Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Tijd

Ombudsman: 'Voer vangnet voor energie opnieuw in'

27/12/2021 - 20:38
"20:17 De federale ombudsman voor energie pleit ervoor het vangnetmechanisme weer in te voeren om consumenten te beschermen nu de energieprijzen op een hoog niveau zitten."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Ombudsman Energie sleept zes energieleveranciers voor rechtbank (19/09/2018 - Metro)

De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een jaarlijkse forfaitaire vergoeding indien ze van energieleverancier veranderen. De ombudsman start een collectieve rechtsvordering, zo maakte hij woensdag bekend in De Inspecteur op Radio 2. bron: Belga   Het bericht Ombudsman Energie sleept zes energieleveranciers voor rechtbank verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


2. Aantal klachten bij ombudsman voor energie verdubbeld: “We worden overspoeld” (27/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

In de eerste acht maanden van dit jaar ontving de federale ombudsman voor energie ruim 18.000 klachten. Dat zijn er nu al dubbel zoveel als over heel vorig jaar. “Wij kunnen de toestroom niet meer aan”, zegt ombudsman Eric Houtman. [naar artikel]


3. Klachtenstroom bij ombudsman energie houdt aan: “30 procent nog steeds gerelateerd aan IT- en communicatieproblemen” (21/11/2023 - Het Laatste Nieuws)

De federale ombudsdienst voor energie beleeft opnieuw drukke tijden. Tijdens de eerste negen maanden van 2023 ontving ze al meer dan 20.000 klachten en meldingen. We lijken daarmee op weg om het absolute recordjaar 2022, met bijna 27.000, te benaderen. De toedracht van de klachten ziet er dit jaar wel enigszins anders uit. Mijnenergie.be vroeg ombudsman Eric Houtman om toelichting. [naar artikel]


4. Ombudsman Energie wil deur-aan-deurverkoop aan banden leggen (03/05/2019 - Het Laatste Nieuws)

De federale ombudsman Energie pleit ervoor om de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten af te schaffen, omdat het aantal klachten over de... [naar artikel]


5. Ombudsman Energie pleit voor afschaffen deur-aan-deurverkoop (03/05/2019 - Het Nieuwsblad)

De federale ombudsman Energie pleit ervoor om de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten af te schaffen. Een wettelijk verbod opleggen is niet mogelijk, maar de leveranciers zouden zich bijvoorbeeld gezamenlijk kunnen onthouden. [naar artikel]


6. Ombudsman: ‘Energieconsument te vaak dupe’ (05/04/2019 - De Morgen)

Energieleveranciers komen hun plichten en beloftes tegenover de consument geregeld niet na. Dat concludeert de federale ombudsman voor energie na één jaar werking. [naar artikel]


7. Ombudsman Energie: “Prijsregulering mag geen taboe zijn” (23/08/2022 - Het Belang van Limburg)

In de strijd tegen de stijgende energieprijzen, mag prijsregulering geen taboe zijn. Dat heeft de Ombudsman voor Energie Eric Houtman dinsdag gezegd bij ‘De inspecteur’ op Radio 2. [naar artikel]


8. Ombudsman Energie doet overheid 3 voorstellen om factuur te doen dalen: "Prijsregulering mag geen taboe zijn" (23/08/2022 - VRT NWS)

Het sociaal tarief uitbreiden, de energieprijzen bevriezen en inzetten op hernieuwbare energie en opslagcapaciteit: dat zijn drie concrete voorstellen die de Ombudsman voor Energie Eric Houtman doet om de stijgende energieprijzen aan te pakken. Volgens hem moet en kan de overheid meer doen. Dat heeft hij gezegd bij "De inspecteur" op Radio2. [naar artikel]


9. INTERVIEW. Ombudsman Energie: “Komende maanden komen honderdduizenden gezinnen in financiële problemen” (06/02/2022 - Het Laatste Nieuws)

Er heerst een perfecte storm in de energiesector. En die zal mogelijk honderdduizenden gezinnen in energiearmoede storten. Dat zegt federaal ombudsman voor energie Eric Houtman. Meer dan wie ook ziet hij hoe klanten het moeilijk krijgen om hun factuur nog te betalen. En de leveranciers? “Sommigen rijden er echt de kantjes af.” [naar artikel]


10. Ombudsman Energie stapt naar Economische Inspectie: "Sommige leveranciers spelen vals" (14/01/2022 - VRT NWS)

De Ombudsman voor Energie Eric Houtman wil dat de Economische Inspectie een onderzoek start naar de verkooppraktijken van een aantal energieleveranciers. Dat heeft hij gezegd bij "De Inspecteur" op Radio 2. "Sommige verhalen zijn erg stuitend." [naar artikel]


