Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

Privébedrijf achter trajectcontroles doet verkeersdrempels verdwijnen

12/12/2021 - 11:13
"Op vraag van een privébedrijf dat hun trajectcontroles uitbaat en 24?euro per boete opstrijkt, bannen Vlaamse gemeenten op die wegen andere snelheidsremmende maatregelen. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Uitbesteding van trajectcontroles aan privébedrijf roept vragen op: als er geen boetes zijn, moet gemeente zélf betalen (09/12/2021 - Het Nieuwsblad)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


2. Trajectcontroles door privébedrijf verdelen Vlaamse meerderheid (09/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


3. Bilzen gaat met privépartner in zee voor trajectcontroles (09/12/2021 - Het Belang van Limburg)

In het voorjaar van 2022 komen er in Bilzen twaalf gemeentelijke trajectcontroles. Dat heeft de gemeenteraad dinsdagavond goedgekeurd. Bilzen doet dat met privéconsortium TaaS. Oppositieraadslid Wouter Raskin (N-VA) heeft kritiek: “Met een privépartner erbij wordt dat een verdienmodel.” [naar artikel]


4. Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf: als er geen boetes zijn, moet gemeente zélf betalen (09/12/2021 - Gazet van Antwerpen)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


5. Riemst en Hoeselt (nog) niet in zee met privébedrijf voor trajectcontroles (06/02/2022 - Het Belang van Limburg)

In tegenstelling tot Bilzen, gaan buurgemeenten Riemst en Hoeselt nog niet in zee met het privébedrijf TaaS om op hun grondgebied trajectcontroles uit te voeren, ook al behoren beiden gemeenten tot dezelfde politiezone als Bilzen. [naar artikel]


6. DEBAT. Worden trajectcontroles beter uitgevoerd door privéfirma’s? (04/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Doordat privéfirma Taas de trajectcontroles in Bilzen beheert, zou de privéfirma zich ontfermen over het onderhoud van de camera’s. De stad zou daardoor meer kunnen investeren in onder andere verkeersveiligheid. Wij vroegen ons af wat jij vindt van de privatisering van trajectcontroles. [naar artikel]


7. Trajectcontroles in Bilzen brengen 1,2 miljoen euro op: helft gaat naar privébedrijf (20/07/2023 - Het Belang van Limburg)

Sinds vorig jaar zijn de trajectcontroles actief in Bilzen. De 12 camera’s in de deelgemeenten brachten tot nu toe 1,2 miljoen euro op. Dat de helft van dit bedrag terugvloeit naar een privébedrijf is volgens oppositie partij N-VA een onverdedigbaar verdienmodel. [naar artikel]


8. “Als snelheidsboetes een verdienmodel worden, hebben we een probleem” (09/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Na het Antwerpse Bonheiden vertrouwt nu ook Bilzen zijn trajectcontroles aan een privébedrijf toe. Wie binnenkort in een zone 30 of 50 te snel rijdt, zal een deel van zijn boete naar de rekening van het bewuste privébedrijf zien vloeien. [naar artikel]


9. Breed verzet tegen commercialisering trajectcontroles: “Ga voorlopig niet zo’n contract aan” (16/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Minister Bart Somers vraagt gemeenten om lokale trajectcontroles nog niet uit te besteden aan het privébedrijf dat 24 euro per boete opeist. Bilzen is de enige Limburgse gemeente die tot nog toe met het bedrijf in zee ging. [naar artikel]


10. DEBAT. Trajectcontroles laten uitvoeren door een privéfirma, een goed idee? (26/01/2022 - Het Belang van Limburg)

Bilzen heeft de omstreden overeenkomst met de firma TaaS ondertekend voor de uitbating van trajectcontroles. “Trajectcontroles zijn een efficiënt middel voor de verkeersveiligheid”, zegt burgemeester Johan Sauwens. De oppositie vreest dan weer dat de privépartner het mobiliteitsbeleid van de gemeente zal bepalen. [naar artikel]


