Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

Gemeente Bonheiden wil 22 ‘private’ trajectcontroles uitrollen: kan dat zomaar?

28/10/2021 - 19:40
"De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). Dergelijke samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Gemeente Bonheiden wil maar liefst 22 trajectcontroles uitrollen en betaalt hiervoor 0 (!) euro: “Anders zou ons dit ruim 4 miljoen euro kosten” (28/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]


2. Oppositie zet strijd tegen privatisering trajectcontroles in Bonheiden voort: “Gemeente had zich rijk gerekend” (17/01/2022 - Gazet van Antwerpen)

Oppositiepartijen N-VA en Groen in Bonheiden rekenen erop dat het gemeentebestuur niet doorzet met de privatisering van trajectcontroles. Ze voelen zich gesterkt door de tussenkomst van Vlaams minister Bart Somers (Open Vld) om twee gemeenteraadsbeslissingen hierover te vernietigen. [naar artikel]


3. Oppositie in Bonheiden roept extra gemeenteraad samen over controversiële trajectcontroles: “We zijn in snelheid gepakt” (08/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Oppositiepartijen N-VA en Groen roepen op 17 november een extra gemeenteraad samen in Bonheiden. Ze willen dat de meerderheid het fel bediscussieerde dossier over de nieuwe trajectcontroles herbekijkt. In Bonheiden zouden vanaf volgend jaar 22 extra trajectcontroles komen. De gemeente werkt daarvoor samen met privébedrijven die het hele systeem installeren en doen werken. In ruil strijken ze een deel van de inkomsten op. Volgens de oppositie is dat niet toelaatbaar. “Alle raadsleden zijn in snelheid gepakt door het gemeentebestuur”, klinkt het. [naar artikel]


4. Bonheiden installeert trajectcontroles in 22 straten en zone 30 in centrum (28/10/2021 - VRT NWS)

In 22 straten in Bonheiden zullen er trajectcontroles komen en in het centrum een zone 30. Dat staat allemaal in het nieuwe mobiliteitsplan dat woensdag door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Nieuw is dat de gemeente zal samenwerken met privébedrijven voor de installatie van de camera's en het controleren. De oppositie stelt zich vragen over de manier waarop boetes zullen geïnd worden. [naar artikel]


5. Vlaams minister Bart Somers (Open VLD) vernietigt systeem van private trajectcontrole in Bonheiden (14/01/2022 - VRT NWS)

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) heeft beslist om het systeem van private trajectcontrole in Bonheiden te vernietigen. Volgens de minister was het grote probleem dat het contract de indruk gaf dat het bedrijf waarmee Bonheiden in zee ging, mee bepaalde over het mobiliteitsbeleid van de gemeente. [naar artikel]


6. Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf: als er geen boetes zijn, moet gemeente zélf betalen (09/12/2021 - Gazet van Antwerpen)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


7. Private trajectcontrole Bonheiden vernietigd, Bilzen herbekijkt contract (15/01/2022 - Het Belang van Limburg)

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) heeft de omstreden trajectcontrole in de Antwerpse gemeente Bonheiden vernietigd. Bilzen, dat met dezelfde private partner in zee wilde gaan, overweegt een aanpassing van het contract. [naar artikel]


8. Een gewaarschuwd man is er twee waard: vanaf 1 januari 6 trajectcontroles actief in Lanaken (31/12/2022 - Het Belang van Limburg)

Vanaf zondag 1 januari worden de trajectcontroles actief in zes straten in Lanaken. De gemeente organiseert de trajectcontroles in samenwerking met de private partner TaaS, Trajectcontrole-as-a-Service. [naar artikel]


9. Trajectcontroles uitbesteden aan de privé, zoals in Bonheiden, kan dat wel? “Als je een bedrijf vergoedt per boete, steek je een grens over” (21/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]


10. “Dan wordt de boodschap: ‘Rijd sneller dan 70 in zone 50, dan word je zeker niét beboet’”: grote vragen bij geldigheid van boetes private trajectcontroles (21/12/2021 - Het Nieuwsblad)

Juristen stellen zich grote vragen bij de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles. Volgens hen is het helemaal niet duidelijk of privébedrijven GAS-boetes mogen uitdelen, laat staan bij zwaardere snelheidsovertredingen. [naar artikel]


11. Bart Somers vernietigt systeem trajectcontrole Bonheiden (14/01/2022 - De Standaard)

Afgelopen maanden was er veel te doen over het contract dat de gemeente Bonheiden had afgesloten met een private speler om de verkeersveiligheid te handhaven. Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers besliste vandaag om het gemeenteraadsbesluit te vernietigen. [naar artikel]


12. Uitbesteding van trajectcontroles aan privébedrijf roept vragen op: als er geen boetes zijn, moet gemeente zélf betalen (09/12/2021 - Het Nieuwsblad)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


13. Boetegeld nieuwe trajectcontroles Bonheiden gaat dan toch niet naar omstreden privébedrijf  (16/06/2022 - VRT NWS)

De gemeente Bonheiden plant 10 nieuwe trajectcontrole. Vooral straten rond scholen en met druk fietsverkeer worden aangepakt. Na heel wat ophef en bedenkingen vanuit de Vlaamse regering gaat de gemeente dan toch niet in zee met het privébedrijf TAAS, dat een deel van het boetegeld zou afromen. [naar artikel]


