Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

05 August 2021
15:25 uur

Drie op de tien werknemers willen (nog) geen elektrische bedrijfswagen

Gazet van Antwerpen

22/07/2021 - 07:49

Uit een representatieve bevraging van HR-bedrijf Securex bij ruim 1.500 landgenoten blijkt dat drie op de tien werknemers (31 procent) geen elektrische bedrijfswagen willen. Nog eens vier op de tien (42 procent) zijn wel bereid om de overstap te wagen, zij het onder bepaalde voorwaarden.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP GAZET VAN ANTWERPEN

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Drie op de tien willen niet overstappen op elektrische bedrijfswagen (22/07/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Drie op de tien werknemers met een bedrijfswagen (31 procent) willen niet overstappen op een elektrische bedrijfswagen. Vier op de tien zouden bereid zijn om de overstap te wagen, maar enkel onder bepaalde voorwaarden. Dat blijkt uit een bevraging van HR-dienstverlener Securex. Belangrijkste reden is dat elektrische voertuigen volgens de bevraagden niet voldoen aan hun professionele behoeften omdat ze bijvoorbeeld lange afstanden afleggen.
    [naar artikel]
  2. Elektrische bedrijfswagen: drie op de tien benzine- of dieselrijders niet bereid om over te stappen (22/07/2021 - Express)
    Lees dit artikel: Elektrische bedrijfswagen: drie op de tien benzine- of dieselrijders niet bereid om over te stappen Een grote groep werknemers met een bedrijfswagen ziet het niet zitten om over te schakelen op een elektrische auto, zoals de federale regering dat wil. Dat blijkt uit een bevraging van HR-dienstverlener Securex. De situatie vandaag. De steekproef door Securex bij 1.512 werknemers in een representatief staal van de Belgische bedrijven maakt duidelijk dat de […] Lees dit artikel: Elektrische bedrijfswagen: drie op de tien benzine- of dieselrijders niet bereid om over te stappen
    [naar artikel]
  3. Elektrische bedrijfswagen: drie op de tien benzine- of dieselrijders niet bereid om over te stappen (22/07/2021 - Express)
    Lees dit artikel: Elektrische bedrijfswagen: drie op de tien benzine- of dieselrijders niet bereid om over te stappen Een grote groep werknemers met een bedrijfswagen ziet het niet zitten om over te schakelen op een elektrische auto, zoals de federale regering dat wil. Dat blijkt uit een bevraging van HR-dienstverlener Securex. De situatie vandaag. De steekproef door Securex bij 1.512 werknemers in een representatief staal van de Belgische bedrijven maakt duidelijk dat de […] Lees dit artikel: Elektrische bedrijfswagen: drie op de tien benzine- of dieselrijders niet bereid om over te stappen
    [naar artikel]
  4. Weinig animo voor elektrische bedrijfswagen (23/07/2021 - Het Belang van Limburg)
    De Belgische werknemers staan nog niet te springen voor een elektrische bedrijfswagen. Drie op de tien willen er (nog) niet van weten. Dat blijkt uit een enquête van Securex.
    [naar artikel]
  5. Securex: "Zes op de tien werknemers stappen op als ze geen bedrijfswagen meer krijgen" (10/09/2019 - VRT NWS)
    Zes op de tien Belgen zouden veranderen van job, als ze geen bedrijfswagen meer aangeboden krijgen. Dat blijkt uit een bevraging van hr-dienstverlener Securex bij 1.500 werknemers. De Belg lijkt dus niet zonder zijn bedrijfswagen te kunnen.
    [naar artikel]
  6. “Geen bedrijfswagen meer? Zes op de tien werknemers stappen op” (10/09/2019 - De Morgen)
    De meerderheid van de Belgen houdt nog steeds vast aan de bedrijfswagen. Dat blijkt uit de mobiliteitsstudie van hr-dienstverlener Securex bij 1.500 Belgische werknemers.
    [naar artikel]
  7. Mobiliteitsbudget doet 90 procent van werknemers niet afzien van bedrijfswagen (12/01/2018 - Het Nieuwsblad)
    Mocht er een mobiliteitsbudget komen, dan zouden negen op de tien werknemers de bedrijfswagen gewoon behouden. Dat blijkt uit onderzoek dat HR-dienstverlener SD Worx en Vacature.com lieten uitvoeren bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers in België. Slechts 5 procent is bereid de bedrijfswagen volledig op te geven in ruil voor andere mobiliteitsoplossingen. Nog eens 5 procent heeft geen idee.
