In Brussel komen steeds meer gebruikers van een elektrische step op de spoedafdeling terecht na een ongeval. Dat blijkt uit een studie van verkeersinstituut VIAS en de Brusselse ziekenhuizen. Opvallend: in de meeste gevallen droeg de stepper geen helm. [naar artikel]
Vandaag start de Week van de Mobiliteit. Een unieke gelegenheid om kennis te maken met andere meer duurzame vervoersmiddelen dan de auto. Maar Stef Willems van VIAS waarschuwt bij het Radio 2-programma "De inspecteur" voor elektrische steps met een zadel. Daar mag je niet zomaar de weg mee op: “Een step met zadel wordt beschouwd als een bromfiets en dus heb je een nummerplaat nodig.” [naar artikel]
Elektrische steps en andere elektrische voortbewegingstoestellen worden in Frankrijk dit najaar definitief verbannen van het voetpad. De Franse minister van Transport legt de laatste hand aan nieuwe, strengere regels om de "anarchie" op dat vlak aan te pakken. [naar artikel]
De Lierse Hanne Luyten wil iedereen aanmoedigen om een helm te dragen op de fiets. Enkele weken geleden werd ze vlak voor haar deur aangereden door een auto. "Toen besefte ik dat ik eigenlijk met m'n leven speelde door geen helm op te zetten", vertelt ze op Radio 2 Antwerpen. Hanne heeft nu samen met illustrator Eva Mouton stickers ontworpen om het dragen van een helm aan te moedigen. [naar artikel]
Er vielen in de eerste drie maanden van dit jaar al 111 verkeersdoden, 50 procent meer dan vorig jaar. Het aantal letselongevallen is met bijna een kwart gestegen. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In vergelijking met 2019, voor de coronapandemie, blijft het aantal verkeersslachtoffers ongeveer op hetzelfde niveau. ""Er is dus geen sprake meer van een structurele verbetering zoals we die tot enkele jaren geleden meemaakten", klinkt het bij Vias. " Ook opvallend: het aantal ongevallen met e-steps is verdrievoudigd tegenover vorig jaar. [naar artikel]
Er vallen opnieuw evenveel dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen als voor de coronacrisis. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias. In de eerste helft van dit jaar kwamen 231 mensen om het leven in het verkeer, dat is 39 procent meer dan begin vorig jaar. Vooral het aantal slachtoffers onder voetgangers is sterk gestegen: van 13 naar 35. Ook het aantal gewonden en het aantal letselongevallen neemt toe. Opvallend: het aantal letselongevallen waarbij elektrische steps betrokken zijn, is verdubbeld. [naar artikel]
Veiligheidsinstituut VIAS vraagt met aandrang dat gebruikers van de populaire deelsteps een helm opzetten, en bij schemer extra verlichting dragen. “Gebruikers zien deze steps soms te veel als een attractie.” Vooral in Brussel gebeurden er al verschillende ongevallen mee. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar. [naar artikel]
Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen. [naar artikel]
Gemiddeld een keer per week belandt een gebruiker van een elektrische step in het ziekenhuis in Brussel. Van alle gebruikers die op de spoeddiensten terechtkwamen, droeg geen enkele een helm. Dat blijkt uit een studie van verkeersinstituut Vias in samenwerking met de spoeddiensten van verschillende ziekenhuizen. [naar artikel]
Op de eerste schooldag na de herfstvakantie is het hoog tijd om op de gevaren in het verkeer te wijzen. Dat doet de campagne "Helm op, fluo top" door kinderen in het zonnetje te zetten die zich van die gevaren bewust zijn. Als ze met de fiets of te voet naar school komen, zijn ze extra kwetsbaar. Vanmorgen kregen de leerlingen met een fluohesje of een fietshelm een stickertje opgekleefd. De actie is aan haar vijfde editie toe, en deze school in Vilvoorde neemt eraan deel. [naar artikel]
Lime en verkeersinstituut Vias hebben zaterdag hun krachten gebundeld om meer verkeersveiligheid door verantwoord rijgedrag onder de aandacht te brengen van gebruikers van elektrische steps. Lime deelde 750 gratis helmen uit in Brussel. De “staande” positie op de step verhoogt bij een ongeval de kans op een frontale schok. “Dat is de reden waarom Vias […] Het bericht Lime en Vias lanceren campagne “Respect the ride” voor elektrische step-gebruikers verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Brussels staatssecretariaat voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) laat onderzoeken of de verplichte helmdracht voor elektrische steps ingevoerd kan worden. Dat heeft ze vandaag laten weten, na het nieuws over het dodelijk ongeval met een elektrische step. In Brussel is het niet verplicht om een helm te dragen op een fiets, maar ook niet op een […] Het bericht Dodelijk ongeval elektrische step: Debaets onderzoekt verplichte helmdracht verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Elektrische steps zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Je hebt de deelsteps, die je in de grote steden van straat kan plukken en er dan je ritje mee maken. Maar heel veel mensen hebben ondertussen ook hun eigen elektrische step in huis gehaald. Maar hoe veilig, kwalitatief en betrouwbaar zijn die? Test Aankoop deed de test. [naar artikel]
Een 27-jarige man is met zijn elektrische step verongelukt in de Zweedse stad Helsingborg. De e-steprijder botste op een personenwagen op een kruispunt, zo meldt de politiewoordvoerder van Helsinborg aan DPA. Het gaat om het eerste dodelijke verkeersongeval met een e-step in het Scandinavische land. Dergelijke e-steps rijden ook daar steeds meer rond in grote […] Het bericht Eerste dodelijke verkeersongeval met elektrische step in Zweden verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Meer dan in Parijs vervangen elektrische steps in Brussel ritten met de auto. Dat geldt vooral voor de private steps, blijkt uit een online bevraging van Brussel Mobiliteit, waarover De Standaard en Le Soir woensdag berichten. [naar artikel]
Vlaamse basisscholen werken mee aan de Vlaamse verkeersveiligheidscampagne "Helm Op Fluo Top". Zo willen scholen het dragen van fluokledij en een fietshelm op een leuke en eenvoudige manier aanmoedigen bij hun leerlingen. [naar artikel]
Naar alle waarschijnlijkheid is in België het eerste dodelijke slachtoffer met een elektrische step gevallen. In Antwerpen en Brussel zijn elektrische deelsteps niet weg te slaan uit het straatbeeld. Heel wat mensen kopen de tweewielers ook als alternatief vervoermiddel. Maar hoe veilig zijn elektrische steps? [naar artikel]
Producent van elektrische deelsteps Lime en verkeersinstituut Vias hebben vandaag de krachten gebundeld voor een actie gericht op gebruikers van... [naar artikel]
Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht. [naar artikel]
Lime en verkeersinstituut Vias hebben zaterdag hun krachten gebundeld om meer verkeersveiligheid door verantwoord rijgedrag onder de aandacht te brengen van gebruikers van elektrische steps. Lime deelde 750 gratis helmen uit in Brussel. [naar artikel]
Voor het eerst moet iedereen op de marktdag van Blankenberge een mondmasker dragen. Wie er geen draagt, wordt aangesproken door jobstudenten. "De meeste mensen hebben een mondmasker op. Er zijn maar enkele marktgangers die gefrusteerd reageren." [naar artikel]
9 procent van de Belgen heeft de afgelopen maand een online-vergadering gevolgd vanuit de auto, met of zonder beeld. Dat blijkt uit een enquête van Vias Institute. "Wij roepen werkgevers op om hier concrete afspraken over te maken met hun personeel", zegt Vias. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.