Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

20 May 2022
10:05 uur

Twee doden en meer dan 200 ongevallen met elektrische steps in jaar tijd op Vlaamse wegen

Het Laatste Nieuws

15/11/2021 - 06:32

Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP HET LAATSTE NIEUWS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Twee doden in één jaar tijd met elektrische steps, meer regelgeving is nodig zegt Vlaamse Stichting Verkeerskunde (15/11/2021 - VRT NWS)
    Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar.
    [naar artikel]
  2. Meer dan 200 ongevallen en twee doden op een jaar tijd: “Verbied e-steps onder 16 jaar” (15/11/2021 - Het Belang van Limburg)
    Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo.
    [naar artikel]
  3. Meer dan 200 ongevallen en twee doden op een jaar tijd: “Verbied e-steps onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Het Nieuwsblad)
    Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo.
    [naar artikel]
  4. Verontrustende cijfers over ongevallen met elektrische steps: “Verbied ze onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo.
    [naar artikel]
  5. De e-step maakt steeds meer slachtoffers: ‘Zalig gevoel van vrijheid, maar verdomd gevaarlijk’ (21/11/2021 - De Morgen)
    Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk?
    [naar artikel]
  6. De e-step maakt steeds meer slachtoffers: “Zalig gevoel van vrijheid, maar verdomd gevaarlijk” (22/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk?
    [naar artikel]
  7. Politie Dilbeek vernietigt twee illegale elektrische steps: “Niet alle steps zijn goedgekeurd om op de Belgische wegen te gebruiken” (18/08/2020 - VRT NWS)
    In Dilbeek heeft de politie met akkoord van het parket Halle-Vilvoorde twee illegale elektrische steps vernietigd. Eén van de twee steps haalde een snelheid van meer dan 70 kilometer per uur. De eigenaar betaalde er 1.800 euro voor. Maar niet alle elektrische steps die verkocht worden, zijn gehomologeerd om op onze wegen te rijden, zegt de politie.
    [naar artikel]
  8. Ruim duizend gewonde e-steppers vorig jaar en meer doden door ongevallen met bestelwagens (21/02/2022 - VRT NWS)
    Na het uitgesproken verkeersluwe jaar 2020 vielen er in 2021 weer meer slachtoffers op onze wegen. Opvallend: er gebeurden ruim 1.000 ongevallen met gewonden bij gebruikers van elektrische steps en in Vlaanderen steeg het aantal doden waarbij bestelwagens betrokken zijn fors. Dat blijkt uit de jaarlijkse Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute.
    [naar artikel]
  9. Vorig jaar gebeurden 57 ongevallen met elektrische steps in Gent, 53 personen raakten gewond (04/01/2022 - VRT NWS)
    In 2021 zijn er in Gent 57 ongevallen met elektrische steps gemeld bij de politie. Daarbij raakten 53 personen gewond. Het is voor het eerst dat de Gentse politie jaarcijfers heeft van ongevallen met steps.
    [naar artikel]
  10. Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps (08/02/2019 - Metro)
    Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux (MR). In 2017 werden in totaal 980 ongevallen met een elektrische fiets geregistreerd, maar alleen al in de eerste helft van 2018 liep dat aantal op tot 606. Voor een speed pedelec, die elektrisch wordt ondersteund tot 45 km/uur, was dat respectievelijk 15 en 27 en voor een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, zoals een elektrische step, respectievelijk 9 en 10. bron: Belga Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  11. In twee jaar dubbel zo veel ongevallen met elektrische fietsen (23/07/2018 - De Morgen)
    Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden.
    [naar artikel]
  12. Helft van ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen gebeurt aan de kust (17/12/2021 - VRT NWS)
    Vorig jaar gebeurden er meer dan 20 ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen. De helft daarvan vond plaats aan onze kust. Dat blijkt uit cijfers die Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg.
    [naar artikel]
  13. E-steps eindelijk aan banden gelegd: vanaf 16 jaar en niet meer op de stoep (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht.
    [naar artikel]
  14. Elektrische steps goed voor een ongeval per week (28/05/2020 - Express)
    Elektrische steps zijn een plaag in het Brusselse straatbeeld. Ze veroorzaken daarbij ook nog eens veel ongevallen. Elke week belandt... The post Elektrische steps goed voor een ongeval per week appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  15. Mist veroorzaakt jaarlijks 160 slachtoffers op de weg (27/02/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Ons land kent jaarlijks niet meer dan veertig mistige dagen. Toch veroorzaakt mist op de wegen elk jaar 160 doden of gewonden bij ongevallen als het zicht minder dan honderd meter bedraagt. De ernst van ongevallen in de mist is bijna twee keer zo zwaar als gemiddeld: 34 doden per 1.000 ongevallen tegen gemiddeld 18 doden per 1.000 ongevallen. Verkeersinstituut Vias wijst daar zaterdag op, vanwege de 25ste verjaardag van de kettingbotsing op de E17 in Nazareth.
