11:57 De glasfabrikant AGC Glass Europe gaat in het Henegouwse Moustier zijn eerste floatglas met een verlaagde CO₂-uitstoot produceren. Tegen 2050 wil het bedrijf CO₂-neutraal zijn. [naar artikel]
16:38 De uitstoot van CO₂ door de verbranding van fossiele brandstoffen zal in 2022 naar verwachting minder stijgen dan in 2021, meldt het Internationaal Energieagentschap. [naar artikel]
Nieuwe Europese regels moeten ervoor zorgen dat de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart tegen 2050 met 80 procent wordt beperkt. Daarover zijn het Europese Parlement en de regeringsleiders van de lidstaten het eens geraakt. [naar artikel]
De Pyxis Ocean is een opvallende verschijning, én heeft een grote vernieuwing voor de scheepvaart aan boord. Het cargoschip heeft twee gigantische zeilen die mee helpen om het voort te stuwen. Dat zou de uitstoot van het schip met ongeveer dertig procent moeten doen dalen. [naar artikel]
Onderhandelaars van het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt dat de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart de komende decennia aanzienlijk moet inperken. De overeenkomst kadert in de ambitie van de Europese Unie om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. [naar artikel]
Het Europees Parlement wil aan de scheepvaart striktere milieuregels opleggen. De Europese parlementsleden hebben immers ingestemd met een voorstel om... The post Europees Parlement wil scheepvaart ook doen betalen voor CO2-uitstoot appeared first on Business AM. [naar artikel]
Het Verenigd Koninkrijk, dat in november in Glasgow gastheer is van de klimaatconferentie COP26, heeft opgeroepen om de mondiale emissies van de scheepvaart tegen 2050 tot nul te herleiden en om tegen 2025 enkel nog niet-vervuilende schepen in vaart te nemen. [naar artikel]
16:18 Negen multinationals sluiten zich aan bij een initiatief om hun containertransport op zee tegen 2040 emissievrij te maken. [naar artikel]
De werkelijke CO₂-uitstoot van auto’s met een verbrandingsmotor is de afgelopen jaren nauwelijks gedaald. Dat stelt de Europese Rekenkamer (ERK) vast. Ondanks de hoge ambities en steeds strengere eisen stoten de meeste personenauto’s in Europa nog altijd evenveel uit als twaalf jaar geleden. En er is vooral een verschil tussen wat auto's op papier uitstoten en de werkelijkheid. [naar artikel]
Het Verenigd Koninkrijk, dat in november in Glasgow gastheer is van de klimaatconferentie COP26, heeft opgeroepen om de mondiale emissies van de scheepvaart tegen 2050 tot nul te herleiden en om tegen 2025 enkel nog niet-vervuilende schepen in vaart te nemen. [naar artikel]
In IJsland is de grootste fabriek ter wereld opgestart die koolstofdioxide uit de lucht haalt en omzet in steen. De installatie kan 4.000 ton CO₂ per jaar uit de lucht halen. "Dat komt ongeveer overeen met de uitstoot van 2.000 moderne wagens", aldus Mark Saeys, scheikundig ingenieur en oprichter van Capture, een onderzoekscentrum rond het hergebruik van CO₂, in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]
De internationale scheepvaartsector heeft na dagen van onderhandelen in Londen een akkoord bereikt over het inperken van de uitstoot van vrachtschepen. Die zijn verantwoordelijk voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Tegen 2030 moet de uitstoot met minstens 20 procent naar omlaag, om "tegen of rond" 2050 een nuluitstoot te bereiken. Milieuorganisaties reageren kritisch. [naar artikel]
Ook de scheepvaart moet haar steentje bijdragen in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Deze week houdt de Internationale Maritieme Organisatie IMO daarover een vijfdaagse conferentie in Londen. Eerder dit jaar hadden meer dan 170 lidstaten al beslist om de uitstoot van CO2 tegen 2050 met de helft te verminderen. Dat is niet genoeg om de opwarming onder de 1,5 graad Celsius te houden. Maar schijn bedriegt, zeggen de experts: het is alle hens aan dek, en ook de wetenschappers zijn van de partij. Een reportage. [naar artikel]
