Minister Bart Somers vraagt gemeenten om lokale trajectcontroles nog niet uit te besteden aan het privébedrijf dat 24 euro per boete opeist. Bilzen is de enige Limburgse gemeente die tot nog toe met het bedrijf in zee ging. [naar artikel]
Gemeenten wachten beter nog even voor ze contracten afsluiten met privébedrijven om trajectcontroles uit te voeren langs hun wegen. Die opvallende oproep doet Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) aan de Vlaamse gemeenten. Een recent decreet creëert namelijk de mogelijkheid om voor trajectcontroles samen te werken met bedrijven. Bonheiden is de eerste Vlaamse gemeente die er onlangs mee uitpakte. [naar artikel]
De meeste Vlaamse gemeenten willen liever geen trajectcontroles op basis van GAS-boetes. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse overheid dat HLN kon inkijken. Zelfs een groot aantal gemeenten die er gebruik van maken, willen ervan af. Nochtans waren lokale trajectcontroles toch de nieuwe melkkoe voor onze gemeenten? Wat is er aan de hand? [naar artikel]
Steeds meer steden en gemeenten zetten in op eigen trajectcontroles. Dat blijkt uit een grote rondvraag van VTM Nieuws en HLN bij alle 300 Vlaamse gemeenten. Zo zijn er al 159 lokale trajectcontroles actief, maar zal dat aantal de komende maanden nog verdubbelen naar 349. Officieel doet men het om de verkeersveiligheid te verbeteren, al zijn de miljoenen aan inkomsten ook welkom. Zo werd er al minstens 13 miljoen euro aan gasboetes betaald. Welke gemeenten zijn van plan een trajectcontrole in te voeren? [naar artikel]
Uit een grote rondvraag van VTM Nieuws en HLN blijkt dat meer steden en gemeenten inzetten op trajectcontroles. Wat denk jij? Is het een goede zaak dat gemeenten zelf kunnen beslissen of en hoeveel trajectcontroles ze installeren? Eerder vandaag lieten we experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. [naar artikel]
Uit een grote rondvraag van VTM Nieuws en HLN blijkt dat meer steden en gemeenten inzetten op trajectcontroles. Wat denk jij? Is het een goede zaak dat gemeenten zelf kunnen beslissen of en hoeveel trajectcontroles ze installeren? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts en politici ervan vinden. [naar artikel]
Bijna 300 miljoen euro extra kost de inflatie dit en volgend jaar aan de steden en gemeenten. Een opdoffer voor lokale besturen, die het financieel sowieso al niet gemakkelijk hebben. De Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) sluit niet uit dat sommige gemeenten zullen moeten besparen of knippen in de investeringen. Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) roept alle ministers op om geen maatregelen te nemen die lokale overheden nog meer pijn doen. [naar artikel]
Hoe kunnen burgers hun verontwaardiging over het Israëlisch-Palestijnse conflict uiten? Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) stuurt alle Vlaamse gemeenten maandag een brief waarin hij hen vraagt de lokale integrale veiligheidscellen samen te roepen om zich daarover te beraden. [naar artikel]
Gemeenten die zelf trajectcontroles willen invoeren, moeten die volgens het decreet "volledig zelf financieren". Waarom kunnen Vlaamse gemeenten dat dan uitbesteden aan een privébedrijf dat 24 euro per boete afroomt? [naar artikel]
In Vlaanderen zouden maar zo’n 100 gemeenten meer mogen zijn, en geen 300 zoals nu nog het geval is. Dat is het droomscenario van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers. De liberaal wil de lokale besturen na de verkiezingen van 2024 verplichten om te fusioneren, om zo de slagkracht van de gemeenten te vergroten. Of het plan realistisch is, is een andere vraag. CD&V is ronduit tegen, en ook N-VA wil liever geen verplichting opleggen. [naar artikel]
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) stuurt vandaag alle Vlaamse gemeenten een brief waarin hij hen vraagt de lokale integrale veiligheidscellen samen te roepen. In dat overlegorgaan moeten ze nagaan hoe ze omgaan met de mogelijke gevolgen van het Israëlisch-Palestijns conflict en hoe geweld kan worden voorkomen. Dat kondigde hij gisteren in "VTM Nieuws" aan. [naar artikel]
