Nu alle grote automerken al elektrische wagens hebben, kan de wereld van de motorfiets niet anders dan volgen. Dat een icoon als Harley-Davidson naar de beurs trekt met een apart merk voor elektrische moto’s, toont aan dat het tijd is voor de grote doorbraak. Maar hoe voelt dat, elektrisch rijden? En wat is er vandaag al op de markt? Onze motorexpert Arno Jaspers geeft de stand van zaken en vertelt wat er al op de markt is. [naar artikel]
Elektrische mobiliteit zit in de lift en dat geldt ook voor motoren en scooters. Terwijl er in 2022 amper 333 elektrische motoren verkocht werden, doen we dit jaar al beter. Onze motorexpert Arno Jaspers maakt het overzicht van de beschikbare modellen en licht de belangrijkste er voor je uit. “Het aantal merken en modellen stijgt voorlopig sneller dan de effectieve verkoop.” [naar artikel]
Nu alle grote automerken elektrische wagens hebben, kan de wereld van de motorfiets niet anders dan volgen. Maar hoe voelt dat, elektrisch rijden op een motor? En wat is er vandaag zoal op de markt? Onze motorexpert Arno Jaspers geeft de stand van zaken. “Elektrische motoren zijn intussen iets meer dan tien jaar op de markt, maar nu pas kennen ze een stevige evolutie.” [naar artikel]
Elektrische mobiliteit zit in de lift en dat geldt ook voor motoren en scooters. Terwijl er in 2022 amper 333 elektrische motoren verkocht werden, doen we dit jaar al beter. Onze motorexpert Arno Jaspers maakt het overzicht van de beschikbare modellen en licht de belangrijkste er voor je uit. “Het aantal merken en modellen stijgt voorlopig sneller dan de effectieve verkoop.” [naar artikel]
BMW werkt al tien jaar aan een elektrische scooter en nu is het menens. De CE 04 is de eerste elektrische scooter van de Duitsers die in massaproductie gaat en die je mag vergelijken met scooters in het 400cc-segment. Onze motorexpert Arno Jaspers kon de CE 04 in primeur uitproberen: “BMW vertaalt haar ervaring van de elektrische auto’s naar een apart gestileerde stadsscooter voor early adopters. Maar even interessant: over anderhalf jaar volgt er al een tweede.” [naar artikel]
BMW pakte in 2011 al uit met een elektrische scooter, en komt nu met de CE 02 op de proppen. Deze e-kruising tussen een BMX en een scooter is verkrijgbaar als bromfiets of lichte motorfiets. HLN-motorexpert Arno Jaspers somt de troeven en minpunten van de minibike op: “Dit pronkstukje mikt duidelijk op de TikTok-generatie.” Maar kan die dat wel betalen? [naar artikel]
In Europa werden tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 8.936 elektrische motorfietsen en scooters verkocht. Dat betekende een stijging met 113,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat staat in een rapport van het platform Rideapart.com. De onderzoekers zeggen te beseffen dat elektrische motorfietsen en scooters nog een lange weg hebben te […] [naar artikel]
BMW pakte in 2011 al uit met een elektrische scooter, en komt nu met de CE 02 op de proppen. Deze e-kruising tussen een BMX en een scooter is verkrijgbaar als bromfiets of lichte motorfiets. HLN-motorexpert Arno Jaspers somt de troeven en minpunten van de minibike op: “Dit pronkstukje mikt duidelijk op de TikTok-generatie.” Maar kan die dat wel betalen? [naar artikel]
BMW werkt al tien jaar aan een elektrische scooter en nu is het menens. De CE 04 is de eerste elektrische scooter van de Duitsers die in massaproductie gaat en die je mag vergelijken met scooters in het 400cc-segment. Onze motorexpert Arno Jaspers kon de CE 04 in primeur uitproberen: “BMW vertaalt haar ervaring van de elektrische auto’s naar een apart gestileerde stadsscooter voor early adopters. Maar even interessant: over anderhalf jaar volgt er al een tweede.” [naar artikel]
