Studenten Lager Onderwijs willen leerkrachten meer doen zingen in de klas. Met het project “Heel België zingt” leren de studenten Lager Onderwijs zangvaardigheden aan en zingen ze kinderliedjes in die leerkrachten kunnen gebruiken in de klas. “Zo kunnen we leerkrachten inspireren”, zegt docente Tine Potters op Radio 2 in Antwerpen. [naar artikel]
Om het tekort aan leerkrachten op te vangen, moet het onderwijs anders georganiseerd worden, meer zoals het hoger onderwijs. Daarvoor pleit Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het gemeenschapsonderwijs GO!. “Zet grotere groepen samen voor klassikaal onderwijs en begeleid leerlingen voor oefeningen en coaching in kleine groepjes”, verklaart hij. Hij pleit er ook voor om ambitieuze leerkrachten, zoals mensen die in de industrie werken, voor de klas te zetten om het niveau van de leerlingen op te krikken. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) gaat zijn beginnende leerkrachten intenser begeleiden bij hun eerste stapjes voor de klas. Want al te vaak verlaten jonge leerkrachten alweer snel het onderwijs. En dat kan niet meer, vindt het GO!, nu het Vlaamse onderwijs de komende jaren elk jaar 6.000 nieuwe leerkrachten nodig heeft. [naar artikel]
Zal dit schooljaar ChatGPT het vuile werk opknappen voor onze studenten of hebben leerkrachten nog verweer tegen het slimme orakel? Volgens onderwijsexperts is er geen andere manier dan de AI-tool te omarmen in de klas. “Bij leerkrachten die gemakzuchtig zijn en gewoon doen alsof er niets aan de hand is, zal de halve klas 100 op 100 scoren.” [naar artikel]
Zal er nog wel een leraar in de klas staan? Dat is ongetwijfeld hét thema van dit schooljaar. Koen Pelleriaux, topman van het GO!-onderwijs stelt voor om leerkrachten één of twee uur extra les te laten geven. “Dat kan als we onderwijs anders mogen organiseren.” [naar artikel]
Blijven neuten over wat er misgaat, zal ons onderwijs niet uit de put helpen. Dus peilt juf Brenda Froyen (43) deze zomer bij collega’s naar oplossingen waarmee minister Ben Weyts (N-VA) het tij kan keren. “Eén op de drie leerkrachten verlaat binnen de vijf jaar het onderwijs. Da’s dramatisch, er moet dringend iets veranderen.” [naar artikel]
Ondanks de hoge nood aan leerkrachten voor de klas, blijven jonge starters vaak in tijdelijke jobs hangen. Velen van hen stappen dan al snel uit het onderwijs. “We verbranden te veel mensen in die eerste jaren.” [naar artikel]
Enkele leerkrachten uit een Antwerpse lagere school zijn door de arbeidsgeneesheer meteen uit de klas gehaald toen bleek dat ze zwanger waren. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Vroeger gebeurde dat alleen bij leerkrachten uit het kleuter- of buitengewoon onderwijs, maar door het M-decreet komen kinderen met extra zorgnoden nu ook in het lager onderwijs terecht. [naar artikel]
De helft van de scholen had de voorbije twee weken nog één of meerdere vacatures openstaan. Ook zien scholen steeds meer leerkrachten afhaken. Wat is er mis met voor de klas staan? “Niets!”, zeggen deze Antwerpse leerkrachten die de doemberichten over het onderwijs beu zijn. Maar al te graag vertellen Demi, Jozef en Marjan waarom ze met volle goesting aan het nieuwe schooljaar beginnen. [naar artikel]
Hoewel de scholen tijdens de vierde golf voorlopig open blijven, gaat het onderwijs langzaam onderuit door ziektes, quarantaines en een tekort aan leerkrachten. “Afstandsonderwijs kan om de examens te redden”, zegt Katholiek Onderwijs Vlaanderen. [naar artikel]
Krijgen leerkrachten straks assistenten in de klas die materiaal klaarzetten, hen ondersteunen tijdens de les of helpen bij administratieve taken? Katholiek Onderwijs Vlaanderen roept de Vlaamse regering op om die piste ernstig te onderzoeken. “Onderwijsassistenten zouden de werkdruk voor leerkrachten fors kunnen verlichten”, zegt topman Lieven Boeve. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) maakt 10 miljoen euro vrij om extra helpende handen te kunnen inschakelen in de klas. Hij roept gepensioneerden, deeltijdse leerkrachten en iedereen met een pedagogisch diploma op om zich aan te bieden in de scholen. Dat schrijven de kranten van Mediahuis vandaag. [naar artikel]
AntwerpenTwee leerkrachten uit een Antwerpse lagere school zijn door de arbeidsgeneesheer uit de klas gehaald toen bleek dat ze zwanger waren. Een maatregel die doorgaans enkel in het kleuter- en buitengewoon onderwijs voorkomt. “Door het M-decreet zitten meer kinderen met een zorgnood in de gewone klas en moeten hun leerkrachten nu ook thuis blijven”, zegt directeur Jan Cox. Samen met enkele collega’s vreest hij voor een precedent. “Straks hebben we geen leerkrachten meer over om les te geven.” [naar artikel]
Het onderwijs in Vlaanderen was jarenlang een van de beste leerlingen van de klas, zelfs in Europa. Vandaag is dat onderwijs een zorgenkind. Het niveau daalt, de werkdruk stijgt en er zijn te weinig leraren. Volgens Vlaams minister van onderwijs Ben Weyts moeten leerkrachten minder gaan doen. “Ze vervullen te veel taken die eigenlijk voor de ouders of voor de maatschappij zijn.” [naar artikel]
"Hebt gij da nie voorbereid? Dan moogt ge ‘t ook morgen indienen!" De gemiddelde Vlaamse leraar gebruikt vaak tussentaal in de klas, tegen de verwachtingen van de maatschappij en de overheid in. Leerkrachten zijn er zich wel degelijk van bewust dat er Algemeen Nederlands van hen verwacht wordt, maar halen verschillende redenen aan om in bepaalde situaties toch tussentaal of dialect te hanteren. Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek van Steven Delarue, die 82 Vlaamse leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs observeerde en interviewde. [naar artikel]
Mondmaskers in de klas zijn (voorlopig) een nieuwe realiteit in het Vlaamse onderwijs. Verschillende leerkrachten en leerlingen uitten hun ongenoegen, anderen pleiten net voor extra voorzichtigheid. Wat is uw ervaring en motivatie? [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) krijgt een rampzalige score in onze exclusieve bevraging bij 1.500 leerkrachten. Met dit rapport onder de arm leggen vijf leerkrachten de minister het vuur aan de schenen. Ze schotelen hem hun frustraties voor en stellen de vragen die hen al een hele tijd bezighouden. Over het blijvende lerarentekort, de verstikkende werkdruk en de dalende onderwijskwaliteit. “Meneer Weyts, u bent de schietschijf van de leerkrachten.” [naar artikel]
Vooruit wil beginnende leerkrachten minder uren voor de klas en meer inzetten op begeleiding van deze leraren door meer ervaren collega’s. “We zien dat veertig procent van de jonge leerkrachten stopt in de eerste vijf jaar”, zegt partijvoorzitter Conner Rousseau. Op deze manier hoopt de partij beginnende leerkrachten langer in het onderwijs te houden. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) krijgt een rampzalige score in onze exclusieve bevraging bij 1.500 leerkrachten. Met dit rapport onder de arm leggen vijf leerkrachten de minister het vuur aan de schenen. Ze schotelen hem hun frustraties voor en stellen de vragen die hen al een hele tijd bezighouden. Over het blijvende lerarentekort, de verstikkende werkdruk en de dalende onderwijskwaliteit. “Meneer Weyts, u bent de schietschijf van de leerkrachten.” [naar artikel]
“Een CLB voor leerkrachten, dat hebben we nodig”, en “Stop met zo negatief te doen over leerkrachten en leerlingen.” Twee uitspraken van Soetkin Bulcke, jarenlang journaliste en de voorbije drie schooljaren zij-instromer in een school voor technisch onderwijs. Over haar ervaringen schreef ze het boek Expeditie Onderwijs. Remedies voor ons falend onderwijsbeleid. [naar artikel]
Tijs Vanneste (43) ruilt zijn kemping voortaan in voor een klaslokaal. In zijn nieuwe reeks ‘Meneer Vanneste’ staat de oud-leerkracht na meer dan tien jaar nog eens zelf voor de klas. Nadat we in de afgelopen maanden overstelpt werden met sombere berichten over ons onderwijs besloot Vanneste om het heft in eigen handen te nemen en zelf op onderzoek te gaan. Wat zijn de problemen in het onderwijs? En krijgen leerkrachten wel het respect dat ze verdienen? “Vroeger was het vechten om een job te vinden. Nu kon ik in elke school waar ik geweest ben meteen beginnen.” [naar artikel]
Vanaf 1 september zullen heel wat leerkrachten in het buitengewoon onderwijs aan de slag gaan in ‘ondersteuningsteams’ die kinderen met een beperking moeten helpen in een gewone klas. De leerkrachten zelf drukten hun bezorgdheid daarover al uit, maar nu deelt ook een moeder van twee kinderen die in het buitengewoon onderwijs les krijgen, haar bezorgdheid over de nieuwe stap in het M-decreet: “Ik ben triest en bang en heb al tranen gelaten.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.