De meerderheidspartijen lijken het er min of meer over eens dat er een jaarlijks plafond moet komen op de uitgaven van partijen op sociale media. Een algemene verlaging van de partijdotaties stuit op verzet van PS en MR. [naar artikel]
Meerderheidspartijen Groen en CD&V zijn bereid de partijfinanciering onder de loep te nemen en ook te verminderen. Dat hebben Kamerleden Franky Demon (CD&V) en Wouter De Vriendt (Groen) gezegd in De Zevende Dag. Oppositiepartij PVDA stelt meteen een halvering van de partijdotaties voor. Groen stelt ook voor de uitgaven van partijen aan sociale media “aan banden te leggen”, maar die piste wordt door oppositiepartij Vlaams Belang bestempeld als “censuur”. [naar artikel]
Meerderheidspartijen Groen en CD&V zijn bereid de partijfinanciering onder de loep te nemen en ook te verminderen. Dat hebben Kamerleden Franky Demon (CD&V) en Wouter De Vriendt (Groen) gezegd in De Zevende Dag. Oppositiepartij PVDA stelt meteen een halvering van de partijdotaties voor. Groen stelt ook voor de uitgaven van partijen aan sociale media “aan banden te leggen”, maar die piste wordt door oppositiepartij Vlaams Belang bestempeld als “censuur”. [naar artikel]
De Waalse regering zet een plafond op de uitgaven die partijen mogen doen voor advertenties op sociale media tijdens de volgende provincie- en gemeenteraadsverkiezingen in 2024. Daarmee tackelen regeringspartijen PS, Ecolo en MR vooral de extreemlinkse PVDA. [naar artikel]
Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. Ook in Europa. [naar artikel]
N-VA wil - zoals verwacht - volgende legislatuur de grondwet herzien. De Vlaams-nationalisten willen zich niet beperken tot een paar artikels zoals de andere partijen. “Het gaat over een voorstel tot het open zetten van de grondwet. Dat houdt geen verplichting in”, zeggen Peter De Roover en Karel Vanlouwe, fractieleiders in Kamer en Senaat. [naar artikel]
De traditionele verkiezingscampagne is verre van dood. Dat is de conclusie van het KU Leuven-onderzoeksinstituut Vives. Dat nam de verkiezingsuitgaven van de lokale stembusgang onder de loep. Wat blijkt? De absolute uitgaven aan digitale campagnevoering lijken misschien groot, maar ze zijn nog steeds klein in verhouding tot de totale uitgaven. [naar artikel]
De vier Vlaamse Vivaldi-partijen (CD&V, Open VLD, de SP.A en Groen) hebben minder geld dan de N-VA en Vlaams Belang. Ze dreigen daarom een plafond te zetten op uitgaven voor socialemediacampagnes om die oppositiepartijen een hak te zetten. Dat stelt politicoloog Bart Maddens in deze opinietekst. [naar artikel]
De politieke partijen in ons land gaven vorig jaar gezamenlijk 4,7 miljoen euro uit aan reclamecampagnes op Facebook. Dat schrijft De Standaard op basis van onderzoek van AdLens, een Belgische groep onderzoekers die politieke reclame op sociale media in Europa in kaart brengt. De N-VA was met 1,7 miljoen euro aan uitgaven de absolute koploper. [naar artikel]
De politieke partijen in ons land gaven vorig jaar gezamenlijk 4,7 miljoen euro uit aan reclamecampagnes op Facebook. Dat schrijft De Standaard op basis van onderzoek van AdLens, een Belgische groep onderzoekers die politieke reclame op sociale media in Europa in kaart brengt. De N-VA was met 1,7 miljoen euro aan uitgaven de absolute koploper. [naar artikel]
Het beweegt dan toch nog, over de partijfinanciering. Binnen Vivaldi zijn opnieuw gesprekken op gang gekomen aan Franstalige kant, waar tot nu toe de knoop zat. Aan Vlaamse kant zijn de vier Vivaldi-partijen het min of meer eens: Open Vld, cd&v, Groen en Vooruit vinden allen dat er te veel overheidsgeld naar partijen vloeit. Finaal […] [naar artikel]
Zonder nieuwe overheidsmaatregelen zullen de sociale uitgaven oplopen tot 29,5 procent van het bruto binnenlands product in 2070 terwijl dat in 2019 nog 24,5 procent was. Die sociale uitgaven omvatten onder meer pensioenen, gezondheidszorg en werkloosheidsuitkeringen. Als we dit willen voorkomen, zal de overheid sterk moeten ingrijpen. Sterkere productiviteitswinsten en een hogere werkgelegenheidsgraad kunnen helpen om de zware last van de vergrijzing te dragen, meent de Studiecommissie voor de Vergrijzing (SCvV). [naar artikel]
De meerderheidspartijen lijken het er min of meer over eens dat er een jaarlijks plafond moet komen op de uitgaven van partijen op sociale media. Dat blijkt uit een tabel met de reacties van de fracties op de 34 voorstellen van het burgerpanel ‘We need to talk’, die Belga kon inkijken. Een algemene verlaging van de partijdotaties stuit op verzet van PS en MR. [naar artikel]
