Wat staat ouders, leerlingen en leerkrachten op 1 september te wachten? De eminente Britse onderwijsexpert Dylan Wiliam blikt na een jaar covid-afstandsonderwijs vooruit naar de heropstart. ‘De leerschade zal niet cognitief zijn, wel emotioneel.’ [naar artikel]
Verplicht leerkrachten om zich te laten vaccineren. Vlak voor cruciaal coronaoverleg over 1 september pleit onderwijsexpert Dirk Van Damme onverkort voor die maatregel. “Een relevante vraag”, zegt viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven). “Vraag is of de herrie die je moet maken voor een verplichting het wel waard is.” [naar artikel]
Wil jonge leerkrachten beter begeleiden Een onafhankelijke Commissie van Wijzen moet het Vlaamse onderwijs moderniseren. Pedagoog Dirk Van Damme stelde de Commissie samen en zal ze ook leiden. Hij benadrukt dat jonge leerkrachten beter moeten worden begeleid. ‘We gooien hen voor de leeuwen. Ze krijgen de moeilijkste klassen en moeten uren bij elkaar sprokkelen’. The post Onderwijsexpert Dirk Van Damme appeared first on Knack. [naar artikel]
Hij wil leerkrachten in een 38 urenweek en niet langer in een systeem met lesopdrachten van 20 uur. Liefst werken ze voltijds. En wie zich niet genoeg bijschoolt, zal dat in de portemonnee voelen. Het klinkt niet logisch om zo meer mensen naar het onderwijs te lokken. En toch is dat het doel. Hoe hij dat ooit uitgevoerd wil zien, was dan ook de meest gestelde vraag aan onderwijsexpert Dirk Van Damme, die mee schreef aan het plan met 70 voorstellen. Wat moet er volgens hem allemaal anders? En waarom? [naar artikel]
Betaal het overwerk van leerkrachten dubbel uit. Met die – tijdelijke – crisismaatregel hoopt de grootste onderwijsvakbond COC dat honderden leraren hun vinger zullen opsteken om de school te depanneren. “Op korte termijn kan dit het grootste effect hebben tegen het lerarentekort”, zegt topman Koen Van Kerkhoven. [naar artikel]
Belgische leerkrachten verdienen in vergelijking met hun Europese collega's niet slecht. Maar het kan altijd beter. Onderwijseconoom Kristof De Witte (KU Leuven) pleit er in Het Nieuwsblad dan ook voor leerkrachten die goed presteren een hoger loon te geven. [naar artikel]
Bijna 90% van al het geld dat we in België aan onderwijs spenderen, gaat naar de lonen van leerkrachten. Dat is het meeste in de OESO, de club van 35 rijke landen. Onderwijsexpert Dirk Van Damme noemt die situatie problematisch. “We hebben geen leerkrachten te weinig, we moeten ze efficiënter inzetten.” [naar artikel]
Verplicht leerkrachten om zich te laten vaccineren. Vlak voor cruciaal coronaoverleg over 1 september pleit onderwijsexpert Dirk Van Damme onverkort voor die maatregel. “Een relevante vraag”, zegt viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven). “Vraag is of de herrie die je moet maken voor een verplichting het wel waard is.” [naar artikel]
Meer leerkrachten met een migratieachtergrond, is dat de oplossing voor het lerarentekort? “Schaf het hoofddoekenverbod voor leraren af en laat thuistaal toe in de klas”, concluderen PXL-studenten Noura El Amraoui en Joeri Al-Koubaisy (45) in hun bachelorproef. Ook onderwijsexpert Dirk Van Damme vindt dat het hoofddoekenverbod op de schop kan. [naar artikel]
Het is voorleesweek, en dit jaar gaat vzw “Iedereen leest” op zoek naar 10.000 voorleesbuddy’s. En dat kan iedereen zijn: (groot)ouders, leerkrachten, bibmedewerkers of vrijwilligers. Daarmee wil de vzw de schoonheid van het voorlezen in de kijker zetten. “Van leerlingen lezers maken is meer dan ooit een uitdaging”, zegt Iris Vansteenlandt, onderwijsexpert bij “Iedereen leest”. [naar artikel]
“Maak van onderwijs weer onderwijs. Laat de leerkrachten zich weer toespitsen op lesgeven en verwijs alle zorg die ze nu op zich moeten nemen door naar de eerstelijns hulpverlening. Dan kan je weer mannen voor de klas krijgen: nu mis je de helft van alle potentiële leerkrachten”. Voor onderwijsexpert Wouter Duyck is het lerarentekort wel degelijk op te lossen. [naar artikel]
Uitgeverij Acco komt met een AI-tool die hun studieboeken kan samenvatten. Kan dat studenten helpen om betere punten te scoren? Onderwijsexpert Pedro De Bruyckere is niet overtuigd. “Zelf samenvattingen maken heeft al weinig zin, ze laten maken door AI al helemaal niet.” [naar artikel]
