De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). Dergelijke samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
In 22 straten in Bonheiden zullen er trajectcontroles komen en in het centrum een zone 30. Dat staat allemaal in het nieuwe mobiliteitsplan dat woensdag door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Nieuw is dat de gemeente zal samenwerken met privébedrijven voor de installatie van de camera's en het controleren. De oppositie stelt zich vragen over de manier waarop boetes zullen geïnd worden. [naar artikel]
Oppositiepartijen N-VA en Groen in Bonheiden rekenen erop dat het gemeentebestuur niet doorzet met de privatisering van trajectcontroles. Ze voelen zich gesterkt door de tussenkomst van Vlaams minister Bart Somers (Open Vld) om twee gemeenteraadsbeslissingen hierover te vernietigen. [naar artikel]
De gemeente Bonheiden plant 10 nieuwe trajectcontrole. Vooral straten rond scholen en met druk fietsverkeer worden aangepakt. Na heel wat ophef en bedenkingen vanuit de Vlaamse regering gaat de gemeente dan toch niet in zee met het privébedrijf TAAS, dat een deel van het boetegeld zou afromen. [naar artikel]
Oppositiepartijen N-VA en Groen roepen op 17 november een extra gemeenteraad samen in Bonheiden. Ze willen dat de meerderheid het fel bediscussieerde dossier over de nieuwe trajectcontroles herbekijkt. In Bonheiden zouden vanaf volgend jaar 22 extra trajectcontroles komen. De gemeente werkt daarvoor samen met privébedrijven die het hele systeem installeren en doen werken. In ruil strijken ze een deel van de inkomsten op. Volgens de oppositie is dat niet toelaatbaar. “Alle raadsleden zijn in snelheid gepakt door het gemeentebestuur”, klinkt het. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Er komen alsnog tien trajectcontroles is Bonheiden en in deelgemeente Rijmenam. Het bestuur vindt dat nodig omdat de gemiddelde snelheid in tal van straten veel te hoog ligt. “Zeker op schoolroutes, in dorpscentra en langs smalle landelijke verbindingswegen zorgt overdreven snelheid vaak voor gevaarlijke situaties”, klinkt het bij schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). [naar artikel]
Vanaf zondag 1 januari worden de trajectcontroles actief in zes straten in Lanaken. De gemeente organiseert de trajectcontroles in samenwerking met de private partner TaaS, Trajectcontrole-as-a-service. [naar artikel]
De problemen met de trajectcontroles in Vlaanderen raken maar niet opgelost. Van de 215 trajectcontroles die eind deze maand geïnstalleerd zullen zijn, werken er maar liefst 137 niet. [naar artikel]
Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]
N-VA Bonheiden stoomt zich klaar voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober en maakte de eerste programmapunten openbaar. Het opmerkelijkst programmapunt is zonder twijfel het onderzoek dat de partij plant om de gemeente voortaan te herdopen in Bonheiden-Rijmenam. [naar artikel]
Het volledige centrum van Bonheiden is vanaf donderdag een zone 30 en dat zal gecontroleerd worden met extra trajectcontroles. Het gemeentebestuur wil het dorpscentrum zo veiliger maken voor voetgangers en fietsers. Verschillende verkeerslichten die dicht bij elkaar staan, kunnen daardoor uitgeschakeld worden. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
De gemeente Leopoldsburg voert in vier straten trajectcontroles in om de veiligheid te verhogen. De maximumsnelheid gaat in deze straten ook van 70 naar 50 km/uur. Daarnaast worden er ook heel wat fietspaden aangelegd. [naar artikel]
De komende dagen en weken worden in Vlaanderen maar liefst 140 extra trajectcontroles in dienst genomen, naast de zowat 80 van deze camerasystemen die nu al werken. Bevoegd minister Lydia Peeters (Open VLD) wil op termijn naar in totaal 300 trajectcontroles evolueren: ‘We schakelen nóg een versnelling hoger om verkeersslachtoffers door overdreven snelheid te vermijden.’ [naar artikel]
In de West-Vlaamse gemeente Diksmuide komen op verschillende plaatsen trajectcontroles. Maar de gemeente gaat niet akkoord met die beslissing. Het wil de boetes niet uitschrijven omdat het dan extra personeel in dienst moet nemen. Ook de locaties van de trajectcontroles doen stof opwaaien. Dat zei burgemeester Lies Laridon. [naar artikel]
Gemeenten wachten beter nog even voor ze contracten afsluiten met privébedrijven om trajectcontroles uit te voeren langs hun wegen. Die opvallende oproep doet Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) aan de Vlaamse gemeenten. Een recent decreet creëert namelijk de mogelijkheid om voor trajectcontroles samen te werken met bedrijven. Bonheiden is de eerste Vlaamse gemeente die er onlangs mee uitpakte. [naar artikel]
Arm Bonheiden. Nergens in onze regio wonen meer senioren en dat kost de gemeente blijkbaar handenvol geld. Zo veel geld dat een brief werd gestuurd naar de Vlaamse Regering om extra middelen te vragen, zo schreven we eerder deze week. Maar wacht eens, is Bonheiden naast een ‘oude’ gemeente ook niet een van de rijkste gemeenten van het land? [naar artikel]
De komende dagen en weken worden in Vlaanderen maar liefst 140 extra trajectcontroles in dienst genomen, naast de zowat 80 van deze camerasystemen die nu al werken. Bevoegd minister Lydia Peeters (Open VLD) wil op termijn naar in totaal 300 trajectcontroles evolueren: “We schakelen nóg een versnelling hoger om verkeersslachtoffers door overdreven snelheid te vermijden.” [naar artikel]
Foutparkeren. Het kan je in de ene stad fors meer kosten dan in de andere. De verkeersboete voor de overtreding mag dan wel in elke gemeente even hoog zijn, de kosten wanneer uw wagen getakeld moet worden, lopen sterk uiteen. Weggesleept worden kan in de ene gemeente bijna 200 euro meer kosten dan in de andere. [naar artikel]
De problemen met de trajectcontroles in Vlaanderen raken maar niet opgelost. Van de 215 trajectcontroles die eind deze maand geïnstalleerd zullen zijn, werken er maar liefst 137 niet. [naar artikel]
De problemen met de trajectcontroles in Vlaanderen raken maar niet opgelost. Van de 215 trajectcontroles die eind deze maand geïnstalleerd zullen zijn, werken er maar liefst 137 niet. [naar artikel]
Op zes West-Vlaamse wegen komen op kosten van de Vlaamse overheid nieuwe trajectcontroles. Dat is het geval in Kortrijk (Pottelberg), Ardooie, Zedelgem en op maar liefst 3 plaatsen in Oudenburg. Daarnaast komen in Menen en Wervik nieuwe snelheidscamera’s. Oostende en Roeselare krijgen elk een nieuwe roodlichtcamera. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.