N-VA wil de regels rond e-steps, monowheels en gelijkaardige vervoersmiddelen aanscherpen. Concreet stellen Kamerlid Wouter Raskin en Vlaams parlementslid Marius Meremans voor slechts één persoon per toestel toe te laten, een minimumleeftijd van 16 jaar in te voeren en om dergelijke toestellen te verbieden op het voetpad. [naar artikel]
Verkeersinstituut Vias schaart zich achter het wetsvoorstel van Kamerlid Joris Vandenbroucke (Vooruit) om elektrische steps te verbieden voor kinderen jonger dan 16 jaar. Vias pleit daarnaast nog voor bijkomende aanpassingen aan de wegcode, zoals een verplichting om ’s nachts met een fluovest te steppen, of een verbod op meer dan één volwassene per step. [naar artikel]
De plenaire vergadering van de Kamer heeft donderdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van 16 jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. [naar artikel]
Lees dit artikel: Vooruit wil killerrobots verbieden Kamerlid Kris Verduyckt (Vooruit) heeft een wetvoorstel klaar om killerrobots in België te verbieden. “Dit is vooral een ethische kwestie. Het is problematisch als die systemen zelf kunnen beslissen om te vuren”, zei Verduyckt aan Het Belang van Limburg. “We beseffen tegelijk dat België niet het land zal zijn dat dit soort systemen het eerst […] Lees dit artikel: Vooruit wil killerrobots verbieden [naar artikel]
Nadat onze krant de gevaren van de elektrische step in kaart bracht, wil de partij Vooruit de e-steps weren op voetpaden. Ook wil men een minimumleeftijd van 16 jaar invoeren. [naar artikel]
Monowheels, hoverboards, segways maar vooral e-steps zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vooral in steden. Vaak tot ergernis van andere weggebruikers. Vooral omdat die steps overal worden achtergelaten. Daarom heeft de overheid nu duidelijke spelregels vastgelegd. Zo komen er “drop off”-zones, een leeftijdsbeperking, een verbod om op het voetpad te rijden of om een passagier mee te nemen. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder. [naar artikel]
Verkopers die van deur tot deur gaan om energiecontracten te slijten: het leidt elk jaar opnieuw tot oplichting en misbruik. Vooruit wil het daarom verbieden en krijgt daarin steun van experts. “Ik twijfel er niet aan dat het aantal klachten na de coronacrisis opnieuw zal toenemen.” [naar artikel]
Een interfederale werkgroep met alle ministers van Mobiliteit gaat de regelgeving rond e-steps onder de loep nemen. De werkgroep gaat onder meer bekijken of er een leeftijdsgrens moet komen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters geantwoord op een vraag van N-VA-parlementslid Marius Meremans. Zelf wil de Open Vld-minister liever niet spreken van "verplichten en verbieden", maar mikt ze meer op "sensibiliseren en responsabiliseren". [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Binnen de sector van de elektrische steps wordt positief gereageerd op de nieuwe wetgeving, die onder meer het gebruik van de voertuigen verbiedt op het voetpad. Jongeren onder de 16 jaar mogen de e-step ook niet meer gebruiken. “Dit gaat het imago van de steps en de stepgebruiker ten goede komen.”, zegt Mathias De Bruyn, zaakvoerder van de stepwinkel Brisq Urban Mobility in Antwerpen. [naar artikel]
Steps en vooral e-steps zijn al lang geen speelgoed meer. Ze eisen steeds meer hun plaats op tussen het andere verkeer, bezorgen spoeddiensten extra werk en houden zich vaak niet aan snelheidsbeperkingen. Vorige week nog reed een bestuurder met 112 km per uur door de Annie Cordy tunnel. Toch kreeg hij geen boete. Hoe kan dat? En zijn zulke steps legaal in België? [naar artikel]
Steps en vooral e-steps zijn al lang geen speelgoed meer. Ze eisen steeds meer hun plaats op tussen het andere verkeer, bezorgen spoeddiensten extra werk en houden zich vaak niet aan snelheidsbeperkingen. Vorige week nog reed een bestuurder met 112 km per uur door de Annie Cordy tunnel. Toch kreeg hij geen boete. Hoe kan dat? En zijn zulke steps legaal in België? [naar artikel]
De Noorse hoofdstad Oslo gaat de e-step ‘s nachts verbieden. Vanaf begin september kan je er tussen 23.00 en 05.00 uur geen elektrische steps meer huren. Verder moet het aantal ‘zelfbedienings’ e-steps fors teruggeschroefd worden tot maximaal 8.000. Zo wil de overheid ongelukken en hinder verminderen. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er meer dan 20 ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen. De helft daarvan vond plaats aan onze kust. Dat blijkt uit cijfers die Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg. [naar artikel]
De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ..., om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. [naar artikel]
De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar. [naar artikel]
Kinderen jonger dan 16 jaar mogen sinds deze zomer niet meer op elektrische steps rijden. Volgens de wet althans. Want Gents korpschef Filip Rasschaert zegt die regel niet te kunnen handhaven. “Boetes uitdelen? We hebben ons op alle vlakken bevraagd, het mag gewoon niet.” [naar artikel]
Parijs verbiedt het parkeren van steps op het voetpad en beperkt de snelheid. De nieuwe regels moeten orde scheppen in de chaos van de 20.000 steps in de Franse hoofdstad. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.