VRT NWS

Antwerpse dokters schrijven open brief: "Zet niet meteen heel gezin in quarantaine na positief getest kind"

27/09/2021 - 17:15
"Enkele dokters van de eerstelijnszone ZuidOostAntwerpen hebben een open brief geschreven over de aanpak van de coronacrisis. De artsen pleiten ervoor om zo snel mogelijk kinderen tussen 6 en 12 jaar te vaccineren, bij een besmetting van een kind niet meteen het hele gezin in quarantaine te plaatsen en niet alle 65-plussers een derde prik te geven. “Zo kan de maatschappij blijven draaien en bouwen gevaccineerden extra immuniteit op tegen nieuwe varianten”, vertelt huisarts Paul Putzeys."

1. Covid-schip in quarantaine in Antwerpse haven: "Situatie is niet zorgwekkend" (25/06/2020 - VRT NWS)

De Maltese tanker "Minerva Oceania" ligt al enkele dagen in quarantaine in de haven van Antwerpen omdat een deel van de bemanning besmet is met corona. 15 van de 26 bemanningsleden hebben positief getest op het virus. Ook enkele loodsen die nog aan boord zijn geweest, zitten in quarantaine. [naar artikel]

2. Nieuwe teststrategie verwart kleine zelfstandigen. Slager Mariakerke: "Verschillende mening dokters, personeel toch nog net op tijd getest" (27/10/2020 - VRT NWS)

Keurslagerij Abel uit Mariakerke, bij Gent, is al 10 dagen gesloten. De twee uitbaters testten er positief. Het overige personeel zou getest worden, maar dokters waren het daar niet over eens omdat de teststrategie net veranderd was. Sinds 20 oktober zijn er geen preventieve coronatesten meer bij mensen zonder symptomen. "Wij konden op het nippertje testen, niemand anders bleek negatief. De zaak kan nu snel weer open", zegt de uitbater. [naar artikel]