Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Meer dan 200 ongevallen en twee doden op een jaar tijd: “Verbied e-steps onder 16 jaar”

15/11/2021 - 06:32
"Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Meer dan 200 ongevallen en twee doden op een jaar tijd: “Verbied e-steps onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Het Nieuwsblad)

Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]


2. Verontrustende cijfers over ongevallen met elektrische steps: “Verbied ze onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]


3. Twee doden in één jaar tijd met elektrische steps, meer regelgeving is nodig zegt Vlaamse Stichting Verkeerskunde (15/11/2021 - VRT NWS)

Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar. [naar artikel]


4. Twee doden en meer dan 200 ongevallen met elektrische steps in jaar tijd op Vlaamse wegen (15/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen. [naar artikel]


5. Aantal ongevallen met e-steps verviervoudigd op twee jaar tijd: VIAS pleit voor helmplicht (01/07/2023 - Het Laatste Nieuws)

Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om zicht te krijgen op de exacte oorzaken, analyseerde verkeersinstituut Vias honderd pv’s van ongevallen met gewonden in Brussel in 2020. [naar artikel]


6. Aantal ongevallen van en naar het werk stijgt (12/07/2023 - Het Laatste Nieuws)

Terwijl het aantal ongevallen op de werkvloer daalt, stijgt het aantal ongevallen op weg van en naar het werk jaar na jaar. Dat blijkt uit een analyse van de meer dan 24.000 arbeidswegongevallen die de voorbije zeven jaar bij verzekeraar AG Insurance zijn ingediend. Wat opvalt is dat het aantal ongevallen met e-steps op drie jaar tijd vervijfvoudigde. [naar artikel]


7. Ruim duizend gewonde e-steppers vorig jaar en meer doden door ongevallen met bestelwagens (21/02/2022 - VRT NWS)

Na het uitgesproken verkeersluwe jaar 2020 vielen er in 2021 weer meer slachtoffers op onze wegen. Opvallend: er gebeurden ruim 1.000 ongevallen met gewonden bij gebruikers van elektrische steps en in Vlaanderen steeg het aantal doden waarbij bestelwagens betrokken zijn fors. Dat blijkt uit de jaarlijkse Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. [naar artikel]


8. Steeds meer ongevallen met e-steps, Antwerps stadsbestuur is bezorgd: “Hip vervoersmiddel, maar kan gevaarlijk zijn” (26/05/2021 - Gazet van Antwerpen)

Het Antwerps stadsbestuur trekt aan de alarmbel. In een jaar tijd is het aantal ongevallen met steps verdubbeld. “We zijn daar bezorgd over”, zegt burgemeester Bart De Wever (N-VA). [naar artikel]


9. De e-step maakt steeds meer slachtoffers: “Zalig gevoel van vrijheid, maar verdomd gevaarlijk” (22/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk? [naar artikel]


10. Bijna 400 ongevallen met steps op zes maanden tijd in Brussel (18/10/2022 - De Standaard)

In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er in Brussel 395 ongevallen met steps gebeurd. Dat heeft Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gezegd in de commissie Mobiliteit van het Brusselse parlement. [naar artikel]


11. In twee jaar dubbel zo veel ongevallen met elektrische fietsen (23/07/2018 - De Morgen)

Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden. [naar artikel]


12. E-steps aan banden gelegd: “Onbegrijpelijk. Ze moeten gewoon uit verkeer gehaald worden” (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)

Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht. “Onbegrijpelijk”, vindt Ignace Demeyer, spoedarts in het OLV Ziekenhuis van Aalst. [naar artikel]


13. Meer dan één gewonde per week bij ongeval in Gent met e-steps, minder dan andere grote steden (01/03/2023 - VRT NWS)

Het aantal ongevallen met e-steps in Gent stijgt, net zoals elders, maar wel minder fors. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut VIAS. Er vielen vorig jaar 64 gewonden bij 69 geregistreerde ongelukken met e-steps in de stad. Het gaat om een stijging van ruim 40 procent in vergelijking met 2021. Dat is niets vergeleken met de verdrievoudiging van het aantal ongevallen met e-steps in Brussel. Daar, en ook in Antwerpen, zijn deelsteps meer ingeburgerd, en mogen ze parkeren op openbaar domein. Dat is in Gent niet het geval. [naar artikel]


14. Vorig jaar gebeurden 57 ongevallen met elektrische steps in Gent, 53 personen raakten gewond (04/01/2022 - VRT NWS)

In 2021 zijn er in Gent 57 ongevallen met elektrische steps gemeld bij de politie. Daarbij raakten 53 personen gewond. Het is voor het eerst dat de Gentse politie jaarcijfers heeft van ongevallen met steps. [naar artikel]


15. Tevredenheid over strengere wetgeving voor elektrische steps: “Goed voor imago van het vervoersmiddel” (17/03/2022 - Gazet van Antwerpen)

Binnen de sector van de elektrische steps wordt positief gereageerd op de nieuwe wetgeving, die onder meer het gebruik van de voertuigen verbiedt op het voetpad. Jongeren onder de 16 jaar mogen de e-step ook niet meer gebruiken. “Dit gaat het imago van de steps en de stepgebruiker ten goede komen.”, zegt Mathias De Bruyn, zaakvoerder van de stepwinkel Brisq Urban Mobility in Antwerpen. [naar artikel]


16. E-steps eindelijk aan banden gelegd: vanaf 16 jaar en niet meer op de stoep (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)

Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht. [naar artikel]


17. Bijna 3 ongevallen per dag met e-steps in België (21/02/2022 - Het Laatste Nieuws)

In België werden in 2021 1.022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er bijna drie per dag, zo blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias in samenwerking met de federale politie. Het verkeersinstituut noteerde voor het eerst statistieken over het aantal ongevallen met e-steps. [naar artikel]


18. 2.000 inbreuken op elektrische steps in een jaar tijd in Antwerpen (06/11/2023 - VRT NWS)

Op één jaar tijd heeft de Antwerpse politie zo'n 2.000 inbreuken vastgesteld op het gebruik van elektrische steps. Dat schrijft Gazet van Antwerpen en het nieuws is bevestigd aan onze redactie. Er wordt vooral door het rood en roekeloos gereden. Ook het aantal ongevallen is het afgelopen jaar sterk gestegen. Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) pleit daarom voor strengere regels. [naar artikel]


19. E-steps strenger gereglementeerd: parkeerzones voor steps en onder de 16 jaar niet meer op de openbare weg (17/03/2022 - Het Nieuwsblad)

Monowheels, hoverboards, segways maar vooral e-steps zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vooral in steden. Vaak tot ergernis van andere weggebruikers. Vooral omdat die steps overal worden achtergelaten. Daarom heeft de overheid nu duidelijke spelregels vastgelegd. Zo komen er “drop off”-zones, een leeftijdsbeperking, een verbod om op het voetpad te rijden of om een passagier mee te nemen. [naar artikel]


20. 's Nachts, dronken of op een kruispunt? Bijna 1.800 ongevallen met e-steps vorig jaar (01/07/2023 - VRT NWS)

Het aantal gewonden bij ongevallen met e-steps is de afgelopen drie jaren meer dan verviervoudigd, naar bijna 1.800 vorig jaar. Dat blijkt uit de ongevalsstatieken. Wie een ongeval heeft met een elektrische step, heeft een grote kans om daarbij hoofdwonden op te lopen. Om dat aantal naar beneden te krijgen, vraagt het verkeersinsituut Vias om de valmhelm te verplichten. [naar artikel]


21. 100 jaar geleden waren e-steps al populair, maar ook bron van ergernis: “New Yorkse gangsterbendes vonden ze geweldig” (01/09/2023 - Het Laatste Nieuws)

Na heel wat ongevallen met elektrische deelsteps - al dan niet met dodelijke afloop - doet de Franse hoofdstad Parijs vanaf vandaag de populaire tweewieler in de ban. Waar komen steps eigenlijk vandaan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn dook in hun verleden. “Dat sommige steprijders zich niet altijd aan de verkeersregels houden, wisten ze 100 jaar geleden ook al.” [naar artikel]


22. Meer verkeersdoden en gewonden in eerste maanden van dit jaar, drie keer meer ongevallen met e-steps (18/05/2022 - VRT NWS)

Er vielen in de eerste drie maanden van dit jaar al 111 verkeersdoden, 50 procent meer dan vorig jaar. Het aantal letselongevallen is met bijna een kwart gestegen. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In vergelijking met 2019, voor de coronapandemie, blijft het aantal verkeersslachtoffers ongeveer op hetzelfde niveau. ""Er is dus geen sprake meer van een structurele verbetering zoals we die tot enkele jaren geleden meemaakten", klinkt het bij Vias. " Ook opvallend: het aantal ongevallen met e-steps is verdrievoudigd tegenover vorig jaar. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!