    [naar artikel]
  16. Spoedartsen vrezen meer ernstige ongevallen met elektrische steps nu maximumsnelheid wordt opgetrokken (23/05/2019 - VRT NWS)
    Er komt kritiek op de versoepeling van de wegcode, die het verkeer normaal veiliger moet maken voor fietsers en voetgangers. De maximumsnelheid voor elektrische steps, rolstoelen en hoverboards wordt opgetrokken van 18 tot 25 kilometer per uur. Volgens Sandra Verelst, hoofd van de spoedafdeling van het UZ Leuven, is dat een slechte zaak. "We verwachten niet alleen een toename van het aantal ongevallen, maar ook van de ernst ervan."
    [naar artikel]
  17. E-steps aan banden gelegd: “Onbegrijpelijk. Ze moeten gewoon uit verkeer gehaald worden” (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht. “Onbegrijpelijk”, vindt Ignace Demeyer, spoedarts in het OLV Ziekenhuis van Aalst.
    [naar artikel]
  18. Steeds meer ongevallen met e-steps, Antwerps stadsbestuur is bezorgd: “Hip vervoersmiddel, maar kan gevaarlijk zijn” (26/05/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Het Antwerps stadsbestuur trekt aan de alarmbel. In een jaar tijd is het aantal ongevallen met steps verdubbeld. “We zijn daar bezorgd over”, zegt burgemeester Bart De Wever (N-VA).
    [naar artikel]
  19. Trend in de stad: “Iedere week komen er steps bij in het straatbeeld” (15/11/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Elektrische steps lijken in Antwerpen steeds meer hun plaats te veroveren. De deelsteps van ‘Bird’, die in oktober gelanceerd zijn, duiken overal op. Maar ook de verkoop van elektrische steps doet het erg goed.
    [naar artikel]
  20. Razend populair, maar ze veroorzaken ook veel ongevallen: deze regels moet je volgen als je e-step gebruikt (16/11/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Er zijn vorig jaar 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Wat op het eerste gezicht een onschuldig vervoersmiddel lijkt voor jong en oud, blijkt dus gevaarlijker dan gedacht. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid Vias pleit zelfs voor een strengere regelgeving. Maar wat zijn de huidige regels voor zo’n step? En vanaf welke leeftijd mag je ermee rijden?
    [naar artikel]
  21. Dodelijke ongevallen en opgedreven exemplaren die ruim 100 km/uur gaan: hoe gevaarlijk zijn e-steps? (14/01/2022 - Het Nieuwsblad)
    Dodelijke ongevallen met e-steps, opgedreven exemplaren … De elektrische step is razend populair, maar niet zonder gevaar. “Vanaf 30 km/u is er een grote kans op overlijden.”
    [naar artikel]
  22. Bijna 3 ongevallen per dag met e-steps in België (21/02/2022 - Het Laatste Nieuws)
    In België werden in 2021 1.022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er bijna drie per dag, zo blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias in samenwerking met de federale politie. Het verkeersinstituut noteerde voor het eerst statistieken over het aantal ongevallen met e-steps.
    [naar artikel]
  23. Bijna 3 ongevallen per dag met e-steps in België (21/02/2022 - Het Belang van Limburg)
    In België werden in 2021 1.022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er bijna drie per dag, zo blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias in samenwerking met de federale politie. Het verkeersinstituut noteerde voor het eerst statistieken over het aantal ongevallen met e-steps.
    [naar artikel]
  24. Bijna 3 ongevallen per dag met e-steps in België (21/02/2022 - Het Nieuwsblad)
    In België werden in 2021 1.022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er bijna drie per dag, zo blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias in samenwerking met de federale politie. Het verkeersinstituut noteerde voor het eerst statistieken over het aantal ongevallen met e-steps.
    [naar artikel]
  25. Opleiding ‘One step away’ moet ongevallen met elektrische steps helpen voorkomen (07/07/2020 - Gazet van Antwerpen)
    Elektrische (deel)steps worden steeds vaker gebruikt als vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Naast de vele voordelen zijn er ook risico’s aan verbonden en bovendien zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk. Daarom heeft de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een nieuwe opleiding voor stepgebruikers gelanceerd. De eersten die de opleiding mochten volgen, waren een zevental personeelsleden van de stad Mechelen.
