Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

20 May 2022
09:11 uur

BEKIJK - Hoe gevaarlijk zijn elektrische steps? VIAS: "Meeste slachtoffers vallen bij eerste ritten en dragen geen helm"

VRT NWS

26/05/2021 - 22:56

Volgens het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid VIAS zijn steps vooral gevaarlijk, wanneer mensen ze niet vaak of voor het eerst gebruiken. "We weten uit een studie dat de slachtoffers vooral mensen zijn die een eerste keer zo'n step gebruiken of heel occasioneel", zegt Stef Willems op Radio 2 Antwerpen. Hij reageert daarmee op cijfers van ongevallen met gewonden in de stad Antwerpen. Het stadsbestuur is bezorgd, omdat het aantal meer dan verdubbeld is in een jaar tijd, van 34 tot 85.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP VRT NWS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Steeds meer gebruikers elektrische step op spoed na val: "Vooral in Brussel een probleem" (28/05/2020 - VRT NWS)
    In Brussel komen steeds meer gebruikers van een elektrische step op de spoedafdeling terecht na een ongeval. Dat blijkt uit een studie van verkeersinstituut VIAS en de Brusselse ziekenhuizen. Opvallend: in de meeste gevallen droeg de stepper geen helm.
    [naar artikel]
  2. Met een elektrische step met zadel mag je niet zomaar de weg op: nummerplaat en helm zijn vereist (16/09/2021 - VRT NWS)
    Vandaag start de Week van de Mobiliteit. Een unieke gelegenheid om kennis te maken met andere meer duurzame vervoersmiddelen dan de auto. Maar Stef Willems van VIAS waarschuwt bij het Radio 2-programma "De inspecteur" voor elektrische steps met een zadel. Daar mag je niet zomaar de weg mee op: “Een step met zadel wordt beschouwd als een bromfiets en dus heb je een nummerplaat nodig.”
    [naar artikel]
  3. Frankrijk gaat elektrische steps strenger aanpakken: "Boete van 135 euro voor wie op de stoep rijdt" (04/05/2019 - VRT NWS)
    Elektrische steps en andere elektrische voortbewegingstoestellen worden in Frankrijk dit najaar definitief verbannen van het voetpad. De Franse minister van Transport legt de laatste hand aan nieuwe, strengere regels om de "anarchie" op dat vlak aan te pakken.
    [naar artikel]
  4. Lierse mama maakt helm dragen weer hip met zelfontworpen stickers (07/09/2020 - VRT NWS)
    De Lierse Hanne Luyten wil iedereen aanmoedigen om een helm te dragen op de fiets. Enkele weken geleden werd ze vlak voor haar deur aangereden door een auto. "Toen besefte ik dat ik eigenlijk met m'n leven speelde door geen helm op te zetten", vertelt ze op Radio 2 Antwerpen. Hanne heeft nu samen met illustrator Eva Mouton stickers ontworpen om het dragen van een helm aan te moedigen.
    [naar artikel]
  5. Meer verkeersdoden en gewonden in eerste maanden van dit jaar, drie keer meer ongevallen met e-steps (18/05/2022 - VRT NWS)
    Er vielen in de eerste drie maanden van dit jaar al 111 verkeersdoden, 50 procent meer dan vorig jaar. Het aantal letselongevallen is met bijna een kwart gestegen. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In vergelijking met 2019, voor de coronapandemie, blijft het aantal verkeersslachtoffers ongeveer op hetzelfde niveau. ""Er is dus geen sprake meer van een structurele verbetering zoals we die tot enkele jaren geleden meemaakten", klinkt het bij Vias. " Ook opvallend: het aantal ongevallen met e-steps is verdrievoudigd tegenover vorig jaar.
    [naar artikel]
  6. Populaire deelsteps steeds vaker in het straatbeeld, maar VIAS waarschuwt: “Er zijn ook risico’s aan verbonden” (05/02/2019 - Het Nieuwsblad)
    Veiligheidsinstituut VIAS vraagt met aandrang dat gebruikers van de populaire deelsteps een helm ­opzetten, en bij schemer extra verlichting dragen. “Gebruikers zien deze steps soms te veel als een attractie.” Vooral in Brussel gebeurden er al verschillende ongevallen mee.
