Lees dit artikel: Grafisch: Hoogste aantal verkeersdoden in Vlaanderen sinds 2016 Door de coronapandemie was er het voorbije jaar onbewust minder aandacht voor verkeersveiligheid. Dat zegt de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute in samenwerking met de Federale Politie. Er waren in Vlaanderen in de eerste 6 maanden van dit jaar 109 doden op de baan. Dat is een stijging met 24 procent ten opzichte van 2020. In […] Lees dit artikel: Grafisch: Hoogste aantal verkeersdoden in Vlaanderen sinds 2016 [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar sterk gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van verkeersinstituut Vias. Het gaat om een daling van 22 procent in vergelijking met 2019. Ook het aantal gewonden daalde sterk. Door de verschillende corona-lockdowns was er vorig jaar minder verkeer op onze wegen. "Maar ondanks de daling vorig jaar werd het doel om het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te halveren, toch niet bereikt", klinkt het. [naar artikel]
Het voorbije jaar zijn er 304 mensen gestorven in het Vlaamse verkeer. Dat is het hoogste aantal sinds 2016 en een pak hoger dan de doelstelling om dit jaar maximaal tweehonderd verkeersdoden te hebben. Vooral voetgangers zijn erg kwetsbaar. [naar artikel]
06:30 In de eerste zes maanden kwamen in Vlaanderen bijna een kwart meer mensen om het leven bij verkeersongevallen dan in dezelfde periode van 2020. Het gaat om de hoogste tol sinds 2016. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van dit jaar zijn in Vlaanderen bijna een kwart meer mensen om het leven gekomen bij verkeersongevallen dan in dezelfde periode van 2020. Het gaat bovendien om de hoogste tol sinds 2016. In de andere gewesten is de tendens helemaal verschillend, zo blijkt uit de verkeersbarometer van Vias. Maar ook binnen de Vlaamse provincies zijn er opvallende verschillen in de trends. [naar artikel]
Het voorbije jaar zijn er 304 mensen gestorven in het Vlaamse verkeer. Dat is het hoogste aantal sinds 2016 en een pak hoger dan de doelstelling om dit jaar maximaal tweehonderd verkeersdoden te hebben. Vooral voetgangers zijn erg kwetsbaar. [naar artikel]
Vorig jaar zijn op Vlaamse wegen zo'n 320 verkeersdoden gevallen, een daling met 15 procent. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is tevreden, maar beseft dat er nog werk aan de winkel is: "Er volgen nog onpopulaire maatregelen." [naar artikel]
Afgelopen jaar zijn in Vlaanderen 84 fietsers omgekomen in het verkeer: het hoogste aantal in 20 jaar tijd. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut Vias. Het totale aantal dodelijke verkeerslachtoffers was - op corona na - nooit lager. [naar artikel]
Het gaat de goede kant op met het aantal verkeersslachtoffers op onze wegen. Uit cijfers van Vias, het instituut voor mobiliteit en verkeersveiligheid, blijkt dat het aantal verkeersdoden (ter plaatse) en het aantal letselongevallen verder is gedaald op jaarbasis. [naar artikel]
Het aantal doden op de Belgische wegen is in de eerste 9 maanden van dit jaar gevoelig gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2016. Met 363 doden ter plaatse is er in België zelfs sprake van een laagterecord voor de desbetreffende periode. Ook Vlaanderen tekent met 168 doden een laagterecord op. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias, het instituut voor verkeersveiligheid en mobiliteit. Enkel in de provincie Antwerpen is er een forse stijging op te merken van het aantal verkeersdoden. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen blijft stijgen. In de eerste helft van het jaar zijn er 109 mensen gestorven in het verkeer - het hoogste aantal in vijf jaar. 109 doden betekent ook 109 families die een geliefde nooit meer terugzien. Niels De Vleesschouwer getuigt over hoe hij z’n vriendin Kirsten verloor bij een fietsongeval. Niels zag het drama met eigen ogen gebeuren. [naar artikel]
Vorig jaar waren er in België 95 fietsdoden, het hoogste aantal ooit. Een op de drie slachtoffers in ons verkeer was een voetganger of een fietser. Het totaal aantal verkeersdoden in ons land is in 2022 met acht procent gestegen. Dat meldt het verkeersveiligheidsinstituut VIAS in haar jaarlijkse barometer woensdag. Het aantal verkeersdoden daalde wel licht in Vlaanderen, tegenover een stijging in Wallonië en Brussel. [naar artikel]
In een jaar tijd nemen bijna twee keer meer mensen de fiets in Antwerpen. Tegelijk verdubbelt het aantal verkeersdoden. "Zijn het de vele fietsers of de infrastructuur?", vraagt verkeersexpert Johan De Mol (UGent) zich af. [naar artikel]
De Europese Unie blijft ver verwijderd van haar doelstelling om het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren. Ondanks de lichte daling in 2017,... [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is sinds 2010 met 34 procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van de European Transport Safety Council (ETCS). Vlaanderen doet het daarmee een stuk beter dan het Europese gemiddelde: in de Europese Unie was er sinds 2010 een daling met 20 procent. [naar artikel]
Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse op onze wegen in de eerste 6 maanden van dit jaar met meer dan 40 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 231 personen kwamen om het leven. Het aantal letselongevallen met een e-step is meer dan verdubbeld. [naar artikel]
In de stad Antwerpen vielen er vorig jaar vijftien verkeersdoden, een verdubbeling tegenover 2016 en onder andere te verklaren door de stijging van het aantal fietsers en bromfietsers. Hoe kunnen overheden erin slagen om het verkeer veiliger te maken, en toch het fietsen verder te bevorderen? [naar artikel]
In 2016 is het aantal verkeersdoden op Vlaamse en Brusselse wegen teruggevallen tot 640, een daling van 13 procent ten opzichte van 2015 en een [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.