Elektrische auto’s zullen de komende jaren gevoelig goedkoper worden. Oorzaak is de dalende prijs van batterijen. Volgens een studie van het internationale bureau McKinsey zal de prijs van batterijen tegen het jaar 2025 met 73 procent dalen. Dat moet de weg voor de elektrische auto helemaal vrijmaken. [naar artikel]
Vergeet batterijwisselstations, zonnepanelen op auto’s of wagens die rijden op waterstof. De toekomst van elektrisch rijden ligt bij nieuwe types batterijen, waarmee je je wagen oplaadt in de tijd van een tankbeurt. Dat zegt Christoph Starzynski, hoofd van ontwikkeling bij Mercedes-Benz. Vanaf 2024 zou dit soort batterij al in auto’s ingebouwd worden: “We zullen de LFP-accu vooral gaan gebruiken in onze compacte auto’s in de laagste prijsklassen.” [naar artikel]
EV-batterijen (batterijen voor elektrische auto’s) verliezen gemiddeld 2,3 procent van hun capaciteit per jaar, zo blijkt uit de gegevens van een... [naar artikel]
Voor voetgangers en fietsers is het risico om te overlijden 50 procent groter als ze aangereden worden door een auto van 1.800 kilo in plaats van een voertuig van 1.200 kilo. Dat blijkt uit een studie van Vias institute. Wat dan met elektrische auto’s? Die wegen door de zware batterijen doorgaans nog méér dan hun voorgangers. Geen zorgen, zeggen waarnemers, want over een paar jaar zullen die elektrische wagens minder wegen dan een huidige benzinewagen. [naar artikel]
In Noorwegen werd een enorme ondergrondse afzetting van hoogwaardig fosfaatgesteente ontdekt, die door mijnbedrijf Norge Mining wordt omgeschreven als de grootste in de wereld. Er zou zich genoeg fosfaatgesteente bevinden om de wereldwijde vraag naar meststoffen, zonnepanelen en batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) “voor de komende 50 jaar” te vervullen. In het nieuws: Er werd […] [naar artikel]
Om de inflatie onder de 2% te brengen, zullen de rentetarieven van de ECB naar verwachting hoog blijven tot minstens medio 2024. De aanhoudende monetaire verstrenging vertraagt de economie en treft ook elektrische auto’s. In het nieuws: LG Energy Solution (LGES), de fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s, maakt zich zorgen. Een domino-effect voor elektrische […] [naar artikel]
Autobedrijf Honda trekt de komende tien jaar 5 biljoen yen (bijna 37 miljard euro) uit voor de productie van elektrische auto's. In 2030 wil het bedrijf dertig elektrische modellen op de markt hebben, waarvan er meer dan twee miljoen per jaar geproduceerd moeten worden. [naar artikel]
Er komen steeds meer elektrische auto’s om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Elders richt de behoefte aan batterijen ecologische schade aan. De Britse prof Bill David kondigt in Primo verrassende alternatieven aan: “Auto’s zullen rijden op onschadelijke batterijen en ook vliegen moet anders.” [naar artikel]
De aanhoudende Europese energiecrisis lijkt de elektrische auto-industrie een harde les te leren over de risico’s van het gebruik van één brandstofbron. Stijgende grondstofkosten maken de productie van EV-batterijen namelijk onhoudbaar. De productie van EV-batterijen zijn afhankelijk van slechts één brandstofbron: lithiumbatterijen. Een grondstof die voor de elektrische auto-industrie van cruciaal belang is en de […] [naar artikel]
Er moet een betrouwbare standaardtest komen om de kwaliteit van de batterijen van elektrische auto’s te controleren voor ze op de tweedehandsmarkt verkocht worden. Die testresultaten moeten ook vastgelegd worden in een batterijcertificaat. Dat zeggen verschillende experten en mobiliteitsfederatie Traxio. Momenteel bestaan de standaardtest en het certificaat nog niet. De batterij maakt soms de helft uit van de waarde van een elektrische auto en zonder een certificaat lopen consumenten flinke risico’s. [naar artikel]
Vergeet batterijwisselstations, zonnepanelen op auto’s of wagens die rijden op waterstof. De toekomst van elektrisch rijden ligt bij nieuwe types batterijen, waarmee je je wagen oplaadt in de tijd van een tankbeurt. Dat zegt Christoph Starzynski, hoofd van ontwikkeling bij Mercedes-Benz. Vanaf 2024 zou dit soort batterij al in auto’s ingebouwd worden: “We zullen de LFP-accu vooral gaan gebruiken in onze compacte auto’s in de laagste prijsklassen.” [naar artikel]
De komende maanden worden heel wat nieuwe elektrische auto’s gelanceerd, naar deze tien modellen kijken we nu al uit. Wie elektrisch wil rijden, had nog nooit zoveel keuze. Opvallend: interessante modellen komen vaak uit China. [naar artikel]