    [naar artikel]
  7. Twee doden in één jaar tijd met elektrische steps, meer regelgeving is nodig zegt Vlaamse Stichting Verkeerskunde (15/11/2021 - VRT NWS)
    Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar.
    [naar artikel]
  8. Twee doden en meer dan 200 ongevallen met elektrische steps in jaar tijd op Vlaamse wegen (15/11/2021 - De Morgen)
    Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen.
    [naar artikel]
  9. Twee doden en meer dan 200 ongevallen met elektrische steps in jaar tijd op Vlaamse wegen (15/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen.
    [naar artikel]
  10. Vooral ongevallen met elektrische steps in Brussel: elke week belandt gebruiker er in ziekenhuis (28/05/2020 - Het Nieuwsblad)
    Gemiddeld een keer per week belandt een gebruiker van een elektrische step in het ziekenhuis in Brussel. Van alle gebruikers die op de spoeddiensten terechtkwamen, droeg geen enkele een helm. Dat blijkt uit een studie van verkeersinstituut Vias in samenwerking met de spoeddiensten van verschillende ziekenhuizen.
    [naar artikel]
  11. Lime en Vias lanceren campagne “Respect the ride” voor elektrische step-gebruikers (27/04/2019 - Metro)
    Lime en verkeersinstituut Vias hebben zaterdag hun krachten gebundeld om meer verkeersveiligheid door verantwoord rijgedrag onder de aandacht te brengen van gebruikers van elektrische steps. Lime deelde 750 gratis helmen uit in Brussel. De “staande” positie op de step verhoogt bij een ongeval de kans op een frontale schok. “Dat is de reden waarom Vias Institute aanraadt om een helm te dragen”, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias. “Een impact, zelfs aan een lage snelheid, kan veel schade veroorzaken. Vooral nu de maximumsnelheid in de commissie infrastructuur van het federale parlement is aangepast van 18km/u naar 25km/u is het van belang voor gebruikers van elektrische steps om bescherming te dragen.” E-steps moeten de verkeersregels voorzien voor fietsen, volgen, behalve wanneer ze in uitzonderlijke gevallen stapvoets rijden. Met meer dan 125.000 gebruikers en 1.110.000 afgelegde kilometers, is veiligheid een absolute prioriteit voor Lime. “Wij sensibiliseren door middel van boodschappen op de app en werken met mobiele patrouilles om de veiligheid te verhogen. Hiernaast moedigen wij onze gebruikers aan om het ‘Charter van goed gedrag’ te ondertekenen tijdens het evenement #RespectTheRide. Wij vragen hen om de verkeersregels te respecteren en promoten veilig en verantwoord rijden”, zegt Benjamin Barnathan, General Manager Benelux bij Lime. Lime hield een enquête bij meer dan 2.000 gebruikers. Hieruit blijkt dat: 35 pct hun auto minder vaak gebruikt dankzij Lime, 25 pct autoritten is vervangen door een Lime-rit, 81 pct kent de regels van de wegcode, en meer bepaald de verplichting om een staptempo te respecteren op het voetpad. Eenenzeventig pct zegt dat bij het rijden op een elektrische step de belangrijkste redenen voor hun gevoel van onveiligheid de kwaliteit van de infrastructuur en het gebrek aan voldoende fietspaden zijn. Bron: Belga   Het bericht Lime en Vias lanceren campagne “Respect the ride” voor elektrische step-gebruikers verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  12. Dodelijk ongeval elektrische step: Debaets onderzoekt verplichte helmdracht (13/05/2019 - Metro)
