11:32 Een groep bedrijven in de Antwerpse haven zal samen brandstof maken door CO? af te vangen en te mengen met duurzame waterstof. Ze voorzien een investering van 15 tot 20 miljoen euro. [naar artikel]
Met een show en hoog bezoek ontvouwde de Antwerpse rederij CMB donderdag grootse plannen om van groene waterstof dé brandstof voor de toekomst van de industrie te maken. Ze stelden hun eerste multimodale tankstation voor waterstof voor, net als een nagelnieuwe truck die op waterstof rijdt. Daarvan willen ze er in de komende jaren honderden verkopen. [naar artikel]
In de Antwerpse haven varen binnenkort niet één, maar drie verschillende unieke sleepboten rond. Port of Antwerp-Bruges gaat op zoek naar de beste brandstof om de krachtige vaartuigen te vergroenen en zoekt nog veel mensen om ze te bemannen. [naar artikel]
Het chemiebedrijf Ineos wil samen met enkele partners volgend jaar een fabriek voor de productie van de brandstof methanol bouwen in Lillo. De productie gebeurt met groene waterstof. Het project maakt deel uit van een Europese investering van 2 miljard euro van Ineos in waterstof. [naar artikel]
De Antwerpse haven voert intensieve gesprekken met partners uit ongeveer alle hoeken van de wereld, om vanaf 2025 massaal groene waterstof naar Europa te transporteren. Groene waterstof is ‘hot’: deze energiedrager kan niet alleen de Antwerpse industrie maar ook onze vliegtuigreizen een pak milieuvriendelijker maken. Bovendien worden we zo minder afhankelijk van Rusland en verschuiven we onze energiebronnen naar landen als naar Chili, Oman of Australië. [naar artikel]
Het Amerikaanse bedrijf Plug Power gaat in de Antwerpse haven een fabriek voor groene waterstof bouwen. Voor Jan Jambon is dit “historisch” en “een gamechanger”. [naar artikel]
Met een update van de waterstofstrategie wil de federale regering versneld inzetten op waterstof als energiebron van de toekomst. België wil leider worden in Europa, met een centrale rol voor de havens. “Alle havens in de regio moeten hieraan meewerken”, zegt CEO van het Antwerpse havenbedrijf Jacques Vandermeiren, “maar wij zijn het best geplaatst.” [naar artikel]
De haven van Amsterdam opent woensdag naar eigen zeggen de grootste zeesluis ter wereld. Tot hiertoe ging die titel naar de Kieldrechtsluis in de haven van Antwerpen, maar volgens de Nederlanders is het Antwerpse record nu dus gesneuveld. De grote vraag is nu: kunnen die Nederlanders eigenlijk wel rekenen? [naar artikel]
De Spaanse olie- en gasmaatschappij Cepsa en de haven van Rotterdam hebben een deal rond groene waterstof gesloten. De twee industriespelers gaan een “corridor” op poten zetten om de koolstofvrije brandstof van het zonovergoten Andalusië naar de grootste industriële centra van Noord-Europa te vervoeren. Naar aanleiding van de vorige maand ondertekende overeenkomst interviewde de Britse […] [naar artikel]
De Antwerpse rederij Compagnie Maritime Belge (CMB) heeft de eerste sleepboot ter wereld ontworpen die grotendeels op waterstof vaart. Over twee jaar zou de milieuvriendelijke boot klaar zijn. [naar artikel]
Het Amerikaanse bedrijf Plug Power gaat in de haven van Antwerpen een nieuwe fabriek bouwen waar groene waterstof zal worden gemaakt, goed voor een investering van 300 miljoen euro. Het contract is ondertekend tijdens de Belgische handelsmissie in de VS. Hoe belangrijk is groene waterstof? Wat kunnen we ermee doen? En is het eigenlijk wel nuttig om zelf groene waterstof te produceren? [naar artikel]
Twee bedrijven gaan op de oude Opel-site in de Antwerpse haven nieuwe processen uittesten die de industrie een pak milieuvriendelijker moeten maken. Het ene proces maakt groene waterstof tot 65 procent goedkoper, het andere maakt biochemicaliën van voedselresten. [naar artikel]
19:35 Het industrieel consortium Power to Methanol schrapt zijn plan om in de Antwerpse haven brandstof te maken van groene waterstof en afgevangen CO₂. Het project is ‘financieel onhaalbaar’. [naar artikel]
