Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

02 July 2022
16:23 uur

Twee doden in één jaar tijd met elektrische steps, meer regelgeving is nodig zegt Vlaamse Stichting Verkeerskunde

VRT NWS

15/11/2021 - 11:02

Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP VRT NWS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Twee doden en meer dan 200 ongevallen met elektrische steps in jaar tijd op Vlaamse wegen (15/11/2021 - De Morgen)
    Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen.
    [naar artikel]
  2. Twee doden en meer dan 200 ongevallen met elektrische steps in jaar tijd op Vlaamse wegen (15/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen.
    [naar artikel]
  3. Helft Vlamingen niet vertrouwd met verkeersregels rond speedpedelecs en elektrische steps (14/10/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren.
    [naar artikel]
  4. Helft Vlamingen niet vertrouwd met verkeersregels rond speed pedelecs en elektrische steps (14/10/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speed pedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren.
    [naar artikel]
  5. Meer dan 200 ongevallen en twee doden op een jaar tijd: “Verbied e-steps onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Het Nieuwsblad)
    Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo.
    [naar artikel]
  6. Meer dan 200 ongevallen en twee doden op een jaar tijd: “Verbied e-steps onder 16 jaar” (15/11/2021 - Het Belang van Limburg)
    Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo.
    [naar artikel]
  7. Antwerpse politie nam al 90 elektrische steps in beslag, waarvan één 112 km per uur haalde (20/04/2022 - Gazet van Antwerpen)
    De Antwerpse politie nam sinds midden vorig jaar al negentig elektrische steps uit het verkeer. Eén van die steps haalde een snelheid van 112 km per uur. De politie zoekt samen met het parket naar hoe ze dit soort voertuigen definitief uit het verkeer kunnen halen.
    [naar artikel]
  8. Experts willen leeftijdsgrens voor gebruik e-steps: “Dit is geen speelgoed” (26/07/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Steeds meer kinderen vanaf 5 rijden met een elektrische step. Als cadeau voor communie of verjaardag wordt het almaar populairder. Winkelketen Dreamland denkt erover nog meer op die trend in te spelen door naast fietsles ook een e-stepcursus te organiseren. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde en verkeersveiligheidsinstituut Vias raden kinder-e-steps formeel af. “Dit is geen speelgoed.”
    [naar artikel]
  9. Opleiding ‘One step away’ moet ongevallen met elektrische steps helpen voorkomen (07/07/2020 - Gazet van Antwerpen)
    Elektrische (deel)steps worden steeds vaker gebruikt als vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Naast de vele voordelen zijn er ook risico’s aan verbonden en bovendien zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk. Daarom heeft de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een nieuwe opleiding voor stepgebruikers gelanceerd. De eersten die de opleiding mochten volgen, waren een zevental personeelsleden van de stad Mechelen.
    [naar artikel]
  10. Rijden met elektrische step is moeilijker en gevaarlijker dan je denkt (07/07/2020 - VRT NWS)
    Omdat e-steps steeds populairder worden, start de Stichting Vlaamse Verkeerskunde met “One Step Away”. Dat is een opleiding die specifiek bedoeld is voor mensen die regelmatig een elektrische step gebruiken. De allereerste opleiding vond vandaag plaats de VSV in Mechelen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters was erbij.
    [naar artikel]
  11. Kaakchirurg waarschuwt voor elektrische steps: "Een val, dat is een uppercutfractuur" (19/10/2021 - Het Belang van Limburg)
    Kaakchirurgen zien steeds meer slachtoffers die gevallen zijn met een elektrische step. In één val kan je zo je kaak, kaakgewrichten en je tanden breken. Christophe De Foer is kaakchirurg in de ziekenhuizen Sint-Augustinus en Jan Palfijn, en moet sinds twee jaar meer en meer mensen behandelen die op hun gezicht gevallen zijn met de step. Er moet iets gebeuren, zegt hij. Want dit kan niet blijven duren.