11. De ombudsman energie: ‘Hoog tijd dat deur-aan-deurverkoop wordt afgeschaft’ (23/05/2019 - De Morgen)

Eind februari gaven drie deur-aan-deurverkopers van gas en elektriciteit inzage in hun vuile truken. ‘In de energieverkoop geldt één groot principe: dog eat dog, iedereen zet iedereen in de zak’, getuigden ze. In zijn pas verschenen jaarverslag pleit ombudsman voor energie Eric Houtman ervoor die deur-aan-deurverkoop af te schaffen. In 2018 ging 15,3 procent van de consumentenklachten over dubieuze verkooppraktijken. In 2017 was dat nog 13,9 procent. [naar artikel]


12. Ombudsman Energie is boos: “Sommige energiebedrijven misleiden consumenten voor duizenden euro’s door verkeerd opgestelde contracten”  (11/10/2023 - VRT NWS)

Tientallen gezinnen moeten een torenhoge jaarfactuur van bijna 10.000 euro betalen voor 2022, doordat energieleveranciers vaak onduidelijk en onvolledig zijn in hun contracthernieuwing. Dat meldt de Ombudsman voor Energie aan Radio2. Dit is vooral het geval bij Luminus, de energieleverancier die als laatste nog vaste contracten aanbood tot oktober 2022. [naar artikel]


13. Vier tot vijf klachten per dag bij ombudsman voor energie over fouten bij verhuis, klant getuigt: “Ik sta machteloos” (13/04/2023 - Gazet van Antwerpen)

De ombudsman voor energie krijgt elke dag vier tot vijf klachten over fouten in afrekeningen bij een verhuis. Hij verwijst onder meer naar een informaticasysteem, dat alle energieleveranciers sinds anderhalf jaar gebruiken en dat nog steeds gebreken vertoont. Maar ook de hoge werklast bij energieleveranciers speelt een rol. [naar artikel]


14. Dit jaar al 2.700 klachten in de bus van Ombudsman Energie over uitblijven van energiefactuur (26/09/2023 - Het Belang van Limburg)

Sinds 2022 kan je de overtollige energie van je zonnepanelen delen. Voordeel is dat die elektriciteit gratis is maar in honderden gevallen slaagt de leverancier er (nog) niet in om de gratis energie te verrekenen. [naar artikel]


15. Ombudsman Energie gaat economische inspectie vragen om energieleveranciers te onderzoeken: “Oneerlijke handelspraktijken” (14/01/2022 - Het Nieuwsblad)

De ombudsman Energie, Eric Houtman, gaat de economische inspectie inschakelen om onderzoek te doen naar enkele energieleveranciers en de “oneerlijke praktijken” die zij volgens hem hanteren. Dat heeft hij vrijdagochtend gezegd in De inspecteur op Radio 2. [naar artikel]


16. Ombudsman energie waarschuwt voor ‘bill shock’ als 500.000 Belgen straks sociaal tarief verliezen (10/05/2023 - Gazet van Antwerpen)

Een half miljoen mensen zal vanaf 1 juli geen recht meer hebben op het sociaal tarief. Het wegvallen van die steunmaatregel zorgt ervoor dat de elektriciteit- en aardgasfactuur voor die klanten vanaf deze zomer flink weer omhoog zal gaan. “Begin nu al met prijzen te vergelijken en durf ook een tegenvoorstel te doen”, waarschuwt ombudsman voor energie Eric Houtman. [naar artikel]


17. Half miljoen mensen krijgt geen sociaal energietarief meer vanaf juli: ombudsman waarschuwt voor "bill shock" (10/05/2023 - VRT NWS)

De ombudsman Energie vreest een forse stijging van de energiefactuur voor mensen die het recht op een sociaal tarief vanaf 1 juli zien aflopen. Het gaat om de groep van zo'n 500.000 mensen die dat lagere energietarief sinds de coronacrisis tijdelijk toegekend kregen. De ombudsman raadt hen aan goed te vergelijken. [naar artikel]


18. Ombudsman Energie vraagt prijsvereenvoudiging leveranciers (04/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsdienst voor Energie van de federale overheid ontving vorig jaar een recordaantal klachten. Opvallend daarbij zijn de vele klachten rond... [naar artikel]


19. Ombudsman energie trekt aan de alarmbel na ontspoorde facturen: “Grote groep gaat in de financiële problemen komen” (10/02/2022 - Het Nieuwsblad)

De chaos, paniek en onduidelijkheid op de energiemarkt houdt maar aan: de Ombudsdienst voor Energie ontvangt nu elke 2 à 3 minuten een nieuwe klacht. “We krijgen met moeite alles gelezen wat er binnenkomt”, zucht ombudsman Eric Houtman. Belangrijk punt van discussie blijven voorschotfacturen die door het dak gaan, of weinig transparante voorstellen om het maandelijkse voorschot te verhogen. “Sommige leveranciers blijven er de kantjes aflopen.” [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!