    [naar artikel]
  8. Elektrische fiets voldoet voor 4 op de 10 werknemers als alternatief voor bedrijfsauto (14/09/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Vier op de tien werknemers in België vinden dat de elektrische fiets een volwaardig alternatief kan zijn voor de bedrijfswagen. Dat blijkt uit
    [naar artikel]
  9. Elektrische fiets voldoet voor 4 op de 10 werknemers als alternatief voor bedrijfsauto (14/09/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Vier op de tien werknemers in België vinden dat de elektrische fiets een volwaardig alternatief kan zijn voor de bedrijfswagen. Dat blijkt uit
    [naar artikel]
  10. Elektrische fiets voldoet voor 4 op de 10 werknemers als alternatief voor bedrijfsauto (14/09/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Vier op de tien werknemers in België vinden dat de elektrische fiets een volwaardig alternatief kan zijn voor de bedrijfswagen. Dat blijkt uit
    [naar artikel]
  11. Mobiliteitsbudget heeft nauwelijks invloed op keuze werknemers voor bedrijfswagen (12/01/2018 - Knack)
    Mocht er een mobiliteitsbudget komen, dan zouden negen op de tien werknemers de bedrijfswagen gewoon behouden. Dat blijkt uit onderzoek dat HR-dienstverlener SD Worx en vacature.com lieten uitvoeren bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers in België.
    [naar artikel]
  12. Elektrische fiets voldoet voor 40 procent als alternatief voor bedrijfswagen (14/09/2017 - Metro)
    Vier op de tien werknemers in België vinden dat de elektrische fiets een volwaardig alternatief kan zijn voor de bedrijfswagen. Dat blijkt vandaag uit een onderzoek van Securex. De HR-dienstengroep denkt dan ook dat er een mentaliteitswijziging in het woon-werkverkeer gecreëerd kan worden, wanneer die mogelijkheid door meer bedrijven wordt aangeboden. “De verschillende fietssoorten zoals stadsfietsen, elektrische fietsen en speed pedelecs zijn vandaag voorlopig nog minder populair bij werknemers dan de bedrijfswagen. Maar dat neemt niet weg dat werknemers hiervoor open staan”, zegt Hermina Van Coillie van Securex. “Flexibiliteit krijgen om de fiets te nemen, kan voor werknemers een belangrijke stap zijn om de bedrijfswagen wat vaker aan de kant te laten.” Uit de studie van Securex blijkt voorts dat niet alleen de fiets aan populariteit wint, maar ook dat werknemers steeds vaker duurzame alternatieven verkiezen boven de klassieke bedrijfswagen. Van alle soorten bedrijfswagens vinden de Belgische werknemers een hybride model (57 procent) het meest aantrekkelijk. Elektrische wagens (53 procent) zijn ook aantrekkelijker dan de traditionele benzine (52 procent) en diesel (48 procent) motoren. De cijfers sluiten aan bij de gisteren bekendgemaakte resultaten van een onderzoek van het Vias Institute, de opvolger van BIVV. Daaruit bleek dat de trein en de fiets terrein winnen in het woon-werkverkeer, ten koste van de wagen. Securex liet de studie afgelopen voorjaar uitvoeren bij 1.522 werknemers. bron: Belga
    [naar artikel]
  13. “Geen bedrijfswagen? Zes op de tien werknemers stappen op” (10/09/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De meerderheid van de Belgen houdt vandaag nog steeds vast aan de bedrijfswagen. Dat blijkt vandaag uit de mobiliteitsstudie van hr-dienstverlener...
    [naar artikel]
  14. “Geen bedrijfswagen meer? Zes op de tien werknemers stappen op” (10/09/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De meerderheid van de Belgen houdt vandaag nog steeds vast aan de bedrijfswagen. Dat blijkt vandaag uit de mobiliteitsstudie van hr-dienstverlener...
    [naar artikel]
  15. Cash for car geen succes: amper 14 op de 10.000 werknemers ruilden bedrijfswagen in (10/09/2019 - Het Belang van Limburg)
    Het ‘cash for car’-systeem, waarmee Belgen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een vergoeding tot 700 euro netto per maand, is geen succes. Anderhalf jaar na de invoering hebben amper 14 op de 10.000 werknemers hun bedrijfswagen ingeruild voor een geldsom. Dat meldt hr-dienstenbedrijf Acerta dinsdag, naar aanleiding van de week van de mobiliteit, op basis van loongegevens van de werknemers bij meer dan 40.000 werkgevers.