    [naar artikel]
  12. Politie Dilbeek vernietigt twee illegale elektrische steps: “Niet alle steps zijn goedgekeurd om op de Belgische wegen te gebruiken” (18/08/2020 - VRT NWS)
    In Dilbeek heeft de politie met akkoord van het parket Halle-Vilvoorde twee illegale elektrische steps vernietigd. Eén van de twee steps haalde een snelheid van meer dan 70 kilometer per uur. De eigenaar betaalde er 1.800 euro voor. Maar niet alle elektrische steps die verkocht worden, zijn gehomologeerd om op onze wegen te rijden, zegt de politie.
    [naar artikel]
  13. Kaakchirurg waarschuwt voor ongevallen met elektrische steps: "Zo’n val is een uppercut" (19/10/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Kaakchirurgen zien steeds meer slachtoffers die gevallen zijn met een elektrische step. In één val kan je zo je kaak, kaakgewrichten en je tanden breken. Christophe De Foer is kaakchirurg in de ziekenhuizen Sint-Augustinus en Jan Palfijn, en moet sinds twee jaar meer en meer mensen behandelen die op hun gezicht gevallen zijn met de step. Er moet iets gebeuren, zegt hij. Want dit kan niet blijven duren.
    [naar artikel]
  14. Op één jaar 200 ongevallen met elektrische steps in Vlaanderen: met deze 8 tips houdt u het wél veilig (15/11/2021 - De Morgen)
    De elektrische step valt nu al niet meer te weren uit het stadsbeeld, maar sinds de nieuwe ongevallencijfers van deze week weten we ook dat het relatief nieuwe vervoersmiddel niet zonder gevaar is. We spraken met enkele verkeersexperts en somden hieronder de belangrijkste veiligheidstips op voor u.
    [naar artikel]
  15. “Als je te snel rijdt, zie je minder”: nieuwe campagne tegen overdreven snelheid gestart op plaats waar Aïsha (15) twaalf jaar geleden het leven liet (03/10/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Met een nieuwe campagne gericht op overdreven snelheid hopen de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), de Vlaamse overheid en de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) bestuurders te overtuigen zich aan de maximum toegelaten snelheid te houden. Cijfers bewijzen dat het nodig is, want nog altijd zegt 1 op 5 bestuurders zegt soms te vergeten om op de snelheid te letten. In één op drie dodelijke ongevallen is overdreven snelheid nochtans de oorzaak. “Ik hoop dat het helpt, want verantwoordelijkheid in het verkeer is zo belangrijk”, aldus Jente Wagemans (28), broer van Aïsha (15) die in 2009 overleed in Schoten.
    [naar artikel]
  16. Verontrustende cijfers over ongevallen met elektrische steps: “Verbied ze onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo.
    [naar artikel]
  17. Ruim helft Vlamingen kent verkeersregels rond speedpedelecs en elektrische steps niet (15/10/2020 - Metro)
    De Vlaming is niet goed op de hoogte van de verkeersregels rond nieuwe vervoersmiddelen als speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een nieuwe verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Benieuwd hoe jij scoort? Test zelf je kennis op degroteverkeersquiz.be én win mooie prijzen. De VSV en Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters hebben woensdag de aftrap gegeven voor de elfde editie van De Grote Verkeersquiz, een online wedstrijd waarmee je op een speelse manier je verkeerskennis kan bijspijkeren én mooie prijzen kan winnen. Dat eerste is zeker nodig, want één op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speedpedelecs en elektrische steps, zo blijkt uit een recente bevraging van VSV. Bij de verkeersenquête werden 900 Vlaamse weggebruikers tussen 16 en 65 jaar bevraagd. Daaruit blijkt ten eerste dat slechts 53% weet dat speedpedelecs niet verplicht op het fietspad moeten rijden als de snelheidslimiet 50 kilometer per uur of minder bedraagt. Meer dan een kwart denkt integendeel dat speedpedelecs altijd op het fietspad moeten rijden, maar dat klopt dus niet. Elektrische steps Ook met de kennis van elektrische