Officieel is het voorstel van pensioenminister Karine Lalieux (PS) nog niet eens gelanceerd. Maar de liberalen staan nu al op hun achterste poten. De socialisten zouden immers willen morrelen aan het aanvullend pensioen, waardoor mensen met een hoog loon benadeeld worden. [naar artikel]
De federale regering is het onderling niet eens over de manier waarop moet worden gesnoeid in de fiscale voordelen voor voetbalclubs. Het voorstel dat minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) daarover deed, valt slecht bij de liberalen. En Vooruit verwijt die liberalen dan weer te slaafs de voetballobby te volgen. “Nooit gedacht dat liberalen een dergelijke vorm van subsidieslurpen durven verdedigen”, stelt Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke. [naar artikel]
Wie dacht dat deze regering eensgezind met een gedragen pensioenplan naar buiten zou komen, is eraan voor de moeite. Vrijdag loste pensioenminister Karine Lalieux (PS) haar eerste voorstel. Niet in de regering of het parlement, maar in enkele kranteninterviews. Nog voor ze de tekst doorstuurde naar haar collega-ministers, nog voor de kabinetten zich erover konden buigen. [naar artikel]
Lees dit artikel: Arbeidseconoom Stijn Baert over pensioenplan Lalieux: “Dit is budgettair een luchtkasteel” Arbeidseconoom Stijn Baert (UGent) vindt het voorstel van minister van Pensioenen Karine Lalieux (PS) niet betaalbaar en vraagt dat het Planbureau de effecten ervan wetenschappelijk in kaart brengt. “Dit plan is budgettair een luchtkasteel”, zegt Baert. Hij roept de Vlaamse partijen in de federale regering op om een onderbouwde studie af te wachten, alvorens inhoudelijke […] Lees dit artikel: Arbeidseconoom Stijn Baert over pensioenplan Lalieux: “Dit is budgettair een luchtkasteel” [naar artikel]
Geen 2 euro extra per gewerkte dag, maar een eenmalige pensioenbonus van 22.645 euro: Pensioenminister Karine Lalieux (PS) schaafde haar pensioenplan voor de zoveelste keer nog eens bij. Wat staat er verder nog in haar voorstel? En heeft het dit keer wél kans op een goede ontvangst? [naar artikel]
01:50 Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) krijgt de MR en Open VLD niet mee in zijn voorstel om het fiscale gunstregime van het topvoetbal te beperken. 'De liberalen zijn de woordvoerders van... [naar artikel]
CD&V legde vandaag een naar eigen zeggen “evenwichtiger” pensioenplan op tafel. Maar is dat ook zo? “Het bevat een aantal moedige keuzes”, aldus arbeidseconoom Stijn Baert (UGent), die eerder het pensioenplan van minister Lalieux (PS) afkraakte. Al blijft hij ook nog op zijn honger zitten: de partij mocht gerust nog wat verder gaan in het schrappen van koterijen. [naar artikel]
Het pensioenplan van minister Bacquelaine staat haaks op de essentie van pensioenen: dat risico's gedeeld worden. [naar artikel]
15:08 De liberalen leggen maandagavond op de kern, die zich buigt over een energiedeal, het voorstel op tafel de accijnzen voor zelfstandigen op energie tijdelijk bijna op nul te plaatsen. Dat vernam De Tij... [naar artikel]
“Individuele beleggingen aanmoedigen hoort niet thuis in een pensioenstrategie.” Dat vindt de Academische Raad voor het Pensioenbeleid onder leiding van Frank Vandenbroucke over het voorstel van bevoegd minister Daniel Bacquelaine (MR) om werknemers de keuze te geven een deel van hun loon in een pensioenplan te storten. Dat staat volgens de Raad haaks op de essentie van pensioenen: dat de risico’s gedeeld worden, klinkt het in een opiniebijdrage op de website van De Standaard en in Le Soir. [naar artikel]
De regering maakt er geen geheim meer van dat ze in de avondklok een handig handhavingsinstrument ziet dat ze pas als een van de laatste coronamaatregelen wil terugschroeven. Maar op de partijhoofdkwartieren van MR en Open VLD willen ze zolang niet meer wachten. N-VA dient een wetsvoorstel in om de avondklok af te schaffen. Daarmee dwingen ze de liberalen om kleur te bekennen. [naar artikel]
09:15 Minister van Financiën Vincent Van Peteghem stelt zich vragen bij de betaalbaarheid van het pensioenplan dat minister Karine Lalieux naar voren schuift. [naar artikel]