Op onze gewestwegen zijn we het al langer gewoon, maar nu rijden we ook in ons eigen dorp van trajectcontrole naar trajectcontrole. Steeds meer steden en gemeenten zetten er op in. Dat blijkt uit een grote rondvraag van VTM Nieuws en HLN bij alle 300 Vlaamse gemeenten. Zo zijn er al 159 lokale trajectcontroles actief, maar zal dat aantal de komende maanden nog verdubbelen naar 349. Officieel doet men het om de verkeersveiligheid te verbeteren, al zijn de miljoenen aan inkomsten van GAS-boetes ook welkom. Welke gemeenten zijn van plan een trajectcontrole in te voeren? [naar artikel]
Op twaalf invalswegen voert Mechelen vanaf volgend jaar trajectcontroles in. “Nergens in Vlaanderen gebeurt dat op zo’n grote schaal”, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld). [naar artikel]
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) roept steden en gemeenten op zo snel als mogelijk vrijwilligers te zoeken voor de vaccincentra. De vaccins liggen klaar volgens Somers. “De eindejaarsperiode, een moment van solidariteit, is daar een uitgelezen moment voor.” [naar artikel]
Het dossier van de trajectcontrole in Bilzen, waarbij het stadsbestuur in zee gaat met een privé-partner, moet de vuilbak in. Dat zegt Wouter Raskin van de N-VA. Hij baseert zich op de richtlijn, die Vlaams minister Bart Somers naar alle gemeenten en steden stuurt. Somers sluit niet helemaal de deur voor overeenkomsten met de privé, maar hij zegt wel dat de lokale autonomie niet mag aangetast worden. De privé-partner bij de trajectcontroles in Bilzen vroeg aan de stad om verkeersdrempels weg te nemen, en dat kan niet. Eerder vernietigde Somers ook al een gelijkaardige trajectcontrole in het Antwerpse Bonheiden. De zaak kwam gisteren ter sprake in het Vlaams parlement. [naar artikel]
Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA), die verantwoordelijk is voor klimaatbeleid, vindt niet dat haar collega Bart Somers (Open VLD) op haar terrein komt met zijn lokale klimaatplan voor de gemeenten. Somers is onder meer verantwoordelijk voor binnenlands bestuur, zeg maar steden en gemeenten. Zijn plan is ambitieuzer dan dat van de Vlaamse regering. Maar dat wil niet zeggen dat er twee klimaatplannen zijn, zei minister Demir in "De afspraak". [naar artikel]
Vlaams minister Gwendolyn Rutten (Open Vld) is geen voorstander van een verplichte fusie tussen gemeenten. Ze slaat daarmee een andere toon aan dan haar voorganger Bart Somers, die gemeenten wèl wilde verplichten te fuseren. [naar artikel]
15:55 Gemeenten kunnen op basis van de Gemeentewet geen Covid Safe Ticket opleggen in nieuwe sectoren. Dat zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers nadat Vilvoorde het gebruik van de coronap... [naar artikel]
Vlaams minister van Binnenlandse Bestuur Gwendolyn Rutten (Open VLD) is geen voorstander van een verplichte fusie tussen gemeenten. Ze slaat daarmee een andere toon aan dan haar voorganger Bart Somers, die gemeenten wél wilde verplichten te fuseren. [naar artikel]
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) roept steden en gemeenten op zo snel als mogelijk vrijwilligers te zoeken voor de vaccincentra. De vaccins liggen klaar volgens Somers. “De eindejaarsperiode, een moment van solidariteit, is daar een uitgelezen moment voor.” Eerst zei minister Somers dat er 150 miljoen euro vrijgemaakt werd om de lokale besturen te ondersteunen, maar het kabinet van de minister laat ondertussen weten dat het eigenlijk gaat om 208,1 miljoen euro. [naar artikel]
Mobiliteitsclub VAB raadt steden en gemeenten aan om voorlopig geen lage-emissiezone (LEZ) in te voeren. Er zijn nog te veel onzekerheden, klinkt het. [naar artikel]
Wil gemeentefusies verplichten Als het van Bart Somers (Open VLD) afhangt, worden te kleine gemeenten na 2024 verplicht om te fuseren. Het systeem van de vrijwillige fusies, waarbij de Vlaamse overheid een deel van de schulden van de gemeenten overneemt om fusies aan te moedigen, gaat volgens de minister te traag. Coalitiepartners CD&V en N-VA […] The post Minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers appeared first on Knack. [naar artikel]
Een groot deel van de opbrengst van de trajectcontroles die geïnstalleerd worden door gemeentebesturen, belandt bij privébedrijven. Dat bevestigt de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). Het gaat over 24 euro per boete. "Gemeenten proberen controle te krijgen op sluipverkeer", zegt Hajo Beeckman, VRT-verkeersspecialist. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.