Vorig jaar gebeurden er meer dan 20 ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen. De helft daarvan vond plaats aan onze kust. Dat blijkt uit cijfers die Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux […] Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In heel België gebeurden vorig jaar iedere dag 24 ongevallen waarbij een fietser gewond raakte. Dat blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Statbel. In grootsteden Antwerpen en Gent vonden de meeste ongevallen plaats. In Geetbets, Bever en Linkebeek het minst: in een heel jaar gebeurde daar geen enkel ongeval waarbij een fietser gewond raakte. Ontdek hier hoeveel ongevallen er gebeurden in jouw gemeente. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps in Gent stijgt, net zoals elders, maar wel minder fors. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut VIAS. Er vielen vorig jaar 64 gewonden bij 69 geregistreerde ongelukken met e-steps in de stad. Het gaat om een stijging van ruim 40 procent in vergelijking met 2021. Dat is niets vergeleken met de verdrievoudiging van het aantal ongevallen met e-steps in Brussel. Daar, en ook in Antwerpen, zijn deelsteps meer ingeburgerd, en mogen ze parkeren op openbaar domein. Dat is in Gent niet het geval. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Het aantal gewonden bij ongevallen met e-steps is de afgelopen drie jaren meer dan verviervoudigd, naar bijna 1.800 vorig jaar. Dat blijkt uit de ongevalsstatieken. Wie een ongeval heeft met een elektrische step, heeft een grote kans om daarbij hoofdwonden op te lopen. Om dat aantal naar beneden te krijgen, vraagt het verkeersinsituut Vias om de valmhelm te verplichten. [naar artikel]
Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen. [naar artikel]
Het aantal letselongevallen met elektrische steps neemt fors toe, waarschuwen artsen. Vorig jaar gebeurden gemiddeld drie ongevallen per dag met zo'n e-step en dat is wellicht een grote onderschatting. De ongevallen worden ook zwaarder. "We zien gezichtstrauma's waar chirurgen heel veel werk aan hebben om de patiënt terug een beetje op de foto van zijn identiteitskaart te doen lijken", zegt spoedarts Kevin Vereecken (ZNA). "Ik heb veel geluk gehad, het had erger kunnen zijn", getuigen Roel en Dominiky in "Terzake". [naar artikel]
Na het uitgesproken verkeersluwe jaar 2020 vielen er in 2021 weer meer slachtoffers op onze wegen. Opvallend: er gebeurden ruim 1.000 ongevallen met gewonden bij gebruikers van elektrische steps en in Vlaanderen steeg het aantal doden waarbij bestelwagens betrokken zijn fors. Dat blijkt uit de jaarlijkse Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]
Elektrische steps zijn een plaag in het Brusselse straatbeeld. Ze veroorzaken daarbij ook nog eens veel ongevallen. Elke week belandt... The post Elektrische steps goed voor een ongeval per week appeared first on Business AM. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond. [naar artikel]
Dodelijke ongevallen met e-steps, opgedreven exemplaren … De elektrische step is razend populair, maar niet zonder gevaar. “Vanaf 30 km/u is er een grote kans op overlijden.” [naar artikel]
In België werden in 2021 1.022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er bijna drie per dag, zo blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias in samenwerking met de federale politie. Het verkeersinstituut noteerde voor het eerst statistieken over het aantal ongevallen met e-steps. [naar artikel]
Tot en met september van vorig jaar zijn er in het Brusselse Gewest bijna 600 verkeersongevallen gebeurd met een elektrische step waarbij gewonden zijn gevallen. Dat is meer dan dubbel zoveel als in 2021. Brussel Mobiliteit start binnenkort met een sensibiliseringscampagne. [naar artikel]
Het Limburgse verkeer was in tien jaar nog niet zo veilig. Dat kon u onlangs nog lezen in ons HBvLPlus-dossier over verkeersveiligheid in Limburg. Die trend zette zich in 2016 ook door in de rest van het land. Er vielen vorig jaar 637 dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen, een daling met 13 procent tegenover 2015. In totaal vielen er bij ongevallen 51.827 slachtoffers. In Limburg raakten 4.285 mensen betrokken bij een verkeersongeval. Dat blijkt uit de cijfers van de FOD Economie. [naar artikel]
In de eerste helft van dit jaar gebeurden er in de politiezone Limburg Regio Hoofdstad 230 verkeersongevallen waarbij er minstens één persoon gewond raakte. Dat zijn er 40 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is wel dat bij tien procent van deze ongevallen de bestuurder dronken achter het stuur zat. [naar artikel]
Op één jaar tijd heeft de Antwerpse politie zo'n 2.000 inbreuken vastgesteld op het gebruik van elektrische steps. Dat schrijft Gazet van Antwerpen en het nieuws is bevestigd aan onze redactie. Er wordt vooral door het rood en roekeloos gereden. Ook het aantal ongevallen is het afgelopen jaar sterk gestegen. Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) pleit daarom voor strengere regels. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.