Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Spanje verbiedt reclame voor gesuikerde producten gericht op kinderen

28/10/2021 - 22:15
"De Spaanse overheid heeft donderdag bekendgemaakt dat zij reclame voor gesuikerde voedingsmiddelen en drankjes die zich richt op kinderen zal verbieden. Op die manier willen ze de toenemende overgewichtsproblemen bij kinderen tegengaan."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Spanje verbiedt reclame over snoep en frisdrank voor kinderen (28/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

Spanje voert een verbod in op reclame voor ongezonde voedingsmiddelen en dranken zoals chocolade, koekjes ijs gericht op kinderen. Daarmee wil het land helpen om obesitas bij jongeren te bestrijden, deelt de minister van consumentenzaken vandaag mee. [naar artikel]


2. Unilever (van onder meer de Ola-ijsjes) stopt met reclame die gericht is op kinderen (13/02/2020 - VRT NWS)

Unilever, het moederbedrijf van merken als Zwitsal, Dove maar ook de Ola-ijsjes, stopt met reclame gericht op jonge kinderen. Concreet betekent dit dat ze minder cartoonfiguren op hun verpakking zullen zetten. Enkel "gezonde" producten zullen nog gepromoot worden bij kinderen onder 12 jaar. [naar artikel]


3. "Verbied tv-reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen": Hoge Gezondheidsraad doet aanbevelingen tegen overgewicht bij kinderen (12/10/2022 - VRT NWS)

Tussen 6 uur 's ochtends en 23 uur 's avonds zouden er geen reclamespots voor ongezonde voeding gericht op kinderen uitgezonden mogen worden. Dat vraagt de Hoge Gezondheidsraad in een nieuw rapport. Ook zou dergelijke reclame verboden moeten worden op sport- en cultuurevenementen, in crèches, scholen en andere locaties waar kinderen samenkomen. De raad is ervan overtuigd dat de wildgroei aan reclame, ook via nieuwe digitale media, een cruciale rol speelt in het stijgend aantal kinderen met overgewicht. [naar artikel]


4. Unilever stopt met reclame gericht op kinderen onder 16 jaar (21/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

Het voedingsconcern Unilever, dat onder meer de merken Ben & Jerry’s, Magnum en Zwan in portefeuille heeft, stopt met reclame gericht op jongeren onder de zestien jaar. Het bedrijf zegt ouders zo te willen helpen om gezondere keuzes voor hun kinderen te maken. [naar artikel]


5. Unilever stopt met reclame gericht op jonge kinderen en zet alleen nog cartoonfiguren op producten die niet te ongezond zijn (12/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

Voedingsmiddelenproducent Unilever richt zijn reclames niet meer op jonge kinderen. Voor de meeste reclames gaat het bedrijf nu uit van kinderen... [naar artikel]


6. Spanje verbiedt genderstereotypen in reclame voor kinderspeelgoed: “Niet enkel roze meer voor meisjes” (29/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

Spanje komt met een nadrukkelijk verbod op de aanwezigheid van stereotypen in reclame voor kinderspeelgoed. De speelgoedfabrikanten in het land zullen dus geen advertenties meer maken waarin meisjes bijvoorbeeld enkel met poppen spelen en jongens eerder voor autootjes kiezen. Volgens de Spaanse minister van Consumentenzaken Alberto Garzón moet de reclame van de speelgoedindustrie “gelijkwaardiger, meer waarheidsgetrouw en constructiever” zijn. [naar artikel]


7. IJsjesmerk Ola richt reclame niet meer op jonge kinderen (13/02/2020 - Express)

Het Belgische ijsmerk Ola richt zijn advertenties niet meer op jonge kinderen. Voor zijn reclame gaat het nu uit van kinderen vanaf 12 jaar. De beslissing is onderdeel van een breder plan van moedergroep Unilever. De consumentenmiddelengigant zet geen sterren en influencers meer in om zijn producten aan te prijzen op sociale media. Ook worden […] The post IJsjesmerk Ola richt reclame niet meer op jonge kinderen appeared first on Business AM. [naar artikel]