11. Trajectcontrole Bilzen opnieuw onder vuur (20/01/2022 - Het Belang van Limburg)

Het dossier van de trajectcontrole in Bilzen, waarbij het stadsbestuur in zee gaat met een privé-partner, moet de vuilbak in. Dat zegt Wouter Raskin van de N-VA. Hij baseert zich op de richtlijn, die Vlaams minister Bart Somers naar alle gemeenten en steden stuurt. Somers sluit niet helemaal de deur voor overeenkomsten met de privé, maar hij zegt wel dat de lokale autonomie niet mag aangetast worden. De privé-partner bij de trajectcontroles in Bilzen vroeg aan de stad om verkeersdrempels weg te nemen, en dat kan niet. Eerder vernietigde Somers ook al een gelijkaardige trajectcontrole in het Antwerpse Bonheiden. De zaak kwam gisteren ter sprake in het Vlaams parlement. [naar artikel]


12. Ondanks kritiek toch trajectcontroles door privéfirma in Bilzen: "In belang van de verkeersveiligheid" (26/01/2022 - VRT NWS)

De stad Bilzen heeft gisteren dan toch een overeenkomst gesloten met de privéfirma TAAS. Die zal de trajectcontroles in de gemeente installeren en onderhouden, in ruil voor een vergoeding van 24 euro per vaststelling. De voorbije weken kwam er veel kritiek op die plannen omdat het bedrijf zich zou bemoeien met het mobiliteitsbeleid van de stad. [naar artikel]


13. Privé-bedrijven dwingen gemeentes om verkeerdrempels weg te halen voor trajectcontroles, Lydia Peeters: “Niet de bedoeling dat nadruk ligt op innen van boetes” (11/12/2021 - Het Laatste Nieuws)

Privé-bedrijven die voor Vlaamse gemeenten trajectcontroles uitbaten, dwingen die gemeentes soms om geen verkeersdrempels meer te plaatsen of er zelfs af te breken. De bedrijven beweren namelijk dat die drempels ervoor zorgen dat ze geen correcte meting meer uitvoeren. Maar volgens tegenstanders heeft dat niks met verkeersveiligheid te maken, wel met winstbejag. Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, reageert in VTM NIEUWS: “Het kan niet de bedoeling zijn de nadruk te leggen op het innen van boetes, wel om ervoor te zorgen dat bestuurders de snelheidsregels naleven.” [naar artikel]


14. Snelheidsremmers moeten weg op wegen waar privéfirma flitst (13/12/2021 - Het Laatste Nieuws)

Vijf Vlaamse gemeenten gingen al in zee met een privéfirma om trajectcontroles te installeren en te beheren in hun dorp. Per uitgeschreven boete gaat telkens 24 euro naar de firma. Maar uit gelekte contracten blijkt nu dat het bedrijf gemeenten soms eerst dwingt om snelheidsremmers weg te halen op het traject, om er vervolgens permanent te flitsen. Vias noemt dat een brug te ver. “Een privébedrijf dat er baat bij heeft dat er zoveel mogelijk boetes worden uitgeschreven: dat is een grens die in ons land nog nooit overschreden is.” [naar artikel]


15. Verkeersdrempels moeten weg op wegen met trajectcontrole (04/10/2021 - Het Belang van Limburg)

Op wegen waar de stad Genk trajectcontroles voorziet, worden nu ook de verkeersdrempels afgebroken. Omdat ze overbodig zijn en omdat boetes die uit de controle voortvloeien anders niet rechtsgeldig zijn. [naar artikel]


16. HBvL-lezers wantrouwen trajectcontroles door privéfirma: “Puur winstbejag op kosten van de burger” (05/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Snelheidsduivels moeten Bilzen zeker vermijden. Er worden namelijk trajectcontroles uitgevoerd op wel zes verschillende plaatsen in de stad. Het is niet de overheid, maar wel een privéfirma die de controles uitvoert. Wij vroegen onze lezers wat zij daarvan vinden. [naar artikel]