    [naar artikel]
  16. Tegen 2026 moet elektrische bedrijfswagen de norm zijn (20/04/2021 - De Morgen)
    Met een exclusieve fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens en een fiscale stimulans om overal laadpalen neer te poten, hoopt minister Vincent Van Peteghem (CD&V) dat de elektrische bedrijfswagen vanaf 2026 de norm wordt. De bedrijfswagen op zich wordt voorlopig niet in vraag gesteld. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.
    [naar artikel]
  17. Tegen 2026 moet elektrische bedrijfswagen de norm zijn (20/04/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Met een exclusieve fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens en een fiscale stimulans om overal laadpalen neer te poten, hoopt minister Vincent Van Peteghem (CD&V) dat de elektrische bedrijfswagen vanaf 2026 de norm wordt. De bedrijfswagen op zich wordt voorlopig niet in vraag gesteld. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.
    [naar artikel]
  18. Amper 23 werknemers gaan in op voorstel om bedrijfswagen in te ruilen voor cash (20/07/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding. Dat schrijft De Tijd vrijdag. SD Worx begeleidt bijna 24.000 bedrijven met meer dan 500.000 werknemers met een bedrijfswagen.
    [naar artikel]
  19. Amper 23 werknemers gaan in op voorstel om bedrijfswagen in te ruilen voor cash (20/07/2018 - Het Belang van Limburg)
    Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding. Dat schrijft De Tijd vrijdag. SD Worx begeleidt bijna 24.000 bedrijven met meer dan 500.000 werknemers met een bedrijfswagen.
    [naar artikel]
  20. Zoveel cash krijg je voor je bedrijfswagen (24/10/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Vanaf april kunnen werknemers hu bedrijfswagen inruilen voor cash. De regering Michel wil zo de werknemers uit hun bedrijfswagen krijgen. Dat kan
    [naar artikel]
  21. Zoveel cash krijg je voor je bedrijfswagen (24/10/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Vanaf april kunnen werknemers hu bedrijfswagen inruilen voor cash. De regering Michel wil zo de werknemers uit hun bedrijfswagen krijgen. Dat kan
    [naar artikel]
  22. Meer en meer bedrijfswagens bij jonge werknemers: + 48 procent in 3 jaar tijd (12/09/2018 - De Morgen)
    Het aantal werknemers met een bedrijfswagen blijft toenemen, met de grootste stijging bij de jongeren. Dat meldt HR-bedrijf Attentia. "Vandaag heeft bijna één op vijf werknemers een bedrijfswagen." 'Cash for car' slaat nog niet aan, zo bleek eerder al. Het principe waarbij de bedrijfswagen omgeruild kan worden voor cash, is inmiddels wel versoepeld.
    [naar artikel]
  23. De bedrijfswagen zal emissieloos zijn of hij zal niet zijn (19/05/2021 - De Tijd)
    03:00 Diesels, benzines en hybrides verliezen de komende jaren geleidelijk hun fiscale voordeel als bedrijfswagen, ten faveure van de emissieloze elektrische auto. Tien vragen en antwoorden over de nieuwe b...