    Brussels staatssecretariaat voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) laat onderzoeken of de verplichte helmdracht voor elektrische steps ingevoerd kan worden. Dat heeft ze vandaag laten weten, na het nieuws over het dodelijk ongeval met een elektrische step. In Brussel is het niet verplicht om een helm te dragen op een fiets, maar ook niet op een elektrische step of een monowheel, twee nieuwe en populaire vervoersmiddelen in de stad. Na het dodelijk ongeval wil staatssecretaris Debaets laten onderzoeken of de helmdracht verplicht kan worden voor die laatste twee vervoersmiddelen. “Dit soort ongevallen hebben minder ernstige gevolgen als steppers een helm zouden dragen. Ik laat onderzoeken of de verplichte helmdracht voor steps ingevoerd kan worden. Ik ben pro”, zegt ze op Twitter. Vorige maand was in Brussel een 41-jarige man om het leven gekomen na een ongeval met een elektrische step, zo maakte het Brusselse parket vandaag bekend. Het gaat naar alle waarschijnlijkheid om het eerste dodelijk ongeval met een dergelijke elektrische step. Het ongeval gebeurde in de nacht van 16 op 17 april op de Haachtsesteenweg in Haren. Daar werd rond 0.30 uur een 41-jarige man zwaargewond aangetroffen op een bankje, met de step aan zijn voeten. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis, waar hij op 18 april aan zijn verwondingen overleed. Er waren geen derden betrokken bij het ongeval. bron: Belga Het bericht Dodelijk ongeval elektrische step: Debaets onderzoekt verplichte helmdracht verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  13. Eerste dodelijke verkeersongeval met elektrische step in Zweden (31/05/2019 - Metro)
    Een 27-jarige man is met zijn elektrische step verongelukt in de Zweedse stad Helsingborg. De e-steprijder botste op een personenwagen op een kruispunt, zo meldt de politiewoordvoerder van Helsinborg aan DPA. Het gaat om het eerste dodelijke verkeersongeval met een e-step in het Scandinavische land. Dergelijke e-steps rijden ook daar steeds meer rond in grote steden. Vaak gaat het om deelsteps die gehuurd worden. Nog maar vorige woensdag hadden artsen van een ziekenhuis in Hamburg een oproep gelanceerd naar mensen die met een elektrische step rijden om een helm te dragen. Het risico op een zwaar ongeval met een elektrische step is “zeer groot”. Bron: Belga   Het bericht Eerste dodelijke verkeersongeval met elektrische step in Zweden verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  14. Test Aankoop bezorgd over veiligheid elektrische steps: "Wij raden ze af" (08/10/2020 - VRT NWS)
    Elektrische steps zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Je hebt de deelsteps, die je in de grote steden van straat kan plukken en er dan je ritje mee maken. Maar heel veel mensen hebben ondertussen ook hun eigen elektrische step in huis gehaald. Maar hoe veilig, kwalitatief en betrouwbaar zijn die? Test Aankoop deed de test.
    [naar artikel]
  15. "Helm op, fluo top": verkeersactie beloont jonge fietsers die helm en fluohesje dragen (04/11/2019 - VRT NWS)
    Op de eerste schooldag na de herfstvakantie is het hoog tijd om op de gevaren in het verkeer te wijzen. Dat doet de campagne "Helm op, fluo top" door kinderen in het zonnetje te zetten die zich van die gevaren bewust zijn. Als ze met de fiets of te voet naar school komen, zijn ze extra kwetsbaar. Vanmorgen kregen de leerlingen met een fluohesje of een fietshelm een stickertje opgekleefd. De actie is aan haar vijfde editie toe, en deze school in Vilvoorde neemt eraan deel.
    [naar artikel]
  16. Vooral openbaar vervoer voelt succes elektrische step (11/09/2019 - Het Belang van Limburg)
    Meer dan in Parijs vervangen elektrische steps in Brussel ritten met de auto. Dat geldt vooral voor de private steps, blijkt uit een online bevraging van Brussel Mobiliteit, waarover De Standaard en Le Soir woensdag berichten.
    [naar artikel]
  17. Vooral openbaar vervoer voelt succes elektrische step (11/09/2019 - Het Nieuwsblad)
    Meer dan in Parijs vervangen elektrische steps in Brussel ritten met de auto. Dat geldt vooral voor de private steps, blijkt uit een online bevraging van Brussel Mobiliteit, waarover De Standaard en Le Soir woensdag berichten.
