Vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. Maar ook als particulier worden we de komende jaren in de richting van een elektrische auto gestuurd. Voor je het weet heb je er straks eentje op de oprit. En dat wordt aanpassen. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen met een klassieke auto op een rij. [naar artikel]
Vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. Maar ook als particulier worden we de komende jaren in de richting van een elektrische auto gestuurd. Voor je het weet heb je er straks eentje op de oprit. En dat wordt aanpassen. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen met een klassieke auto op een rij. [naar artikel]
Hoewel we volop aangemoedigd worden om een elektrische wagen te kopen, blijkt de Belgische consument er nog niet warm voor te krijgen. Maar als je de overstap dan toch maakt, zal je merken dat elektrisch rijden een stevige aanpassing vergt. “Rijden met een ‘EV’ is helemaal anders dan met een klassieke benzine- of dieselauto. Niet alleen rijtechnisch, ook mentaal”, zegt onze autokenner Joost Bolle. Hij zet de meest opvallende verschillen op een rij. [naar artikel]
Over de elektrische auto hoor je meestal niets dan voordelen van zowel verkopers als van chauffeurs die er al mee rijden. Onze auto-expert Joost Bolle vindt ook dat de elektrische auto zijn plaats in ons autolandschap verdient. Maar hij vraagt zich af waarom automerken en -verkopers niet wat eerlijker kunnen zijn over de nadelen - die er wel degelijk ook zijn. Hij belicht de vijf belangrijkste. “De nuluitstoot is een leugen.” [naar artikel]
Een elektrische wagen heeft nabij de kust van de Waddeneilanden voor brand gezorgd op een vrachtschip met nog 3.000 andere auto’s aan boord. Kunnen we in de toekomst met een e-auto nog wel de ferry op, of de trein in de Kanaaltunnel? Want: “Een elektrische wagen die vuur vat, kan je haast niet blussen”, weet expert autotechnologie Mark Pecqueur (Thomas More). [naar artikel]
Over de elektrische auto hoor je meestal niets dan voordelen van zowel verkopers als van chauffeurs die er al mee rijden. Onze auto-expert Joost Bolle vindt ook dat de elektrische auto zijn plaats in ons autolandschap verdient. Maar hij vraagt zich af waarom automerken en -verkopers niet wat eerlijker kunnen zijn over de nadelen - die er wel degelijk ook zijn. Hij belicht de vijf belangrijkste. “De nuluitstoot is een leugen.” [naar artikel]
De tijd waarin je een eindeloze keuze had om een nieuwe auto te kopen, is voorbij, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Voor een niet-elektrische wagen dan toch. Hij legt uit waarom, en geeft advies over welke wagen je kan kopen om de overstap naar een eerste elektrische auto te overbruggen. “Vanaf 2029 worden bij ons immers alleen nog elektrische wagens verkocht.” [naar artikel]
Dacia blijft trouw aan de filosofie van het huis: het is nu ook de goedkoopste voor wie een elektrische auto wil. In september staat de Dacia Spring in de showroom, onze auto-expert Joost Bolle maakte al een proefrit. “In dit geval is ‘goedkoopste’ geen synoniem met ‘brol’.” [naar artikel]
De Vlaamse regering maakt geld vrij voor nieuwe premies voor elektrische wagens. Een particulier kan zo tot 5.000 euro ontvangen bij de aankoop van een elektrische wagen in 2024. Maar is het dan sowieso voordeliger om een elektrische auto te kopen dan een benzine- of dieselauto. Onze technologiejournalist Kenneth Dée maakt de rekening in ‘HLN legt uit’. [naar artikel]
De komende weken trekken weer honderdduizenden Vlamingen met de auto naar het zuiden. En daar zijn er meer en meer bij met een elektrische auto. Die rijden minder ver dan een diesel- of benzinewagen en je tankt ze niet snel even vol. Dus is de vraag: raak je daarmee wel in pakweg Zuid-Frankrijk? Onze journalist Kenneth Dee heeft het uitgetest, hij reed elektrisch van Antwerpen naar Nice. [naar artikel]
Voor de meeste particulieren is een nieuwe elektrische auto te duur. En dat zal zo nog een paar jaar blijven. Wil je toch snel af van diesel en benzine, dan kan je ‘instappen’ via de tweedehandsmarkt. Maar dan zijn er wel nog belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden, zegt onze auto-expert Joost Bolle. [naar artikel]
