Vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. Maar ook als particulier worden we de komende jaren in de richting van een elektrische auto gestuurd. Voor je het weet heb je er straks eentje op de oprit. En dat wordt aanpassen. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen met een klassieke auto op een rij. [naar artikel]
Vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. Maar ook als particulier worden we de komende jaren in de richting van een elektrische auto gestuurd. Voor je het weet heb je er straks eentje op de oprit. En dat wordt aanpassen. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen met een klassieke auto op een rij. [naar artikel]
Hoewel we volop aangemoedigd worden om een elektrische wagen te kopen, blijkt de Belgische consument er nog niet warm voor te krijgen. Maar als je de overstap dan toch maakt, zal je merken dat elektrisch rijden een stevige aanpassing vergt. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze autokenner Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen op een rij. [naar artikel]
Over de elektrische auto hoor je meestal niets dan voordelen van zowel verkopers als van chauffeurs die er al mee rijden. Onze auto-expert Joost Bolle vindt ook dat de elektrische auto zijn plaats in ons autolandschap verdient. Maar hij vraagt zich af waarom automerken en -verkopers niet wat eerlijker kunnen zijn over de nadelen - die er wel degelijk ook zijn. Hij belicht de vijf belangrijkste. “De nuluitstoot is een leugen.” [naar artikel]
Een elektrische wagen heeft nabij de kust van de Waddeneilanden voor brand gezorgd op een vrachtschip met nog 3.000 andere auto’s aan boord. Kunnen we in de toekomst met een e-auto nog wel de ferry op, of de trein in de Kanaaltunnel? Want: “Een elektrische wagen die vuur vat, kan je haast niet blussen”, weet expert autotechnologie Mark Pecqueur (Thomas More). [naar artikel]
Over de elektrische auto hoor je meestal niets dan voordelen van zowel verkopers als van chauffeurs die er al mee rijden. Onze auto-expert Joost Bolle vindt ook dat de elektrische auto zijn plaats in ons autolandschap verdient. Maar hij vraagt zich af waarom automerken en -verkopers niet wat eerlijker kunnen zijn over de nadelen - die er wel degelijk ook zijn. Hij belicht de vijf belangrijkste. “De nuluitstoot is een leugen.” [naar artikel]
De tijd waarin je een eindeloze keuze had om een nieuwe auto te kopen, is voorbij, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Voor een niet-elektrische wagen dan toch. Hij legt uit waarom, en geeft advies over welke wagen je kan kopen om de overstap naar een eerste elektrische auto te overbruggen. “Vanaf 2029 worden bij ons immers alleen nog elektrische wagens verkocht.” [naar artikel]
Dacia blijft trouw aan de filosofie van het huis: het is nu ook de goedkoopste voor wie een elektrische auto wil. In september staat de Dacia Spring in de showroom, onze auto-expert Joost Bolle maakte al een proefrit. “In dit geval is ‘goedkoopste’ geen synoniem met ‘brol’.” [naar artikel]
Voor de meeste particulieren is een nieuwe elektrische auto te duur. En dat zal zo nog een paar jaar blijven. Wil je toch snel af van diesel en benzine, dan kan je ‘instappen’ via de tweedehandsmarkt. Maar dan zijn er wel nog belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden, zegt onze auto-expert Joost Bolle. [naar artikel]
Wil je binnenkort een nieuwe wagen kopen, dan heb je je ongetwijfeld al afgevraagd wat dan de beste keuze zou zijn: een auto met een benzine- of dieselmotor, of een hybride of elektrische wagen. Onze geldexpert Michel Maus bekijkt de financiële voordelen van elektrisch en hybride rijden in de verschillende gewesten, en voor bedrijfswagens. [naar artikel]
Dat de elektriciteitsprijzen de voorbije maanden fors zijn gestegen, hoeven we je niet meer te vertellen. Maar is elektrisch rijden ondertussen ook duurder geworden dan rijden met een wagen op diesel of benzine? Wat zijn de huidige tarieven voor beide categorieën? We vroegen het aan professor dr. Peter Van den Bossche, hoogleraar ingenieurswetenschappen (VUB) en expert in elektrische auto’s. [naar artikel]
Door de oorlog in Oekraïne stijgen de gas- en olieprijzen naar recordhoogtes. Consumenten die op zoek zijn naar een tweedehands auto, zouden daarom ook wel eens kunnen kiezen voor een elektrische wagen, in plaats van een auto op diesel of benzine. Maar waar moet je dan precies op letten? Onze auto-expert Joost Bolle geeft advies: “Occasies van Tesla blijven peperduur.” [naar artikel]
Dacia blijft trouw aan de filosofie van het huis: het is nu ook de goedkoopste voor wie een elektrische auto wil. In september staat de Dacia Spring in de showroom, onze auto-expert Joost Bolle maakte al een proefrit. “In dit geval is ‘goedkoopste’ geen synoniem met ‘brol’.” [naar artikel]