Een kwart van de Belgische motormarkt bestaat uit 125cc’s. Deze lichte motorfietsen mag je met het autorijbewijs B besturen en daarom vallen ze in de smaak bij een breed publiek. Reden genoeg voor Yamaha om hun succesvolle MT-125 en R125 een update te geven. Onze motorexpert Arno Jaspers trok naar Spanje voor een eerste testrit en dat viel reuze mee: “Deze kleine Yam’s zijn niet goedkoop, maar wel het beste wat je kan vinden in de 125cc-klasse.” [naar artikel]
Nu alle grote automerken elektrische wagens hebben, kan de wereld van de motorfiets niet anders dan volgen. Maar hoe voelt dat, elektrisch rijden op een motor? En wat is er vandaag zoal op de markt? Onze motorexpert Arno Jaspers geeft de stand van zaken. “Elektrische motoren zijn intussen iets meer dan tien jaar op de markt, maar nu pas kennen ze een stevige evolutie.” [naar artikel]
Begin dit jaar kondigde Ducati aan dat het de racemotoren zou leveren voor het FIM Enel Moto-E kampioenschap. Een opsteker voor de raceklasse die tot nog toe op weinig belangstelling kon rekenen. De meeste aandacht was er toen de volledige elektrische paddock opbrandde bij het laden, nog voor de eerste race gereden was. Ondanks de intrede van een groot merk in het e-racen is onze motorexpert Arno Jaspers niet helemaal overtuigd: “Ducati gebruikt het racen als een ontwikkelingslabo, maar de stap richting efficiëntere elektrische straatmotoren hangt vooral af van de omkadering.” [naar artikel]
Een kwart van de Belgische motormarkt bestaat uit 125cc’s. Deze lichte motorfietsen mag je met het autorijbewijs B besturen en daarom vallen ze in de smaak bij een breed publiek. Reden genoeg voor Yamaha om hun succesvolle MT-125 en R125 een update te geven. Onze motorexpert Arno Jaspers trok naar Spanje voor een eerste testrit en dat viel reuze mee: “Deze kleine Yam’s zijn niet goedkoop, maar wel het beste wat je kan vinden in de 125cc-klasse.” [naar artikel]
Cargofietsen zijn hot. Steeds meer gezinnen dumpen hun tweede wagen in ruil voor een (elektrische) cargofiets en dat ontgaat de fabrikanten niet. Naast fietsen met een ruim bagage- of kindercompartiment vooraan, winnen ook longtailfietsen aan populariteit. Het grote euvel blijft vaak wel het prijskaartje, maar daar heeft Decathlon nu een antwoord op. Onze motorexpert Arno Jaspers testte een longtailfiets van 2.990 euro en was onder de indruk: “Decathlon heeft zowat de goedkoopste longtail op de markt, al doet één Belgisch merk het nog beter.” [naar artikel]
Cargofietsen zijn hot. Steeds meer gezinnen dumpen hun tweede wagen in ruil voor een (elektrische) cargofiets en dat ontgaat de fabrikanten niet. Naast fietsen met een ruim bagage- of kindercompartiment vooraan, winnen ook longtailfietsen aan populariteit. Het grote euvel blijft vaak wel het prijskaartje, maar daar heeft Decathlon nu een antwoord op. Onze motorexpert Arno Jaspers testte een longtailfiets van 2.990 euro en was onder de indruk: “Decathlon heeft de op één na goedkoopste longtail op de markt, al doet één Belgisch merk het nog beter.” [naar artikel]
Je kan vandaag de dag geen motorfiets meer kopen zonder elektronische hulpmiddeltjes. Sinds de introductie van de Euro5-norm werd ABS zelfs verplicht op 125cc-motoren en da’s nog niets in vergelijking met de geavanceerde snufjes die we zien op de duurste vlaggenschepen van de motormerken. Onze motorexpert Arno Jaspers overloopt de zin en onzin van de belangrijkste elektronica. “Op privéterrein zijn er al 100 procent zelfrijdende motorfietsen. Maar of dat nu echt zoveel veiliger is…?” [naar artikel]