    [naar artikel]
  26. Stockholm wil minder elektrische steps in de stad (09/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder.
    [naar artikel]
  27. Twee elektrische steps botsen in Elsene: man zwaargewond (21/06/2019 - VRT NWS)
    In de Brusselse gemeente Elsene zijn gisterenavond twee mensen met elektrische steps op elkaar gebotst.
    [naar artikel]
  28. Artsen waarschuwen voor meer en zwaardere ongevallen met e-steps: "Vaak lelijke breuken of gruwelijke gezichtstrauma’s" (29/04/2022 - VRT NWS)
    Het aantal letselongevallen met elektrische steps neemt fors toe, waarschuwen artsen. Vorig jaar gebeurden gemiddeld drie ongevallen per dag met zo'n e-step en dat is wellicht een grote onderschatting. De ongevallen worden ook zwaarder. "We zien gezichtstrauma's waar chirurgen heel veel werk aan hebben om de patiënt terug een beetje op de foto van zijn identiteitskaart te doen lijken", zegt spoedarts Kevin Vereecken (ZNA). "Ik heb veel geluk gehad, het had erger kunnen zijn", getuigen Roel en Dominiky in "Terzake".
    [naar artikel]
  29. Kaakchirurg waarschuwt voor ongevallen met elektrische steps: "Zo’n val is een uppercut" (19/10/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Kaakchirurgen zien steeds meer slachtoffers die gevallen zijn met een elektrische step. In één val kan je zo je kaak, kaakgewrichten en je tanden breken. Christophe De Foer is kaakchirurg in de ziekenhuizen Sint-Augustinus en Jan Palfijn, en moet sinds twee jaar meer en meer mensen behandelen die op hun gezicht gevallen zijn met de step. Er moet iets gebeuren, zegt hij. Want dit kan niet blijven duren.
    [naar artikel]
  30. Nieuwe regels e-steps: vanaf 16 jaar en niet meer op de stoep (17/03/2022 - De Morgen)
    Wie jonger is dan 16 mag niet meer met de elektrische step op de openbare weg rijden. Dat staat in het nieuw verkeersreglement van de Vlaamse en de federale regering dat Het Laatste Nieuws kon inkijken. Er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels en dus komen er strengere verkeersregels. Zo wordt het verboden om met de step op het voetpad te rijden en om een passagier mee te nemen.
    [naar artikel]
  31. Zware ongevallen, overlast en overal gedropt: elektrische steps bezorgen steden kopzorgen (15/12/2021 - De Morgen)
    Bij de introductie heetten ze ‘duurzaam en vlot’, maar de elektrische (deel)step bezorgt heel wat beleidsmakers kopzorgen. De overlast is één zaak, het stijgend aantal ongevallen een andere. De grote vraag: wat doe je eraan?
    [naar artikel]
  32. Meer verkeersdoden op Vlaamse wegen, en dat heeft met e-commerce te maken: “Cijfers zijn verontrustend” (22/02/2022 - Het Nieuwsblad)
    Vlaanderen telde vorig jaar ruim een vijfde meer verkeersdoden. Het doet een daling in Wallonië en Brussel volledig teniet. Verkeersinstituut Vias ziet vooral een verontrustende stijging bij bestelwagens, die vaak ingezet worden in de e-commerce. Maar ook met steps zijn er meer ongevallen.
    [naar artikel]
  33. Tevredenheid over strengere wetgeving voor elektrische steps: “Goed voor imago van het vervoersmiddel” (17/03/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Binnen de sector van de elektrische steps wordt positief gereageerd op de nieuwe wetgeving, die onder meer het gebruik van de voertuigen verbiedt op het voetpad. Jongeren onder de 16 jaar mogen de e-step ook niet meer gebruiken. “Dit gaat het imago van de steps en de stepgebruiker ten goede komen.”, zegt Mathias De Bruyn, zaakvoerder van de stepwinkel Brisq Urban Mobility in Antwerpen.
    [naar artikel]
  34. Helft Vlamingen niet vertrouwd met verkeersregels rond speedpedelecs en elektrische steps (14/10/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren.