    [naar artikel]
  24. Grondwettelijk hof vernietigt ‘Cash for cars’ (23/01/2020 - Metro)
    Het Grondwettelijk Hof heeft ‘Cash for cars’ vernietigd, een wet die het gebruik van bedrijfswagens moet ontraden. Zowel het opzet als sommige aspecten van de uitvoering zijn volgens het Hof “problematisch in het licht van de grondwettelijke beginselen van gelijkheid en niet-discriminatie”. ‘Cash for cars’, ook wel mobiliteitsvergoeding genoemd, laat werknemers toe hun bedrijfswagen in te ruilen voor meer loon, met dezelfde fiscale en sociale voordelen als de bedrijfswagen. Met die wet uit 2018 wou de toenmalige regering van premier Charles Michel de files aanpakken en werknemers aansporen om te kiezen voor meer milieuvriendelijke vervoermiddelen. Geen succes Een overdonderend succes is ‘Cash for cars’ tot nog toe nochtans niet geweest. Uit een recente studie van hr-dienstenbedrijf Acerta bleek dat nauwelijks 0,175% van de werknemers in 2019 hebben gebruikgemaakt van de maatregel. Volgens de federale regering was het echter nog te vroeg om een eerste balans van de wet op te maken. De vakbonden ACV en ABVV en drie klimaatorganisaties waren vorig jaar naar het Grondwettelijk Hof getrokken om de wet aan te vechten. Volgens hen was er geen aantoonbaar verband tussen de maatregel en de milieudoelstellingen en is de uitwerking discriminerend ten aanzien van werknemers die geen bedrijfswagen ter beschikking hebben. Lees ook : Zes op de tien werknemers stappen op als bedrijfswagen wegvalt Het bericht Grondwettelijk hof vernietigt ‘Cash for cars’ verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  25. Werknemers zonder bedrijfswagen de dupe van nieuwe maatregel (24/10/2016 - Het Belang van Limburg)
    Werknemers kunnen vanaf april hun bedrijfswagen inruilen voor cash. Dat kan al snel een paar honderd euro extra per maand opleveren. Blijven in de kou: al wie geen auto van het werk heeft. Die werk­nemers krijgen niets.
    [naar artikel]
  26. Fiscaal aftrekbaar en overal laadpalen: tegen 2026 moet elektrische bedrijfswagen de norm zijn (20/04/2021 - De Morgen)
    Met een exclusieve fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens en een fiscale stimulans om overal laadpalen neer te poten, hoopt minister Vincent Van Peteghem (CD&V) dat de elektrische bedrijfswagen vanaf 2026 de norm wordt. De bedrijfswagen op zich wordt voorlopig niet in vraag gesteld. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag.
    [naar artikel]
  27. Mobiliteitsbudget doet 90 procent van werknemers niet afzien van bedrijfswagen (12/01/2018 - Metro)
    Mocht er een mobiliteitsbudget komen, dan zouden negen op de tien werknemers de bedrijfswagen gewoon behouden. Dat blijkt uit onderzoek dat HR-dienstverlener SD Worx en vacature.com lieten uitvoeren bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers in België. Slechts 5 procent is bereid de bedrijfswagen volledig op te geven in ruil voor andere mobiliteitsoplossingen. Nog eens 5 procent heeft geen idee. Eerder deze week werd in de Kamer het wetsontwerp rond de mobiliteitsvergoeding ingediend. Die is beter gekend als de ‘cash for car’-regeling, waarbij werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een extra bedrag in cash. Het mobiliteitsbudget gaat nog een stuk verder en biedt meer flexibiliteit. Daarbij stelt de werkgever medewerkers een budget ter beschikking om hun verplaatsing naar het werk te bekostigen. Werknemers krijgen zelf de keuzevrijheid en de financiële middelen om te beslissen met welk(e) vervoersmiddel(en) ze naar het werk pendelen. Rond het mobiliteitsbudget bestaat nog geen concrete wetgeving. Het goede nieuws is dat iets meer dan de helft van de pendelaars (51,8 procent) geïnteresseerd is in een mobiliteitsbudget. Bij de werknemers zonder bedrijfswagen is de animo weliswaar groter: 56,9 procent tegenover 26,7 procent bij wie vandaag al een bedrijfswagen heeft. Bovendien is maar 5 procent bereid zijn of haar bedrijfswagen volledig op te geven in ruil voor een of meerdere andere vervoersmiddelen. Eenenzestig procent zou kiezen voor dezelfde bedrijfswagen, 20 procent zou een kleiner model nemen zodat er nog budget overblijft voor andere vervoersmiddelen. Negen procent zou zelfs overwegen om een bedrijfswagen van een hogere categorie te kiezen en daarvoor bereid zijn om andere voordelen op te geven. Voor het ‘cash for car’-principe is er bij de werknemers met een bedrijfswagen zo mogelijk nog minder enthousiasme. Slechts 16 procent heeft interesse. Van diegenen die hun bedrijfswagen wel willen inruilen, zou 46 procent het woon-werktraject met de eigen auto afleggen. Tweeënveertig procent zou de fiets nemen, en 29 procent het openbaar vervoer. Twintig procent zou opteren voor een combinatie van vervoersmiddelen. bron: Belga
    [naar artikel]
  28. “Zes op de tien werknemers stappen op als werkgever hen geen bedrijfswagen meer aanbiedt” (10/09/2019 - Metro)
    De meerderheid van de Belgen houdt vandaag nog steeds vast aan de bedrijfswagen. Dat blijkt dinsdag uit de mobiliteitsstudie van hr-dienstverlener Securex bij 1.500 Belgische werknemers. Van de respondenten met een bedrijfswagen geeft 59 procent aan bereid te zijn van werk te veranderen indien zijn werkgever geen wagens meer zou aanbieden. Vooral werknemers jonger dan 50 zijn hiertoe bereid (66 procent). Behalve de liefde voor de bedrijfswagen heerst er volgens Securex ook een afkeer voor de alternatieven. Gevraagd naar het feit of ze bereid zijn hun wagen in te ruilen voor een kleinere wagen samen met alternatieve vervoersmiddelen (fiets, step, abonnement, deelwagen,…), geven twee op de drie Belgische werknemers aan hier niet voor open te staan. “Opvallend, er is geen verschil tussen mannen en vrouwen, noch in leeftijd of woonplaats van de werknemers”, aldus Securex. Wat wel impact heeft op de cijfers, is de flexibiliteit die de werknemer al dan niet geniet in plaats en tijd naar en van het werk. Werknemers die kunnen kiezen wanneer ze werken (glijdende uren), overwegen meer (44 procent versus 23 procent) om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een klein(er) model en die te combineren met alternatief vervoer als hun werkgever dat aanbiedt. Bij werknemers die kunnen kiezen waar ze werken (telewerk) is het verschil nog groter (45 procent versus 23 procent). Als gekeken wordt naar hoe belastend de Belg zijn woon-werkverkeer ervaart, blijkt vooral de Brusselse pendelaar (van wie de werkgever zich in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest bevindt) het lastig te hebben. De helft (49 procent) van deze pendelaars vindt zijn woon-werk verkeer belastend. In Vlaanderen is dit 38 procent van de werknemers en in Wallonië 36 procent. De afgelopen tien jaar ziet Securex wel een sterke stijging in de mate waarin de Belgische werknemers het woon-werkverkeer belastend vinden. Bij de Vlaamse (+13 procent) en Brusselse (+11,2 procent) pendelaars is de stijging het grootst. In Wallonië lijkt dit te stabiliseren (+1,4 procent). Bron: Belga   Het bericht “Zes op de tien werknemers stappen op als werkgever hen geen bedrijfswagen meer aanbiedt” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  29. Zes op de tien werknemers stappen op als bedrijfswagen wegvalt (10/09/2019 - Metro)
    De meerderheid van de Belgen houdt nog steeds vast aan de bedrijfswagen. Dat blijkt uit de mobiliteitsstudie van hr-dienstverlener Securex bij 1.500 Belgische werknemers. Van de respondenten met een bedrijfswagen geeft 59% aan bereid te zijn van werk te veranderen indien zijn werkgever geen wagens meer zou aanbieden. Vooral werknemers jonger dan 50 zijn hiertoe bereid (66%). Behalve de liefde voor de bedrijfswagen heerst er volgens Securex ook een afkeer voor de alternatieven. Als de deelnemers gevraagd werden of ze bereid zijn hun wagen in te ruilen voor een kleinere wagen samen met alternatieve vervoersmiddelen (fiets, step, abonnement, deelwagen…), geven twee op de drie Belgische werknemers aan hier niet voor open te staan. “Opvallend, er is geen verschil tussen mannen en vrouwen, noch in leeftijd of woonplaats van de werknemers”, aldus Securex. Telewerk Wat wel impact heeft op de cijfers, is de flexibiliteit die de werknemer al dan niet geniet in plaats en tijd naar en van het werk. Werknemers die kunnen kiezen wanneer ze werken (glijdende uren), overwegen meer (44% versus 23%) om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een klein(er) model en die te combineren met alternatief vervoer als hun werkgever dat aanbiedt. Bij werknemers die kunnen kiezen waar ze