    [naar artikel]
  18. Na ‘eerste’ dodelijke ongeval: hoe veilig zijn elektrische steps? (13/05/2019 - De Morgen)
    Naar alle waarschijnlijkheid is in België het eerste dodelijke slachtoffer met een elektrische step gevallen. In Antwerpen en Brussel zijn elektrische deelsteps niet weg te slaan uit het straatbeeld. Heel wat mensen kopen de tweewielers ook als alternatief vervoermiddel. Maar hoe veilig zijn elektrische steps?
    [naar artikel]
  19. Lime en Vias delen gratis helmen uit aan gebruikers elektrische steps om aandacht te vragen voor verkeersveiligheid (27/04/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Producent van elektrische deelsteps Lime en verkeersinstituut Vias hebben vandaag de krachten gebundeld voor een actie gericht op gebruikers van...
    [naar artikel]
  20. E-steps eindelijk aan banden gelegd: vanaf 16 jaar en niet meer op de stoep (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht.
    [naar artikel]
  21. Lime en Vias lanceren campagne ‘Respect the ride’ voor elektrische step-gebruikers (27/04/2019 - De Standaard)
    Lime en verkeersinstituut Vias hebben zaterdag hun krachten gebundeld om meer verkeersveiligheid door verantwoord rijgedrag onder de aandacht te brengen van gebruikers van elektrische steps. Lime deelde 750 gratis helmen uit in Brussel.
    [naar artikel]
  22. Doe mee met "Helm Op Fluo Top, zichtbaar en veilig naar school (06/11/2017 - VRT NWS)
    Vlaamse basisscholen werken mee aan de Vlaamse verkeersveiligheidscampagne "Helm Op Fluo Top". Zo willen scholen het dragen van fluokledij en een fietshelm op een leuke en eenvoudige manier aanmoedigen bij hun leerlingen.
    [naar artikel]
  23. Spoedartsen waarschuwen na eerste dode met elektrische step: “Een putje in de weg en je riskeert over het stuur van je step te vliegen” (14/05/2019 - Het Nieuwsblad)
    Breuken, zware schaafwonden en hersentrauma’s hadden artsen al gezien bij valpartijen met elektrische steps. Maar nu is er ook een eerste dode gevallen. “Niet zo verwonderlijk. Een putje in de weg en je riskeert over de kop te gaan. Draag je dan geen helm, riskeer je zware hoofdtrauma’s”, zeggen spoedartsen.
    [naar artikel]
  24. Trend in de stad: “Iedere week komen er steps bij in het straatbeeld” (15/11/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Elektrische steps lijken in Antwerpen steeds meer hun plaats te veroveren. De deelsteps van ‘Bird’, die in oktober gelanceerd zijn, duiken overal op. Maar ook de verkoop van elektrische steps doet het erg goed.
    [naar artikel]
  25. Verontrustende cijfers over ongevallen met elektrische steps: “Verbied ze onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo.
    [naar artikel]
  26. Jobstudenten vragen marktgangers om mondmasker te dragen: "De meeste mensen houden zich eraan"  (10/07/2020 - VRT NWS)
    Voor het eerst moet iedereen op de marktdag van Blankenberge een mondmasker dragen. Wie er geen draagt, wordt aangesproken door jobstudenten. "De meeste mensen hebben een mondmasker op. Er zijn maar enkele marktgangers die gefrusteerd reageren."
    [naar artikel]
  27. Verkeersveiligheidsinstituut Vias roept op: "Volg geen vergaderingen achter het stuur" (12/05/2022 - VRT NWS)
    9 procent van de Belgen heeft de afgelopen maand een online-vergadering gevolgd vanuit de auto, met of zonder beeld. Dat blijkt uit een enquête van Vias Institute. "Wij roepen werkgevers op om hier concrete afspraken over te maken met hun personeel", zegt Vias.