Wil je binnenkort een nieuwe wagen kopen, dan heb je je ongetwijfeld al afgevraagd wat dan de beste keuze zou zijn: een auto met een benzine- of dieselmotor, of een hybride of elektrische wagen. Onze geldexpert Michel Maus bekijkt de financiële voordelen van elektrisch en hybride rijden in de verschillende gewesten, en voor bedrijfswagens. [naar artikel]
Dat de elektriciteitsprijzen de voorbije maanden fors zijn gestegen, hoeven we je niet meer te vertellen. Maar is elektrisch rijden ondertussen ook duurder geworden dan rijden met een wagen op diesel of benzine? Wat zijn de huidige tarieven voor beide categorieën? We vroegen het aan professor dr. Peter Van den Bossche, hoogleraar ingenieurswetenschappen (VUB) en expert in elektrische auto’s. [naar artikel]
Door de oorlog in Oekraïne stijgen de gas- en olieprijzen naar recordhoogtes. Consumenten die op zoek zijn naar een tweedehands auto, zouden daarom ook wel eens kunnen kiezen voor een elektrische wagen, in plaats van een auto op diesel of benzine. Maar waar moet je dan precies op letten? Onze auto-expert Joost Bolle geeft advies: “Occasies van Tesla blijven peperduur.” [naar artikel]
Dacia blijft trouw aan de filosofie van het huis: het is nu ook de goedkoopste voor wie een elektrische auto wil. In september staat de Dacia Spring in de showroom, onze auto-expert Joost Bolle maakte al een proefrit. “In dit geval is ‘goedkoopste’ geen synoniem met ‘brol’.” [naar artikel]
Bijna acht Belgen op tien hebben de eerste helft van dit jaar een benzinewagen gekocht. Zeven jaar geleden had de dieselauto nog een marktaandeel van 75,3%. Opvallend is dat de ‘volledig’ elektrische wagen niet lijkt te profiteren van de achteruitgang van dieselwagens. Slechts 0,51% van de Belgen koos voor enkel elektriciteit als aandrijving, 0,86% ging […] Het bericht Bijna acht op de tien particulieren kiezen voor benzinewagen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Door de oorlog in Oekraïne stijgen de gas- en olieprijzen naar recordhoogtes. Consumenten die op zoek zijn naar een tweedehands auto, zouden daarom ook wel eens kunnen kiezen voor een elektrische wagen, in plaats van een auto op diesel of benzine. Maar waar moet je dan precies op letten? Onze auto-expert Joost Bolle geeft advies: “Occasies van Tesla blijven peperduur.” [naar artikel]
Voor de meeste particulieren is een nieuwe elektrische auto te duur. En dat zal zo nog een paar jaar blijven. Wil je toch snel af van diesel en benzine, dan kan je ‘instappen’ via de tweedehandsmarkt. Maar dan zijn er wel nog belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden, zegt onze auto-expert Joost Bolle. [naar artikel]
Door de oorlog in Oekraïne stijgen de gas- en olieprijzen naar recordhoogtes. Consumenten die op zoek zijn naar een tweedehands auto, zouden daarom ook wel eens kunnen kiezen voor een elektrische wagen, in plaats van een auto op diesel of benzine. Maar waar moet je dan precies op letten? Onze auto-expert Joost Bolle geeft advies: “Occasies van Tesla blijven peperduur.” [naar artikel]
Ben je van plan een elektrische wagen te kopen? Houd er dan rekening mee dat die mogelijk minder ver rijdt dan je verwacht. Nieuwe cijfers bewijzen het: met een elektrische auto rij je gemiddeld 30 procent (!) minder ver dan het merk en de Europese regelgeving beloven. Onze ‘afstandsangst’ is dus nog helemaal terecht. Onze auto-expert Joost Bolle legt uit hoe dat kan. [naar artikel]
Stel: je wil een nieuwe auto kopen en je wil zo veel mogelijk rekening houden met propere lucht. Welke auto kies je dan? Wij zetten een elektrische, een auto op waterstof, een diesel, een benzine en een auto op aardgas (CNG) op een rij en zochten het uit. De resultaten zijn verbazend. [naar artikel]
Nu de dagen weer kouder worden, bereiden we onze auto ook best voor op de komende winter. Waar kan je je wagen best stallen? Mag je die wassen als het vriest? En hoelang moet je je auto eigenlijk opwarmen voor je vertrekt? Onze auto-expert Joost Bolle beantwoordt de meest gestelde en originele lezersvragen over je wagen en de winterkou. De antwoorden lees je later exclusief in HLN+. [naar artikel]
Nu de dagen weer kouder worden, bereiden we onze auto ook best voor op de komende winter. Waar kan je je wagen best stallen? Mag je die wassen als het vriest? En hoelang moet je je auto eigenlijk opwarmen voor je vertrekt? Onze auto-expert Joost Bolle beantwoordt de meest gestelde en originele lezersvragen over je wagen en de winterkou. De antwoorden lees je later exclusief in HLN+. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.