14. Volledige centrum van Bonheiden is nu zone 30 met extra trajectcontroles (05/10/2023 - VRT NWS)

Het volledige centrum van Bonheiden is vanaf donderdag een zone 30 en dat zal gecontroleerd worden met extra trajectcontroles. Het gemeentebestuur wil het dorpscentrum zo veiliger maken voor voetgangers en fietsers. Verschillende verkeerslichten die dicht bij elkaar staan, kunnen daardoor uitgeschakeld worden. [naar artikel]


15. “Rijd sneller dan 70 in zone 50, dan word je zeker niét beboet”: vragen bij private trajectcontroles (21/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Juristen stellen zich grote vragen bij de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles. Een advocaat roept zijn cliënten dan ook op om hun boetes te betwisten. [naar artikel]


16. Zijn ‘private trajectcontroles’ wel wettig en wie zit erachter? (13/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Gemeenten die zelf trajectcontroles willen invoeren, moeten die volgens het decreet "volledig zelf financieren". Waarom kunnen Vlaamse gemeenten dat dan uitbesteden aan een privébedrijf dat 24 euro per boete afroomt? [naar artikel]


17. Trajectcontroles in maar liefst 22 (!) straten en dat bijna zonder kosten voor gemeente Bonheiden (28/10/2021 - Gazet van Antwerpen)

De Bonheidense gemeenteraad keurde woensdag het nieuwe mobiliteitsplan goed. Het introduceert meteen een unicum: via een privaat-publieke samenwerking (PPS) worden in een ruk 22 straten voorzien van een trajectcontrole. De gemeente staat alleen in voor de kost van een sanctionerend ambtenaar en de elektriciteitskosten. [naar artikel]


18. Bijna 200 extra trajectcontroles in Vlaanderen in 2023 (15/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse overheid wil dit jaar 194 extra trajectcontroles uitrollen op 109 locaties. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Tussen 2019 en vandaag kwamen er in Vlaanderen al 234 nieuwe trajectcontroles bij. "Tegenover de vorige jaren werken we aan een stevige uitrol", aldus de Open VLD-minister woensdag in een persbericht. [naar artikel]


19. Twee trajectcontroles actief in Maasmechelen, voorbereiding trajectcontroles Dilsen-Stokkem van start (17/01/2023 - Het Belang van Limburg)

Maasmechelen en Dilsen-Stokkem investeren samen met een private partner in respectievelijk zes en drie trajectcontroles. Sinds 1 januari zijn in Maasmechelen al twee trajectcontroles actief. [naar artikel]


20. Ook Maasmechelen kiest privépartner voor trajectcontroles: “Hoop dat ze 0 euro opbrengen” (22/06/2022 - Het Belang van Limburg)

Vanaf 2023 voert de gemeente Maasmechelen zelf trajectcontroles in op lokale wegen, samen met een private partner. “Via het Agentschap Wegen en Verkeer komt het er niet van”, zegt burgemeester Raf Terwingen (cd&v). [naar artikel]


21. Diksmuide niet akkoord met nieuwe trajectcontroles (07/02/2019 - VRT NWS)

In de West-Vlaamse gemeente Diksmuide komen op verschillende plaatsen trajectcontroles. Maar de gemeente gaat niet akkoord met die beslissing. Het wil de boetes niet uitschrijven omdat het dan extra personeel in dienst moet nemen. Ook de locaties van de trajectcontroles doen stof opwaaien. Dat zei burgemeester Lies Laridon.  [naar artikel]


22. Minister Somers (Open VLD) doet oproep aan gemeenten: "Wacht met afsluiten van contracten voor trajectcontroles" (15/12/2021 - VRT NWS)

Gemeenten wachten beter nog even voor ze contracten afsluiten met privébedrijven om trajectcontroles uit te voeren langs hun wegen. Die opvallende oproep doet Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) aan de Vlaamse gemeenten. Een recent decreet creëert namelijk de mogelijkheid om voor trajectcontroles samen te werken met bedrijven. Bonheiden is de eerste Vlaamse gemeente die er onlangs mee uitpakte. [naar artikel]


23. Alsnog extra trajectcontroles in Bonheiden: “We houden alles in eigen handen, er gaat geen geld naar een privébedrijf” (16/06/2022 - Gazet van Antwerpen)

Er komen alsnog tien trajectcontroles is Bonheiden en in deelgemeente Rijmenam. Het bestuur vindt dat nodig omdat de gemiddelde snelheid in tal van straten veel te hoog ligt. “Zeker op schoolroutes, in dorpscentra en langs smalle landelijke verbindingswegen zorgt overdreven snelheid vaak voor gevaarlijke situaties”, klinkt het bij schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). [naar artikel]


24. Boetes trajectcontroles nog wankeler (21/12/2021 - De Standaard)

Juristen trekken de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles in twijfel. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!