Op dit moment is de autokeuring niet in staat om dieselwagens met defecte of weggehaalde roetfilters op te sporen. Daar komt verandering in: op 1 juli 2022 wordt een deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de jaarlijkse autokeuring. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. [naar artikel]
Eén op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens in Vlaanderen werkt niet. Dat zegt de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) na een eigen onderzoek. Wanneer de roetfilter van een Euro 5- of 6-diesel niet functioneert, zou die auto eigenlijk niet in de lage-emissiezone (LEZ) mogen. Maar het probleem is dat momenteel niemand, ook niet de autokeuring, kan vaststellen of de roetfilter nog correct werkt. VAB vraagt de Vlaamse overheid daarom de regelgeving rond lage-emissiezones aan te passen. [naar artikel]
Jaarlijks raken tienduizenden dieselwagens waarbij de roetfilter illegaal werd weggehaald toch door de keuring, zo bleek uit een reportage van VRT. Omdat de roetmeting bij de autokeuring verouderd is, merkt die de weggehaalde filters niet op. Volgens VAB is die problematiek rond roetfilters zelfs veel ruimer. “Naast de fraude met verwijderde roetfilters zijn er ook tal van roetfilters die defect zijn en daardoor de doelstelling om procent van de uitstoot te filteren niet meer halen”, zegt de mobiliteitsorganisatie. [naar artikel]
Elk jaar raken tienduizenden dieselauto’s door de autokeuring waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald. De filters houden de giftige fijnstof en roetuitstoot tegen die dieselauto’s produceren. De autokeuring in ons land merkt deze weggehaalde roetfilters niet op, omdat de roetmeting verouderd is, bericht deredactie.be maandag. [naar artikel]
Een rode kaart op de autokeuring? Vanaf volgend jaar moet je voor een hele reeks gebreken niet meer speciaal terug voor een herkeuring. Erkende garagisten mogen namelijk na een herstelling zelf een groene kaart afleveren. Omgekeerd zal de autokeuring bepaalde kleine euvels meteen ter plaatse mogen verhelpen. Dit is alles wat je moet weten over de nieuwe regeling die de autokeuring veel klantvriendelijker moet maken. [naar artikel]
Op dit moment is de autokeuring niet in staat om dieselwagens met defecte of weggehaalde roetfilters op te sporen. Daar komt verandering in: op 1 juli 2022 wordt een deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de jaarlijkse autokeuring voor dieselwagens (personenwagens en lichte vracht). Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters zondagochtend. [naar artikel]
Elk jaar raken tienduizenden dieselauto’s door de autokeuring waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald. De filters houden de giftige fijnstof en roetuitstoot tegen die dieselauto’s produceren. De autokeuring in ons land merkt deze weggehaalde roetfilters niet op, omdat de roetmeting verouderd is, bericht deredactie.be maandag. [naar artikel]
15:45 Een nieuw apparaat bij de autokeuring moet fraude met roetfilters vanaf 2020 onmogelijk maken. [naar artikel]
Op dit moment is de autokeuring niet in staat om dieselwagens met defecte of weggehaalde roetfilters op te sporen. Daar komt verandering in: op 1 juli 2022 wordt een deeltjestellertest (PN-meting) ingezet tijdens de jaarlijkse autokeuring voor dieselwagens (personenwagens en lichte vracht). Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. [naar artikel]
Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van... [naar artikel]
BrusselVanaf volgende week zullen verschillende keuringscentra in Vlaanderen, Brussel en Wallonië voor het eerst tests uitvoeren die kunnen detecteren of er gesjoemeld is met de roetfilter. Vorig jaar kwam aan het licht dat er massaal gefraudeerd wordt met die filters. Tienduizenden auto’s rijden rond met een illegaal verwijderde filter, waardoor de uitstoot van roet en fijnstof 90 procent hoger ligt. [naar artikel]
Om de verkeersoverlast op de Eindhovensebaan aan de autokeuring in Hechtel-Eksel weg te werken, komt er een achtste keuringslijn. Die komt er vijftien jaar na de uitbouw van de zevende keuringslijn. Er loopt nu een openbaar onderzoek en als dat geen bezwaren oplevert hoopt de Autokeuring bij het begin van de lente de nieuwe lijn te kunnen gebruiken. [naar artikel]
Als het van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) afhangt, moeten de eigenaars van wagens waarbij er tijdens de keuring een vermoeden is van een leeggehaalde roetfilter, eerst naar een erkende verdeler om een attest. Dat meldt het kabinet-Weyts maandag. De minister is ook vragende partij voor strengere Europese normen. [naar artikel]
Het aantal aanvragen voor subsidies voor roetfilters in auto’s is in een paar maanden tijd maar liefst vertienvoudigd. Vlaanderen maakt inderhaast bijna 1 miljoen euro extra subsidies vrij, meldt Het Nieuwsblad. [naar artikel]
Ten laatste in de zomer van 2022 zullen autokeuringscentra de juiste apparatuur kunnen aankopen om roetfilterfraude op te sporen. Bij die vorm van fraude, die VRT NWS 4 jaar geleden blootlegde, worden defecte roetfilters illegaal weggehaald uit dieselvoertuigen. Daardoor stoten die veel te veel fijnstof uit. Keuringscentra kon die fraude niet makkelijk opsporen, maar daar komt dus verandering in. [naar artikel]
De Vlaamse regering wil de oproepingskaart voor de autokeuring vanaf 2022 zelf versturen om de automobilisten meer tijd te geven om een afspraak te maken. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een parlementaire vraag van Joke Schauvliege (CD&V). [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de autokeuringcentra een extra controle laten uitvoeren op mogelijk lege roetfilters. Als er een vermoeden is van een leeggehaalde roetfilter, moet de eigenaar van de auto naar een officiële dealer om een attest. [naar artikel]
Elk jaar raken tienduizenden Belgische dieselauto's door de autokeuring waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald. In Europa gaat het om zo'n miljoen in Europa, zo meldt deredactie.be. [naar artikel]
Vorig jaar zijn 810.186 voertuigen te laat binnengebracht bij de verplichte jaarlijkse autokeuring. Dat blijkt uit cijfers van GOCA, de instantie die alle autokeuringscentra in België groepeert. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.