steps is het niet goed gesteld. Slechts 54% weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag als je sneller dan stapvoets rijdt. Iets meer dan een kwart denkt foutief dat dat wel mag.Wie een step gebruikt, wordt immers aanzien als fietser van zodra hij/zij sneller dan stapvoets rijdt. Zo’n 6 op 10 Vlamingen weet dat je voorrang moet verlenen aan een weggebruiker met elektrische step op het fietspad, terwijl 28% verkeerdelijk denkt dat dat niet hoeft. De Grote Verkeersquiz – Elindo Avastia Opvallend is dat verschillende leeftijdsgroepen meer weten over het nieuwe vervoersmiddel dat ze het vaakst gebruiken: jongeren scoren beter op kennisvragen over de elektrische step en ouderen weten meer over regels rond de speedpedelec. Vrouwen scoren over het algemeen iets beter dan mannen. “Uit ons onderzoek blijkt dat iedereen nog een ‘trapje’ kan bijsteken – mannen zowel als vrouwen, jongeren zowel als de oudere leeftijdsgroepen”, zegt Werner De Dobbeleer, woordvoerder van VSV. Het is daarom belangrijk dat weggebruikers hun kennis van de verkeersregels op een speelse manier bijschaven via degroteverkeersquiz.be. En er vallen dus ook prijzen te winnen. Deelnemen kan van 15 oktober tot 15 november. © De Grote Verkeersquiz – Matthew Michel Lees ook : Kwaliteit e-steps in België laat te wensen over Het bericht Ruim helft Vlamingen kent verkeersregels rond speedpedelecs en elektrische steps niet verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  18. Toch deelsteps in Gent, na jarenlange weigering van de stad: “Geen vergunning nodig want geen parking op openbare weg” (01/03/2022 - VRT NWS)
    Vanaf vandaag duiken er elektrische deelsteps op in het Gentse straatbeeld. Het bedrijf Hoppy uit Destelbergen parkeert de steps op privédomein en zorgt er zo voor dat de steps niet blijven rondslingeren op straten en pleinen. Daardoor hebben ze geen vergunning nodig van de stad.
    [naar artikel]
  19. Stichting Verkeerskunde pleit voor meer powernaps achter het stuur: “Acht minuten kan helpen” (31/01/2022 - Het Belang van Limburg)
    De hele maand februari voert de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) campagne met de boodschap “Stop op tijd voor een powernap”. In slaap vallen tijdens het rijden is even gevaarlijk als drinken en rijden. Bestuurders die al lange tijd wakker zijn en nog de baan op moeten, vaak in de late avond of ‘s nachts, hebben baat bij een kort dutje van minstens acht minuten tot een kwartiertje om de alertheid terug op peil te brengen.
    [naar artikel]
  20. Trend in de stad: “Iedere week komen er steps bij in het straatbeeld” (15/11/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Elektrische steps lijken in Antwerpen steeds meer hun plaats te veroveren. De deelsteps van ‘Bird’, die in oktober gelanceerd zijn, duiken overal op. Maar ook de verkoop van elektrische steps doet het erg goed.
    [naar artikel]
  21. Ondanks corona toch meer doden bij ongevallen met fietsers en lichte vrachtwagens (16/03/2021 - Het Belang van Limburg)
    Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is vorig jaar met 18,8 procent afgenomen, tot 247. Daarmee is de Vlaamse doelstelling om het dodental in 2020 te beperken tot maximaal 200 niet gehaald, zo meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) dinsdag op basis van voorlopige cijfers van de federale politie.
    [naar artikel]
  22. Ondanks corona toch meer doden bij ongevallen met fietsers (16/03/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is vorig jaar met 18,8 procent afgenomen, tot 247. Daarmee is de Vlaamse doelstelling om het dodental in 2020 te beperken tot maximaal 200 niet gehaald. Dat meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) op basis van voorlopige cijfers van de federale politie. Opvallend: bij ongevallen met fietsers en lichte vrachtwagens waren er vorig jaar lichte stijgingen van het dodental (+3 doden in beide categorieën).