Door de oorlog in Oekraïne stijgen de gas- en olieprijzen naar recordhoogtes. Consumenten die op zoek zijn naar een tweedehands auto, zouden daarom ook wel eens kunnen kiezen voor een elektrische wagen, in plaats van een auto op diesel of benzine. Maar waar moet je dan precies op letten? Onze auto-expert Joost Bolle geeft advies: “Occasies van Tesla blijven peperduur.” [naar artikel]
Voor de meeste particulieren is een nieuwe elektrische auto te duur. En dat zal zo nog een paar jaar blijven. Wil je toch snel af van diesel en benzine, dan kan je ‘instappen’ via de tweedehandsmarkt. Maar dan zijn er wel nog belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden, zegt onze auto-expert Joost Bolle. [naar artikel]
Door de oorlog in Oekraïne stijgen de gas- en olieprijzen naar recordhoogtes. Consumenten die op zoek zijn naar een tweedehands auto, zouden daarom ook wel eens kunnen kiezen voor een elektrische wagen, in plaats van een auto op diesel of benzine. Maar waar moet je dan precies op letten? Onze auto-expert Joost Bolle geeft advies: “Occasies van Tesla blijven peperduur.” [naar artikel]
Ben je van plan een elektrische wagen te kopen? Houd er dan rekening mee dat die mogelijk minder ver rijdt dan je verwacht. Nieuwe cijfers bewijzen het: met een elektrische auto rij je gemiddeld 30 procent (!) minder ver dan het merk en de Europese regelgeving beloven. Onze ‘afstandsangst’ is dus nog helemaal terecht. Onze auto-expert Joost Bolle legt uit hoe dat kan. [naar artikel]
Stel: je wil een nieuwe auto kopen en je wil zo veel mogelijk rekening houden met propere lucht. Welke auto kies je dan? Wij zetten een elektrische, een auto op waterstof, een diesel, een benzine en een auto op aardgas (CNG) op een rij en zochten het uit. De resultaten zijn verbazend. [naar artikel]
Nu de dagen weer kouder worden, bereiden we onze auto ook best voor op de komende winter. Waar kan je je wagen best stallen? Mag je die wassen als het vriest? En hoelang moet je je auto eigenlijk opwarmen voor je vertrekt? Onze auto-expert Joost Bolle beantwoordt de meest gestelde en originele lezersvragen over je wagen en de winterkou. De antwoorden lees je later exclusief in HLN+. [naar artikel]
Nu de dagen weer kouder worden, bereiden we onze auto ook best voor op de komende winter. Waar kan je je wagen best stallen? Mag je die wassen als het vriest? En hoelang moet je je auto eigenlijk opwarmen voor je vertrekt? Onze auto-expert Joost Bolle beantwoordt de meest gestelde en originele lezersvragen over je wagen en de winterkou. De antwoorden lees je later exclusief in HLN+. [naar artikel]
Neen, elektrische auto’s branden niet vaker dan klassieke modellen op diesel of benzine. Maar als ze branden, heb je een serieus probleem. De brandweer trouwens ook. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit hoe dat komt, en welke voorzorgen je zelf kan nemen. [naar artikel]
Over de elektrische auto wordt veel verteld en geschreven, het ene al wat juister dan het andere. Maar één ding weten we zeker: over afzienbare tijd staat hij ook in jouw garage. Al vanaf 2026 zelfs, als je een salariswagen hebt. Daarna zullen snel de particulieren volgen, want de klassieke auto met verbrandingsmotor is door de strenge Europese normen ten dode opgeschreven. Maar wat als je vandaag al wil overstappen op elektrisch rijden? Onze auto-expert tipt welke auto bij je past aan de hand van 9 profielen. Van de zelfstandige tot de 18-jarige die voor het eerst een auto koopt: er is voor ieder wat wils. [naar artikel]
De elektrische auto of ‘EV’ wordt beschouwd als de meest milieuvriendelijke manier van autorijden omdat hij een zogenaamde ‘nulemissie’ heeft: geen reststoffen uit de uitlaatpijp. Maar hij is niet alleen. Ook de waterstofauto stoot niets uit dat schadelijk is. Utopie of dichterbij dan je denkt? Onze auto-expert Joost Bolle informeert je in zes vragen en evenveel antwoorden. [naar artikel]
Halverwege april lanceert Mercedes de EQS, de elektrische versie van de grootste en duurste limousine van het merk. Met een dashboard zoals je er nog nooit eentje gezien hebt, maar in de toekomst werkelijkheid wordt. Onze auto-expert Joost Bolle mocht er al een virtuele testrit mee doen. “Je buitenspiegels afstellen door er gewoon naar te kijken? Binnen vijf jaar is het ook mogelijk in gewone wagens.” [naar artikel]
Almaar meer stemmen binnen de autosector, zoals mobiliteitsorganisatie Touring, luiden de alarmbel: als we willen dat de elektrische auto doorbreekt, dan zijn we niet goed bezig. Meer zelfs: steeds minder consumenten zijn van plan om over te stappen naar een ‘EV’. Onze autospecialist Joost Bolle legt uit hoe dit komt en somt in vijf scenario’s op wat je opties zijn: met je diesel blijven doorrijden of wachten tot er een goedkopere Chinese elektrische wagen op de markt komt? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.