Het aantal particulieren dat in Nederland een elektrische auto koopt, is de voorbije twee jaar fors gestegen. Net als in België wordt het merendeel van de nieuwe elektrische wagens ingeschreven op naam van een bedrijf, maar sinds 2019 steeg het particuliere aandeel in de inschrijvingen van 12 naar 21 procent. In België waren vorig jaar nog steeds bijna negen op tien volledig elektrische auto’s een bedrijfswagen. [naar artikel]
Bijna nergens wordt zoveel goedkope stroom geproduceerd als in België. “Het is niet zo moeilijk om te maken dat dat voordeel ook bij de consument terechtkomt.” [naar artikel]
Fastned verhoogt vanaf donderdag voor het eerst in vijf jaar zijn laadprijzen. De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto’s doet dat vanwege de hoge prijzen die het moet betalen voor stroom. In Nederland en België wordt het standaardtarief met zo’n 17 procent verhoogd. [naar artikel]
Ben je van plan een elektrische wagen te kopen? Houd er dan rekening mee dat die mogelijk minder ver rijdt dan je verwacht. Nieuwe cijfers bewijzen het: met een elektrische auto rij je gemiddeld 30 procent (!) minder ver dan het merk en de Europese regelgeving beloven. Onze ‘afstandsangst’ is dus nog helemaal terecht. Onze auto-expert Joost Bolle legt uit hoe dat kan. [naar artikel]
Het duikt af en toe op in de media: meer elektrische auto’s, allemaal goed en wel. Maar gaan we genoeg elektriciteit hebben om al die auto’s te laten rijden? Want we hebben toch al stroom tekort? Een studie van de onze federale energiewaakhond de CREG toont nu aan dat het kan. Meer nog: zelfs twee miljoen elektrische auto’s moeten we probleemloos aankunnen. Op voorwaarde dat we onze auto’s ’s nachts opladen. [naar artikel]
In 2022 was 12,1 procent van de nieuw verkochte wagens in Europa volledig elektrisch aangedreven. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van Acea, de Europese constructeurskoepel. In België werden er 37.638 auto's met een elektrische batterij verkocht. [naar artikel]
Fastned, dat laadstations voor elektrische auto’s uitbaat, verhoogt zijn tarieven in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland. Dat is nodig door de fors gestegen energieprijzen, zegt het Nederlandse bedrijf. [naar artikel]
Lees dit artikel: De onvindbare elektrische occasie: slechts 0,7 procent van de tweedehandswagens in België is elektrisch Tegen 2029 moeten alle nieuwe auto’s in Vlaanderen volledig elektrisch zijn, met die ambitie hoopt de Vlaamse regering de CO2-uitstoot naar omlaag te krijgen. Veel particulieren rekenen op de tweedehandsmarkt wanneer ze een eigen auto kopen. Voorlopig is het echter enorm moeilijk om een betaalbare elektrische occasie te vinden, dat meldt Het Laatste Nieuws. Van […] Lees dit artikel: De onvindbare elektrische occasie: slechts 0,7 procent van de tweedehandswagens in België is elektrisch [naar artikel]
Terwijl België vijfde staat op de lijst van meest mature landen op het vlak van elektrisch rijden, staat het hoger op de lijst van EU-landen met het grootste aantal oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Het nieuws: het aantal elektrische voertuigen (EV’s) in België is de afgelopen drie jaar met 72 procent gestegen. In detail: België is […] [naar artikel]
Lees dit artikel: Elektrische auto’s in opmars, Tesla verliest marktdominantie Het aandeel van geëlektrificeerde wagens in België blijft toenemen. Eind 2020 was ongeveer 14 procent van de nieuw geregistreerde wagens in België (deels) elektrisch. Negen maanden later is dat aandeel gestegen tot 21 procent. Dat blijkt uit de nieuwe kwartaalcijfers van de FEBIAC. Tesla krijgt hierdoor met steeds meer concurrentie te maken. De Belgische automarkt […] Lees dit artikel: Elektrische auto’s in opmars, Tesla verliest marktdominantie [naar artikel]
Bijna de helft (48 procent) van de particuliere autobezitters in België is van plan om als volgende wagen een elektrische of hybride wagen te kopen. Dat blijkt uit de resultaten van een bevraging van 1.057 Belgen door consultancybureau Deloitte. Vorig jaar was dat nog maar 33 procent van de Belgische consumenten. [naar artikel]
Niet alleen de kostprijs blijkt een struikelsteen voor de elektrische auto. Ook doemberichten rond nakend stroomtekort doen 'de wagen van de... [naar artikel]