N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. N-VA spendeerde vorig jaar ruim 1,7 miljoen euro aan advertenties aan Facebook en Instagram, allebei eigendom van Meta, het bedrijf van Mark Zuckerberg. Gevolgd door ruim 1,1 miljoen euro van Vlaams Belang. Beide partijen gaven zo ook nog eens ettelijke honderdduizenden euro meer uit dan […] The post Partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media appeared first on Knack. [naar artikel]
Miljoenen gooien de Belgische partijen er jaarlijks tegenaan op Facebook, maakt niet of het een verkiezingsjaar is of niet. Met een nieuw wetsvoorstel willen Kristof Calvo (Groen) en Gilles Vanden Burre (Ecolo) daar nu paal en perk aan stellen. Zij willen een plafond van maximaal één miljoen euro per jaar. “Een billijk bedrag”, klinkt het. [naar artikel]
De sociale uitgaven in België liggen in 2018 op 28,9 procent van het bbp. Dat blijkt uit cijfers die de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) vandaag publiceerde. Van de OESO-landen geeft enkel Frankrijk (31,2 procent) meer uit aan pensioenen, gezondheidszorg en werkloosheidsuitkeringen. Na Frankrijk en België volgen Finland (28,7 procent), Denemarken (28 procent) […] Het bericht België bij OESO-landen met hoogste sociale uitgaven verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De Universiteit Antwerpen heeft onderzocht aan welke inhoud burgers door politici worden blootgesteld op sociale media en of ze daar iets aan hebben. Doctoraatsonderzoeker Jeroen Peeters concludeert dat politici lang niet altijd bereiken wat ze willen bereiken via de sociale media. [naar artikel]
De populairste sociale media treden vaker dan vroeger op tegen inhoud die ze niet op hun platform willen. Sommige gebannen of geblokkeerde gebruikers vinden een veilige haven bij 'alt-tech'-sociale media. Maar die zijn stukken radicaler. [naar artikel]
De verschillende politieke partijen hebben de voorbije maanden al minstens 229.900 euro besteed aan advertenties op Facebook. Dat blijkt uit een analyse van de online tool inzicht.io. Die maakt gebruik van de gegevens die Facebook zelf sinds kort beschikbaar stelt. Dat schrijven De Tijd en De Standaard. Tussen 15 maart en 14 mei gaven de […] Het bericht Partijen besteden kwart miljoen aan Facebook verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Tegenstrijdig aan wat je zou denken, maken sociale media ons niet depressief of asociaal. Dat bewijst een Amerikaanse studie. Of het nu via Facebook is of op een andere manier, het belangrijkste blijft het contact. Het is voer voor veel discussie: gebruiken mensen sociale media om directe conversaties te vervangen? Wel, onderzoek van The University […] [naar artikel]
Nu de superkern officieel dood en begraven is, kunnen de toppolitici zich weer buigen over het vormen van een echte regering. Niet dat er al veel vooruitgang is gemaakt. Ze raken het zelfs niet eens over hoe ze te werk willen gaan, laat staan welke regering ze willen vormen. “En dat belooft weinig goeds.” [naar artikel]
De werkgeversorganisaties in ons land willen meer mensen langer aan het werk. In een opiniebijdrage in de krant De Standaard reageren ze daarmee op het pleidooi van de vakbonden gisteren, voor meer inkomsten voor de sociale zekerheid. "Alles moet bekeken worden, zeker ook de uitgaven", klinkt het bij hen. [naar artikel]
Tieners onder de veertien mogen in de Amerikaanse staat Florida niet meer op sociale media. Gouverneur Ron DeSantis heeft daarover een wet ondertekend. The post Tieners onder de 14 mogen niet meer op sociale media in Florida appeared first on Data News. [naar artikel]
De Gentse liberalen willen dat sociale huisvestingsmaatschappij Woningent geen nieuwe sociale woningen meer bouwt. Dit nieuwe standpunt is een trendbreuk met het huidige bestuursakkoord en ligt in de lijn van het standpunt van N-VA. De Gentse Open Vld pleit in zijn verkiezingsprogramma bovendien voor een wijziging van het financieringssysteem. Maar daar is Vlaanderen voor bevoegd. [naar artikel]
“N-VA en Vlaams Belang absolute koplopers Europees”, en ook “Belgische partijen pompen dubbel zoveel in Facebook als Nederland”. Het collectief AdLens, die onderzoek doet naar uitgaven van partijen op Facebook in België, scoorde gisteren en vanmorgen wel erg veel aandacht in de Vlaamse media, met een vergelijking van de cijfers voor 2022. De essentie: Het collectief […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.