    [naar artikel]
  23. Stichting Verkeerskunde pleit voor meer powernaps achter het stuur: “Acht minuten slapen kan je weer veilig op weg helpen” (31/01/2022 - Het Nieuwsblad)
    De hele maand februari voert de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) campagne met de boodschap “Stop op tijd voor een powernap”. In slaap vallen tijdens het rijden is even gevaarlijk als drinken en rijden. Bestuurders die al lange tijd wakker zijn en nog de baan op moeten, vaak in de late avond of ‘s nachts, hebben baat bij een kort dutje van minstens acht minuten tot een kwartiertje om de alertheid terug op peil te brengen.
    [naar artikel]
  24. E-steps eindelijk aan banden gelegd: vanaf 16 jaar en niet meer op de stoep (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht.
    [naar artikel]
  25. Tevredenheid over strengere wetgeving voor elektrische steps: “Goed voor imago van het vervoersmiddel” (17/03/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Binnen de sector van de elektrische steps wordt positief gereageerd op de nieuwe wetgeving, die onder meer het gebruik van de voertuigen verbiedt op het voetpad. Jongeren onder de 16 jaar mogen de e-step ook niet meer gebruiken. “Dit gaat het imago van de steps en de stepgebruiker ten goede komen.”, zegt Mathias De Bruyn, zaakvoerder van de stepwinkel Brisq Urban Mobility in Antwerpen.
    [naar artikel]
  26. De e-step maakt steeds meer slachtoffers: “Zalig gevoel van vrijheid, maar verdomd gevaarlijk” (22/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk?
    [naar artikel]
  27. De e-step maakt steeds meer slachtoffers: ‘Zalig gevoel van vrijheid, maar verdomd gevaarlijk’ (21/11/2021 - De Morgen)
    Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk?
    [naar artikel]
  28. VSV start rijlessen voor oudere automobilisten: “Ook jongeren zouden wat meer rijles moeten krijgen” (21/11/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Het aantal 65-plussers in Vlaanderen gaat de komende tien jaar tijd met ruim 22 procent stijgen. Daarom is de Vlaamse stichting verkeerskunde (VSV)...
    [naar artikel]
  29. Stockholm wil minder elektrische steps in de stad (09/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder.
    [naar artikel]
  30. Twee elektrische steps botsen in Elsene: man zwaargewond (21/06/2019 - VRT NWS)
    In de Brusselse gemeente Elsene zijn gisterenavond twee mensen met elektrische steps op elkaar gebotst.
    [naar artikel]
  31. Zware ongevallen, overlast en overal gedropt: elektrische steps bezorgen steden kopzorgen (15/12/2021 - De Morgen)
    Bij de introductie heetten ze ‘duurzaam en vlot’, maar de elektrische (deel)step bezorgt heel wat beleidsmakers kopzorgen. De overlast is één zaak, het stijgend aantal ongevallen een andere. De grote vraag: wat doe je eraan?
    [naar artikel]
  32. Kinderen beter thuis in verkeer (08/05/2017 - De Standaard)
    Twee derde (65 procent) van de meer dan 34.000 leerlingen die dit jaar hebben meegedaan aan de Grote Verkeerstoets is geslaagd. Opmerkelijk, want in de editie 2016 waren twee kinderen op de drie net nog gebuisd, zo meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) maandag.
    [naar artikel]
  33. OPROEP. Jongeren gezocht die bewust geen rijbewijs halen (14/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Op acht jaar tijd is het aantal uitgereikte rijbewijzen met 18% gedaald, volgens cijfers van de FOD Mobiliteit. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde...
    [naar artikel]
  34. Drie op vier Belgen wil helmplicht voor elektrische steps (07/02/2022 - Het Nieuwsblad)
    Op de bromfiets hebben we schrik voor een ongeval, op het openbaar vervoer voor corona en ook op de fiets voelen we ons lang niet altijd veilig. Gevolg: 49 procent van de Belgen verplaatst zich nog altijd met de auto. Dat blijkt uit de nieuwe verkeersonveiligheidsbarometer van Vias, waarbij 6.000 mensen werden bevraagd. Om de veiligheid te verhogen, zijn we voorstander van meer controles op gsm’en achter het stuur én een helmplicht voor elektrische steps.
    [naar artikel]
  35. Ook N-VA wil e-steps verbieden voor jongeren onder 16 jaar (09/02/2022 - Het Laatste Nieuws)
    N-VA wil de regels rond e-steps, monowheels en gelijkaardige vervoersmiddelen aanscherpen. Concreet stellen Kamerlid Wouter Raskin en Vlaams parlementslid Marius Meremans voor slechts één persoon per toestel toe te laten, een minimumleeftijd van 16 jaar in te voeren en om dergelijke toestellen te verbieden op het voetpad.
    [naar artikel]
  36. Leerlingen scoren opvallend goed in Verkeerstoets (08/05/2017 - Het Belang van Limburg)
    Twee derde (65 pct) van de meer dan 34.000 leerlingen die dit jaar hebben meegedaan aan de Grote Verkeerstoets is geslaagd. Opmerkelijk, want in de editie 2016 waren twee kinderen op de drie net nog gebuisd, zo meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) maandag.
    [naar artikel]
  37. Ondanks corona toch meer doden bij ongevallen met fietsers en lichte vrachtwagens (16/03/2021 - Het Nieuwsblad)
    Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is vorig jaar met 18,8 procent afgenomen, tot 247. Daarmee is de Vlaamse doelstelling om het dodental in 2020 te beperken tot maximaal 200 niet gehaald, zo meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) dinsdag op basis van voorlopige cijfers van de federale politie. Opvallend: bij ongevallen met lichte vrachtwagens en met fietsers waren er vorig jaar lichte stijgingen van het dodental (+3 doden in beide categorieën). Bevoegd Vlaams minister Lydia Peeters belooft “nooit geziene investeringen” om de fietsveiligheid te verhogen.
    [naar artikel]
  38. Straatkasten Proximus dienen nu ook als oplaadstation voor elektrische voertuigen (25/11/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Proximus heeft in Mechelen de eerste twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen aangesloten op een straat- of netwerkkast. Het proefproject in samenwerking met de stad en netbeheerder Fluvius is een primeur voor ons land. Als het systeem werkt, kunnen er op 3.500 plaatsen oplaadstations bijkomen. Al is er nog véél meer nodig om de vooropgestelde doelstellingen te halen.
    [naar artikel]
  39. Je auto inruilen voor een (elektrische) fiets? “Je bespaart tot wel 4.591 euro per jaar” (20/09/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Fietsen zit in de lift: één op drie werknemers gebruikte vorig jaar de fiets om naar het werk te gaan. Is het dan nu niet hét moment om onze (tweede) auto in te ruilen voor een fiets, al dan niet met elektrische trapondersteuning? We rekenen uit wat zo’n ruil opbrengt en hoeveel het je kost als je dan toch af en toe een auto nodig hebt.
    [naar artikel]
  40. DOE DE TEST. Twee op de drie leerlingen slagen voor Verkeerstoets. En jij? (08/05/2017 - Het Nieuwsblad)
    Twee derde - 65 procent om precies te zijn - van de meer dan 34.000 leerlingen die dit jaar hebben meegedaan aan de Grote Verkeerstoets is geslaagd. Opmerkelijk, want in de editie 2016 waren twee kinderen op de drie net nog gebuisd, zo meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) maandag.