    [naar artikel]
  35. Elektrische step niet langer welkom op Oktoberfest (11/09/2019 - Metro)
    Wie hoopte zich tijdens zijn verblijf in München met een elektrische step van en naar het Oktoberfest te verplaatsen, moet op zoek naar een ander vervoersmiddel. Het jaarlijkse bierfeest weert de steps om te vermijden dat dronken feestgangers ongevallen veroorzaken. Tussen zaterdag 21 september en maandag 6 oktober wordt het stadscentrum van München opnieuw ingepalmd door het grootste bierfestival ter wereld. Wagens mogen de feestzone dan sowieso niet in, maar dit jaar worden ook e-steps geweerd, maakte de stad dinsdag bekend. Vanaf 17 uur ’s avonds wordt het eveneens onmogelijk om elektrische steps te huren in een grotere straal rondom het festival. De steps zullen er ook niet geparkeerd kunnen worden. Speelgoed Het stadsbestuur vreest vooral dat dronken bezoekers ongelukken veroorzaken. “Veel mensen zien de e-steps als een speelgoedje, en helaas gebeurt het al te vaak dat er dronken mee wordt gereden. Wie dat doet, brengt zichzelf en anderen in gevaar”, klinkt het. Daarnaast vreest de stad dat mensen zullen struikelen over lukraak geparkeerde steps. Lees ook : De verborgen kant van elektrische deelsteps Het bericht Elektrische step niet langer welkom op Oktoberfest verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  36. Twee ongevallen met elektrische step in Mechelen op één dag (20/07/2021 - VRT NWS)
    In Mechelen zijn gisteren twee ongevallen gebeurd waarbij een elektrische step betrokken was. Daarbij raakten twee mensen lichtgewond. Een bestuurder van een elektrische step die bij één van de ongevallen betrokken was, had te veel gedronken.
    [naar artikel]
  37. Twee elektrische steps en fiets gestolen uit kelder van appartement in Hasselt (22/03/2022 - Het Belang van Limburg)
    In de garage van een appartement in de Sint-Jozefsstraat is maandag rond 17 uur een inbraak ontdekt. Er werden twee elektrische steps en een fiets gestolen. 
    [naar artikel]
  38. Immens populair en heel gevaarlijk: aantal ongevallen met elektrische steps stijgt fel (19/05/2022 - De Morgen)

    [naar artikel]
  39. Stockholm vermindert aantal elektrische steps vanaf volgend jaar met de helft (09/11/2021 - Het Belang van Limburg)
    De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen, omdat die voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor die steps daalt van acht naar drie.
    [naar artikel]
  40. Burgemeester verbiedt parkeren van elektrische steps op voetpaden in Parijs (06/06/2019 - Metro)
    De Parijse burgemeester Anne Hidalgo (PS) heeft een parkeerverbod aangekondigd voor elektrische steps op de voetpaden van de Franse hoofdstad, en heeft de operatoren van de deelsteps gevraagd om de snelheid ervan te beperken. Zij hoopt dat deze en andere maatregelen “vanaf begin juli” van kracht kunnen gaan. De steps “zullen moeten parkeren op de parkeerplaatsen op de straat, die al worden gebruikt door gemotoriseerde tweewielers en auto’s”, zei Hidalgo tijdens een persconferentie. De stad stelde exploitanten ook voor om de snelheid van de tweewielers terug te brengen tot 20 kilometer per uur in heel Parijs, en zelfs 8 kilometer in voetgangerszones. Hidalgo voegde toe dat er een verbod op de voertuigen in “alle parken en tuinen” van de stad zal komen, en dat men het dragen van een helm zal aanraden. De elektrische deelsteps deden een jaar geleden hun intrede in de Franse hoofdstad, en zijn intussen met meer dan 20.000. Een regelgevend kader bestaat er echter nog niet. Net als Bordeaux, Lyon en Straatsburg wacht Parijs de goedkeuring af van een kaderwet over mobiliteit, die het parlement momenteel bespreekt. Die wet zal steden toelaten om nieuwe deelsystemen voor vervoersmiddelen, zoals fietsen, Segways en elektrische steps, te reguleren. In afwachting van de goedkeuring vroeg Hidalgo aan de operatoren om “hun vloot niet uit te breiden”. Hoewel er geen officiële cijfers bestaan over het aantal ongevallen in Parijs met elektrische steps waarbij voetgangers betrokken waren, haalden ze de afgelopen tijd verschillende keren de kranten. Bron: Belga   Het bericht Burgemeester verbiedt parkeren van elektrische steps op voetpaden in Parijs verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  41. Helft Vlamingen niet vertrouwd met verkeersregels rond speed pedelecs en elektrische steps (14/10/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speed pedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren.