werken (telewerk) is het verschil nog groter (45% versus 23%). Als gekeken wordt naar hoe de Belg zijn woon-werkverkeer ervaart, blijkt vooral de Brusselse pendelaar (van wie de werkgever zich in het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest bevindt) het lastig te hebben. De helft (49%) van deze pendelaars vindt zijn woon-werkverkeer belastend. In Vlaanderen is dit 38% van de werknemers en in Wallonië 36%. De afgelopen tien jaar ziet Securex wel een sterke stijging in de mate waarin de Belgische werknemers het woon-werkverkeer belastend vinden. Bij de Vlaamse (+13%) en Brusselse (+11,2%) pendelaars is de stijging het grootst. In Wallonië lijkt dit te stabiliseren (+1,4%). Lees ook : VIDEO. Autobestuurder leert inhalende vrachtwagen een levensgevaarlijk lesje Het bericht Zes op de tien werknemers stappen op als bedrijfswagen wegvalt verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  30. “Geen draagvlak voor mobiliteitsvergoeding bij werkgevers en werknemers” (16/03/2018 - Metro)
    Slechts een op de zes (16 procent) pendelaars met een bedrijfswagen toont interesse in de mobiliteitsvergoeding (“cash for car”) zoals die donderdag door de Kamer is gestemd. Dat blijkt uit een rondvraag van iVox in opdracht van HR-dienstverlener SD Worx en vacature.com bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers in België. Ook werkgevers lijken nog niet gewonnen voor systeem. “Dat er nu een wettelijk kader is voor de mobiliteitsvergoeding is zeker een goede zaak”, zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexperte van SD Worx. “Elke wagen die uit het verkeer gehaald wordt, helpt om onze Belgische mobiliteitsknoop te ontwarren, de toenemende CO2-uitstoot door auto’s aan te pakken en het aantal kostbare file-uren terug te dringen. Maar de mobiliteitsvergoeding alleen blijkt niet de mirakeloplossing. Het verdient daarom een aanbeveling om de kaart van een multimodaal mobiliteitsbudget te trekken.” “In zo een multimodaal mobiliteitsbudget kan de bedrijfswagen zitten, maar de werknemer kan bijvoorbeeld voor een kleinere salariswagen kiezen en het resterende bedrag investeren in een plooifiets om de laatste kilometers naar het werk af te leggen. Of investeren in een abonnement voor het openbaar vervoer of een (elektrische) fiets.” Werkgevers blijven massaal bedrijfswagens aanbieden aan hun werknemers. Bij meer dan acht op de tien (82,1 procent) bedrijven met meer dan honderd werknemers zit een bedrijfswagen automatisch in het loonpakket. Bedrijven met minder dan twintig werknemers bieden beduidend minder vaak bedrijfswagens aan (44,6 procent). Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van (56,7 procent) van de werkgevers zich verplicht ziet bedrijfswagens aan te bieden om concurrentieel te blijven. En 68 procent van de werknemers met een bedrijfswagen zou zijn/haar huidige job niet aangenomen hebben als er geen bedrijfswagen in het salarispakket zat. bron: Belga Het bericht “Geen draagvlak voor mobiliteitsvergoeding bij werkgevers en werknemers” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  31. Bedrijfswagen voor poetshulp in Beringen (29/09/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Het dienstenchequebedrijf Het Poetsbureau heeft 2.500 elektrische bedrijfswagens en duizenden elektrische fietsen gekocht. De reden? Een op de drie...
    [naar artikel]
  32. Bedrijfswagen blijft aanlokke­lijk, als hij maar elektrisch is (20/04/2021 - Het Belang van Limburg)
    Met een exclusieve fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens en een fiscale stimulans om overal laadpalen neer te poten, hoopt minister van Financiën Vincent Van Peteghem dat de elektrische bedrijfswagen vanaf 2026 de norm wordt.
    [naar artikel]
  33. Politiek gaat voor elektrische bedrijfswagen (19/03/2019 - De Tijd)
    01:04 In tegenstelling tot Groen willen de andere Vlaamse partijen het systeem van de bedrijfswagens overeind houden. Op termijn wel enkel voor CO2-neutrale en dus elektrische wagens.
    [naar artikel]
  34. Geen bedrijfswagen nodig? Neem een bouwbudget (07/02/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Werknemers met een bedrijfswagen moeten de keuze kunnen krijgen tussen een wagen- of een bouwbudget. Dat stelt de Confederatie Bouw voor. Met dat...