We leven in een land waar je een premier of minister niet kan belonen of afstraffen voor zijn/haar beleid. Tenzij die toevallig tot je taalgroep hoort. In Vlaanderen kon je je dus in 2019 niet uitspreken over toenmalig premier Charles Michel (MR). En in Wallonië zullen ze dat in 2024 - of wie weet daarvoor al - niet kunnen voor Alexander De Croo (Open Vld). Nu, er zijn wel meer landen waar je de leiders niet rechtstreeks kan beoordelen. Maar er zijn geen landen waar diezelfde kopstukken zich alleen voor hun eigen gemeenschap moeten verantwoorden. Open Vld wil daar al langer komaf mee maken. Kamerlid Patrick Dewael (Open Vld) heeft er samen met zijn voorzitter Egbert Lachaert een wetsvoorstel voor klaar. De kans dat het voorstel van de liberalen binnenkort goedgekeurd geraakt, is honderd keer nul. Zusterpartij MR krijgen ze mee, en Groen. Wellicht Ecolo ook, maar de rest? De nodige 100 van 150 parlementsleden overtuigen is een utopie. Dit is ook nog maar een eerste zetje. Een handvol politici – vooral van N-VA – heeft het plan meteen de grond in geboord, maar de meesten zwijgen. Misschien overleeft de discussie het weekend niet eens, maar misschien is het debat wel gelanceerd. Als dit plan voor de liberalen meer betekent dan wat aandacht vangen op een brugdag, kunnen ze dat als topprioriteit op tafel leggen bij de gesprekken over de volgende staatshervorming. [naar artikel]
Het voorstel van premier Alexander De Croo (Open Vld) om de pensioenen te hervormen wordt niet positief onthaald binnen zijn eigen regering. De PS noemt het zelfs een vertrouwensbreuk. [naar artikel]
In de Commissie Mobiliteit van het Europees Parlement is een voorstel gelanceerd om jonge chauffeurs maximaal 90 km per uur te laten rijden en niet met zware SUV’s. “Maar dat komt van de Groene fractie. Ik denk dat zo’n voorstel geen schijn van een kans maakt”, reageert Kathleen Van Brempt (Vooruit), die ook in de commissie zit. De SUV’s zijn intussen dan toch maar weer de gebeten hond. Is dat terecht? [naar artikel]
Minister van Pensioenen Karine Lalieux (PS) heeft haar voorstel over de hervorming van de pensioenen aan het kernkabinet voorgesteld. De grote lijnen van haar plannen lekten in september uit in de media, maar tot een bespreking binnen de kern kwam het niet. De premier verdaagde het dossier naar begin dit jaar. [naar artikel]
Rusland heeft zijn veto gebruikt tegen een Frans voorstel, maar ook de tekst van een Russisch voorstel heeft het niet gehaald. [naar artikel]
Minister van Pensioenen Karine Lalieux (PS) presenteerde deze ochtend haar langverwachte pensioenplannen in een interview met De Tijd en Het Laatste Nieuws. Vanuit heel wat hoeken stromen er nu reacties binnen op het pensioenplan. Een overzicht. [naar artikel]
Marc Compernol (59) fotografeert graag. En hij tekent en schildert zowaar. Al is Compernol vooral militair. Viersterrengeneraal zelfs. Samen met de koning, de hoogste in rang, de CHoD. Jargon voor Chef Defensie. Compernol is nu een dik halfjaar de baas van het leger, maar werd midden oktober onaangenaam verrast. De regering besliste een pensioenverhoging voor zijn manschappen. Extra kost van dat fel gecontesteerde pensioenplan? Drie miljard euro. “Ik had het niet zien aankomen, neen.” Wat nu, generaal? [naar artikel]
De piloten bij Brussels Airlines brengen de komende dagen hun stem uit over een ultiem voorstel van de directie inzake lonen en pensioenen. Als het voorstel wordt verworpen, dan dreigen “zware acties”. Dat is vernomen bij de vakbonden. Het sociaal conflict bij de grootste Belgische luchtvaartmaatschappij is al een tijd aan de gang. Het conflict […] Het bericht Piloten Brussels Airlines stemmen over voorstel directie, zware acties niet uitgesloten verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Een gemakkelijke bevalling was het niet, maar de regering-De Croo kon dan toch knopen doorhakken in het dossier van de bedrijfswagens. De spanningen tussen liberalen en socialisten zijn daarmee nog lang niet de wereld uit. En de vergroening van het wagenpark is dan nog maar de eerste stap. Het echt grote werk – zorgen dat uitbetalen in auto’s minder interessant wordt dan in loon – moet nog komen. [naar artikel]
In de Commissie Mobiliteit van het Europees Parlement is een voorstel gelanceerd om jonge bestuurders maximaal 90 km per uur te laten rijden en niet met zware SUV’s. “Ik denk dat zo’n voorstel geen schijn van een kans maakt”, reageert Kathleen Van Brempt (Vooruit), die ook in de commissie zit. De SUV’s zijn intussen dan toch maar weer de gebeten hond. Is dat terecht? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.