Op 1 januari gaat de technische keuring voor motorfietsen van start. Voortaan moeten motorfietsen boven de 125cc een keuring bij verkoop ondergaan, of een keuring bij reparatie na een ongeval. Wat zijn de aandachtspunten voor de keuring? En hoeveel kost het? Onze motorexpert Arno Jaspers laat zijn licht schijnen over de nieuwe wet, die niet bij iedereen in goede aarde valt. “Deze keuring is enkel het gevolg van lobbywerk door de keuringsbedrijven.” [naar artikel]
Harley-Davidson wil een graantje meepikken bij de elektrische fietsen. Het motormerk dat jarenlang prat ging op oldschool styling, blinkend chroom en een badboy imago richt zich nu op een jonger publiek dat open staat voor nieuwe mobiliteit en de veelbesproken modal shift. Grappig genoeg doen ze dat met een product dat verbazingwekkend hard lijkt op waarmee het voor HD ooit begon: fietsen met een hulpmotortje. Onze motorexpert Arno Jaspers reed met de elektrische Harley-Trapson en dat viel best mee: “Wie had ooit gedacht dat de meest klassieke motorfabrikant met zo’n goede, moderne e-bike op de markt zou komen?” [naar artikel]
Suzuki’s GSX-S1000 GT hoort bij de snelste toermotoren die vandaag op de markt zijn. De Japanners vertrokken van hun 1.000 cc superbike, voegden er de nodige dosis comfort en gebruiksgemak aan toe et voilà: een Grand Tourer waarmee je net zo goed snelwegkilometers afmaalt, dan wel bochtige binnenwegen verovert. Onze motorexpert Arno Jaspers trok op pad en ontdekte een wolf in schaapskleren. “Vergis je niet in de naam ‘GT’, want deze valse toerist trekt de stenen uit de grond.” [naar artikel]
Je kan vandaag de dag geen motorfiets meer kopen zonder elektronische hulpmiddeltjes. Sinds de introductie van de Euro5-norm werd ABS zelfs verplicht op 125cc-motoren en da’s nog niets in vergelijking met de geavanceerde snufjes die we zien op de duurste vlaggenschepen van de motormerken. Onze motorexpert Arno Jaspers overloopt de zin en onzin van de belangrijkste elektronica. “Op privéterrein zijn er al 100 procent zelfrijdende motorfietsen. Maar of dat nu echt zoveel veiliger is…?” [naar artikel]
Het aantal ingeschreven motorfietsen en scooters nam afgelopen maanden een flinke duik. In vergelijking met vorig jaar ging bijna een kwart van de occasieverkoop in rook op, terwijl ook de verkoop van nieuwe tweewielers met bijna tien procent achteruit bolde. Voor de maand april daalde dat zelfs tot -20 procent. Lange levertijden en gestegen prijzen zijn de voor de hand liggende boosdoeners, maar dat is niet alles. Onze motorexpert geeft uitleg. [naar artikel]
Om de eigen markt van elektrische voertuigen te beschermen, wil Frankrijk dat Europa strenger optreedt tegen de verkoop van de (goedkopere) Chinese modellen op de Europese markt. Duitsland, de grootste Europese autofabrikant, ziet dat liever anders. In het nieuws: “We geven het niet op.” Op woensdag geeft Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese […] [naar artikel]
Cargofietsen zijn hot. Steeds meer gezinnen dumpen hun tweede wagen in ruil voor een (elektrische) cargofiets en dat ontgaat de fabrikanten niet. Naast fietsen met een ruim bagage- of kindercompartiment vooraan, winnen ook longtailfietsen aan populariteit. Het grote euvel blijft vaak wel het prijskaartje, maar daar heeft Decathlon nu een antwoord op. Onze motorexpert Arno Jaspers testte een longtailfiets van 2.990 euro en was onder de indruk: “Decathlon heeft zowat de goedkoopste longtail op de markt, al doet één Belgisch merk het nog beter.” [naar artikel]
Er komt geen periodieke keuring van motorfietsen, maar vanaf 1 januari 2023 zullen motorfietsen wel verplicht naar de technische keuring moeten bij verkoop of na een ongeval. De Vlaamse regering heeft dat vrijdag principieel goedgekeurd op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.