    [naar artikel]
  35. Autosalon – Amper 0,6 procent van bedrijfswagens in België is elektrisch (11/01/2020 - Metro)
    Ondanks een vervijfvoudiging van het aandeel elektrische bedrijfswagens op vijf jaar tijd, zijn ze nog altijd maar goed voor slechts 0,6 procent van alle bedrijfswagens die vandaag op de Belgische wegen rondrijden. Dat blijkt uit een analyse van hr-dienstenbedrijf Acerta op basis van de gegevens van werknemers in dienst bij meer dan 45.000 werkgevers. Vooral bedrijfsleiders (3 procent) rijden vaker met een elektrische bedrijfswagen rond. In 2014 was een bedrijfswagen in 96 procent van de gevallen een dieselwagen. Ondertussen, in 2019, is de diesel-bedrijfswagen er met 17 procent op achteruitgegaan en is zijn aandeel gezakt tot net geen 80 procent. Dat was vooral ten voordele van de benzinewagens: waar die 5 jaar geleden nog maar 3,5 procent van de bedrijfswagens vertegenwoordigden, is vandaag 19 procent van de bedrijfswagens een benzine-versie. “Bedrijfswagens zijn meestal middelgroot en die categorie van elektrische auto’s zit nog altijd in het dure segment”, zegt Kathelijne Verboomen van Acerta. “Daarom zijn ze niet voor iedereen een optie. De doorbraak van de elektrische bedrijfswagen zal er pas komen als het aangekondigde middensegment effectief op de markt is.” Ook de omkadering van de elektrische bedrijfswagen is nog niet rond, stelt Acerta vast. Maar de nieuwe fiscaliteit voor bedrijfswagens voor 2020 koppelt alvast de aftrekbaarheid van de bedrijfswagenkost (auto en brandstof) aan de CO2-uitstoot. “Voor een zeer vervuilende bedrijfswagen kan de aftrekbaarheid zakken tot 40 procent. De fiscale stimulans voor elektrisch rijden neemt dus nog toe”, aldus Verboomen. Bron: Belga   Het bericht Autosalon – Amper 0,6 procent van bedrijfswagens in België is elektrisch verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  36. Bedrijfswagen is geen heilige graal meer voor jobhoppers (18/07/2017 - Knack)
    Een bedrijfswagen is geen reden meer voor een Belgische werknemer om bij een bedrijf te blijven. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Maar hoewel de interesse voor de bedrijfswagen afneemt, steeg het aantal de afgelopen tien jaar met maar liefst 56 procent.
    [naar artikel]
  37. De elektrische wagen is vooral een bedrijfswagen (04/10/2019 - Het Belang van Limburg)
    BrusselRuim drie op de vier elektrische auto’s die in de eerste acht maanden van dit jaar werden ingeschreven, waren bedrijfswagens. Dat blijkt uit cijfers van sectororganisatie Febiac.
    [naar artikel]
  38. Eén op zes werknemers kiest tussen bedrijfswagen of bonus (05/06/2017 - De Tijd)
    16:16 17 procent van de Belgische werknemers kiest zelf hoe het zijn loonpakket samenstelt: een bedrijfswagen, een bonus, extrelegaal verlof, maaltijdcheques, cash of nog een andere vorm van verloning.
    [naar artikel]
  39. En toen kreeg ook de poetsvrouw haar bedrijfswagen (29/09/2017 - Het Laatste Nieuws)
    2.500 huishoudhulpen van Het Poetsbureau krijgen een bedrijfswagen, nog eens 5.000 anderen een elektrische fiets. Een noodzaak, vindt CEO Jo...
    [naar artikel]
  40. Elektrische bedrijfswagen raakt garages, tankstations en scholen (20/05/2021 - De Tijd)
    02:30 De radicale shift naar elektrische bedrijfswagens in 2026 dwingt garages, tankstations en scholen tot forse investeringen willen ze nog mee kunnen. Maar zelfs dan is een krimpscenario onvermijdelijk.
    [naar artikel]
  41. Met een elektrische bedrijfswagen bespaar je per jaar meer dan 200 euro aan belastingen (07/01/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Moet iedereen met een bedrijfswagen straks elektrisch rijden? En kan je werkgever je daartoe verplichten? Of blijft het toch nog mogelijk om voor...
    [naar artikel]
  42. Antwerps bedrijf verhuist en geeft werknemers fiets en treinabonnement in ruil voor bedrijfswagen (17/05/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Het accountancykantoor Vandelanotte geeft geen bedrijfswagens meer aan nieuwe werknemers. Het bedrijf heeft zijn vestiging in Deurne gesloten en is vorige week verhuisd naar de stationsbuurt van Berchem. Werknemers die nog met de auto komen, krijgen geen parkeerplaats.