17. Zijn ‘private trajectcontroles’ wel wettig en wie zit erachter? (13/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Gemeenten die zelf trajectcontroles willen invoeren, moeten die volgens het decreet "volledig zelf financieren". Waarom kunnen Vlaamse gemeenten dat dan uitbesteden aan een privébedrijf dat 24 euro per boete afroomt? [naar artikel]


18. Hoe onveiliger we rijden, hoe rijker hij wordt: ‘Keizer van de Wegwijzer’ Glenn Janssens zit achter bedrijf dat trajectcontroles uitbaat (14/12/2021 - Het Nieuwsblad)

In ruil voor 24 euro per boete baat een privébedrijf de trajectcontrole van A tot Z uit voor een gemeente. Die lucratieve bezigheid komt onder vuur, nu er contractuele bepalingen naar boven komen die garanderen dat er voldoende boetes geïnd worden. Bovendien is een van de sleutelfiguren achter het bedrijf niet onbesproken. Glenn Janssens, “de Keizer van de Wegwijzer”, kwam eerder in opspraak wegens vermeende fraude en omkoping. [naar artikel]


19. Boetegeld nieuwe trajectcontroles Bonheiden gaat dan toch niet naar omstreden privébedrijf  (16/06/2022 - VRT NWS)

De gemeente Bonheiden plant 10 nieuwe trajectcontrole. Vooral straten rond scholen en met druk fietsverkeer worden aangepakt. Na heel wat ophef en bedenkingen vanuit de Vlaamse regering gaat de gemeente dan toch niet in zee met het privébedrijf TAAS, dat een deel van het boetegeld zou afromen. [naar artikel]


20. Trajectcontroles uitbesteden aan de privé, zoals in Bonheiden, kan dat wel? “Als je een bedrijf vergoedt per boete, steek je een grens over” (21/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]


21. Minister Somers (Open VLD) doet oproep aan gemeenten: "Wacht met afsluiten van contracten voor trajectcontroles" (15/12/2021 - VRT NWS)

Gemeenten wachten beter nog even voor ze contracten afsluiten met privébedrijven om trajectcontroles uit te voeren langs hun wegen. Die opvallende oproep doet Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) aan de Vlaamse gemeenten. Een recent decreet creëert namelijk de mogelijkheid om voor trajectcontroles samen te werken met bedrijven. Bonheiden is de eerste Vlaamse gemeente die er onlangs mee uitpakte. [naar artikel]


22. Contract voor trajectcontroles in Tremelo nietig verklaard, oppositie onderzoekt terugbetaling boetes   (20/10/2023 - VRT NWS)

In Tremelo is er een probleem opgedoken met de trajectcontroles. Voor de controles werkt de gemeente samen met een privébedrijf. Maar het college zou dat contract afgesloten hebben zonder een stemming in de gemeenteraad. De gouverneur van de provincie verklaarde de samenwerking daarom als ongeldig. [naar artikel]


23. Wie is de privémilitie die wereldwijd in conflicten opduikt? (1) (29/01/2022 - Express)

Het Russische bedrijf Wagner Group is officieel een privémilitie die huurlingen aanbiedt in conflicten. Zo vochten Wagner-huurlingen al in Syrië, Oekraïne en nu ook in Mali. Hoewel het dus om een privébedrijf gaat, lijken de banden met de Russische overheid toch nauwer dan Wagner zelf doet uitschijnen. De oprichter van Wagner is naar alle waarschijnlijkheid […] [naar artikel]


24. Groot deel van opbrengst van gemeentelijke trajectcontroles gaat naar privébedrijven (29/03/2024 - VRT NWS)

Een groot deel van de opbrengst van de trajectcontroles die geïnstalleerd worden door gemeentebesturen, belandt bij privébedrijven. Dat bevestigt de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). Het gaat over 24 euro per boete. "Gemeenten proberen controle te krijgen op sluipverkeer", zegt Hajo Beeckman, VRT-verkeersspecialist. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!