De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Eerder lieten we de experts hierover aan het woord, nu is het jullie beurt. [naar artikel]
Vanaf 2026 zullen alleen nog bedrijfswagens die geen broeikasgassen uitstoten, zoals elektrische auto's, fiscaal aftrekbaar zijn. Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) wil het tegelijk ook fiscaal aantrekkelijk maken om thuis en op het werk laadpalen te zetten. "We gaan de bedrijfswagens gebruiken als een hefboom om ons volledige wagenpark te verduurzamen" zei de minister in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]
De federale overheid wil het wagenpark vergroenen. Die neemt daarom extra maatgelen om bedrijven aan te zetten de vervuilende bedrijfswagens te vervangen door groenere alternatieven. Dat de federale regering volop inzet op groene bedrijfswagens is niets nieuws onder de zon. De regeringspartijen hadden die belofte al opgenomen in het regeerakkoord. Daarin staat dat alle nieuwe […] Lees dit artikel: Fiscaal voordeel voor niet-elektrische bedrijfswagens verdwijnt in 2026 [naar artikel]
Vlaams minister van Klimaat Zuhal Demir (N-VA) dringt er bij haar federale collega Marghem (MR) op aan snel werk te maken van een omschakeling naar elektrische bedrijfswagens. Dat meldt De Tijd. [naar artikel]
Vicepremier Petra De Sutter (Groen) lanceert een voorstel dat ondernemers fiscaal moet stimuleren om over te stappen op elektrische bestelwagens. In het nieuws: De Sutter stelt voor emissievrije bestelwagens – in de praktijk zijn dat vooral elektrische – een groter fiscaal voordeel te geven, terwijl bestelwagens op verbrandingsmotoren op termijn minder aantrekkelijk moeten worden. Dat […] [naar artikel]
Om het gebruik van milieuvriendelijke bedrijfswagens te stimuleren, hervormde de federale regering-Michel al in de zomer van 2017 samen met de... [naar artikel]
Met een exclusieve fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens en een fiscale stimulans om overal laadpalen neer te poten, hoopt minister Vincent Van Peteghem (CD&V) dat de elektrische bedrijfswagen vanaf 2026 de norm wordt. De bedrijfswagen op zich wordt voorlopig niet in vraag gesteld. “Dat is een ander debat.” [naar artikel]
Vlaams minister van Klimaat Zuhal Demir (N-VA) dringt er bij haar federale collega Marie Christine Marghem (MR) op aan zo snel mogelijk werk te maken van een omschakeling naar elektrische bedrijfswagens. Dat is nodig als Vlaanderen de klimaatdoelstelling – 35 procent minder CO2-uitstoot tegen 2030 – wil halen, schrijft De Tijd dinsdag. [naar artikel]
Vlaams minister van Klimaat Zuhal Demir (N-VA) dringt er bij haar federale collega Marie Christine Marghem (MR) op aan zo snel mogelijk werk te maken van een omschakeling naar elektrische bedrijfswagens. Dat is nodig als Vlaanderen de klimaatdoelstelling – 35 procent minder CO2-uitstoot tegen 2030 – wil halen, schrijft De Tijd. Eerder dook al het […] Het bericht Ook Vlaanderen wil enkel nog elektrische bedrijfswagens verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Met een exclusieve fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens en een fiscale stimulans om overal laadpalen neer te poten, hoopt minister Vincent Van Peteghem (CD&V) dat de elektrische bedrijfswagen vanaf 2026 de norm wordt. [naar artikel]
Vanaf 2026 hebben enkel elektrische bedrijfswagens nog recht op een gunstige fiscaliteit, waardoor dat wagenpark quasi volledig zal overschakelen op EV’s. Maar welke wagens zullen dat zijn? Onderzoek van HLN Drive toont aan dat er al heel wat populaire bedrijfswagens een elektrisch alternatief hebben. [naar artikel]
De rush op elektrische bedrijfswagens heeft het afgelopen jaar ieders verwachtingen overtroffen. Dat zegt autoleasingbedrijf Arval. Het bedrijf noteert momenteel naar eigen zeggen drie keer meer bestellingen dan eind 2020. De regering besliste dit jaar om met een aangepast fiscaal voordeel de vergroening te versnellen. [naar artikel]
Lees dit artikel: Toch een lastig dossiertje: elektrische bedrijfswagens komen op de agenda Toch een lastig dossiertje: hoe snel moeten bedrijfswagens vergroenen? De regering wil al in 2023 fel de voordelen voor brandstofwagens afbouwen en in 2026 alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch maken: dat zou een stroomstoot geven aan de vergroening van heel het wagenpark in België. Maar het heeft ook vergaande consequenties: zowel de inkomsten uit accijnzen van brandstoffen als […] Lees dit artikel: Toch een lastig dossiertje: elektrische bedrijfswagens komen op de agenda [naar artikel]
Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens in vijf jaar tijd, zijn ze nog altijd maar goed voor slechts 0,6 procent van alle bedrijfswagens die vandaag op de Belgische wegen rondrijden. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van de gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 45.000 werkgevers. Vooral bedrijfsleiders (3 procent) rijden vaker met een elektrische bedrijfswagen rond. [naar artikel]
06:35 Het fiscaal voordeel voor vervuilende bedrijfswagens, op diesel of benzine, moet verdwijnen, vindt federaal Open Vld-kamerlid Egbert Lachaert. In De Morgen en Het Laatste Nieuws krijgt zijn wetsvoorst... [naar artikel]
Met het Belgische wetsvoorstel om vanaf 2026 alleen nog maar emissievrije bedrijfswagens fiscaal interessant te maken, zijn elektrische wagens mogelijk aan een opmars bezig. Maar wat heb je thuis nodig voor een elektrische auto? Kan je overal een laadpaal installeren? En hoe zit het in de stad? Wij geven een praktisch overzicht. [naar artikel]
Het fiscaal voordeel voor vervuilende bedrijfswagens, op diesel of benzine, moet verdwijnen. Dat vindt Open VLD-kamerlid Egbert Lachaert. In De Morgen en Het Laatste Nieuws krijgt zijn wetsvoorstel steun van de Vlaamse coalitiepartners. [naar artikel]
“Op de meeste plaatsen loont het meer de moeite om het openbaar vervoer financieel aantrekkelijk te maken dan om bedrijfswagens te vergroenen.” Dat zegt Joyce Msuya, hoofd van het klimaatagentschap van de VN, op bezoek in Brussel. [naar artikel]
Vanaf 2026 zijn enkel CO²-neutrale bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar. Welke gevolgen heeft dat voor jouw belastingbrief en de bedrijfswagen waarin je straks rondrijdt? En wat betekent deze beslissing voor mensen zonder bedrijfswagen? “Voor hen wordt een elektrische auto nu bereikbaar”, zegt Drive-presentator en bedrijfswagenexpert Philippe Quatennens. We legden hem en onze geldexpert Michel Maus op de rooster. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.