudsman wil van internet basisbehoefte maken (17/11/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse ombudsman Bart Weekers wil van internet een basisbehoefte maken. "Dat houdt onder meer in dat je als consument niet zomaar afgesloten kunt worden. Wanneer een leverancier iemand wil afsluiten van elektriciteit of gas moet hij in bepaalde gevallen eerst advies aanvragen aan de gemeente", zegt hij in Knack. [naar artikel]


16. Heb je energiecontract mét extra service? Ombudsman: "Opgepast, want aan die mooie extra's zijn voorwaarden verbonden" (05/05/2021 - VRT NWS)

Steeds meer proberen energieleveranciers contracten te verkopen met aanvullende goederen of diensten. Het kan gaan over een slimme thermostaat of een slimme energiemeter waarmee je makkelijk je verbruik in de gaten kunt houden, of een onderhoudscontract. De ombudsman voor de energiesector krijgt vaker klachten over dat type contracten. "Wie wil overstappen van energieleverancier, beseft niet dat hij blijft vasthangen aan dat aanvullende goed of dienst", waarschuwt de ombudsman bij"De inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]


17. Zonnepanelen fors duurder door grondstoftekort: "Maar vooral wantrouwen is een probleem", aldus sectorfederatie (25/06/2021 - VRT NWS)

De prijs voor de aankoop van zonnepanelen is tot 15 procent gestegen, voornamelijk door een tekort aan grondstoffen en hogere transportkosten. Maar voor de Vlaamse particuliere markt is de stijging een tweederangsprobleem, zegt Jan Caerels van de installateursfederatie. "Door het gebrek aan vertrouwen na de saga van de terugdraaiende teller ligt heel de business toch al plat", merkt hij op. "Terwijl het een heel goede investering blijft." [naar artikel]


18. Vlaamse Ombudsman: “Geef elke bijzitter 200 euro” (28/09/2018 - Gazet van Antwerpen)

De Vlaamse Ombudsman stelt voor om al wie op verkiezingsdag moet bijzitten voortaan een vergoeding van 150 à 200 euro te geven. “Het zal snel gedaan zijn met de excuses”, zegt hij vrijdag in Het Laatste Nieuws en De Morgen. [naar artikel]


19. Klachten bij de Vlaamse ombudsman: rij-examencentra blijken een bron van ergernis (07/03/2018 - VRT NWS)

De rij-examencentra zijn voor de Vlaming een grote bron van ergernis, zo blijkt uit de klachtencijfers van de Vlaamse Ombudsman. Klaartje kan erover meespreken. Ze doet haar verhaal in "Het journaal". [naar artikel]


20. Federale Ombudsman ziet aantal klachten met 20 procent stijgen in 2 jaar tijd: "Mensen hebben nood aan empathie"  (02/05/2022 - VRT NWS)

Het aantal dossiers dat de federale Ombudsman moet behandelen, blijft stijgen. Vorig jaar opende de dienst 8.202 dossiers. Dat is een stijging met twintig procent tegenover 2019. Een op de vijf klachten had een link met corona. "De pandemie heeft bevestigd dat empathie de sleutel is tot kwalitatieve dienstverlening", zegt David Baele, de federale Ombudsman. [naar artikel]


21. Marleen heeft al 4 maanden zonnepanelen: “Maar wij krijgen geen vergoeding voor stroom die wij leveren aan het net”  (06/09/2023 - VRT NWS)

Aan nieuwe eigenaars van zonnepanelen: de injectievergoeding kan op zich laten wachten. Dat is het bedrag dat je krijgt voor het teveel aan stroom dat je produceert en "afgeeft" aan het net. Die lange wachttijd komt door een administratief kluwen bij Fluvius voor de registratie van nieuwe zonnepanelen. “Maar krijg ik mijn injectievergoeding nog met terugwerkende kracht?”, vraagt Marleen uit Zemst. “Of ga ik dat geld nooit meer zien?” [naar artikel]


22. Bart Tommelein (Open VLD) bijt van zich af: "Digitale meter hing samen met compensatie voor eigenaars van zonnepanelen" (18/01/2021 - VRT NWS)

In "De afspraak" verdedigde Bart Tommelein (Open VLD) de beslissing van de vorige Vlaamse Regering om eigenaars van zonnepanelen nog 15 jaar te laten genieten van het rendement van een terugdraaiende teller, op voorwaarde dat ze hun zonnepanelen voor het einde van 2020 hadden geïnstalleerd. Het Grondwettelijk Hof schrapte onlangs de maatregel. Tommelein was minister van Energie in de vorige Vlaamse Regering. [naar artikel]


23. Recordaantal klachten over uitvallende zonnepanelen (19/07/2023 - De Tijd)

18:53 De netbeheerder Fluvius krijgt almaar meer klachten over uitvallende omvormers van zonnepanelen door spanningsproblemen op het net. Dat blijkt uit een rapport van de Vlaamse energiewaakhond VREG. [naar artikel]


24. Demir plant vergoeding voor langdurig uitvallende zonnepanelen (13/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

Vlaams minister van Energie Zuhal Demir wil dat eigenaars van zonnepaneleninstallaties die blijven uitvallen als de zon te veel schijnt een vergoeding krijgen. Dat heeft de N-VA-minister woensdag in het Vlaams Parlement geantwoord op een vraag van parlementslid Andries Gryffroy (N-VA). [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!