    [naar artikel]
  41. Elektrische step haalt snelheid tot 104 km per uur: snelheidsbegrenzer uitschakelen blijkt koud kunstje (12/01/2022 - Het Belang van Limburg)
    104 km per uur. Zo snel kon een opgevoerde elektrische step die de Mechelse politie dinsdag uit het verkeer haalde. Elektrische steps hebben een begrenzer die de topsnelheid beperkt tot 25 km per uur. Maar in vijf minuten heb je dat systeem eruit. “Zoiets uitroeien is onmogelijk”, zegt een verkoper van elektrische steps. “Maar het gebeurt wel steeds minder.”
    [naar artikel]
  42. Elektrische step haalt snelheid tot 104 km per uur: snelheidsbegrenzer uitschakelen blijkt koud kunstje (12/01/2022 - Gazet van Antwerpen)
    104 km per uur. Zo snel kon een opgevoerde elektrische step die de Mechelse politie dinsdag uit het verkeer haalde. Elektrische steps hebben een begrenzer die de topsnelheid beperkt tot 25 km per uur. Maar in vijf minuten heb je dat systeem eruit. “Zoiets uitroeien is onmogelijk”, zegt een verkoper van elektrische steps. “Maar het gebeurt wel steeds minder.”
    [naar artikel]
  43. Elektrische steps goed voor een ongeval per week (28/05/2020 - Express)
    Elektrische steps zijn een plaag in het Brusselse straatbeeld. Ze veroorzaken daarbij ook nog eens veel ongevallen. Elke week belandt... The post Elektrische steps goed voor een ongeval per week appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  44. E-steps verbannen van het voetpad en je moet overal elektronisch kunnen betalen: dit verandert op 1 juli  (30/06/2022 - VRT NWS)
    Vanaf vrijdag 1 juli 2022 komen er nieuwe verkeersregels voor elektrische steps. Die mogen voortaan niet meer op het voetpad rijden. De Vlaamse verkeersbelasting wordt bijna 10 procent duurder en de soepelere procedure om tijdelijke werkloosheid aan te vragen loopt na meer dan twee jaar ten einde. Ze werd ingevoerd aan het begin van de coronacrisis. Hieronder zetten we alle veranderingen op een rijtje.
    [naar artikel]
  45. Deze revolutionaire uitvinding is elektrische trike, boot én camper (22/02/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Dit is de Z-Triton 2.0 van het Letse bedrijf Zeltin, een elektrische driewieler die verandert in een boot. Je kan er bovendien in slapen, dus hij doet ook dienst als camper. Hij is voorzien van twee elektrische motoren én zonnepanelen. Voor zo’n 14.350 euro heb je eind dit jaar eentje in huis.
    [naar artikel]
  46. Nieuw triest record in Spanje: voor vijfde dag op rij meer dan 800 doden (01/04/2020 - Het Laatste Nieuws)
    In Spanje zijn in een dag tijd 864 nieuwe sterfgevallen geregistreerd. Dat is het hoogste aantal op één dag tot dusver, zegt het ministerie van...
    [naar artikel]
  47. Elektrische wagen die 100 km/u rijdt, is sneller op bestemming dan bij maximumsnelheid (23/06/2022 - Het Belang van Limburg)
    Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming.
    [naar artikel]
  48. Twee elektrische steps en fiets gestolen uit kelder van appartement in Hasselt (22/03/2022 - Het Belang van Limburg)
    In de garage van een appartement in de Sint-Jozefsstraat is maandag rond 17 uur een inbraak ontdekt. Er werden twee elektrische steps en een fiets gestolen. 
    [naar artikel]
  49. Grondwettelijk Hof: “Ook elektrische steps, hoverboards, monowielen en rolstoelen hebben verplicht verzekering nodig” (29/01/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Wie de straat opgaat met een elektrische step, monowiel of hoverboard moet verplicht verzekerd zijn. Dat zegt het Grondwettelijk Hof in een opmerkelijke uitspraak, meldt VRT NWS. Ook een elektrische rolstoel heeft een verzekering nodig. De uitspraak van het Hof heeft mogelijk grote gevolgen. De verzekeringssector en de bevoegde minister van Jusititie bestuderen nu de uitspraak.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy