Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Na het Antwerpse Bonheiden vertrouwt nu ook Bilzen zijn trajectcontroles aan een privébedrijf toe. Wie binnenkort in een zone 30 of 50 te snel rijdt, zal een deel van zijn boete naar de rekening van het bewuste privébedrijf zien vloeien. [naar artikel]
Op vraag van een privébedrijf dat hun trajectcontroles uitbaat en 24?euro per boete opstrijkt, bannen Vlaamse gemeenten op die wegen andere snelheidsremmende maatregelen. [naar artikel]
Gemeenten die zelf trajectcontroles willen invoeren, moeten die volgens het decreet "volledig zelf financieren". Waarom kunnen Vlaamse gemeenten dat dan uitbesteden aan een privébedrijf dat 24 euro per boete afroomt? [naar artikel]
Er komen alsnog tien trajectcontroles is Bonheiden en in deelgemeente Rijmenam. Het bestuur vindt dat nodig omdat de gemiddelde snelheid in tal van straten veel te hoog ligt. “Zeker op schoolroutes, in dorpscentra en langs smalle landelijke verbindingswegen zorgt overdreven snelheid vaak voor gevaarlijke situaties”, klinkt het bij schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). Dergelijke samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
Minister Bart Somers vraagt gemeenten om lokale trajectcontroles nog niet uit te besteden aan het privébedrijf dat 24 euro per boete opeist. Bilzen is de enige Limburgse gemeente die tot nog toe met het bedrijf in zee ging. [naar artikel]
Vijf Vlaamse gemeenten gingen al in zee met een privéfirma om trajectcontroles te installeren en te beheren in hun dorp. Per uitgeschreven boete gaat telkens 24 euro naar de firma. Maar uit gelekte contracten blijkt nu dat het bedrijf gemeenten soms eerst dwingt om snelheidsremmers weg te halen op het traject, om er vervolgens permanent te flitsen. Vias noemt dat een brug te ver. “Een privébedrijf dat er baat bij heeft dat er zoveel mogelijk boetes worden uitgeschreven: dat is een grens die in ons land nog nooit overschreden is.” [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
Oppositiepartijen N-VA en Groen roepen op 17 november een extra gemeenteraad samen in Bonheiden. Ze willen dat de meerderheid het fel bediscussieerde dossier over de nieuwe trajectcontroles herbekijkt. In Bonheiden zouden vanaf volgend jaar 22 extra trajectcontroles komen. De gemeente werkt daarvoor samen met privébedrijven die het hele systeem installeren en doen werken. In ruil strijken ze een deel van de inkomsten op. Volgens de oppositie is dat niet toelaatbaar. “Alle raadsleden zijn in snelheid gepakt door het gemeentebestuur”, klinkt het. [naar artikel]
De gemeente Bonheiden plant 10 nieuwe trajectcontrole. Vooral straten rond scholen en met druk fietsverkeer worden aangepakt. Na heel wat ophef en bedenkingen vanuit de Vlaamse regering gaat de gemeente dan toch niet in zee met het privébedrijf TAAS, dat een deel van het boetegeld zou afromen. [naar artikel]
In het voorjaar van 2022 komen er in Bilzen twaalf gemeentelijke trajectcontroles. Dat heeft de gemeenteraad dinsdagavond goedgekeurd. Bilzen doet dat met privéconsortium TaaS. Oppositieraadslid Wouter Raskin (N-VA) heeft kritiek: “Met een privépartner erbij wordt dat een verdienmodel.” [naar artikel]
Bilzen heeft de omstreden overeenkomst met de firma TaaS ondertekend voor de uitbating van trajectcontroles. “Trajectcontroles zijn een efficiënt middel voor de verkeersveiligheid”, zegt burgemeester Johan Sauwens. De oppositie vreest dan weer dat de privépartner het mobiliteitsbeleid van de gemeente zal bepalen. [naar artikel]
In 22 straten in Bonheiden zullen er trajectcontroles komen en in het centrum een zone 30. Dat staat allemaal in het nieuwe mobiliteitsplan dat woensdag door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Nieuw is dat de gemeente zal samenwerken met privébedrijven voor de installatie van de camera's en het controleren. De oppositie stelt zich vragen over de manier waarop boetes zullen geïnd worden. [naar artikel]
In tegenstelling tot Bilzen, gaan buurgemeenten Riemst en Hoeselt nog niet in zee met het privébedrijf TaaS om op hun grondgebied trajectcontroles uit te voeren, ook al behoren beiden gemeenten tot dezelfde politiezone als Bilzen. [naar artikel]
Doordat privéfirma Taas de trajectcontroles in Bilzen beheert, zou de privéfirma zich ontfermen over het onderhoud van de camera’s. De stad zou daardoor meer kunnen investeren in onder andere verkeersveiligheid. Wij vroegen ons af wat jij vindt van de privatisering van trajectcontroles. [naar artikel]
Sinds vorig jaar zijn de trajectcontroles actief in Bilzen. De 12 camera’s in de deelgemeenten brachten tot nu toe 1,2 miljoen euro op. Dat de helft van dit bedrag terugvloeit naar een privébedrijf is volgens oppositie partij N-VA een onverdedigbaar verdienmodel. [naar artikel]
Al vijf jaar staan trajectcontroles op het grondgebied van Diksmuide, intussen negen stuks. Maar die schreven al die tijd niet één boete uit, tot groeiende ergernis van de burgemeester en korpschef van de politie. “Sommige trajectcontroles zijn intussen alweer stuk. Wanneer gaat deze kafka stoppen?” [naar artikel]
Trajectcontroles.: “In de Bleumerstraat, Neermolenstraat, Verloren Kost en de Weg naar As voeren we vanaf dit najaar trajectcontroles in”, aldus schepen van Verkeer Marc Vereecken (N-VA). “Uit snelheidsmetingen en de vragen van buurtbewoners blijkt dat dit een noodzakelijke ingreep is.” Petronella Zelissen (CD&V): “De Bleumerstraat is nu een woonerf met zone 20: het is toch niet logisch dat je daar nu 30 km per uur mag gaan rijden?” Vereecken: “Trajectcontrole is enkel mogelijk in zones vanaf 30 km per uur. Alle verkeersremmende maatregelen die we al namen in de Bleumerstraat boden geen soelaas. Dit is het ultieme middel.” Volgens Pieters was het geen goede zaak om een privéfirma voor de installatie en exploitatie in te schakelen. “Hoe hoger de boete, hoe meer ze opstrijken”, aldus Pieters. “Klopt niet”, antwoordde Vereecken, “er is een vast bedrag per boete afgesproken.” [naar artikel]
Snelheidsduivels moeten Bilzen zeker vermijden. Er worden namelijk trajectcontroles uitgevoerd op wel zes verschillende plaatsen in de stad. Het is niet de overheid, maar wel een privéfirma die de controles uitvoert. Wij vroegen onze lezers wat zij daarvan vinden. [naar artikel]
Oppositiepartijen N-VA en Groen in Bonheiden rekenen erop dat het gemeentebestuur niet doorzet met de privatisering van trajectcontroles. Ze voelen zich gesterkt door de tussenkomst van Vlaams minister Bart Somers (Open Vld) om twee gemeenteraadsbeslissingen hierover te vernietigen. [naar artikel]
Een groot deel van de opbrengst van de trajectcontroles die geïnstalleerd worden door gemeentebesturen, belandt bij privébedrijven. Dat bevestigt de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). Het gaat over 24 euro per boete. "Gemeenten proberen controle te krijgen op sluipverkeer", zegt Hajo Beeckman, VRT-verkeersspecialist. [naar artikel]
Mogen verkeersboetes een verdienmodel zijn? Nu Vlaamse gemeenten met een privébedrijf samenwerken voor trajectcontroles, en op verzoek van dat bedrijf verkeersremmers weghalen, is er volgens experts een grens overschreden. ‘De gemeente moet altijd de regie voeren over haar eigen verkeersbeleid.’ [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.