8. Gedaan met reclame voor ijsjes en chips gericht op kinderen: sectorfederaties spreken strengere criteria af (05/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

De voedingssector gaat vanaf juni 2023 geen reclame voor onder meer ijsjes, chips en frisdrank meer richten op kinderen. Dat hebben de sectorfederaties van de voedingsindustrie (Fevia), de handelaars (Comeos) en de adverteerders (UBA) afgesproken. [naar artikel]


9. Qatar verbiedt producten uit Golfstaten die hen isoleren. (27/05/2018 - VRT NWS)

Het ministerie van Economie in Qatar heeft zaterdag een richtlijn uitgevaardigd die de verkoop verbiedt van producten uit de Golfstaten die achter de boycot tegen Doha zitten. Winkels moeten alle producten uit Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), Bahrein en Egypte onmiddellijk uit de rekken halen. [naar artikel]


10. Kinderen zien nog te vaak reclame voor ongezonde voeding (25/08/2021 - De Standaard)

De vrijwillige ­verbintenissen van voedings­bedrijven om marketing gericht op kinderen te beperken, zijn niet doeltreffend, zegt Sciensano. [naar artikel]


11. Brussel in actie tegen TikTok om verborgen reclame voor kinderen (31/05/2021 - Express)

Lees dit artikel: Brussel in actie tegen TikTok om verborgen reclame voor kinderen De Europese Commissie onderneemt actie tegen filmpjesapp TikTok naar aanleiding van consumentenklachten over verborgen marketing en agressieve reclametechnieken die zijn gericht op kinderen. Brussel wil dat het bedrijf zijn beleid en commerciële praktijken aanpast en zich houdt aan EU-regels voor consumentenbescherming. Het dagelijks EU-bestuur is daarom een ‘formele dialoog’ begonnen met het populaire platform. TikTok […] Lees dit artikel: Brussel in actie tegen TikTok om verborgen reclame voor kinderen [naar artikel]


12. De Promometer: wij zochten alle producten die zo vaak in reclame staan dat je ze nooit tegen normale prijs mag kopen (22/04/2023 - Het Nieuwsblad)

Sommige producten staan zo vaak in reclame dat je ze eigenlijk nooit tegen de normale prijs mag kopen. Een fantastische bespaartip, áls je weet welke producten dat zijn. De Promometer vertelt het u voortaan, met een regelmatig terugkerende ranking van de A-merken die het vaakst in reclame staan. [naar artikel]


13. Qatar verbiedt producten uit Golfstaten die hen isoleren (27/05/2018 - Het Laatste Nieuws)

Het ministerie van Economie in Qatar heeft zaterdag een richtlijn uitgevaardigd die de verkoop verbiedt van producten uit de Golfstaten die achter... [naar artikel]


14. Nederlandse stad Haarlem verbiedt als eerste ter wereld vleesreclame in het openbaar (06/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

De Nederlandse stad Haarlem wordt de eerste ter wereld die reclame voor vlees in de openbare ruimte verbiedt. Dit behoort tot een van de maatregelen om de consumptie en de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Haarlem, dat ongeveer 160.000 inwoners telt, zal het verbod vanaf 2024 invoeren nadat vlees werd toegevoegd aan een lijst van producten die geacht worden bij te dragen tot de klimaatcrisis. [naar artikel]


15. Frankrijk verbiedt alle producten uit ontbossing (16/11/2018 - Het Laatste Nieuws)

Frankrijk verbiedt de import van alle soja, palmolie, hout en andere producten die te maken hebben met ontbossing tegen 2030. Parijs verhoogt... [naar artikel]


16. Ook bij Twitter en Google was reclame mogelijk op racistische begrippen (18/09/2017 - Het Nieuwsblad)

Na de ontdekking dat Facebook gerichte reclame aan antisemieten toeliet, zijn gelijkaardige zaken opgevallen in de reclameplatformen van Google en Twitter. Zo kon bij Google reclame gericht worden op frasen zoals “zionists control the world” (zionisten controleren de wereld), zo meldde de Amerikaanse website Buzzfeed. Bij Twitter waren dan weer reclamecampagnes mogelijk op basis van scheldwoorden gericht tegen zwarten en Mexicanen, zo schreef The Daily Beast. Google en Twitter reageerden snel en blokkeerden dergelijke praktijken. [naar artikel]