    [naar artikel]
  43. Nieuw systeem kan werknemers met bedrijfswagen tot 600 euro opleveren (24/10/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Vanaf april kun je als werknemer je bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsbudget dat ook gunstig belast wordt. Dit is een fiscale
    [naar artikel]
  44. Cash for car? Een fictieve bedrijfswagen is ook goed (04/09/2018 - De Standaard)
    Ook werknemers die vandaag geen bedrijfswagen hebben, zullen een nettovergoeding kunnen krijgen als ze de ‘fictieve’ wagen, waar ze recht op hebben, inruilen voor cash.
    [naar artikel]
  45. Cash for car? Een fictieve bedrijfswagen is ook goed (04/09/2018 - De Standaard)
    Ook werknemers die vandaag geen bedrijfswagen hebben, zullen een nettovergoeding kunnen krijgen als ze de ‘fictieve’ wagen, waar ze recht op hebben, inruilen voor cash.
    [naar artikel]
  46. Bij dit bedrijf krijg je al een bedrijfswagen voor je bent afgestudeerd (20/02/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Dat een bedrijfswagen een manier is om mogelijke werknemers te overtuigen, wisten we al. Maar bij Jobfixers trekken ze die lijn wel heel fel door....
    [naar artikel]
  47. Duurzaam woon-werkverkeer: 'De elektrische bedrijfswagen zal nu razendsnel doorbreken' (17/09/2020 - Knack)
    Nog steeds is de bedrijfswagen nergens populairder dan in België. Toch beweegt er ook in ons land veel op het mobiliteitsfront. Met dank aan het coronavirus. 'Fietsen is cool geworden.'
    [naar artikel]
  48. Stroom van werkgever gebruiken om thuis de was te doen? Weldra kan het via batterij elektrische firmawagen (21/04/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Wat als je een elektrische wagen niet enkel kon gebruiken als vervoersmiddel, maar ook om elektriciteit op te slaan of als energiebron voor je kantoor of woning? Gisteren opende het eerste slimme laadplein in Vlaanderen. Daardoor kan het bedrijf Sweco een groot deel van de energie uit het eigen elektrische wagenpark halen. Specialisten verwachten dat de technologie weldra ook voor particulieren toegankelijk wordt, zodat werknemers ’s avonds de batterij van hun bedrijfswagen gebruiken om te koken of een wasje te draaien.
    [naar artikel]
  49. Kamer keurt mobiliteitsbudget goed (28/02/2019 - Metro)
    De Kamer heeft donderdag het mobiliteitsbudget goedgekeurd. Het principe moet alternatieve, meer duurzame vervoersmiddelen aantrekkelijker maken en zal bestaan naast de ‘cash for car’-regeling waarmee werknemers hun bedrijfswagen kunnen omruilen voor een licht belaste vergoeding. Werknemers die gebruikmaken van een mobiliteitsbudget, zullen een budget ter beschikking krijgen waarmee ze hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een bedrijfswagen die minstens even milieuvriendelijk is. Ze kunnen ook alternatieve en duurzame vervoersmiddelen kopen, zoals een abonnement op het openbaar vervoer, fiets, deelauto, werkbus of taxi. Ook huisvestingskosten komen in aanmerking als de werknemer dichter bij het werk gaat wonen. Blijft er dan nog geld over, dan wordt dat uitbetaald. Op die som moet de werknemer wel 38,07 procent sociale bijdragen betalen. Aan het mobiliteitsbudget zijn wel enkele voorwaarden verbonden. Zo moeten werkgevers die het willen aanbieden al minstens 36 maanden een bedrijfswagenbeleid hebben. Hierop bestaat wel een uitzondering voor startende ondernemingen. Werknemers die een keuze willen maken uit (een combinatie) van de drie mogelijkheden van het mobiliteitsbudget moeten minstens twaalf maanden over een bedrijfswagen beschikt hebben of daarvoor in aanmerking komen. Het mobiliteitsbudget zal naast de ‘cash for car’-regeling bestaan, die – anders dan het budget – de bedrijfswagen van de werknemer die ervan gebruikmaakt helemaal uit het verkeer haalt door hem een licht belaste cashvergoeding aan te bieden. Die kan 400 tot 700 euro netto per maand opleveren. bron: Belga Het bericht Kamer keurt mobiliteitsbudget goed verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.