    [naar artikel]
  42. Antwerpse politie nam al 90 elektrische steps in beslag, waarvan één 112 km per uur haalde (20/04/2022 - Gazet van Antwerpen)
    De Antwerpse politie nam sinds midden vorig jaar al negentig elektrische steps uit het verkeer. Eén van die steps haalde een snelheid van 112 km per uur. De politie zoekt samen met het parket naar hoe ze dit soort voertuigen definitief uit het verkeer kunnen halen.
    [naar artikel]
  43. Meer verkeersdoden en gewonden in eerste maanden van dit jaar, drie keer meer ongevallen met e-steps (18/05/2022 - VRT NWS)
    Er vielen in de eerste drie maanden van dit jaar al 111 verkeersdoden, 50 procent meer dan vorig jaar. Het aantal letselongevallen is met bijna een kwart gestegen. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In vergelijking met 2019, voor de coronapandemie, blijft het aantal verkeersslachtoffers ongeveer op hetzelfde niveau. ""Er is dus geen sprake meer van een structurele verbetering zoals we die tot enkele jaren geleden meemaakten", klinkt het bij Vias. " Ook opvallend: het aantal ongevallen met e-steps is verdrievoudigd tegenover vorig jaar.
    [naar artikel]
  44. Bijzonder drukke ochtend op Vlaamse wegen: meer dan 200 kilometer file na ongevallen (06/10/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De ochtendspits verloopt bijzonder moeizaam op de Vlaamse wegen. Door een reeks ongevallen staat er al 202 kilometer file, zo meldt het Vlaams Verkeerscentrum. De filedruk ligt erg hoog sinds het begin van dit schooljaar: zo’n kwart hoger dan voor de coronacrisis.
    [naar artikel]
  45. Obstakels veroorzaken meer dan 1 op de 4 doden op de weg. Touring: “Overheden moeten meer inzetten op ‘vergevingsgezinde’ wegen” (17/02/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Terwijl minder dan 1 op de 10 ongevallen op Vlaamse wegen gebeurt tegen een obstakel langs de weg - een boom, een paal, een muur, een brug - veroorzaakt dat soort ongeluk iets meer dan 1 op de 4 verkeersdoden. “Geen enkel soort ongeval is dodelijker”, meent mobiliteitsorganisatie Touring. Maar er is een oplossing voor en dat weet Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) ook: vergevingsgezinde wegen. Vergevings-wàt?
    [naar artikel]
  46. Op één jaar 200 ongevallen met elektrische steps in Vlaanderen: met deze 8 tips houdt u het wél veilig (15/11/2021 - De Morgen)
    De elektrische step valt nu al niet meer te weren uit het stadsbeeld, maar sinds de nieuwe ongevallencijfers van deze week weten we ook dat het relatief nieuwe vervoersmiddel niet zonder gevaar is. We spraken met enkele verkeersexperts en somden hieronder de belangrijkste veiligheidstips op voor u.
    [naar artikel]
  47. Nieuwjaar – Al 240 doden op Thaise wegen tijdens eindejaarsperiode (01/01/2018 - Metro)
    De eindejaarsperiode heeft al 239 mensenlevens geëist op de Thaise wegen. Dat blijkt uit een voorlopige balans van het bevoegde departement in Thailand. De balans geldt voor de periode van 28 tot en met 31 december, de eerste vier dagen van de week waarin het aantal verkeersongevallen in het land traditioneel piekt. Op oudejaarsavond alleen kwamen 65 mensen om. De helft van de ongevallen is het gevolg van dronkenschap achter het stuur en meer dan een kwart heeft te maken met overdreven snelheid. Bij 80 procent zijn motorrijders betrokken. In dezelfde vier dagen een jaar geleden vielen er 280 doden op de Thaise wegen. Tijdens de hele eindejaarsweek kwamen toen 478 mensen om. Thailand is een van de landen met de meeste verkeersdoden. De Wereldgezondheidsorganisatie schat dat er jaarlijks meer dan 24.000 doden vallen bij ongevallen, of 36,2 per 100.000 inwoners. Bron: Belga  
    [naar artikel]
  48. Vooral openbaar vervoer voelt succes elektrische step (11/09/2019 - Het Belang van Limburg)
    Meer dan in Parijs vervangen elektrische steps in Brussel ritten met de auto. Dat geldt vooral voor de private steps, blijkt uit een online bevraging van Brussel Mobiliteit, waarover De Standaard en Le Soir woensdag berichten.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy