Het onderwijs moet meer focussen op zijn kerntaak: kennisoverdracht en basiscompetenties doen verwerven. Dat is de boodschap van het langverwachte rapport van de commissie Beter Onderwijs. ‘De slinger is te ver doorgeslagen richting welbevinden.’ [naar artikel]
Kinderen met het downsyndroom die les volgen in een gewone school kunnen beter lezen, schrijven en rekenen. Dat blijkt uit een onderzoek dat vandaag wordt voorgesteld aan de Gentse universiteit. 'Vlaanderen moet hier eindelijk eens werk van maken.' [naar artikel]
De kwaliteit van de handboeken en onlineleermiddelen in het Vlaamse onderwijs moet beter. Een alliantie van uitgeverijen, wetenschappers en onderwijskoepels engageert zich ertoe om dat te bewerkstelligen. ‘De leraar moet weer aan het stuur staan.’ [naar artikel]
Meer ouders hebben er tijdens dit schooljaar voor gekozen om hun kinderen in te schrijven in het buitengewoon onderwijs. Zo’n 1.270 leerlingen gingen aanvankelijk naar een gewone school, maar werden later ingeschreven in een school voor buitengewoon onderwijs. Dat blijkt uit inschrijvingscijfers van het ministerie van Onderwijs, waarover ‘De Morgen’ bericht. [naar artikel]
Vanaf 2020 zullen leerlingen uit het stedelijk onderwijs in Antwerpen tijdens het schooljaar speciale testen moeten afleggen. De basis- en middelbare scholen willen zo de prestaties van hun leerlingen voor onder meer wiskunde, lezen en schrijven beter opvolgen. Dit jaar start in 22 scholen al een proefproject. [naar artikel]
Laaggeletterdheid is nog steeds een probleem in Vlaanderen: volgens de officiële statistieken is een op de zeven volwassenen in Vlaanderen laaggeletterd. Dat wil zeggen dat ze moeilijk zelfstandig kunnen functioneren, omdat ze moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en de digitale wereld. Ook een op de tien ouders is laaggeletterd, waardoor de problematiek van generatie […] Het bericht Week van de Geletterdheid: 1 op de 7 volwassenen in Vlaanderen nog steeds laaggeletterd verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Lezen, schrijven, rekenen, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde, … Vanaf vandaag wordt het weer volop onderwezen in onze scholen. En toch zijn er onderwerpen die niet of nauwelijks aan bod komen op de schoolbanken. Geldzaken, bijvoorbeeld. Een noodzaak, maar niet op school. Ook onze geldexpert Pascal Paepen heeft in de lagere en middelbare school nooit over geld geleerd. Dat kan en moet anders, vindt hij: “Des te meer je kinderen nu leert over geld, des te minder leergeld ze later zullen betalen.” [naar artikel]
Ja, de kwaliteit van ons onderwijs staat onder druk. Dat geeft Lieven Boeve (52), de topman van het katholiek onderwijs, toe. “Maar dat los je niet op met meer controle van de overheid”, zegt hij. Hij ziet in de aanvallen op zijn koepel, vanuit politieke en academische hoek, een bewuste strategie om die grip op het onderwijs te versterken. “Dat getuigt van een manifest wantrouwen in onze scholen en leerkrachten. Terwijl zíj het best geplaatst zijn om de kwaliteit te bewaken.” [naar artikel]
Lezen, schrijven, rekenen, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde, … Vanaf vandaag wordt het weer volop onderwezen in onze scholen. En toch zijn er onderwerpen die niet of nauwelijks aan bod komen op de schoolbanken. Geldzaken, bijvoorbeeld. Een noodzaak, maar niet op school. Ook onze geldexpert Pascal Paepen heeft in de lagere en middelbare school nooit over geld geleerd. Dat kan en moet anders, vindt hij: “Des te meer je kinderen nu leert over geld, des te minder leergeld ze later zullen betalen.” [naar artikel]
Om de 300 schoolgebouwen in Antwerpen in orde te krijgen en om bijkomende capaciteit te creëren, is er nog 720 miljoen euro nodig. Dat zegt Gonda Verhaert, bedrijfsdirecteur Stedelijk Onderwijs in Antwerpen. “Daarmee kunnen we de bevolkingsgroei opvangen en de historische investeringsachterstand wegwerken.” Het geld zou van de stad en van Vlaanderen moeten komen, gespreid over twaalf jaar. Verhaert ontvouwt ook plannen om de dalende kennis van leerlingen op te krikken via specifieke toetsen, die de leerwinst meten op lezen, schrijven en rekenen. In het najaar start een campagne om het nijpend lerarentekort weg te werken. [naar artikel]