16:01 De Antwerpse haven heeft er een nieuwe sleepboot bij, eentje die op waterstof vaart. Dat is een wereldprimeur. Het gaat om Belgische technologie van de hand van CMB.Tech en ABC. [naar artikel]
De producent van generatoren e-power, het vroegere Europower, heeft in samenwerking met de Limburgse start-up Ziero een stroomgroep ontwikkeld op waterstof. “Zero emissie wordt steeds belangrijker”, zegt eigenaar en CEO Kurt Van Dal van e-power. [naar artikel]
10:00 Het Amerikaanse Power to Hydrogen en het Israëlische TripleW vestigen zich met pilootprojecten in de Antwerpse haven. Het zijn de eerste concessionarissen voor de innovatiehub NextGen Demo. [naar artikel]
De bouw van een geplande fabriek voor e-methanol in de Antwerpse haven gaat niet door. Vlaanderen heeft het project 1 miljoen euro subsidies gegeven. Grote spelers zoals INEOS, Fluxys en Engie hadden de krachten gebundeld, maar de groene brandstof voor schepen blijkt te duur en dus niet aantrekkelijk voor rederijen. [naar artikel]
Lees dit artikel: “De tijd is rijp voor waterstof” Waterstof is hot. Zo gaat er geen dag voorbij of er wordt een initiatief rond duurzame waterstof aangekondigd, ook in de Benelux. Voor velen is H2 namelijk de ideale drager om hernieuwbare energie mee te stockeren en te transporteren. Een belangrijke pion in het energieschaakspel, meent ook het liberale kwaliteitsblad The Economist. Dat wijdde onlangs […] Lees dit artikel: “De tijd is rijp voor waterstof” [naar artikel]
Busvervoer uit de Antwerpse haven mag vanaf dit voorjaar gebruikmaken van de pechstrook op de A12. Op die manier moet het collectieve vervoer altijd prioriteit krijgen en ook bij fileleed nog verder kunnen rijden. [naar artikel]
De wetenschap is volop op zoek naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. In waterstof zit veel toekomst. Rijden we straks allemaal in een auto op die brandstof? Docent en onderzoeker Marc Pecqueur van de Thomas More Hogeschool gelooft alvast in het potentieel. Business AM sprak met hem over wat er nodig is. Beluister hier het volledige […] [naar artikel]
Adina Vălean, de eurocommissaris voor Vervoer, werkt aan een plan om de komende tien jaar 60.000 vrachtwagens op waterstof op de weg te krijgen. Waterstof zal een belangrijke rol spelen bij de groene transitie. De EU schat dat 10 tot 24 procent van het energieverbruik tegen 2050 op waterstof gebaseerd zou kunnen zijn. En terwijl […] [naar artikel]
De haven van Cromarty Firth in de Schotse hooglanden kan een Europese draaischijf voor duurzame waterstof worden. Dat zeggen de initiatiefnemers achter het North of Scotland Hydrogen Programme. Bedoeling is dat de haven wordt uitgerust met een infrastructuur voor de productie, opslag en distributie van waterstof, die vervolgens naar bestemmingen in de regio, de rest van […] The post Waterstof moet Schotland helpen duurzame whisky te produceren appeared first on Business AM. [naar artikel]
Dinsdag werd het grootste schip ter wereld op waterstof gedoopt. Het is een ontwikkeling van de Antwerpse rederij CMB, die daarmee in jaar tijd drie wereldprimeurs met waterstof te pakken heeft. [naar artikel]
Onlangs kon je hier alles lezen over waterstof als brandstof voor de auto. Nu mocht onze autospecialist Joost Bolle ook daadwerkelijk met zo’n ‘H2-auto’ rijden. Hij gaat na waarom we (al dan niet) moeten hopen dat meer merken deze technologie gaan gebruiken. “Als je een waterstofauto wil beoordelen, dan moet je hem vergelijken met een elektrische auto. En niet met benzine- of dieselwagens.” [naar artikel]
Een thuisbatterij is bij talloze huishoudens intussen een feit. Maar in de Antwerpse haven heeft Luik Natie Cold Store sinds kort de eerste Tesla Megapack. Samen met hun windmolen en een hoop zonnepanelen wordt het bedrijf van Stefaan Verhelst zo een stuk onafhankelijker van het net. “We worden zo het eerste CO2-neutrale logistiek bedrijf in de Antwerpse haven, dit op en economisch duurzame manier.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.