De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
Het is een open deur intrappen om te stellen dat Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) een vijand is van openbaar vervoer georganiseerd door de overheid. Haar recente misprijzende uitspraken bevestigen haar afkeer. Vlaams parlementslid Stijn Bex (Groen) herinnert haar aan de gebroken beloften van het regeerakkoord van 2020 door Open VLD, N-VA en CD&V. The post Stijn Bex (Groen): “Na deze verloren legislatuur, tijd voor Vlaamse regering met ambitie voor openbaar vervoer” appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
Een verschuiving van collectief openbaar vervoer naar individueel vervoer zit in de lijn van de verwachtingen. Maar dat hoeft niet de auto te zijn. [naar artikel]
Om het coronavirus in te perken zijn vanaf 4 mei mondmaskers verplicht op het openbaar vervoer voor iedereen ouder dan 12 jaar. Een ronde op enkele Antwerpse trams leert dat de passagiers akkoord gaan met de maatregel, maar ze ondervinden ook dat het niet altijd makkelijk is om de mondmaskers te dragen. “Het wordt warm en je ruikt je eigen adem de hele tijd.” [naar artikel]
Ook het openbaar vervoer komt weer op gang na moeilijke coronamaanden. Het aantal reizigers stijgt weer, maar ze raken het wel beu om telkens een mondmasker te moeten dragen. “Ademhalen is soms moeilijk.” [naar artikel]
Hoe ziek kan een bedrijf zijn? Maandenlang moest De Lijn het stellen met nauwelijks reizigers. De scholen waren dicht en iedereen werkte thuis. Wie toch naar het werk ging, meed het openbaar vervoer uit vrees voor besmetting. Trams en bussen reden quasi leeg rond. Toen kwam de vakantie, dan de hittegolf. 2020 is een rampjaar voor De Lijn. Maar op 1 september kreeg de maatschappij de kans om te schitteren. Duizenden kinderen gingen blijgezind weer naar school. Het was hét moment om te bewijzen dat de rol van het openbaar vervoer niet is uitgespeeld. [naar artikel]
Zet het Limburgse openbaar vervoer straks eindelijk voet in de 21ste eeuw? Dat is de vraag nu de werken aan de eerste van drie trambuslijnen zijn gestart. Zo wordt het Spartacusplan na twintig jaar in afgeslankte vorm gereanimeerd. Niet met de oorspronkelijke sneltrams, maar met trambussen. Of zoals de Vlaamse regering het noemt: hoogwaardig openbaar vervoer. In de realiteit niet meer of minder dan elektrisch aangedreven gelede bussen met meer comfort, zoals een lage instap en opladers voor gsm’s. [naar artikel]
De MIVB meldt dat ze de voetbalsupporters straks niet op het openbaar vervoer mogen rekenen om naar de wedstrijd tegen Cyprus in het Koning Boudewijnstadion te gaan. Door de staking van ACOD zal het stadion niet door het openbaar vervoer bediend worden, zegt de Brusselse vervoersmaatschappij. [naar artikel]
Er is geen reden tot onzekerheid, bezorgdheid, onrust of vrees over de bereikbaarheid van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum in Rekem met het openbaar vervoer van De Lijn. Dat blijkt uit het recente antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) op de vraag van burgemeester Marino Keulen (Open VLD) [naar artikel]
Om dat gebrek aan middelen aan te klagen, heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront vanochtend een actie gehouden op het Operaplein en op de perrons van premetrostation ‘Opera’. ACOD, ACV en ACLVB deelden pamfletten uit aan vroege reizigers die op en onder het Operaplein gebruikmaakten van het openbaar vervoer. “Om in Antwerpen goed en klantgericht openbaar vervoer aan te bieden is er meer geld nodig. Ondertussen is het budget van De Lijn de afgelopen twaalf jaar al met ongeveer 20% is afgenomen”, zegt Jo Van der Herten van ACV-vervoer. [naar artikel]
Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. Gemiddeld doet het openbaar vervoer de reistijd op de populairste pendelroutes met 67 procent toenemen. “Dat is te veel om de automobilist uit de […] Het bericht Openbaar vervoer zelden alternatief voor auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
Tot de grote hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen een feit is, zou Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters de ticketprijzen bij De Lijn moeten halveren. Het openbaar vervoer in Vlaanderen kan een “charmeoffensief” gebruiken, zegt Groen-parlementslid Stijn Bex. Met de hoge prijzen aan de pomp is het openbaar vervoer ook “het beste alternatief”, meent Bex. [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
Tijdens corona wilden we met z’n allen thuis gaan werken, maar door de hoge energieprijzen brengen we straks misschien weer zo veel mogelijk tijd op kantoor door. Dat zou je 10 euro per dag besparen, berekende De Tijd. “Als er geen thuiswerkvergoeding is en is de kost om verplaatsing te maken laag, dan is het interessant om terug naar kantoor te gaan”, zegt Ellen Van Grunderbeeck, juridisch experte bij HR-bedrijf Acerta. [naar artikel]
Lees dit artikel: Magnette (PS) laat gratis openbaar vervoer nog altijd niet los: “Als het in Brussel kan, waarom dan niet in de rest van België?” PS-voorzitter Paul Magnette trekt fors door over zijn zogenaamd ‘ecosocialisme’, waarbij hij bepaald revolutionair klinkt: “Wij politici lijken verlamd, immobiel, veroordeeld tot kleine veranderingen in de marge. Terwijl we net radicale veranderingen moeten mogelijk maken.” Daarbij legt hij zowaar zijn voorstel om het openbaar vervoer gratis te maken, nog eens op tafel. Althans voor jongeren […] Lees dit artikel: Magnette (PS) laat gratis openbaar vervoer nog altijd niet los: “Als het in Brussel kan, waarom dan niet in de rest van België?” [naar artikel]
Nooit waren er meer buitenlanders aan het werk in België. Dat blijkt uit onderzoek van hr-dienstengroep Acerta. In vijf jaar tijd is hun aantal met een kwart gestegen tot zo’n 766.000. De grootste groepen buitenlandse werkkrachten zijn Marokkanen en Fransen. En er gapen grote verschillen tussen de verschillende sectoren. “Onze maatschappij wordt diverser. Het is dus maar logisch dat de werkvloer volgt.” [naar artikel]
Het nieuwe regeringsplan voor het openbaar vervoer roept veel vragen op bij TreinTramBus. “Vlaanderen wil dan wel dat mensen van de auto op het openbaar vervoer overstappen, maar dat mag kennelijk niks kosten”, zegt Peter Meukens van TreinTramBus. [naar artikel]
Morgen start het nieuwe schooljaar en gaan alle schoolkinderen opnieuw naar de klas. In Borgerhout vrezen ze voor overvolle bussen en trams, waarbij jongeren de afstandsregels niet kunnen respecteren. De Lijn zegt klaar te zijn voor die eerste schooldag en vooral op piekmomenten extra vervoer in te schakelen. [naar artikel]
“Deze tram rijdt niet”: wie regelmatig het openbaar vervoer neemt in Antwerpen, wordt meer dan hem of haar lief is geconfronteerd met deze mededeling, al dan niet digitaal tot bij de reiziger gebracht. Hoe komt het toch dat het openbaar vervoer in deze kleine grootstad telkens opnieuw met de billen bloot gaat? [naar artikel]
Heel wat festivalgangers zijn momenteel al onderweg naar Kiewit, waar om 12 uur de camping al opengaat. Omdat de Kempische Steenweg afgesloten is, wordt opgeroepen met het openbaar vervoer te komen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.