17. Biden tekent wet die import verbiedt van producten gemaakt door Oeigoeren (24/12/2021 - VRT NWS)

De Amerikaanse president Joe Biden heeft een wet ondertekend die de import van tal van producten uit de Chinese regio Xinjiang verbiedt. Bedrijven moeten kunnen aantonen dat de goederen niet zijn gemaakt via dwangarbeid van de Oeigoerse minderheid. Het gaat om een primeur op handelsgebied. [naar artikel]


18. Regels voor reclame voor ongezonde voeding nog strenger: “Nog veel te veel overgewicht bij jongeren” (15/02/2023 - Het Belang van Limburg)

Er komen nog strengere regels voor reclame voor ongezonde voeding die op kinderen is gericht. Zo wordt de huidige leeftijdsgrens van 13 jaar straks verhoogd naar 16 jaar, en ook de controle wordt strenger. “Er waren meer maatregelen nodig om de epidemie van overgewicht bij kinderen aan te pakken”, zegt minister Benjamin Dalle. [naar artikel]


19. Nederland perkt afbeeldingen kinderidolen op voedselverpakkingen in (03/02/2019 - Metro)

In Nederland mogen producenten geen kinderidolen, zoals Kabouter Plop of K3, meer afbeelden op hun voedselverpakkingen, als die producten niet voldoen aan de voedingsrichtlijnen. Die afbeeldingen zijn helemaal taboe als ze zich richten op kinderen tot zeven jaar. De Nederlandse Reclamecode voor Voedingsmiddelen is namelijk sinds gisteren aangescherpt. Bedrijven hebben uiterlijk zeventien maanden de tijd […] Het bericht Nederland perkt afbeeldingen kinderidolen op voedselverpakkingen in verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


20. 30% minder vet, echt? Zo kunnen kinderen voedingsclaims doorprikken (25/07/2016 - Knack)

Net als volwassenen schatten kinderen tussen 8 en 10 jaar producten met een voedingsclaim effectief gezonder in. Krijgen ze lessen rond reclame, dan worden die claims wel vaker doorprikt, zo blijkt uit een experiment van studente communicatiemanagement Celine Blomme (UGent). [naar artikel]


21. Google verbiedt advertenties over Iers abortusreferendum (10/05/2018 - VRT NWS)

Google gaat reclame in verband met het abortusreferendum in Ierland op 25 mei verbieden. Dat heeft de internetreus gezegd. Het gaat niet alleen over reclame op de eigen platformen, zoals de zoekmachine of de videowebsite YouTube, maar alle reclame via Google AdWords, waarmee bedrijven op miljoenen websites kunnen adverteren. [naar artikel]


22. Wat is het ware doel van reclame? (02/02/2024 - Express)

Samengevat. Reclame speelt een subtiele doch cruciale rol in het bedrijfsleven en de samenleving. Hoewel het op macro-economisch niveau misschien niet direct bijdraagt aan de groei, is het onmisbaar voor het creëren van unieke merkidentiteiten en voorkeuren bij consumenten. De essentie. Reclame gaat niet zozeer over directe verkoop, maar over het onderscheiden van vergelijkbare producten […] [naar artikel]


23. Bijna helft van kinderdrankjes heeft slechte Nutri-Score (04/10/2019 - Metro)

Zo’n 42% van de drankjes die specifiek gericht zijn op kinderen heeft een slechte Nutri-Score van D of E. Dat blijkt uit een onderzoek van Test Aankoop die 474 drankjes onder de loep nam. Verpakkingen tonen ook zelden of de drankjes kunstmatige suikers bevatten en dat vindt de consumentenorganisatie misleidend. De Nutri-Score is een label […] Het bericht Bijna helft van kinderdrankjes heeft slechte Nutri-Score verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!