    [naar artikel]
  28. Politie Dilbeek vernietigt twee illegale elektrische steps: “Niet alle steps zijn goedgekeurd om op de Belgische wegen te gebruiken” (18/08/2020 - VRT NWS)
    In Dilbeek heeft de politie met akkoord van het parket Halle-Vilvoorde twee illegale elektrische steps vernietigd. Eén van de twee steps haalde een snelheid van meer dan 70 kilometer per uur. De eigenaar betaalde er 1.800 euro voor. Maar niet alle elektrische steps die verkocht worden, zijn gehomologeerd om op onze wegen te rijden, zegt de politie.
    [naar artikel]
  29. De e-step maakt steeds meer slachtoffers: ‘Zalig gevoel van vrijheid, maar verdomd gevaarlijk’ (21/11/2021 - De Morgen)
    Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk?
    [naar artikel]
  30. De e-step maakt steeds meer slachtoffers: “Zalig gevoel van vrijheid, maar verdomd gevaarlijk” (22/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk?
    [naar artikel]
  31. No-gozones voor deelsteps in Antwerpen: "Steps vertragen automatisch of vallen stil"  (15/02/2022 - VRT NWS)
    De stad Antwerpen gaat tegen de zomer no-gozones en no- parkzones voor deelsteps invoeren. Op drukke plaatsen zoals de Meir zullen de deelsteps maar maximaal 8 km per uur meer kunnen rijden. In sommige zones waar ze niet toegelaten zijn, vallen ze automatisch stil. "De steps worden getrackt, men kan hun snelheid doen wijzigen als ze een no-gozone binnenrijden", zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA).
    [naar artikel]
  32. Burgemeester verbiedt parkeren van elektrische steps op voetpaden in Parijs (06/06/2019 - Metro)
    De Parijse burgemeester Anne Hidalgo (PS) heeft een parkeerverbod aangekondigd voor elektrische steps op de voetpaden van de Franse hoofdstad, en heeft de operatoren van de deelsteps gevraagd om de snelheid ervan te beperken. Zij hoopt dat deze en andere maatregelen “vanaf begin juli” van kracht kunnen gaan. De steps “zullen moeten parkeren op de parkeerplaatsen op de straat, die al worden gebruikt door gemotoriseerde tweewielers en auto’s”, zei Hidalgo tijdens een persconferentie. De stad stelde exploitanten ook voor om de snelheid van de tweewielers terug te brengen tot 20 kilometer per uur in heel Parijs, en zelfs 8 kilometer in voetgangerszones. Hidalgo voegde toe dat er een verbod op de voertuigen in “alle parken en tuinen” van de stad zal komen, en dat men het dragen van een helm zal aanraden. De elektrische deelsteps deden een jaar geleden hun intrede in de Franse hoofdstad, en zijn intussen met meer dan 20.000. Een regelgevend kader bestaat er echter nog niet. Net als Bordeaux, Lyon en Straatsburg wacht Parijs de goedkeuring af van een kaderwet over mobiliteit, die het parlement momenteel bespreekt. Die wet zal steden toelaten om nieuwe deelsystemen voor vervoersmiddelen, zoals fietsen, Segways en elektrische steps, te reguleren. In afwachting van de goedkeuring vroeg Hidalgo aan de operatoren om “hun vloot niet uit te breiden”. Hoewel er geen officiële cijfers bestaan over het aantal ongevallen in Parijs met elektrische steps waarbij voetgangers betrokken waren, haalden ze de afgelopen tijd verschillende keren de kranten. Bron: Belga   Het bericht Burgemeester verbiedt parkeren van elektrische steps op voetpaden in Parijs verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  33. Vooral openbaar vervoer voelt succes elektrische step (11/09/2019 - De Standaard)
    Meer dan in Parijs vervangen elektrische steps in Brussel ritten met de auto. Maar de ene step is de andere niet.
    [naar artikel]
  34. E-steps aan banden gelegd: “Onbegrijpelijk. Ze moeten gewoon uit verkeer gehaald worden” (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht. “Onbegrijpelijk”, vindt Ignace Demeyer, spoedarts in het OLV Ziekenhuis van Aalst.
    [naar artikel]
  35. Experts willen leeftijdsgrens voor gebruik e-steps: “Dit is geen speelgoed” (26/07/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Steeds meer kinderen vanaf 5 rijden met een elektrische step. Als cadeau voor communie of verjaardag wordt het almaar populairder. Winkelketen Dreamland denkt erover nog meer op die trend in te spelen door naast fietsles ook een e-stepcursus te organiseren. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde en verkeersveiligheidsinstituut Vias raden kinder-e-steps formeel af. “Dit is geen speelgoed.”
    [naar artikel]
  36. De 17 jarige wielrenner Andreas herstelt na een zwaar fietsongeval in Meise: "Zijn helm heeft zijn leven gered" (23/11/2020 - VRT NWS)
    Andreas Van den Broeck (17) is weer thuis na een week in het ziekenhuis. De beloftevolle wielrenner was met zijn vader aan het fietsen toen hij werd aangereden op het fietspad aan de oprit van de A12 in Meise. Een gevaarlijk punt waar nog al ongevallen gebeurd zijn. "Andreas heeft het gehaald omdat hij zijn helm droeg op een goeie manier", zegt zijn vader.
    [naar artikel]
  37. Autogordel verhoogt kans om ongeval te overleven: "Geen enkel argument rechtvaardigt het niet dragen" (06/08/2019 - VRT NWS)
    Uit onderzoek in Nederland blijkt dat in 2017 bijna een derde van wie op de rijkswegen verongelukte geen gordel droeg. In eigen land is het mogelijk nog erger: uit cijfers van het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid Vias uit de periode 2014-15 blijkt dat 59 procent van de overleden slachtoffers geen gordel droeg.
    [naar artikel]
  38. Elektrische steps goed voor een ongeval per week (28/05/2020 - Express)
    Elektrische steps zijn een plaag in het Brusselse straatbeeld. Ze veroorzaken daarbij ook nog eens veel ongevallen. Elke week belandt... The post Elektrische steps goed voor een ongeval per week appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  39. Artsen waarschuwen voor meer en zwaardere ongevallen met e-steps: "Vaak lelijke breuken of gruwelijke gezichtstrauma’s" (29/04/2022 - VRT NWS)
    Het aantal letselongevallen met elektrische steps neemt fors toe, waarschuwen artsen. Vorig jaar gebeurden gemiddeld drie ongevallen per dag met zo'n e-step en dat is wellicht een grote onderschatting. De ongevallen worden ook zwaarder. "We zien gezichtstrauma's waar chirurgen heel veel werk aan hebben om de patiënt terug een beetje op de foto van zijn identiteitskaart te doen lijken", zegt spoedarts Kevin Vereecken (ZNA). "Ik heb veel geluk gehad, het had erger kunnen zijn", getuigen Roel en Dominiky in "Terzake".
    [naar artikel]
  40. Drie op vier Belgen wil helmplicht voor elektrische steps (07/02/2022 - Het Nieuwsblad)
    Op de bromfiets hebben we schrik voor een ongeval, op het openbaar vervoer voor corona en ook op de fiets voelen we ons lang niet altijd veilig. Gevolg: 49 procent van de Belgen verplaatst zich nog altijd met de auto. Dat blijkt uit de nieuwe verkeersonveiligheidsbarometer van Vias, waarbij 6.000 mensen werden bevraagd. Om de veiligheid te verhogen, zijn we voorstander van meer controles op gsm’en achter het stuur én een helmplicht voor elektrische steps.
    [naar artikel]
  41. Met een winterjas aan in het autostoeltje is gevaarlijk (04/12/2017 - VRT NWS)
    Je kind met een (dikke) winterjas aan in de autostoel zetten? Geen goed idee. Vias, het instituut voor verkeersveiligheid en mobiliteit, raadt het sterk af. Je spant de riempjes strak aan en het lijkt ook echt alsof je kindje veilig vastgeklikt is, maar dat is schijn. "Bij een ongeluk werkt het beveiligingssysteem niet ten volle als je een winterjas draagt", waarschuwt Vias.  
    [naar artikel]
  42. Pieter "Snorremans" Serry: "Geen tijd om mij te scheren" (13/05/2017 - Sporza)
    Quick-Step Floors heeft een mooie openingsweek achter de rug in de Giro. Maar de lange ritten eisen hun tol. "Ritten van 224 kilometer, dat vind ik veel", zegt Pieter Serry.
    [naar artikel]
  43. Spoedartsen vrezen meer ernstige ongevallen met elektrische steps nu maximumsnelheid wordt opgetrokken (23/05/2019 - VRT NWS)
    Er komt kritiek op de versoepeling van de wegcode, die het verkeer normaal veiliger moet maken voor fietsers en voetgangers. De maximumsnelheid voor elektrische steps, rolstoelen en hoverboards wordt opgetrokken van 18 tot 25 kilometer per uur. Volgens Sandra Verelst, hoofd van de spoedafdeling van het UZ Leuven, is dat een slechte zaak. "We verwachten niet alleen een toename van het aantal ongevallen, maar ook van de ernst ervan."
    [naar artikel]
  44. Stockholm wil minder elektrische steps in de stad (09/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder.
    [naar artikel]
  45. Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps (08/02/2019 - Metro)
    Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux (MR). In 2017 werden in totaal 980 ongevallen met een elektrische fiets geregistreerd, maar alleen al in de eerste helft van 2018 liep dat aantal op tot 606. Voor een speed pedelec, die elektrisch wordt ondersteund tot 45 km/uur, was dat respectievelijk 15 en 27 en voor een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, zoals een elektrische step, respectievelijk 9 en 10. bron: Belga Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  46. "Zou je geen ceintuur dragen over die hangbuik?": Amerikaanse weervrouw geeft criticaster lik op stuk (18/10/2019 - Het Laatste Nieuws)
    “Bekijk je je eigen weerpraatjes wel eens? Een ceintuur voor die hangbuik zou geen overbodige luxe zijn. Het is niet de eerste keer dat me dat...
    [naar artikel]
  47. De elektrische fietser rijdt liefst op de hoogste stand, maar draagt geen helm. Gevolg: 1 op 3 gebruikers is al eens gevallen (29/09/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Vorig jaar heeft 1 op de 6 Belgen een elektrische fiets gebruikt. Elk jaar wint deze vervoerswijze aan populariteit. Terwijl de elektrische fiets in Vlaanderen goed ingeburgerd is, maakt de fiets met ondersteuning nu pas opgang in het zuiden van het land. 4 op de 10 mensen die in Wallonië en Brussel met een elektrische fiets rijden, hebben die afgelopen jaar gekocht. In Vlaanderen daarentegen rijden meer dan 3 op 10 elektrische fietsers al meer dan 3 jaar met een motortje. “Mogelijk heeft de gezondheidscrisis een rol gespeeld in de groei van de elektrische fiets in het zuiden van het land", aldus verkeersinstituut Vias, dat elektrische fietsgebruikers bevroeg. Ook opvallend, en een tikje paradoxaal gezien de aard van het landschap: in Vlaanderen rijden, in vergelijking met Wallonië, dubbel zoveel elektrische fietsers steevast op de hoogste stand van ondersteuning.
    [naar artikel]
  48. 23-jarige jongen sterft na val met speedpedelec in Deurne  (24/03/2019 - VRT NWS)
    In Deurne, in Antwerpen, is een 23-jarige jongen gestorven na een val met een speedpedelec, een snelle elektrische fiets. "De man is lelijk ten val gekomen", zegt Wouter Bruyns van de Antwerpse politie. "Hij droeg geen helm wat hem ook extra kwetsbaar maakt."
    [naar artikel]
  49. Man in ‘mankini’ snort op elektrische step door Brusselse tunnels (27/08/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Een onbekende man in een ‘mankini’ is afgelopen weekend gefilmd terwijl hij op een elektrische step door Brussel reed. De man lijkt reclame te maken voor ‘Jump IT’, de eerste Belgische school voor stuntmannen en -vrouwen, maar begaat met zijn stunt een verkeersovertreding. “De Brusselse tunnels zijn uitsluitend autowegen”, aldus verkeersinstituut VIAS. “Fietsen of steps mogen daar niet rijden. Zo’n step is bovendien geen speeltuig.”
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy