Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Ongevallen met fietsers zorgen voor stijging aantal zwarte punten

22/10/2021 - 06:24
"In 2021 zijn er in Limburg 15 zwarte verkeerspunten bijgekomen, wat het totale aantal op 35 brengt. Die stijging is voornamelijk veroorzaakt door ongevallen met zwakke weggebruikers. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Vlaanderen heeft er 100 zwarte verkeerspunten bij (05/12/2019 - Het Belang van Limburg)

Het aantal ‘zwarte punten’ op de dynamische lijst met onveilige verkeerspunten in Vlaanderen is in 2019 fors gestegen naar 314. In 2018 was er nog sprake van 213 zwarte punten. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is de forse stijging vooral toe te schrijven aan de manier waarop ongevallen met voetgangers, fietsers en motorfietsers worden meegerekend. [naar artikel]


2. Fietsers reageren op stijging dodelijke ongevallen “Ieder voor zich, want we zijn allemaal opgejaagd” (04/10/2019 - Gazet van Antwerpen)

Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol. [naar artikel]


3. Lijst met zwarte verkeerspunten weer gegroeid: aantal slachtoffers onder voetgangers en fietsers weegt zwaar door (21/10/2021 - VRT NWS)

Het aantal zwarte verkeerspunten in Vlaanderen is opnieuw toegenomen. Op de lijst staan nu iets meer dan 300 gevaarlijke punten, waarvan ruim 100 nieuwe. De stijging wordt vooral veroorzaakt door een toename van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers sinds 2018, “in het bijzonder het aandeel voetgangers en fietsers hierin”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). [naar artikel]


4. Aantal ongevallen met fietsers stijgt spectaculair (05/04/2019 - De Morgen)

In 2011 gebeurden in Vlaanderen 12 procent meer ongevallen met fietsers dan het jaar voordien. Hoewel het aantal fietsers stagneert, stijgt het aantal slachtoffers. 'De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. [naar artikel]


5. Aantal ongevallen met fietsers neemt toe (20/04/2019 - De Standaard)

Vias, het instituut voor de verkeersveiligheid, rekende uit dat het aantal ongevallen met fietsers blijft toenemen. Dat komt onder andere omdat er steeds meer verschillende soorten tweewielers rondrijden, zoals de speedpedelec, cargofiets of de deelstep. Dat schrijft De Morgen. [naar artikel]


6. Van 15 naar 391 ongevallen met speedpedelecs, Fietsersbond pleit voor meer cursussen voor weinig ervaren fietsers (01/07/2022 - VRT NWS)

De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond. [naar artikel]


7. Nog nooit zo weinig verkeersdoden, maar aantal ongevallen met fietsers stijgt wel sterk (25/03/2019 - Het Belang van Limburg)

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen. [naar artikel]


8. Zwarte verkeerspunten in kaart: Waar liggen de punten en waarom is er een forse stijging in het aantal? (06/12/2019 - VRT NWS)

Vanmorgen is bekendgemaakt dat het aantal zwarte verkeerspunten in Vlaanderen in het voorbij jaar fors gestegen is van 212 naar 314. Hoe komt dat eigenlijk en waar liggen al die punten dan? VRT NWS heeft een overzichtskaart gemaakt. [naar artikel]


9. Extra veilige kruispunten zorgen (nog) niet voor daling ongevallen (30/01/2018 - Het Laatste Nieuws)

Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en... [naar artikel]


10. Maldegem en Stoomcentrum leggen velostrails op 2 overwegen om veiligheid voor fietsers te verhogen (13/02/2020 - VRT NWS)

Vorig jaar gebeurden enkele ongevallen met fietsers op twee overwegen. Op het fietspad moeten fietsers al trager rijden, maar fietsers in groep mogen op de weg. En daar gebeurden de ongevallen. De velostrail maakt de groef breder en dus de kans op vallen kleiner. [naar artikel]


11. Steeds meer ongevallen met fietsers in België (20/04/2019 - VRT NWS)

Het aantal ongevallen met fietsers is de voorbije jaren alleen maar toegenomen. Dat becijferde VIAS, het Instituut voor de Verkeersveiligheid. Een verklaring is er ook: steeds meer mensen gebruiken een twee- of driewieler om zich te verplaatsen. En de weginfrastructuur is daar niet altijd op voorzien. [naar artikel]


12. DEBAT. Zorgen elektrische fietsen voor meer gevaar op de weg? (22/02/2022 - Het Belang van Limburg)

Het aantal verkeersdoden steeg het sterkst in Limburg. Vooral fietsers werden slachtoffer van dodelijk ongevallen. [naar artikel]


13. Extra conflictvrije kruispunten zorgen (nog) niet voor daling ongevallen (30/01/2018 - VRT NWS)

Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers op kruispunten met lichtenregeling.   [naar artikel]


14. Risico op fietsongeval in Brussel fors gedaald (23/07/2023 - VRT NWS)

Hoewel het aantal fietsongevallen in Brussel is gestegen, is het risico erop fors gedaald. De stijging van het aantal ongevallen is vooral te wijten aan de toename van het aantal fietsers. Dat verklaarde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in het Brussels parlement. [naar artikel]


15. Fietser verliest ‘prioriteit’ bij aanpak zwarte punten (15/03/2018 - De Standaard)

Bij de berekening van de nieuwe ‘zwarte’ punten werd niet langer extra gewicht toegekend aan ongevallen met zwakke weggebruikers. Minister Weyts ‘maakt geen onderscheid in slachtoffers’. [naar artikel]


16. Fietsersbond wil ingrijpende maatregelen na stijgend aantal gewonde fietsers (03/06/2017 - Het Nieuwsblad)

De Fietsersbond vraagt dat nieuwe fietspaden minstens 4 meter breed zijn. Aanleiding zijn de jongste verkeerscijfers, die aantonen dat meer fietsers gewond raken bij ongevallen. “Een gevolg van het hogere aantal fietsers op de weg, en ook oudere, kwetsbare fietsers”, zegt het BIVV. “Sommige populaire fietspaden zijn intussen té smal en té druk geworden om nog veilig te kunnen fietsen”, waarschuwt de Fietsersbond. [naar artikel]


17. Nieuwe studie komt tot opvallende conclusie: meer fietsers betekent minder ongevallen (31/08/2019 - Gazet van Antwerpen)

Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]


18. Meer ongevallen met fietsers: heropstart van verkeerslessen voor leerlingen in Bilzen (23/11/2021 - Het Belang van Limburg)

Bij de politiezone Bilzen-Hoeselt-Riemst werd dit jaar een stijging opgetekend van het aantal letselongevallen in het verkeer. Alleen al bij de fietsers waren er in Bilzen 11 fietsongevallen meer te betreuren als in 2020. Daarom werden de praktijkgerichte verkeerslessen voor leerlingen tussen 10 en 12 jaar heropgestart voor leerlingen in de Bilzerse scholen. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!