16:26 De recyclagereus uit Menen neemt het eerste erkende centrum in België in gebruik om batterijen uit elektrische en hybride auto's te halen. [naar artikel]
De omschakeling naar elektrische auto's zal zich volgens de Europese Commissie sneller voltrekken dan enkele jaren geleden voorzien kon worden. "Ik denk dat de meesten onder ons in deze zaal binnen tien, vijftien jaar met een elektrische auto zullen rijden", verklaarde Europees commissaris Elzbieta Bienkowska (Interne Markt en Industrie) maandag bij een persconferentie over industrieel beleid. Bij de bedrijfswagens zou dat al binnen vijf jaar kunnen gebeuren, vulde vicevoorzitter Jyrki Katainen aan. [naar artikel]
Exact 3 jaar geleden kondigde de Chinese smartphonefabrikant Xiaomi aan dat het een elektrische auto wou ontwikkelen, en nu is het zover. De techgigant heeft z'n eerste elektrische model voorgesteld aan de wereld: de Xiaomi SU7. En daarmee steekt het alvast Apple en Sony van de troon, want die hebben hun autoplannen opgeborgen. Het is … The post BEKIJK – Na smartphones maakt Xiaomi nu ook elektrische auto’s appeared first on Trends. [naar artikel]
Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar werden in Europa 233.413 nieuwe wagens met een exclusief elektrische aandrijving verkocht. Daarmee werden 11,1 procent meer auto’s op batterijen verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. Dat staat in een rapport van de Association des Constructeurs Européens d’Automobiles (Acea). Elektrische wagens hadden tijdens het tweede kwartaal van dit […] [naar artikel]
Dankzij een nieuwe generatie batterijen uit China zouden elektrische wagens na een laadbeurt van amper 10 minuten weer 400 kilometer kunnen rijden. Daarmee moet definitief een einde komen aan de lange laadtijden voor elektrische auto’s. [naar artikel]
Apple praat met de Chinese bedrijven CATL en BYD over de levering van batterijen voor een elektrische auto van het Amerikaanse technologieconcern. Dat zeggen bronnen aan persbureau Reuters. [naar artikel]
Elektrische auto’s verbruiken veel minder grondstoffen dan auto’s met een verbrandingsmotor, vooral als hun batterijen op de juiste manier worden gerecycleerd. Dat meldt de Europese Federatie voor Transport en Milieu, een ngo, in een maandag gepubliceerde studie. Een elektrische auto die wordt opgeladen met hernieuwbare energiebronnen zou 58% minder energie verbruiken dan een auto met […] The post ‘Elektrische auto’s verbruiken veel minder grondstoffen dan traditionele auto’s’ appeared first on Business AM. [naar artikel]
Auto’s gaan steeds langer mee. De gemiddelde leeftijd waarop een auto wordt afgedankt, is sinds 2010 met maar liefst twee jaar gestegen. Dat blijkt... [naar artikel]
Er worden momenteel wereldwijd meer dan driehonderd gigafactories voor de fabricage van batterijen voor elektrische wagens gebouwd of gepland. Daarmee gaat een capaciteit voor de productie van 6.387,6 gigawattuur aan ion lithiumbatterijen gepaard. Dat blijkt uit een rapport van consulent Benchmark Mineral Intelligence over de bouw van gigafactories de volgende tien jaar. Tegenover vorig jaar […] [naar artikel]
Eén op de vijf nieuw ingeschreven auto’s is volledig elektrisch. “Tegen eind volgend jaar zal dat één op de twee zijn”, verwacht Jochen De Smet van EV Belgium. Acht op de tien elektrische voertuigen die worden ingeschreven, staan op naam van een bedrijf. Maar de particuliere inhaalbeweging komt eraan. [naar artikel]
De verkoop van elektrische auto’s zit al langer in de lift, en elektrisch rijden zou steeds haalbaarder worden. Elektrische auto’s worden immers... [naar artikel]
Autobouwer Volvo opent in Gent de batterijfabriek die het de komende jaren zal gebruiken om elektrische voertuigen te bouwen. De elektrificatie van voertuigen betekent voor de productievestiging een investering van zowat 150 miljoen euro. De werkgelegenheid bij Volvo Car Gent, met zowat 6.500 personeelsleden de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen, is daarmee voor decennia verankerd. […] The post Volvo Gent gaat batterijen elektrische wagens maken appeared first on Business AM. [naar artikel]
Marc Coucke investeert zo’n 20 miljoen euro in EnergyVision. Daarmee wil het Belgische zonnepanelenbedrijf een laadpalennetwerk met groene energie uitbouwen. De komende twee jaar wil het 5.000 laadpalen in ons land installeren. De energie voor de elektrische wagens moet van zonnepanelen komen die het bedrijf installeert bij bedrijven én particulieren. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.