Op papier zijn er volgens de Europese instanties OESO en Eurostat genoeg leerkrachten actief in België. Toch krijgen directeuren hun opdrachten niet gevuld en brengen leerlingen veel tijd door in de studie. Hoe valt dat te rijmen? "Er zijn veel goed opgeleide leraren in België, maar die worden niet efficiënt ingezet", meent onderwijsexpert Dirk Van Damme. "Bovendien worden leraren te zwaar belast en laten scholen zich leiden door financiële prikkels." [naar artikel]
Eind december zaten 2.007 ingenieurs zonder job, stelde de VDAB vast. En toch smeekt de arbeidsmarkt om ingenieurs: op datzelfde ogenblik waren er... [naar artikel]
Wat staat ouders, leerlingen en leerkrachten op 1 september te wachten? De eminente Britse onderwijsexpert Dylan Wiliam blikt na een jaar covid-afstandsonderwijs vooruit naar de heropstart. ‘De leerschade zal niet cognitief zijn, wel emotioneel.’ [naar artikel]
Hoe gaat het met onze leerkrachten? En hoe denken ze dat de rest van Vlaanderen naar hen kijkt? Aan de vooravond van 1 september bevroeg HLN bijna 1.500 leerkrachten voor het dossier ‘SOS Leerkracht’. De resultaten laten weinig aan de verbeelding over. Onze reporters bespreken ze met vijf leerkrachten, die het hart op de tong hebben. “Het verbaast me niets dat dubbel zoveel leerkrachten aangeven dat ze op een burn-out afstevenen.” [naar artikel]
Bijna negentig procent van al het geld dat we in België aan onderwijs spenderen, gaat naar de lonen van leerkrachten. Dat is het meeste in de OESO, de club van 35 rijke landen. OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme noemt die situatie problematisch omdat er zo te weinig geld overschiet voor onder meer schoolgebouwen. “Een lerarentekort? We hebben geen leerkrachten te weinig, we moeten ze efficiënter inzetten.” [naar artikel]
Volgens Dirk Van Damme, onderwijsexpert bij de Oeso, is de verdere heropening van de scholen na de coronacrisis een positieve zaak. “Al wordt... [naar artikel]
“Het wordt eerst slechter voor het beter gaat”: dat zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme in “De afspraak” over de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen. Hij pleit voor het in ere herstellen van kennis, en voor een beter evenwicht tussen een leraarsgericht onderwijsmodel met voldoende aandacht voor de ontwikkelingskansen en het welbevinden van leerlingen. “Nu zijn we daarin doorgeslagen." [naar artikel]
Hoe gaat het met onze leerkrachten? En hoe denken ze dat de rest van Vlaanderen naar hen kijkt? Aan de vooravond van 1 september bevroeg HLN bijna 1.500 leerkrachten voor het dossier ‘SOS Leerkracht’. De resultaten laten weinig aan de verbeelding over. Onze reporters bespreken ze met vijf leerkrachten, die het hart op de tong hebben. “Het verbaast me niets dat dubbel zoveel leerkrachten aangeven dat ze op een burn-out afstevenen.” [naar artikel]
Betaal het overwerk van leerkrachten dubbel uit. Met die – tijdelijke – crisismaatregel hoopt de grootste onderwijsvakbond COC dat honderden leraren hun vinger zullen opsteken om de school te depanneren. “Op korte termijn kan dit het grootste effect hebben tegen het lerarentekort”, zegt topman Koen Van Kerkhoven. [naar artikel]
De leerkracht als ingenieur, onderwijsingenieur. Iemand die met de juiste strategie voortbouwt op wat hij leert, dingen naar eigen aanvoelen maar heel bewust uitprobeert, aangepast aan de groep voor zich. Soms werkt het en soms niet, de leerkracht evalueert en leert. Elke schooldag, elk schooljaar is anders. Professor Jozef Colpaert (opleidings- en onderwijswetenschappen en academische lerarenopleiding, Universiteit Antwerpen) presenteert al tien jaar zijn model wereldwijd. In Vlaanderen stootte hij soms nog op weerstand. “Maar toen kwam corona, de leerkrachten werden in het diepe gegooid. Ze hebben onbekend terrein afgetast en daar zijn prachtige dingen uit voortgevloeid.” [naar artikel]
Ook aan de (bijna) vooravond van een nieuw schooljaar blijft het tekort aan leerkrachten nijpend. Hoe komt dat? Wat zijn de pro's en contra's van een job in het onderwijs? Hoe kun je de overstap maken vanuit een andere sector? Telt je anciënniteit dan mee? En hoeveel verdien je in de klas? Heel wat goede vragen, die evenveel duidelijke antwoorden vereisen. Jobat.be stelde ze daarom aan Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het gemeenschapsonderwijs GO!. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.