Fastned verhoogt vanaf donderdag voor het eerst in vijf jaar zijn laadprijzen. De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto’s doet dat vanwege de hoge prijzen die het moet betalen voor stroom. In Nederland en België wordt het standaardtarief met zo’n 17 procent verhoogd. [naar artikel]
Met almaar meer zijn ze, de bezitters van een elektrische wagen. En dat betekent ook dat er straks meer elektrische auto’s dan ooit tevoren op weg zullen zijn naar een reisbestemming. Maar hoe raak je zo efficiënt mogelijk ter plekke? Mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft advies: “Door trager te rijden kan je volgens allerlei tests 20 tot zelfs 36 procent energie uitsparen.” [naar artikel]
Bijna nergens wordt zoveel goedkope stroom geproduceerd zoals in België. “Het is niet zo moeilijk om ervoor te zorgen dat dat voordeel ook bij de consument terechtkomt”, zegt professor economie Eric De Keuleneer (ULB). Maar hoe dan? [naar artikel]
In de eerste negen maanden van dit jaar zijn bijna de helft van alle nieuw ingeschreven wagens in België geëlektrificeerd. Dat zegt Febiac, dat de autosector vertegenwoordigt. De trend is vooral te danken aan de markt van de bedrijfswagens, bij particulieren was er heel wat minder animo voor auto's met een stekker. The post Bijna één op twee nieuw ingeschreven wagens in België is geëlektrificeerd appeared first on Trends. [naar artikel]
Bijna 50 procent van de hernieuwbare stroom die in België wordt verbruikt is van lokale herkomst, de rest van de groene stroom komt uit andere... [naar artikel]
Het marktaandeel van elektrische wagens blijft stevig toenemen in Europa. In april kwam het uit op 11,8 procent, waar dat tijdens dezelfde maand vorig jaar nog 9,1 procent was. Het marktaandeel in België overstijgt zelfs het Europese. In april 2023 kwam dat aandeel op 16,3 procent, wat bijna een verdubbeling betekent tegenover april vorig jaar toen het nog 8,3 procent bedroeg. Dat meldt de koepelorganisatie van Europese autobouwers ACEA vandaag. [naar artikel]
Wie met een elektrische auto rijdt, heeft steeds meer vertrouwen in de actieradius van zijn voertuig. Nog maar 14 procent van de huidige EV-rijders zegt af te zien van langere ritten. Dat blijkt vrijdag uit de resultaten van de Shell Recharge EV Driver Survey, een grote enquête naar de gebruikservaringen van bijna 25.000 EV-rijders in Europa, onder wie ruim 1.300 in België. [naar artikel]
Het bedrijf BePowered uit Turnhout heeft een manier gevonden om stroom uit elektrische auto’s thuis te gebruiken. Via de Vehicle2home-toepassing kunnen mensen met een elektrische wagen op het werk de batterij opladen via zonnepanelen. De resterende stroom van de batterij kan ’s avonds in de eigen woning worden gebruikt. [naar artikel]
Meer dan een derde (37 procent) van de stroom die in 2016 in België werd verkocht als groene stroom, komt nog steeds uit Scandinavië. Dat blijkt... [naar artikel]
Uit recent onderzoek blijkt dat oplaadpunten voor elektrische voertuigen in Groot-Brittannië nu bijna even duur zijn als benzine. Bestuurders van elektrische auto’s in het VK hebben de kosten van het gebruik van een openbaar, “snel” oplaadpunt met een ‘betalen naar gebruik’-tarief sinds mei met 42 procent zien stijgen. Dat blijkt uit cijfers die gisteren zijn […] [naar artikel]
Vlaanderen raakt niet uitgepraat over Jurgen (47) die zijn Tesla inruilt voor een benzineauto. In het debat over de elektrische wagens lopen de emoties zeer hoog op, zo blijkt. Welke kritieken zijn terecht, welke niet? Hoe komt het dat de batterij van zulke wagens veel zwakker lijkt dan autobouwers voorhouden? En wanneer worden elektrische auto’s eindelijk goedkoper? Professor Joeri Van Mierlo (VUB), dé autoriteit in België, beantwoordt al uw prangende vragen. [naar artikel]
Hoewel het tegenwoordig al elektrisch is wat de klok slaat, komen er ook nog nieuwe wagens op benzine of op LPG op de markt. Zo is er de U-Tour, een monovolume van het Chinees merk Forthing dat debuteert in België. Onze autospecialist Joost Bolle mocht als eerste in België met de U-Tour rijden en velt zijn oordeel: “Meer auto voor je geld vind je nergens anders.” [naar artikel]
De superkleine elektrische mini-auto is de nieuwste hype op de weg. Het Franse merk Citroën lanceerde anderhalf jaar geleden zo'n ‘quadricycle’ en intussen rijden er 1.200 rond in België. De mini-auto heeft een topsnelheid van 45 km/u, is zuinig, compact en een bromfietsrijbewijs volstaat. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.