Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen. [naar artikel]
Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren. [naar artikel]
Eén op de twee Vlamingen is onvoldoende vertrouwd met de regels rond nieuwe vervoersmiddelen zoals speed pedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Om die lacunes te verhelpen, is er vanaf morgen de elfde editie van de Grote Verkeersquiz, waarmee iedereen op een laagdrempelige manier zijn verkeerskennis kan bijspijkeren. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Steeds meer kinderen vanaf 5 rijden met een elektrische step. Als cadeau voor communie of verjaardag wordt het almaar populairder. Winkelketen Dreamland denkt erover nog meer op die trend in te spelen door naast fietsles ook een e-stepcursus te organiseren. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde en verkeersveiligheidsinstituut Vias raden kinder-e-steps formeel af. “Dit is geen speelgoed.†[naar artikel]
Elektrische (deel)steps worden steeds vaker gebruikt als vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Naast de vele voordelen zijn er ook risico’s aan verbonden en bovendien zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk. Daarom heeft de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een nieuwe opleiding voor stepgebruikers gelanceerd. De eersten die de opleiding mochten volgen, waren een zevental personeelsleden van de stad Mechelen. [naar artikel]
Op één jaar tijd heeft de Antwerpse politie zo'n 2.000 inbreuken vastgesteld op het gebruik van elektrische steps. Dat schrijft Gazet van Antwerpen en het nieuws is bevestigd aan onze redactie. Er wordt vooral door het rood en roekeloos gereden. Ook het aantal ongevallen is het afgelopen jaar sterk gestegen. Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) pleit daarom voor strengere regels. [naar artikel]
De Antwerpse politie nam sinds midden vorig jaar al negentig elektrische steps uit het verkeer. Eén van die steps haalde een snelheid van 112 km per uur. De politie zoekt samen met het parket naar hoe ze dit soort voertuigen definitief uit het verkeer kunnen halen. [naar artikel]
Omdat e-steps steeds populairder worden, start de Stichting Vlaamse Verkeerskunde met “One Step Away”. Dat is een opleiding die specifiek bedoeld is voor mensen die regelmatig een elektrische step gebruiken. De allereerste opleiding vond vandaag plaats de VSV in Mechelen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters was erbij. [naar artikel]
Zowat 17 procent van de Vlaamse autobestuurders tussen 18 en 54 jaar geeft aan hun gsm te zullen blijven gebruiken tijdens het rijden, wat verboden is. Dat blijkt uit een bevraging bij 454 automobilisten uitgevoerd in opdracht van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. [naar artikel]
In Dilbeek heeft de politie met akkoord van het parket Halle-Vilvoorde twee illegale elektrische steps vernietigd. Eén van de twee steps haalde een snelheid van meer dan 70 kilometer per uur. De eigenaar betaalde er 1.800 euro voor. Maar niet alle elektrische steps die verkocht worden, zijn gehomologeerd om op onze wegen te rijden, zegt de politie. [naar artikel]
Kaakchirurgen zien steeds meer slachtoffers die gevallen zijn met een elektrische step. In één val kan je zo je kaak, kaakgewrichten en je tanden breken. Christophe De Foer is kaakchirurg in de ziekenhuizen Sint-Augustinus en Jan Palfijn, en moet sinds twee jaar meer en meer mensen behandelen die op hun gezicht gevallen zijn met de step. Er moet iets gebeuren, zegt hij. Want dit kan niet blijven duren. [naar artikel]
Kaakchirurgen zien steeds meer slachtoffers die gevallen zijn met een elektrische step. In één val kan je zo je kaak, kaakgewrichten en je tanden breken. Christophe De Foer is kaakchirurg in de ziekenhuizen Sint-Augustinus en Jan Palfijn, en moet sinds twee jaar meer en meer mensen behandelen die op hun gezicht gevallen zijn met de step. Er moet iets gebeuren, zegt hij. Want dit kan niet blijven duren. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
De Vlaming is niet goed op de hoogte van de verkeersregels rond nieuwe vervoersmiddelen als speedpedelecs en elektrische steps. Dat blijkt uit een nieuwe verkeersenquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Benieuwd hoe jij scoort? Test zelf je kennis op degroteverkeersquiz.be én win mooie prijzen. De VSV en Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters hebben woensdag […] Het bericht Ruim helft Vlamingen kent verkeersregels rond speedpedelecs en elektrische steps niet verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Met een nieuwe campagne gericht op overdreven snelheid hopen de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), de Vlaamse overheid en de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) bestuurders te overtuigen zich aan de maximum toegelaten snelheid te houden. Cijfers bewijzen dat het nodig is, want nog altijd zegt 1 op 5 bestuurders zegt soms te vergeten om op de snelheid te letten. In één op drie dodelijke ongevallen is overdreven snelheid nochtans de oorzaak. “Ik hoop dat het helpt, want verantwoordelijkheid in het verkeer is zo belangrijk”, aldus Jente Wagemans (28), broer van Aïsha (15) die in 2009 overleed in Schoten. [naar artikel]
De elektrische step valt nu al niet meer te weren uit het stadsbeeld, maar sinds de nieuwe ongevallencijfers van deze week weten we ook dat het relatief nieuwe vervoersmiddel niet zonder gevaar is. We spraken met enkele verkeersexperts en somden hieronder de belangrijkste veiligheidstips op voor u. [naar artikel]
Uit een bevraging van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde blijkt dat drie op de tien Vlaamse automobilisten bijna elke rit hun gsm bedienen terwijl die los in de wagen ligt. Een grotere groep, een op de drie bestuurders, gaf aan met hun telefoon bezig te zijn wanneer het toestel in een vaste houder zit op het dashboard. De VSV heeft daarom een campagne gelanceerd tegen het gebruik van telefoons achter het stuur. [naar artikel]
De hele maand februari voert de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) campagne met de boodschap “Stop op tijd voor een powernap”. In slaap vallen tijdens het rijden is even gevaarlijk als drinken en rijden. Bestuurders die al lange tijd wakker zijn en nog de baan op moeten, vaak in de late avond of ‘s nachts, hebben baat bij een kort dutje van minstens acht minuten tot een kwartiertje om de alertheid terug op peil te brengen. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is vorig jaar met 18,8 procent afgenomen, tot 247. Daarmee is de Vlaamse doelstelling om het dodental in 2020 te beperken tot maximaal 200 niet gehaald, zo meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) dinsdag op basis van voorlopige cijfers van de federale politie. [naar artikel]
Volgens de Vlaamse Stichting Verkeerskunde rijdt één op de acht chauffeurs tussen 18 en 35 jaar wel eens na druggebruik. ‘Groot gelijk dat je drugsvrij rijdt’ moet vrienden aanzetten hierover met elkaar in gesprek te gaan. [naar artikel]
De hele maand februari voert de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) campagne met de boodschap “Stop op tijd voor een powernap”. In slaap vallen tijdens het rijden is even gevaarlijk als drinken en rijden. Bestuurders die al lange tijd wakker zijn en nog de baan op moeten, vaak in de late avond of ‘s nachts, hebben baat bij een kort dutje van minstens acht minuten tot een kwartiertje om de alertheid terug op peil te brengen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.