Maandagmorgen zijn twee ongevallen gebeurd met een elektrische step. In Sint-Truiden gebeurde de botsing met een auto op de Naamsesteenweg. In Hoeselt raakte een vrouw zwaargewond bij een botsing op het kruispunt van de Stationsstraat en de Bilzersteenweg. [naar artikel]
Op de Boomsesteenweg zijn vrijdagochtend twee ongevallen gebeurd met dodelijke afloop. In Aartselaar overleed een bromfietser nadat hij werd aangereden door een auto. In Wilrijk kwam een vrouw op een elektrische step onder een vrachtwagen terecht. [naar artikel]
In Sint-Truiden en Hoeselt zijn maandagochtend twee bestuurders van een elektrische step ernstig gewond geraakt. Beiden botsten tegen een auto. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden. [naar artikel]
De e-step is haast niet meer uit het stadsbeeld weg te denken. Hoewel de wendbare tweewielers bijdragen tot de mobiliteit, brengen ze ook bepaalde risico’s met zich mee. Vorig jaar werden er meer dan 1.000 ongevallen met een e-step geregistreerd. Verkeersinstituut Vias denkt dat het reële aantal zelfs hoger ligt. Spaargids.be zoekt uit welke verzekeringen je bij een ongeval met een elektrische step kan aanspreken. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux […] Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Wie jonger is dan 16, mag vanaf 1 juli niet meer met een elektrische step rijden. Dat zal het aantal ongevallen hoogstwaarschijnlijk naar beneden duwen: die leeftijdsgroep zorgt voor bijna 20% van alle accidenten met e-steps. [naar artikel]
In Mechelen heeft de politie een man betrapt op een elektrische step die 104 kilometer per uur kon rijden. De man had geen enkel rijbewijs en de step was niet verzekerd. Het voertuig werd in beslag genomen. [naar artikel]
Bij een verkeerscontrole op de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen heeft de lokale politie HEKLA (Hove, Edegem, Kontich, Lint, Aartselaar) donderdag een elektrische step uit het verkeer gehaald. [naar artikel]
Omdat e-steps steeds populairder worden, start de Stichting Vlaamse Verkeerskunde met “One Step Away”. Dat is een opleiding die specifiek bedoeld is voor mensen die regelmatig een elektrische step gebruiken. De allereerste opleiding vond vandaag plaats de VSV in Mechelen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters was erbij. [naar artikel]
Bij de introductie heetten ze ‘duurzaam en vlot’, maar de elektrische (deel)step bezorgt heel wat beleidsmakers kopzorgen. De overlast is één zaak, het stijgend aantal ongevallen een andere. De grote vraag: wat doe je eraan? [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar. [naar artikel]
Kaakchirurgen zien steeds meer slachtoffers die gevallen zijn met een elektrische step. In één val kan je zo je kaak, kaakgewrichten en je tanden breken. Christophe De Foer is kaakchirurg in de ziekenhuizen Sint-Augustinus en Jan Palfijn, en moet sinds twee jaar meer en meer mensen behandelen die op hun gezicht gevallen zijn met de step. Er moet iets gebeuren, zegt hij. Want dit kan niet blijven duren. [naar artikel]
Een aanrijding in Barcelona waarbij een vrouw levensgevaarlijke verwondingen opliep en twee weken later overleed, is het eerste dodelijke ongeval met een elektrische step in Spanje. De vrouw overleed vorige dinsdag in het ziekenhuis. Dodelijke ongevallen met elektronische steps zijn in Europa vooralsnog uiterst zeldzaam. [naar artikel]
Afgelopen nacht, omstreeks 00.35 uur, zijn op de E19 in Mechelen richting Brussel twee ongevallen gebeurd. Bij het eerste incident zijn volgens [naar artikel]
Maandagochtend zijn in Limburg in amper twee uur tijd drie mensen op een elektrische step gewond geraakt bij een ongeval. Nochtans werd de wetgeving rond het gebruik van e-steps vorige maand nog verstrengd. “Ga er als stepgebruiker altijd vanuit dat de anderen je niet gezien hebben”, is de gouden raad. [naar artikel]
Een fietser en een elektrische step zijn maandag rond 16.45 uur gebotst op de Centuurlaan in Waterschei. De jongen (14) en man (42) uit Genk raakten gewond. [naar artikel]
Brussels staatssecretariaat voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) laat onderzoeken of de verplichte helmdracht voor elektrische steps ingevoerd kan worden. Dat heeft ze vandaag laten weten, na het nieuws over het dodelijk ongeval met een elektrische step. In Brussel is het niet verplicht om een helm te dragen op een fiets, maar ook niet op een […] Het bericht Dodelijk ongeval elektrische step: Debaets onderzoekt verplichte helmdracht verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Elektrische (deel)steps worden steeds vaker gebruikt als vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Naast de vele voordelen zijn er ook risico’s aan verbonden en bovendien zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk. Daarom heeft de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een nieuwe opleiding voor stepgebruikers gelanceerd. De eersten die de opleiding mochten volgen, waren een zevental personeelsleden van de stad Mechelen. [naar artikel]
De 38-jarige Siegfried Smeyers uit Antwerpen is zondagochtend rond 4u met zijn elektrische step ongelukkig ten val gekomen toen hij in Vorst (Laakdal) op weg was naar zijn familie. De papa van twee overleed ter plaatse. [naar artikel]
De Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) maakt zich grote zorgen om het stijgende aantal ongevallen met elektrische steps in Antwerpen. Vrijdagavond raakte een 22-jarige man levensgevaarlijk gewond nadat hij met zijn step in aanrijding kwam met een bus. “Doelgerichte acties zijn in de toekomst zeker mogelijk”, aldus De Wever. [naar artikel]
Minstens 745 fietsers liepen vorig jaar lichamelijke letsels op bij ongevallen met een elektrische fiets. In 2015 waren dat er nog 518. Dat [naar artikel]
Een elektrische step is maandagochtend in vlammen opgegaan in de Alfons van de Maelestraat in Erembodegem bij Aalst. De step was op dat moment aan het opladen. [naar artikel]
De politie Demerdal heeft woensdag twee jongeren ingerekend. Ze hadden een elektrische step gestolen in Scherpenheuvel-Zichem, maar moesten die achterlaten omdat de batterij leeg was. Een van de twee verdachten is aangehouden en opgesloten. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Wat op het eerste gezicht een onschuldig vervoersmiddel lijkt voor jong en oud, blijkt dus gevaarlijker dan gedacht. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid Vias pleit zelfs voor een strengere regelgeving. Maar wat zijn de huidige regels voor zo’n step? En vanaf welke leeftijd mag je ermee rijden? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.