Ook de scheepvaartsector zal nu uitstootrechten moeten kopen voor de broeikasgassen die hij uitstoot. Dat is een van de gevolgen van de uitbreiding van het Europese emissiehandelsysteem die vandaag gestemd werd. In de sector wordt de beslissing positief ontvangen, maar er is wel nog werk aan de winkel om de scheepvaart duurzamer te maken. Producten zullen er voor de consument dan weer niet zo veel duurder door worden. [naar artikel]
Net als andere industrietakken moet ook de scheepvaart zijn CO2-uitstoot beperken en rond 2050 CO2-neutraal varen. Dat betekent dat stookolie, diesel en LNG vervangen moeten worden door waterstof, methanol of biobrandstoffen. Dankzij miljoenensubsidies komen projecten als Sh2ipdrive, MENENS en Condor met innovaties en veelbelovende projecten. Begin 2023 gaan de eerste emissieloze schepen op waterstof varen. […] [naar artikel]
De luchtvaart is vandaag verantwoordelijk voor 2,5% van alle CO2 die door de mens wordt uitgestoten. Zal de CO2-uitstoot van de sector de komende jaren dalen? En wat met de scheepvaart? “Niemand weet wat het beste alternatief voor olie is.” [naar artikel]
Het Imeldaziekenhuis in Bonheiden heeft zijn CO₂-uitstoot spectaculair doen dalen door geen lachgas en consoorten te gebruiken voor narcose. "We hebben op vier jaar tijd een daling in onze uitstoot vastgesteld die overeenkomt met de jaarlijkse voetafdruk van 160 mensen of 16 miljoen gereden kilometers", zegt arts Guy Schols. [naar artikel]
05:00 Door minder vlees en kaas te eten en voedselverspilling tegen te gaan, kunnen we onze CO₂-uitstoot in België al met bijna een tiende verminderen. Zonder aan levenskwaliteit of welvaartsgroei in te boe... [naar artikel]
De Europese Unie zal zijn doelstellingen rond klimaatneutraliteit tegen het midden van deze eeuw niet halen, tenzij er strengere normen worden geïntroduceerd om de uitstoot van de scheepvaartsector terug te dringen, waarbij ook een aantal mazen in de wetgeving moeten worden gedicht. Dat zegt Lucy Gilliam, milieuwetenschapper en analist scheepvaart bij de federatie Seas at […] [naar artikel]
Lees dit artikel: ’s Werelds legers stoten meer uit dan lucht- en scheepvaart samen. Maar daar is op COP26 niet over gesproken Sommige wetenschappers schatten dat ’s werelds legers en hun ondersteunende industrieën samen tot 5 procent van de wereldwijde uitstoot kunnen uitmaken: meer dan de burgerluchtvaart en de scheepvaart samen. Ondanks die buitensporige rol van het militaire complex weten we verrassend weinig over z’n uitstoot. En werd er niet over gesproken op de afgelopen klimaattop in […] Lees dit artikel: ’s Werelds legers stoten meer uit dan lucht- en scheepvaart samen. Maar daar is op COP26 niet over gesproken [naar artikel]
18:39 Het Europees Parlement plakt een prijs op de CO2-uitstoot van de industrie, de gezinnen, de luchtvaart en de scheepvaart. De koolstofmarkt voor de uitstoot van gebouwen en transport ligt politiek gev... [naar artikel]
De internationale scheepvaart belooft tegen 2050 de uitstoot van broeikasgassen met minstens 50 procent te verlagen in vergelijking met piekjaar 2008. Hoe precies, moet wel nog concreet worden bepaald. [naar artikel]
De uitstoot van broeikasgassen is in de Verenigde Staten in 2022 in vergelijking met het jaar ervoor met 1,3 procent toegenomen tot 5.489 miljoen ton CO₂-equivalent. Dat blijkt donderdag uit cijfers van het Amerikaanse milieuagentschap EPA. In vergelijking met 2005 gaat het wel om een daling met zeventien procent. [naar artikel]
In een nieuw groot klimaatrapport heeft het VN-klimaatpanel (IPCC) voor het eerst een prijs geplakt op het verminderen van het aantal broeikasgassen in de atmosfeer. Het gaat om ongeveer 20 tot 100 dollar (18 tot 90 euro) voor een ton CO₂-equivalent als we tegen 2030 onze uitstoot willen halveren. "Dit is heel belangrijk, want zolang er geen prijs was, bleef het abstract", vertelt een van de hoofdauteurs, Inge Jonckheere aan VRT NWS. Het IPCC blijft de hoogdringendheid onderstrepen: "Het is nu of nooit." [naar artikel]
De CO2-uitstoot op zee moet drastisch naar beneden in de strijd tegen de klimaatopwarming. Dat is gezegd op een internationale conferentie over klimaatverandering en oceaanbehoud in Brussel. België kan daarin een voortrekkersrol spelen, zegt minister van de Noordzee Philippe De Backer (Open VLD). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.