Tegen 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens ‘broeikasvri’ — lees: volledig elektrisch — zijn. Daarover zijn de zeven partijen die samen een Vivaldi-regering willen vormen, het eens. Te ambitieus, vreest Sam Baro, een CEO?die twee jaar geleden pionierde met ‘de grootste elektrische bedrijfsvloot van het lan’». ‘Van de 50 elektrische auto’s die wij hebben, staan er 10?à 15?stil in onze garage. Veel personeelsleden willen ze niet.’ [naar artikel]
De Duitse autobouwer Audi zal vanaf 2026 alleen nog maar volledig elektrische wagens wereldwijd lanceren. Hij verwacht dat tegen 2033 de productie van auto's met verbrandingsmotoren nagenoeg volledig uitgefaseerd zal zijn, zo heeft Audi dinsdag aangekondigd. [naar artikel]
Ooit een toekomstdroom, nu is het heel dichtbij: de betaalbare elektrische auto. Autojournalist Alain De Jong van Gocar vertelt aan Business AM van welke merken we heel binnenkort auto’s kunnen verwachten. Beluister hier het volledige interview met Alain De Jong: Onvoldoende laadpalen Uitgezoomd: zijn er wel voldoende laadpalen voor al deze elektrische auto’s? (evb) [naar artikel]
19:37 Het Italiaanse luxemerk Ferrari wil tegen 2026 voor 60 procent elektrische of hybride sportwagens bouwen. [naar artikel]
Vandaag en morgen vergaderen de Europese regeringsleiders in Brussel. Officieel staat de Griekse crisis niet op de agenda. Maar premier Tsipras hoopt in de marge een zoveelste compromis te sluiten. Zo niet komt een 'grexident' wel heel dichtbij. [naar artikel]
De elektrische auto wordt vaak met de vinger gewezen, waarbij sommigen de positieve impact op het milieu in twijfel trekken. Een nieuwe ICCT-studie toont echter aan dat in Europa het gebruik van de elektrische auto de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk vermindert. Europa heeft zijn keuze gemaakt: in 2035 mogen dealers alleen nog maar nieuwe 100% […] [naar artikel]
Met het Belgische wetsvoorstel om vanaf 2026 alleen nog maar emissievrije bedrijfswagens fiscaal interessant te maken, zijn elektrische wagens mogelijk aan een opmars bezig. Maar wat heb je thuis nodig voor een elektrische auto? Kan je overal een laadpaal installeren? En hoe zit het in de stad? Wij geven een praktisch overzicht. [naar artikel]
Volkswagen komt met een “elektrische wagen voor het volk”. Het Duitse automerk wil vanaf 2026 de ID.2 op de markt brengen, die ongeveer het formaat heeft van de Polo en waarvan het basismodel minder dan 25.000 euro zou kosten. [naar artikel]
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” [naar artikel]
De post- en pakjesbedeling voor bijna 55.000 inwoners, die vallen onder de postcodes 3500 en 3501 in Hasselt, gebeurt vanaf nu zonder CO2-uitstoot. Bpost zet hiervoor een vloot van 39 elektrische fietsen en 48 elektrische auto’s in. Daarnaast komt er een netwerk van 22 afhaalpunten voor pakjes. [naar artikel]
Elektrische auto's verlichten de Duitse klimaatbalans enkel op papier. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens.... [naar artikel]
Noorwegen wil de btw-vrijstelling voor elektrische wagens schrappen. In de plaats komt wel een ander prijsvoordeel. 64 procent van alle auto’s die vorig jaar in Noorwegen verkocht werden, zijn elektrisch. Het land is daarmee flink op weg om zijn doelstelling van CO2-uitstootloos personenvervoer te realiseren. Als incentive is er voor elektrische wagens in Noorwegen een […] [naar artikel]
‘Het zijn toch alleen de rijken die zo’n elektrische auto kunnen betalen’. Nee, dat klopt niet. Steven (50), Rachid (44) en Kurt (55) kochten zopas allebei een elektrische auto, met dank aan de Vlaamse premie van 5.000 euro. Als die nu plots zou wegvallen, zitten ze flink in de penarie. “Je kan toch als overheid niet zomaar van alles beloven en dan als puntje bij paaltje komt, de rekening doorschuiven?” Wat gaan ze doen als de premie er toch niet komt? [naar artikel]
Vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. Maar ook als particulier worden we de komende jaren in de richting van een elektrische auto gestuurd. Voor je het weet heb je er straks eentje op de oprit. En dat wordt aanpassen. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen met een klassieke auto op een rij. [naar artikel]
Vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. Maar ook als particulier worden we de komende jaren in de richting van een elektrische auto gestuurd. Voor je het weet heb je er straks eentje op de oprit. En dat wordt aanpassen. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen met een klassieke auto op een rij. [naar artikel]
‘Het zijn toch alleen de rijken die zo’n elektrische auto kunnen betalen’. Nee, dat klopt niet. Steven (50) en Rachid (44) kochten zopas allebei een elektrische auto, met dank aan de Vlaamse premie van 5.000 euro. Als die nu plots zou wegvallen, zitten ze flink in de penarie. “Je kan toch als overheid niet zomaar van alles beloven en dan als puntje bij paaltje komt, de rekening doorschuiven?” Wat gaan ze doen als de premie er toch niet komt? [naar artikel]
‘Het zijn toch alleen de rijken die zo’n elektrische auto kunnen betalen’. Nee, dat klopt niet. Steven (50), Rachid (44) en Kurt (55) kochten zopas allebei een elektrische auto, met dank aan de Vlaamse premie van 5.000 euro. Als die nu plots zou wegvallen, zitten ze flink in de penarie. “Je kan toch als overheid niet zomaar van alles beloven en dan als puntje bij paaltje komt, de rekening doorschuiven?” Wat gaan ze doen als de premie er toch niet komt? [naar artikel]
Tegen 2026 moeten de bestuurders van elektrische auto’s op Europese snelwegen minstens om de zestig kilometer hun voertuig kunnen opladen. Dat heeft het Europees Parlement voorgesteld. [naar artikel]
De autobouwers moeten de CO2-uitstoot van personenwagens tegen 2030 met 30 procent inperken. Dat stelt de Europese Commissie in een nieuw voorstel. Tegelijk wil de Commissie de autobouwers stimuleren om meer elektrische auto's te produceren en zelf 800 miljoen euro investeren in de uitrol van laadpalen. [naar artikel]
Vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. Maar ook als particulier worden we de komende jaren in de richting van een elektrische auto gestuurd. Voor je het weet heb je er straks eentje op de oprit. En dat wordt aanpassen. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen met een klassieke auto op een rij. [naar artikel]
Deze ontmoeting met een wilde beer begint schattig, maar wordt snel heel wat enger. In het Russische Nadym reden twee collega’s de gewoonlijke route naar hun werk. Daar zien ze iedere dag een beer zitten, maar dit keer zat hij heel wat dichterbij dan gewoonlijk. De auto stopt om de beer van dichtbij te kunnen filmen en de beer toont zich van zijn beste kant.. Tot hij plots besluit om de auto aan te vallen. [naar artikel]
Het Noorse bedrijf Vianode investeert 2 miljard Noorse kronen (195 miljoen euro) in de bouw van haar eerste duurzame batterijfabriek. Tegen 2024 zal de fabriek jaarlijks anodegrafiet produceren voor zo’n 20.000 elektrische auto’s. De materialen worden gemaakt met 90 procent minder CO2-uitstoot dan nu. De gemiddelde elektrische auto bevat 70 kilo grafietmaterialen. Grafiet -laagjes van […] [naar artikel]
Vanaf 2026 geldt alleen nog een fiscale aftrek voor geheel groene bedrijfswagens. Dat zal een forse stroomstoot geven voor de elektrische auto, maar gaan we die dan nog allemaal opgeladen krijgen? Komt in de stad de parkeermeter terug in de gedaante van de laadpaal? [naar artikel]
De uitstoot van broeikasgassen in België is in 2020 verder gedaald. Maar de komende jaren zal de uitstoot weer toenemen, en dat komt vooral door de geplande sluiting van de kerncentrales. Het Planbureau verwacht dat de uitstoot in 2026 zowat 12 procent hoger zal liggen dan vorig jaar. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.