In Brazilië wordt het Cubaanse onderwijsprogramma Yo Si Puedo (Yes I Can) gebruikt om zevenduizend ongeschoolde landarbeiders in de deelstaat Maranhao te leren lezen en schrijven. Daarmee kent het Cubaanse volwassenenonderwijs steeds meer bijval. Inmiddels zouden de principes van Yo Si Puedo al in meer dan dertig landen worden toegepast. Volgens het Latin American and […] The post Cubaans programma dat volwassenen leert lezen en schrijven gaat wereld rond appeared first on Express [NL]. [naar artikel]
In een nieuw rapport vragen de Taalunie en de Taalraad meer urgentie in het beleid rond begrijpend lezen. Het Nederlands-Vlaamse orgaan pleit voor een totaalaanpak om het dalende niveau van de Vlaamse leerlingen weer op te krikken, schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws vandaag. “De actualiteit geeft reden tot bezorgdheid over begrijpend lezen”, klinkt […] Het bericht Taalunie en Taalraad Begrijpend Lezen vragen meer actie van onderwijs en beleid verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Sinds hun heropening in mei, zien de bibliotheken tot een derde minder bezoekers. Maar die boekenwurmen zijn wel massaal aan het lezen geslagen. Want de uitleencijfers zijn nagenoeg stabiel gebleven. "We hebben duidelijk weer meer tijd om te lezen", zegt bibliothecaresse Carol Vanhoutte. [naar artikel]
Er zijn veel discussies over de lesprogramma's van onze scholieren en er is commotie over een les Nederlands meer of minder. We zouden beter onze kinderen ook leren programmeren. [naar artikel]
Een groeiende groep kinderen begint in het middelbaar zonder degelijk te kunnen lezen of schrijven. Om die trend te keren, worden in Sint-Niklaas nu zelfs scholieren uitgezonden naar de basisscholen. [naar artikel]
Het zicht van Judi Dench is zo slecht geworden dat ze niet meer kan lezen of schrijven. Dat zegt de grande dame van het Britse acteergilde in een interview met BBC-presentator Louis Theroux. [naar artikel]
Volgens het jongste PISA-onderzoek kunnen onze 15-jarige studenten veel minder goed lezen en rekenen dan vijf jaar geleden. Nieuwsblad zoekt 15-jarigen die hierover willen getuigen. Heb je interesse? Vul dan het formulier hieronder in en onze journalist zal je zo snel mogelijk contacteren. [naar artikel]
Kunstmatige intelligentie (AI) maakt ook in het onderwijs zijn intrede. Op basisschool De Wereldreiziger in Antwerpen gebruiken leerkrachten AI om hun leerlingen te leren lezen en schrijven. Directeur Jef Groffen vertelde aan Business AM hoe de AI-toepassing wordt gebruikt. Beluister hier het volledige interview met Jef Groffen: De essentie: De school zet AI in om […] [naar artikel]
Studenten van UHasselt en PXL hebben deze week gebrainstormd over hoe het hoger onderwijs beter kan. Hun wensen: meer onderwijs in kleinere groepen, persoonlijke coaching en minder ivoren torens. [naar artikel]
Lichtpuntje na al het dramatische nieuws over de dalende kwaliteit van ons onderwijs. De leerachterstand die twaalfjarigen hadden opgelopen sinds corona is voor een stuk ingehaald. [naar artikel]
Leidt minder lezen op school tot minder interesse in talen? De nadruk op taalbeheersing maakt taalvakken er zeker niet spannender op, klinkt het. Maar ook: "Jongeren zijn het niet meer gewoon om lange teksten te lezen." [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) kent 2 miljoen euro toe aan 22 projecten ‘Lezen op school’ die volgend schooljaar de leesvaardigheid van zo’n 80.000 kinderen en jongeren moeten versterken. Bedoeling is om uit die projecten een inspiratiegids te filteren die ook in andere scholen kan gebruikt worden. “De kwaliteit van ons onderwijs staat of valt met de kwaliteit van het lezen”, zegt Weyts. “Je hebt lezen ook nodig om vraagstukken op te lossen of om kaarten te lezen. Goed en graag lezen helpt onze leerlingen met alles”. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts kent 2 miljoen euro toe aan 22 projecten ‘Lezen op school’ die volgend schooljaar de leesvaardigheid van zo’n 80.000 kinderen en jongeren moeten versterken. Bedoeling is om uit die projecten een inspiratiegids te filteren die ook in andere scholen kan gebruikt worden. “De kwaliteit van ons onderwijs staat of valt met de kwaliteit van het lezen”, zegt Weyts. “Je hebt lezen ook nodig om vraagstukken op te lossen of om kaarten te lezen. Goed en graag lezen helpt onze leerlingen met alles”. [naar artikel]
Twee op de drie leerlingen die afstuderen in het secundair beroepsonderwijs kunnen niet voldoende lezen, begrijpend luisteren en rekenen. Dat schrijft De Standaard op basis van peilingsproeven recent zijn afgenomen. "We moeten ons realiseren dat er iets grondig aan het foutlopen is in het onderwijs", zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.