Het volledige centrum van Bonheiden is vanaf donderdag een zone 30 en dat zal gecontroleerd worden met extra trajectcontroles. Het gemeentebestuur wil het dorpscentrum zo veiliger maken voor voetgangers en fietsers. Verschillende verkeerslichten die dicht bij elkaar staan, kunnen daardoor uitgeschakeld worden. [naar artikel]
Vanaf vrijdagochtend 6u wordt het centrum van Bonheiden een lange zone 30. De snelheidsbeperking geldt vanaf de gemeentelijke kleuterschool Gekko tot aan het kruispunt met de Muizensteenweg. Het gaat in eerste instantie om een proefproject voor drie weken. [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). Dergelijke samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
Er komen alsnog tien trajectcontroles is Bonheiden en in deelgemeente Rijmenam. Het bestuur vindt dat nodig omdat de gemiddelde snelheid in tal van straten veel te hoog ligt. “Zeker op schoolroutes, in dorpscentra en langs smalle landelijke verbindingswegen zorgt overdreven snelheid vaak voor gevaarlijke situaties”, klinkt het bij schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters installeert 5 bijkomende trajectcontroles op de Limburgse wegen. Onderzoek toont aan dat het aantal ongevallen en snelheidsovertredingen ter hoogte van de trajectcontroles drastisch dalen. [naar artikel]
In zes straten in Lanaken werden zopas camera’s geplaatst die vanaf 1 januari 2023 trajectcontroles zullen uitvoeren. De geselecteerde trajecten behoren tot een zone 50 en kennen heel wat doorgaand verkeer, vaak met een te hoge rijsnelheid. De gemeenteraad keurde ook pas de bijhorende verordening goed om overtreders te kunnen bestraffen. [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
De gemeente Bonheiden voert vanaf vrijdag tijdelijk een zone 30 in die de hele bebouwde kom van het centrum omvat. Het experiment zal drie weken duren en moet onder meer uitwijzen of zonder grote infrastructuurwerken de dorpskern verkeersveiliger en aangenamer kan worden én de doorstroming voor het verkeer kan worden bevorderd. [naar artikel]
Oppositiepartijen N-VA en Groen in Bonheiden rekenen erop dat het gemeentebestuur niet doorzet met de privatisering van trajectcontroles. Ze voelen zich gesterkt door de tussenkomst van Vlaams minister Bart Somers (Open Vld) om twee gemeenteraadsbeslissingen hierover te vernietigen. [naar artikel]
Oppositiepartijen N-VA en Groen roepen op 17 november een extra gemeenteraad samen in Bonheiden. Ze willen dat de meerderheid het fel bediscussieerde dossier over de nieuwe trajectcontroles herbekijkt. In Bonheiden zouden vanaf volgend jaar 22 extra trajectcontroles komen. De gemeente werkt daarvoor samen met privébedrijven die het hele systeem installeren en doen werken. In ruil strijken ze een deel van de inkomsten op. Volgens de oppositie is dat niet toelaatbaar. “Alle raadsleden zijn in snelheid gepakt door het gemeentebestuur”, klinkt het. [naar artikel]
De Bonheidense gemeenteraad keurde woensdag het nieuwe mobiliteitsplan goed. Het introduceert meteen een unicum: via een privaat-publieke samenwerking (PPS) worden in een ruk 22 straten voorzien van een trajectcontrole. De gemeente staat alleen in voor de kost van een sanctionerend ambtenaar en de elektriciteitskosten. [naar artikel]
Het gemeentebestuur van Oudsbergen installeert negen trajectcontroles op de belangrijkste invalswegen naar de woonkernen. Daarnaast plaatst het Agentschap Wegen en Verkeer nog drie trajectcontroles op gewestwegen in Oudsbergen. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Rond 4.45 uur is er brand ontstaan in een slagerij in Dorp in het centrum van Bonheiden. De brand woedde in de achterbouw van de slagerij. Die achterbouw is uitgebrand. De straat Dorp in het centrum van Bonheiden is in beide richting volledig versperd. [naar artikel]
De gemeente Bonheiden plant 10 nieuwe trajectcontrole. Vooral straten rond scholen en met druk fietsverkeer worden aangepakt. Na heel wat ophef en bedenkingen vanuit de Vlaamse regering gaat de gemeente dan toch niet in zee met het privébedrijf TAAS, dat een deel van het boetegeld zou afromen. [naar artikel]
De afgelopen dagen is er heel wat op het vlak van de verkeersafwikkeling in en rond het centrum. De blauwe zone werd gevoelig uitgebreid en de rijrichting op een deel van de kleine ring, het centrum en de omliggende straten wijzigde. [naar artikel]
Bilzen rolt een bijzonder ambitieus verkeersplan uit. Het centrum wordt fietszone, er komen 12 trajectcontroles en in de dorpen wordt de snelheid begrenst op 30 kilometer per uur. Dit wordt gekoppeld aan een forse handhaving. Het plan is ingefluisterd door de bevolking die schreeuwt om trager verkeer. De burgemeester hoopt bovendien op een positief effect op het toerisme en de omzet van de middenstand [naar artikel]
Morgen verandert er heel wat op het vlak van de verkeersafwikkeling in en rond het centrum. De blauwe zone wordt gevoelig uitgebreid en de rijrichting op een deel van de kleine ring, het centrum en de omliggende straten wijzigt. [naar artikel]
Vanaf zondag 1 januari worden de trajectcontroles actief in zes straten in Lanaken. De gemeente organiseert de trajectcontroles in samenwerking met de private partner TaaS, Trajectcontrole-as-a-Service. [naar artikel]
Na het Antwerpse Bonheiden vertrouwt nu ook Bilzen zijn trajectcontroles aan een privébedrijf toe. Wie binnenkort in een zone 30 of 50 te snel rijdt, zal een deel van zijn boete naar de rekening van het bewuste privébedrijf zien vloeien. [naar artikel]
In het centrum van Bonheiden is er een nieuw parkeersysteem om meer mensen naar de plaatselijke winkels te krijgen. Er zijn zes plaatsen voor kortparkeren, waar je maximum 30 minuten mag staan. [naar artikel]
Het is vrijdagnamiddag in het centrum van Bonheiden tot een dodelijke aanrijding gekomen tussen een vrachtwagen van een grondwerker en een fietser. De hulpdiensten kwamen ter plaatse, maar konden niets meer voor het slachtoffer doen. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.